پاورپوینت سید کاظم طباطبایی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت سید کاظم طباطبایی دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سید کاظم طباطبایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت سید کاظم طباطبایی :

سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی

صفحات زرین دانش، فضیلت و مبارزه به دست با کفایت مردان الهی رقم می‌خورد. آنان چون خورشیدی بر تارک پرافتخار تاریخ درخشیده، پرتو نورشان گرمابخش جان‌های خسته است تا تحرکی دوباره یابد. به رغم شعار استعمارگران مبنی بر جدایی دین از سیاست، عالمان متعهد و دین پرور با حضور در میادین سیاست، مردانه از حقوق مظلومان و ستم دیدگان حمایت کردند. آنان در جبهه نبرد با کافران گاه تا مرز شهادت پیش رفته، قلم خویش را به مرکب خون سیراب کردند.
بزرگ مرد دانش و جهاد آیت‌الله سید محمد کاظم یزدی از یک سو در جبهه مبارزه با جهل و از سویی در نبرد با کفار سرآمد عصر خویش بود. بر فقاهتش، کتاب عروه الوثقی و بر عرفانش، مناجات نامه بستان راز و گلستان نیاز و بر سیاستش، موضع گیری روشن گرانه وی در انقلاب مشروطیت و هم گامی او با آیت‌الله شهید شیخ فضل الله نوری و نیز شهادت فرزندش در میدان نبرد، بهترین گواه است. او عالمی متبحر و فقیهی مدقق است که جامع کمالات علمی و عملی بود و در فقه جعفری یکی از مفاخر و از فقهای نامدار و برجسته عصر اخیر است.
آن وجود سعادتمند در سال ۱۲۴۸ ق، در روستای «کسنویه» یزد پا به عرصه گیتی نهاد. از همان زمان، بزرگی در چهره کوچکش نمایان بود و با تولدش، رشته‌های امید را در قلب پدر و مادر خویش محکم ساخت. پدرش به تبرک نام رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و با یاد امام هفتم شیعیان، او را محمد کاظم نام نهاد.

فهرست مندرجات

۱ – تحصیلات
۱.۱ – هجرت به مشهد و اصفهان
۱.۲ – هجرت به نجف
۲ – استادان
۳ – شاگردان
۴ – شخصیت سید از زبان بیگانه
۵ – آثار
۶ – مرجعیت
۷ – مشروطیت
۷.۱ – فتوای جهاد
۷.۲ – فتوای دیگر جهاد
۸ – شهادت فرزند
۹ – فرزندان
۱۰ – اوصیا
۱۱ – آثار خیر
۱۲ – وفات
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

تحصیلات

سید محمد کاظم دوران کودکی و نوجوانی را پشت سر گذاشت ایشان تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود شروع نمود و با تشویق‌های پدر و مهم‌تر از همه عنایت خاص خداوند به علوم دینی رو آورد و حوزه علمیه «دو منار» یزد، یعنی بزرگ‌ترین حوزه آن شهر، پذیرای آن نوجوان مخلص از دودمان پاک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم شد. سید محمد کاظم مدت‌ها در درس ادبیات استاد ملا محمد ابراهیم اردکانی و زین العابدین عقدایی شرکت کرد و از آن دو بهره‌های فراوان برد.
جدیت فراوانش در کسب علوم اهل‌بیت علیهم‌السّلام او را مورد توجه اساتید مدرسه قرار داد. پس از اتمام ادبیات عرب، در درس فقه و اصول آخوند ملا هادی یزدی که از علمای بزرگ آن زمان محسوب می‌شد دوره سطح را به پایان رسانید. دیری نپایید که مقام علمیش او را در زمره نزدیکان خاص استاد جای داد. با توصیه استاد، در ضمن فراگیری فقه و اصول، به تدریس ادبیات پرداخت. کیفیت تدریس و شیوه بیان او، سرانجام کار را بدانجا رساند که بعد از اندک زمانی سید محمد کاظم یزدی به مثابه یکی از اساتید حوزه علمیه یزد شناخته شد.

هجرت به مشهد و اصفهان

جوان یزدی پس از مشورت با دو استادش، اردکانی و عقدایی، به امید بهره‌مندی از وجود مقدس امام هشتم علیه‌السّلام راهی مشهد مقدس شد تا با استعانت از آن امام همام، به مقامات علمی و معنوی نایل آید.
وی در مدت زمان کوتاهی، علم هیئت و ریاضی را آموخت و طولی نکشید که در زمره اساتید این علوم در آمد. حوزه علمیه اصفهان نیز دورانی به وجود استادی گرانقدر چون سید محمد کاظم مفتخر گردید. وی با ورودش به اصفهان در مدرسه صدر سکونت گزید.
سید محمد کاظم، ابتدا درس علامه شیخ محمد باقر نجفی فرزند شیخ محمد تقی نجفی، نویسنده کتاب «هدایه المسترشدین» را بر درس سایر علما ترجیح داد. و از محضر اساتیدی چون آیت‌الله سید محمدباقر موسوی خوانساری و برادرش آیت‌الله حاج میرزا هاشم خوانساری و آیت‌الله محمدجعفر آباده‌ای استفاده‌های فراوانی برد.

هجرت به نجف

سید محمد کاظم در سال ۱۲۸۱ ق، با اجازه و معرفی استادش آیت‌الله شیخ محمد باقر نجفی، به همراه چند تن از علما به نجف اشرف هجرت کرد و در آن جا از محضر بزرگانی همچون آیت‌الله سید محمد حسن شیرازی (میرزای بزرگ) فتوا دار تحریم تنباکو، آیت‌الله شیخ راضی و آیت‌الله شیخ مهدی جعفری و آیت‌الله شیخ مهدی آل کاشف الغطا استفاده‌های علمی و توشه معنوی فراوانی کسب نمود.
استاد هیچ گاه از تدریس غافل نبود. وی بعد از هجرت میرزای شیرازی به سامرا به طور رسمی حوزه درس خود را در نجف تشکیل داد و به تدریس دروس خارج فقه و اصول که مرحله نهایی تحصیلات حوزوی است، پرداخت. دیری نپایید که شاگردان زیادی در درس ایشان حاضر شدند، به طوری که عدد آنان را تا دویست نفر ذکر کرده‌اند.

استادان

ملا محمد ابراهیم اردکانی
زین الدین عقدائی
آخوند ملا هادی
شیخ باقر نجفی
سید محمد باقر موسوی
میرزا محمد هاشم چهارسوقی
شیخ محمد جعفر آبادی
میرزای شیرازی
شیخ راضی
شیخ مهدی جعفری
شیخ مهدی آل کاشف الغطاء
و….

شاگردان

برخی از معروف‌ترین شاگردان وی عبارتند از:
آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم)،
آیت الله سید حسین بروجردی (مرجع تقلید شیعیان جهان)
آیت‌الله محمد تقی بافقی،
آیت الله میرزا مهدی آشتیانی
آیت الله آقا ضیاء الدین عراقی
آیت الله سید محمد تقی خوانساری
آیت الله سید احمد خوانساری
سید محمود ابن شرف الدین علی تبریزی مرعشی
آیت‌الله شیخ احمد کاشف الغطاء
شیخ محمد حسین کاشف الغطاء
سید حسن مدرس
سید محمد فیروزآبادی
سید عبدالحی یزدی
شیخ محمد بن علی حرزالدین نجفی
شیخ موسی بن شیخ عبدالله احسانی

شخصیت سید از زبان بیگانه

یـکـی از سـران انگلیس که در حدود سال ۱۳۳۳ موفق به ملاقات سید شده بود، در این خصوص چنین می گوید:
سـیـد که بسیار پیر بود و عمامه کوچک سفیدی بر سر داشت (گویا در منزلشان عمامه کوچک سـفـیـدی بـر سـر مـی بـستند) و محاسن و ناخن هایش با حنای قرمز خیلی خوب رنگ شده بود و درخشندگی خاصی داشت، بیرون آمد و با کمال سردی و بی اعتنایی به ما خوش آمد گفت و ما را روی حـصـیـری کـه در بیرون اتاقش افتاده بود، نزدیک خود نشاند.
من متوجه تاثیر و نفوذ زیاد و حـسـن شـهرت او بودم، در خطوط صورت او قوه جاذبه‌ای وجود داشت و چشمانش خاکستری و خـسـتـه مـی نـمود و در وجود نحیف و خسته او یک قدرت و نفوذ خارق‌العاده در حرکت بود، و بیان او سحرآمیز بود که من کمتر در کشورهای اسلامی نظیر آن را دیده بودم و بعد می گوید:
سید با کمال وقار پاکت پول ما را به طرف ما پس زده و با عزمی راسخ گفت که هنوز موقع آن نرسیده است تا آنجا که می گوید:.
مـن اطـمـیـنـان حاصل کردم که با او نمی توان صحبت کرد و مقام عالی او قابل خرید و فروش نـیـسـت و بـسـیار خوشوقت است که در این باب با او صحبتی ننمائیم و البته چنین وضعی را در کشورهای مصر و حجاز که همه برای پول به دنبال ما می دوند نمی توان یافت.

[۱] مجله نور علم، دوره دوم، شماره سوم، ص ۸۲ .

آثار

آثار زیادی از فقیه نام دار شیعه، آیت‌الله یزدی به یادگار مانده که حاصل تلاش سال‌های متمادی وی بوده است. برخی از آنها در زمان حیاتشان جمع آوری و تدوین شده و برخی نیز بعد از آن بزرگوار، به همت شاگردانش به چاپ رسیده که به شرح زیر است:
۱- العروه الوثقی.
۲- حاشیه بر مکاسب.
۳- رساله فی التعادل و التراجیح.
۴- الصحیفه الکاظمیه.
۵- السؤال و الجواب.
۶- رساله اجتماع امر و نهی.
العروه الوثقی، مهم‌ترین تالیف و ارزنده‌ترین کتاب فقهی آیت‌الله سید محمد کاظم یزدی به حساب می‌آید. این اثر فقهی به حدی معروف است که مؤلف آن نزد همگان، به خصوص علما و فضلای حوزه‌های علمیه به صاحب عروه شناخته می‌شود. کتاب مزبور دربرگیرنده ابواب مختلف فقه است و احکام و مسائل شرعی را بیان می‌کند. این اثر در مجموع، محتوی ۳۲۶۰ مساله و در سه جلد تالیف شده است.
مسائل کتاب به نحوی ترتیب یافته که دست یابی به آنها بسیار آسان و همواره مورد توجه مراجع تقلید بوده است و بسیاری از مراجع بزرگ بر آن حاشیه یا شرح نوشته‌اند.
در مقدمه کتاب «مستمسک العروه الوثقی» تالیف آیت‌الله سید محسن طباطبایی حکیم که اولین شرح بر «العروه الوثقی» می‌باشد آمده است: کتاب پر ارزش عروه الوثقی از حیث دقت و تحقیق، به گونه‌ای است که در حوزه‌ها محور درسی بسیاری از فقها قرار می‌گیرد، با اینکه قبل از آن محور درس‌های فقهی علما، کتاب «شرایع الاسلام» و «تبصره المتعلمین» بود اما با ظهور کتاب عروه الوثقی، این کتاب ارزشمند محور درسی حوزه‌های علمیه گردیده و شروح و تعلیقات زیادی بر آن نگاشته شده است…

مرجعیت

استاد آیت‌الله یزدی، بر مباحث فقهی تسلط کامل داشت. از این رو مسائل مشکل و پیچیده فقهی را با بیانی روان و ساده و با استدلالی قوی، به طلاب عرضه می‌کرد، به گونه‌ای که شاگردان فراوانی جذب شیوه درس وی شدند. آن گونه که مورخان نوشته‌اند وی با تسلط کامل و مهارت تحسین برانگیز و استدلال قوی به طرح نظرات خود می‌پرداخت و ابواب مختلف فقهی را یکی پس از دیگری به بهترین وجه و آسان‌ترین شیوه به پایان می‌رساند.
او بدون استدلال قوی و قانع کننده، از مباحث علمی نمی‌گذشت و به مثال‌های فراوان فقهی استشهاد می‌کرد. وقتی شاگردان، اشکالات و سؤالات خود را مطرح یا در مثال‌های ایشان خدشه می‌کردند، با سعه صدر به سخن آنان گوش می‌داد و با وقار خاص به آنان می‌گفت: «این اشکال به ذهن من نیز آمده! آن گاه به اشکال جواب می‌داد.»
آیت‌الله سید محمد کاظم یزدی، سیره علمای صالح گذشته را در زمینه مرجعیت رعایت می‌کرد و با این که از بزرگ‌ترین علمای آن زمان به شمار می‌آمد همواره از پذیرش این امر خطیر، دوری می‌جست. مردم و علمای نجف که به مقام علمی و معنوی وی به خصوص پس از رحلت میرزای بزرگ در سال ۱۳۱۲ ق، پی برده بودند نسبت به پذیرش مرجعیت، به آن فقیه وارسته، اصرار می‌کردند. ایشان سرانجام با احساس مسئولیت در قبال سرنوشت اسلام و مسلمین، به این بارگ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.