پاورپوینت سید علی اصغر لاری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت سید علی اصغر لاری دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سید علی اصغر لاری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت سید علی اصغر لاری :

پاورپوینت سید علی اصغر لاری

در دل سرزمین تشنه وحدت و مهربانی، واحه‌ای به چشم می‌خورد که هنوز تشنگان حیات واقعی، در سایه سار نخل‌ها و سایبان‌های آن، از کوثر جان بخش آن سیراب می‌شوند واحه‌ای که بوی غدیر می‌دهد بوی مردی که بوی نان در انبانش، پایان شب گرسنگی را به آنان خبر می‌دهد و اشک شب هایش، غبار غربت و اشک بی کسی را از چهره فقرا و مستمندان می‌زداید واحه‌ای به نام سید علی اصغر موسوی لاری.

فهرست مندرجات

۱ – ولادت
۲ – اولین استاد
۳ – در مکتب نجف
۴ – حلقه خوبان
۵ – شاگردان
۶ – مردی برای مردم
۶.۱ – اقدامات برای فقرزدایی
۶.۲ – سخنان فرزند محترم آیه الله لاری
۶.۳ – سخنان همسر محترم آیه الله لاری
۶.۴ – خاطره‌ای از سید مجتبی موسوی لاری
۶.۵ – یار و یاوری برای همه مردم مظلوم
۶.۶ – سخنان سید مصطفی مصطفوی
۷ – فعالیت‌های اجتماعی
۷.۱ – ریشه کنی حصبه و مارلاریا
۷.۲ – محور وحدت شیعه و سنی
۷.۳ – ویژگی‌های اخلاقی
۷.۴ – مدیریت زمان
۷.۵ – برپایی روضه
۷.۶ – ظلم ستیز بود و شجاع
۷.۷ – روانشناسی در تجویز
۷.۸ – نماز خواندن با پوتین
۷.۹ – بخشنده بود و سخاوتمند
۷.۱۰ – شجاعت در سیر و سلوک
۷.۱۱ – سخنان فرزند در ویژگی‌های پدر
۷.۱۲ – سخنان همسر ایشان
۷.۱۳ – پشت پا زدن به دنیا
۷.۱۴ – کرامات
۷.۱۵ – مبارزه فرهنگی
۷.۱۶ – مبارزه با فقر اقتصادی
۷.۱۷ – قدرت فکری در همسویی با عنصر زمان و مکان
۷.۱۸ – ادای تکلیف با قلم و دوات
۷.۱۹ – تاثیر قلم و بیان استاد
۸ – تالیفات
۸.۱ – نقطه اتکاء شیعه
۸.۲ – حجاب و پرده داری
۸.۳ – احتیاج بشر به پیغمبر و امام
۸.۴ – رد و انتقاد
۹ – در صحنه سیاست
۹.۱ – نگاه پدرانه
۹.۲ – نفوذ معنوی و سیاسی
۹.۳ – استحکام روابط شیعه و سنی
۹.۴ – حرکت‌های بنیادی در حوزه فرهنگ
۹.۵ – موضع گیری مقتدرانه در برابر استبداد داخلی
۹.۶ – سیاستی الهی و نورانی
۹.۷ – برخورد قاطعانه با فرمانداران لار
۹.۸ – اجرای حدود الهی
۱۰ – آیه الله لاری و نهضت ملی شدن نفت
۱۱ – رهنمودها برای عدم تکرار تاریخ مشروطیت
۱۱.۱ – همبستگی و همدلی بین روحانیت
۱۱.۲ – پشتیبانی از فداییان اسلام
۱۱.۳ – پشتیبانی از حرکت مردمی
۱۲ – فرزندان
۱۳ – عزا در عید
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

ولادت

آیه الله سید علی اصغر موسوی لاری، در شوال المکرم سال ۱۳۱۷ق. در شهر لار دیده به جهان گشود. وی در دامان مادری مهربان و متعبد و پدری مرجع و مجاهد و در خانه‌ای، شخصیت علمی و معنویش شکل گرفت که بوی عطر عدالت علوی و جهاد و اجتهاد، از سفرهای ساده و قفسه کتاب‌ها در کنار تفنگ و قطار فشنگ آویزان شده پدرش به مشام می‌رسید و این عطر عبا و عمامه ، جان و روح هر شیفته جانان را نوازش می‌داد.
آیه الله لاری از همان آغاز، بوی اسپند و گلاب هیئت‌های عزاداری امام حسین علیه ‌السلام ، بوی عطر نمازگذاران محراب مساجد و تکایا و بوی باروت تفنگ مجاهدان در رکاب پدرش، شم معنوی سیاسی او را چنان به کمال رساند که هرگز سلوک سیاسی و اجتماعی وی را نمی‌توان از مشی عرفانی و معنوی اش تفکیک کرد.

اولین استاد

اولین استاد و مکتب علمی، معنوی و سیاسی آیه الله لاری، پدر بزرگورارش، حضرت آیه الله العظمی سید عبدالحسین لاری ،

[۱] گلشن ابرار، ج۲، ص۵۲۹ـ۵۴۱.

رهبر قیام تنگستان به شمار می‌رود. کسی که آوازه علم ، اجتهاد، عرفان و سیاستش، وی را در زمره شخصیت‌های بزرگ علمی، معنوی و سیاسی تاریخ تشیع در سده کنونی و از تاثیر گذاران تاریخ ایران زمین در عصر حاضر قرار داده است. دومین استاد این عالم فرزانه، برادر بزرگوارش، آیه الله سید عبدالمحمد موسوی لاری است که پایه‌های علمی خود را با زانو زدن در محضر وی استوار کرد و درس‌های ابتدایی و سطح حوزوی را نزد وی تحصیل کرد. این استاد بزرگ که «آیتی از هوش و ذکاوت و حافظه به شمار می‌رفت و در علمیت قوی و مورد تصدیق پدر گرانقدرش بود»،

[۲] مهاجر الی الله، آیهالله کریمی جهرمی، ص۳۰۷.

خود از عالمان و مجاهدان خطه جنوب به شمار می‌رفت، آیه الله پاورپوینت سید علی اصغر لاری، پس از هجرت اجباری پدر و خانواده گرامی اش توسط حکام جور، در سال ۱۳۳۲ق. به فیروز آباد و جهرم ، برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و از محضر استادان بزرگ حوزه نجف بهره جست.

در مکتب نجف

آیه الله لاری به مدت هفت سال در نجف اشرف علاوه بر بهره معنوی حرم مولای متقیان از استادانی کسب فیض کرد که هر یک سرآمد عصر خود و حتی اعصار قبل و بعد از خود به شمار می‌رفتند. گویی تقدیر چنین بود که آیه الله لاری در برابر استادانی زانوی ادب بر زمین زند که از نظر جامعیت علمی و اخلاقی، نادره روزگار به شمار می‌رفتند.
آیه الله سید ابوالحسن اصفهانی ،

[۳] گلشن ابرار ج۲، ۵۸۵ـ۵۹۰.

مرجع بزرگ شیعیان از استادان معروف حوزه نجف بود که آیه الله لاری ضمن کسب فیض از مکتب علمی و فقهی‌اش، مفتخر به کسب اجازه اجتهاد از وی شد.

[۴] مصاحبه نگارنده با فرزند محترم آیهالله لاری، ۱۶/۳/۸۴.

آیه الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی ،

[۵] گلشن ابرار ج۲، ص۵۷۶ـ۵۸۴.

مشهور به کمپانی ، مرجع بزرگی که جامعیت علمی او چنان بود که از وی ۲۳ اثر عرفانی، فقهی، اصولی، فلسفی بر جای مانده است. وی، یکی دیگر از استادانی بود که آیه الله لاری توانست از محضر او به کسب درجه اجتهاد مفتخر شود.

[۶] مصاحبه نگارنده با فرزند محترم آیهالله لاری، ۱۶/۳/۸۴.

عارف بزرگ و آیت حق، آیه الله سید علی قاضی طباطبایی

[۷] گلشن ابرار، ج۳.

از دیگر استادان و تاثیر گذاران علمی و اخلاقی آیه الله سید علی اصغر موسوی لاری است. آیه الله سید علی اصغر موسوی لاری تحت تعلیم و مراقبت چنین استادی به مرحله‌ای از مقام عرفانی نایل شد که به گفته یکی از چهره‌های بزرگ علمی کشور، او فردی «لطیف و در حد مجردات» بود.

[۸] ماهنامه فرهنگ کوثر، ص۷۷.

حلقه خوبان

آیه الله سید علی اصغر موسوی لاری که در درس بزرگان زمان خود برای کسب علم، ادب و عرفان، زانوی ادب بر زمین زده بود، هم صحبت و همراه شخصیت‌هایی بود که هر یک تشنه معارف الهی و کشف غوامض علمی در عصر خود به شمار می‌رفتند. دوستی نزدیک با فیلسوف بزرگ و متاله، علامه طباطبایی و مرجع مبارز، آیه الله میلانی و در این اواخر با حضرت آیه الله بهجت

[۹] مصاحبه نگارنده با فرزند محترم آیهالله لاری، ۳۰/۵/۸۴.

که بی شک بی ارتباط با طی مسیر سیر و سلوک در محضر استادانی چون مرحوم قاضی (قدس سره) و مرحوم اصفهانی (قدس سره) نبود، فضای ذهنی و معنوی این عالم فرزانه را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

شاگردان

گرچه آیه الله لاری به خاطر ادای تکلیف و مبارزه فرهنگی، علمی و سیاسی با معاندان فرهنگ ناب اسلامی و شیعی، به سرزمین خود بازگشت و با محوریت قرار دادن مبارزه با فقر اقتصادی و فقر فرهنگی، لحظه‌ای از مردم جدا نشد، اما این ارتباط تنگاتنگ با مردم و حل مشکلات آنان، موجب نشد که وی با عالم تحقیق و تدریس خداحافظی کند. از محضر حضرت آیه الله سید علی اصغر موسوی لاری، عده‌ای از طلاب کسب فیض کردند و برخی طلاب نیز با شرکت در درس خارج فقه وی، به مراتب بالای علمی دست یازیدند.

مردی برای مردم

آیه الله پاورپوینت سید علی اصغر لاری که نسبش به عارف بزرگ، رکن الدین دزفولی و بدان واسطه به حضرت حمزه، فرزند امام موسی کاظم علیه ‌السلام می‌رسد،

[۱۰] چهره درخشان تاریخ لارستان، کاظم رحیمی نژاد، ص۷.

از تبار خاندانی بود که شام شب خود را با فقیر و مسکین و یتیم و اسیر تقسیم می‌کردند. آیه الله لاری که خود چون اقشار فرو دست جامعه لباس می‌پوشید و چون آنان غذا می‌خورد، همواره دوست داشت که سطح زندگی فقرا و تهیدستان جامعه به سطح زندگی اقشار متوسط و حتی بالاتر از آن ارتقا یابد و آنان نیز از نعمت‌های الهی که نصیب ثروتمندان شده است، بهره جویند. فرزند محترم آیه الله پاورپوینت سید علی اصغر لاری در این باره گفتند: «یکی از بزرگانی که در نزد پدرم خدمتگزار مردم و به نوعی مباشر مرحوم پدرم در این امر بودند، برایم نقل می‌کردند که روزی یکی از فقرا برای تامین هزینه زندگی خود و خانواده اش به نزد مرحوم پدرتان آمده بودند و معظم له هم ایشان را نزد من فرستادند با شناخت قبلی که از این فرد در چگونگی خرج کردن پول برای غذا داشتم، از دادن پول به این سائل امتناع کردم. پدر بزرگوارتان مرا خواست و علت عدم پرداخت پول به او را جویا شدند و من هم علت آن را مصرف پول برای خوردن کباب از سوی این فقیر اعلام کردم تا معظم له این پاسخ را از من شنیدند، به شدت عصبانی شدند و با این لحن که کباب را باید فقط پول دارها و گردن کلفت‌ها بخورند و فقرا باید از آن محروم باشند… ، چنان برخورد تندی کردند که موجب ناراحتی و قهر من شدند…. در خانه بودم، صبح بین الطلوعین درب خانه ما به صدا درآمد پدر بزرگوارتان را دیدم که پشت درب ایستاده است مرا در بغل گرفت و از برخورد تند و عصبانیت روز گذشته اش عذر خواهی کرد و مرا مورد لطف قرار داد».

[۱۱] مصاحبه نگارنده با فرزند محترم آیهالله لاری، ۳۰/۴/۸۴.

اقدامات برای فقرزدایی

از اقدامات فداکارنه و خیرخواهانه این عالم بزرگ در راستای فقرزدایی، می‌توان به کارهای زیر اشاره کرد:
۱. تاسیس پرورشگاه کودکان بی سرپرست (یتیم خانه). ۲. احداث محلی برای نگهداری افراد مستمند (بی نواخانه). وی همچنین برای برطرف کردن نیاز مالی افرادی که به دلیل فقر در خطر انحراف قرار داشتند، اقداماتی انجام داد.

[۱۲] چهره تابناک، ص۱۷.

این حرکت آیه الله لاری، موجب زدودن چهره فقر از سطح شهر لار گردید و از چشم اندازهایی که در مناطق دیگر برای هر رهگذر و میهمان شهری پدیدار می‌گشت، جلوگیری می‌کرد و مایه عزت و سربلندی مردم لار در بین شهرهای دیگر می‌شد و زمینه در پیش گرفتن زندگی با عزت، از سوی کسانی شد که به هر دلیلی قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود نبودند. عشق و علاقه آیه الله لاری به یتیمان و فقیران این مراکز، به گونه‌ای بود که امکانات و غذای پخته شده در این محل‌ها، بهتر از منزل مسکونی خودش بود.

سخنان فرزند محترم آیه الله لاری

فرزند محترم آیه الله لاری درباره برخورد مهربانانه و ایثارگرایانه پدر بزرگوارش، می‌گویند: «در آن زمان، به خاطر محدودیت رفت و آمدها بین شهرها و مسافرت اندک بین شهری، اغلب هر شهری از شیرینی محل خود استفاده می‌کرد. به ندرت پیش می‌آمد که کسی از شهری به شهر دیگری شیرینی را به ارمغان بیاورد مگر زیارتی و یا دیداری پیش می‌آمد. در ان ایام، فردی از یزد یک بسته شیرینی برای پدرم به سوغات آورده بود درست به یاد ندارم که پدرم مرا فرستاد یا کسی دیگر را که بچه‌های دارالایتام که نزدیک منزل ما هم بودند، خبر کند.
به گمانم خودم رفتم بچه‌ها نزد پدرم حاضر شدند. پدرم بسته شیرینی را باز کرد و بچه‌ها یک یک می‌رفتند و از دست پدرم مقداری شیرینی را می‌گرفتند. من در جایی در وسط کودکان یتیم قرار داشتم با اشاره دست پدرم، از آن جا به آخرین مکان و پشت سر همه یتیمان منتقل شدم. آخرین مقدار شیرینی که در بسته قرار داشت، نصیب من شد اما با این تفاوت که هر کدام از بچه‌های یتیم که شیرینی از دست پدرم می‌گرفتند، دست نوازش پدرم را بر روی سر خود احساس می‌کردند اما من از نوازش دست پدر در جلو دیدگان بچه‌های یتیم محروم شدم. آن روز، هیچ شیرینی در بسته باقی نماند که پدرم دهانش را با آن شیرین کند». بی شک، آن روز، یکی از شیرین‌ترین روزهای زندگی آیه الله پاورپوینت سید علی اصغر لاری بود.

سخنان همسر محترم آیه الله لاری

فرزند محترم آیه الله لاری به نقل از مادرش درباره ایام قحطی منطقه می‌گوید: «النگویی از جنس شیشه داشتم. پدرت به من گفت: این النگو به چه دردت می‌خورد؟ بفروش تا پول آن را به فقرا بدهیم. گفتم: این النگوی شیشه‌ای، ارزشی ندارد تا آن را بفروشم. فرمود: با پول این النگو، می‌توان نیم کیلو جو خرید و آن غذای نصف روز یک فقیر است. بالاخره مرا راضی کرد و النگو را از دستم در آورد فروخت و پول آن را به فقرا داد.

[۱۳] چهره درخشان تاریخ لارستان، کاظم رحیمی نژاد، ص۴۵.

نیز مادرم نقل می‌کرد در ایام قحطی، پس از جنگ جهانی دوم ، خداوند به ما دختری عنایت فرمود. من برای او لباسی از جنس ناشور و پارچه‌ای شبیه به کرباس تهیه کردم. به خاطر زبری پارچه، بدن بچه زخم شد. هر چه به آقا اصرار کردم که یک متر پارچه نرم تری بخریم و زیر آن لباس به بچه بپوشانیم، قبول نکرد و اظهار داشت: فرزند من، عزیزتر از فرزند فقرا نیست. او زیر بار خرید یک متر پارچه نرم نرفت در حالی که امکان تهیه آن برای ما بسیار آسان بود.

[۱۴] چهره درخشان تاریخ لارستان، کاظم رحیمی نژاد، ص۴۵.

خاطره‌ای از سید مجتبی موسوی لاری

آیه الله سید مجتبی موسوی لاری در ادامه بیان خاطراتش، از زندگی در دامان پر مهر و محبت خانواده اش به خاطره‌ای اشاره می‌کند که در آن، هرگز مهر و محبت پدری، مانع از اجرای عدالت، مساوات، ایثار و از خودگذشتگی پدر نمی‌شد. «در ایام کودکی، پیرزنی که در کارهای خانه به ما کمک می‌کرد، حلوا برایم درست کرد. آن روزها، حلوا از غذاهایی بود که کمتر در دسترس بود. به دلیل فقر زیاد در جامعه، پدرم به ما اجازه نمی‌داد از این گونه غذاها مصرف کنیم. از این رو، آن خانم مرا به حمام خانه برد و در آن جا برایم حلوا پخت تا آقا متوجه نشود. وقتی حلوا آماده شد، آقا سرزده به حمام آمد و با عصبانیت آن پیر زن را مؤاخذه کرد و گفت: مردم گرسنه‌اند و شما برای فرزند من حلوا درست می‌کنی! آن گاه، ظرف حلوا را بدون آن که از آن مصرف کرده باشم، از جلوی من برداشت و به یتیم خانه‌ای که در کنار منزل دایر کرده بود، برد و یکی دو قاشق از آن، به دهان هر یک از بچه‌ها گذاشت».

[۱۵] چهره درخشان تاریخ لارستان، کاظم رحیمی نژاد، ص۱۴۷.

یار و یاوری برای همه مردم مظلوم

آیه الله موسوی لاری، تنها پدری مهربان برای یتیمان و محرومان جامعه نبود، بلکه او یار و یاوری برای همه مردم مظلوم به شمار می‌رفت. وی، گاهی در عین بازگرداندن اموال مال باختگان و رسیدگی به امور مظلومان، در نقش مربی و ملجا کسانی ظاهر می‌شد که به واسطه عملکرد نادرست خود، از جامعه طرد شده بودند. آیه الله لاری در زندگی پر بار خود، بسیاری از این افراد را به شاهراه هدایت و متن جامعه بازگرداند.

سخنان سید مصطفی مصطفوی

آقای سید مصطفی مصطفوی از روحانیون لارستان و از مریدان آیه الله لاری می‌گوید: «شخصی به نام «پیر علی» نزد آقا آمد و از سارقی که در راه داراب ، سیزده شتر و بار آنها را از او به سرقت برده بود، شکایت کرد. آقا پس از شناسایی مکان آن شخص، کسی را مامور نمودند تا به او سفارش کنند به لار نزد ایشان بیاید. سارق مذکور، به نزد آقا آمد. آقا از او پرسید: چرا دزدی می‌کنی؟ سارق جواب داد: من عیالوارم شغلم کشاورزی است اما با درآمد آن، نمی‌توانم شکم خانواده‌ام را سیر کنم. آقا فرمود: چه کاری بلدی که با آن کسب آبرومندانه‌ای را آغاز کنی؟
سارق جواب داد: من فقط بلدم کالا از لامرد به داراب ببرم و بفروشم. آقا فرمودند: چقدر پول برای این کار لازم داری؟ آن شخص گفت: پانصد تومان برای کسب معاش می‌خواهم ضمنا مشکل دیگری هم دارم و آن، مزاحمت‌های افراد ناصرخان قشقایی است که اجازه عبور به سوی داراب را به من نمی‌دهند. آقا پانصد تومان به او دادند ناگفته نماند که پانصد تومان آن روز، می‌توانست سرمایه یک کاسب باشد و قول دادند که به ناصر خان ابلاغ کنند که مزاحمت‌های بی مورد برای او پیش نیاورند.
آن شخص رفت و کارش رونق گرفت. پس از چند ماه، اموال مسروقه را بر بار سیزده شتر کرد و به لار آورد. همه اموال مسروقه، در حسینیه آقا گردآوری شد و من (آقای مصطفوی) و شیخ غلامرضا امانت از سوی آقا، مامور شناسایی صاحبان اجناس شدیم. جالب این که بسیاری از مال باختگان، هنگامی که متوجه توبه آن سارق شدند، اموال را به او بخشیدند. بعدها در سال ۱۳۳۹، پس از درگذشت مرحوم آیه الله سید علی اصغر… من به داراب رفته بودم در کاروان سرای داراب، شخصی به نزد من آمد و احوال پرسی گرمی کرد. او گفت: من شما را می‌شناسم و در خانه آقا سید علی اصغر شما را دیده‌ام. گفتم: شما چه کسی هستید؟ گفت: من همان سارق هستم و آقا سید علی اصغر مرا از آن وضعیت نجات داد. من پس از توبه و تلاش برای کسب و کار حلال، وضعیت مالی خوبی پیدا کردم و چند سال پیش به حج رفتم و اکنون یکی از تجار داراب هستم.

[۱۶] چهره درخشان تاریخ لارستان، کاظم رحیمی نژاد، ص۴۸ـ۵۰.

»
آیه الله لاری تا آن جایی که توان هدایت فرد ظالم و خارج شده از شاهراه هدایت را داشت، از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد اما آن جا که تنها توان دفاع از مظلوم و بازگرداندن حق آنان را داشت، باز به میدان عمل گام می‌نهاد و از هیچ کوششی در مسیر احقاق حق مردم، دریغ نمی ورزید.

فعالیت‌های اجتماعی

رفع ظلم صاحب منصبان زورگو، بر طرف کردن نیاز مالی مردم و تشویق مردم به اهتمام در کار کشاورزی

[۱۷] چهره تابناک، ص۱۷.

و اشتغال زایی در جامعه، از فعالیت‌های اجتماعی این مرد بزرگ بود که ریاضت شرعی و سلوک معنوی را در عینیت جامعه و در متن جامعه جست و جو می‌کرد. از دیگر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی وی، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.
۱. احداث سد کوچک و منطقه‌ای لار در سال ۱۳۲۵ش. به منظور آبیاری زمین‌های زراعی. ۲. تاسیس کارخانه برق. ۳. تاسیس کارخانه پارچه بافی دستی. ۴. تاسیس کارخانه چادر شب بافی در روستای کورده. وی این دو کارخانه را برای ایجاد اشتغال و دفاع و حمایت از منسوجات داخلی در برابر واردات و برای رفع معضل بیکاری و جلوگیری از هجرت مردم به شهرهای بزرگ راه اندازی کرد. ۵. تاسیس و افتتاح درمانگاه لار. ۶. تاسیس و افتتاح درمانگاه گراش. ۷. احداث و تعمیر آب انبار .

[۱۸] چهره تابناک، ص۱۷.

ریشه کنی حصبه و مارلاریا

آیه الله لاری که در سال ۱۳۲۲ با وارد کردن دارو، بیماری حصبه را در منطقه لار ریشه کن

[۱۹] چهره تابناک، ص۱۷.

کرده بود، با وارد کردن داروی کنین از خارج از کشور، به مبارزه با بیماری مارلاریا پرداخت.

[۲۰] چهره تابناک، ص۱۷.

تلاش آیه الله پاورپوینت سید علی اصغر لاری در مقاطع حساس و پیشامدهای ناگوار و حوادث غیر مترقبه، در کمک رسانی به آسیب دیدگان در آن مقطع زمانی که هیچ مرکزی از سوی دولت، مامور کمک رسانی به مردم، آن هم قشر آسیب پذیر جامعه نبود، از خدمات گرانسنگ این عالم بزرگ است که به حق می‌توان وی را یکی از بنیانگذاران امداد و کمک رسانی به قشر محروم در ایران به شمار آورد. وارد کردن دارو از هندوستان، هنگام شیوع حصبه در یکی از سال‌ها، در منطقه لار و حضور فعال وی در بین پزشکان و تزریق آمپول و پخش دارو از سوی او، بیانگر روح لطیف و انسان دوستانه این عالم و عارف گمنام است.

[۲۱] چهره تابناک، ص۱۷.

محور وحدت شیعه و سنی

آیه الله لاری که محور وحدت شیعه و سنی در منطقه به شمار می‌رفت، مایه رحمت و آرامش و امنیت مردم نیز بود. حضور این مرد، در مقاطع حساس و درگیری‌های منطقه، از ریزش خون افراد بی گناه جلوگیری می‌کرد. مردم این منطقه، هنوز به میدان آمدن این مرد در نزاع قومی گراش و اوز، در مورد زمین‌های موسوم به «بن عماد» را که موجب جلوگیری از هدر رفتن خون مردم این منطقه شد، به خاطر دارند.

[۲۲] چهره تابناک، ص۱۷.

ویژگی‌های اخلاقی

بی هیچ اغراقی، یگانه دوران بود. مهربان، دلسوز، فداکار، خوش خلق و… .

[۲۳] چهره تابناک، ص۱۷.

در برخورد با مردم و مراجعین، از واژه عزیزم و فرزندم استفاده می‌کرد.

[۲۴] چهره تابناک، ص۶۱.

با احترام خاص با اهل علم و طلاب برخورد می‌کرد. با این که با همگنان، دوستان و روحانیون بزرگ شهر، در عین احترام، بسیار عادی رفتار می‌کرد و بر این باور بود که «بین الاحباب، تسقط الآداب» اما هنگامی که طلبه جوانی به حضورش می‌رسید، با احترام جلو پایش بر می‌خاست و در برابر بزرگان، به تکریم و احترامش می‌پرداخت.

[۲۵] چهره تابناک، ص۶۰.

مدیریت زمان

در مجالس و محافل، به همه سلام می‌کرد و اگر جواب سلام به جمعیت در مجلس و محفلی بزرگ از توانش خارج بود، یک روحانی خوشنام را در کنار خود، مسئول پاسخ دادن به سلام و عرض ارادت مردم می‌کرد.

[۲۶] چهره تابناک، ص۶۲.

از لحظه لحظه وقتش، به نیکی بهره می‌گرفت یا در حال عبادت بود یا مطالعه یا تفکر و یا در حال رفع مشکلات مردم.

[۲۷] مصاحبه نگارنده با فرزند محترم ایشان، ۳۰/۵/۸۴.

برپایی روضه

در بر پا نمودن روضه اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام ، اهتمام خاص داشت. عرض ارادت به امام عصر عجل ‌الله‌ فرجه ‌الشریف ، وی را بر آن داشته بود که حداقل در یکی از قنوت‌های شب در نماز جماعت مسجد، دعای فرج را بخواند.

[۲۸] مصاحبه نگارنده با فرزند محترم ایشان، ۱۶/۳/۸۴.

ظلم ستیز بود و شجاع

مشی خدامحورانه و سلوک مخلصانه اش در عرصه اجتماع، موجب شده بود که خداوند به او گستره نفوذ کلامی عطا کند که موجب دلگرمی ابرار و رعب و وحشت اغیار گردد.

روانشناسی در تجویز

به فراخور معلومات و توانایی‌ها و قابلیت‌های ذاتی هر کس سخن می‌گفت و هرگز نسخه‌ای را که برای یک فرد جاهل تجویز می‌کرد، برای یک فرد آگاه و عالم کارساز و کارآمد، تجویز نمی‌کرد. چنین رویکرد روانشناسانه با مخاطب خود با هر قشر و صنفی، چنان بود که برخی را در وهله نخست به اشتباه وا می‌داشت.

نماز خواندن با پوتین

یکی از ائمه جماعت تهران می‌گوید: روزی به مسجدی در تهران وارد شدم شخصی نظامی را دیدم که با پوتین ارتشی مشغول نماز خواندن است. پس از پایان یافتن نمازش، نزد او رفتم و به او گفتم: نماز خواندن با پوتین اشکال شرعی دارد و شما باید برای ادای نماز، پوتین را از پایت درآوری اما او در جواب گفت: اجازه این کار را آیه الله پاورپوینت سید علی اصغر لاری به من داده است.
نامه‌ای به لار فرستادم و در آن از آیه الله پاورپوینت سید علی اصغر لاری پرسیدم: آیا شما اجازه نماز خواندن با پوتین را به این شخص داده‌اید. آیه الله پاورپوینت سید علی اصغر لاری در پاسخ من نوشتند: این شخص پیش از آمدن به لار، اهل نماز خواندن نبود در چند مرحله که برای رساندن پیام‌هایی به منزل این جانب آمد، متوجه این مسئله شدم و علت نماز نخواندنش را از او پرسیدم. او در جواب توضیح داد که من نظامی هستم و دائم در حال انجام خدمت بیرون آوردن مکرر پوتین، برایم امکان ندارد. (لازم به توضیح است که پوشیدن و بیرون آوردن پوتین‌ها آن زمان بسیار مشکل بود) به او گفتم: شما نماز بخوان حتی اگر با پوتین باشد. در هر حال، من او را نماز خوان کردم حال شما زحمت بیرون آوردن پوتینش را بکشید.

[۲۹] چهره درخشان تاریخ لارستان، کاظم رحیمی نژاد، ص۵۴-۵۵.

بخشنده بود و سخاوتمند

او، بخشنده بود و سخاوتمند. هیچ فقیر و مسکینی را از در خانه خود دست خالی بر نمی‌گرداند حتی اگر لحاف و روکش فرزندش را نصف کند، یا النگوی شیشه‌ای همسرش را بفروشد و یا حلوا را از دهان فرزندش بگیرد و…. دوست داشت فقرا هم مانند متمولین طعم غذاهای لذیذ را بچشند. او چنان در این مسیر بخشنده بود که مباشر خود را مورد عتاب قرار می‌دهد که چرا بخاطر کباب خوردن یک فقیر دیگر به او پول نمی‌دهی در خصوص بی احتیاطی در خرج وجوهات شرعی و اموال دیگران، کمال احتیاط را می‌کرد و گاه مباشران خود را به خاطر عدم دقت در صرف این اموال، مورد عتاب قرار می‌داد.

شجاعت در سیر و سلوک

«یکی از طلاب و اهل علم که مسئولیت پرداخت پول برای نماز و روزه استیجاری را برعهده داشت، ظاهرا پولی را برای خواندن نماز و روزه قضا به کسی پرداخت کرده بود که این فرد، از نگاه مرحوم آیه الله سید علی اصغر، صلاحیت چنین امری را نداشت. آقا از این امر به شدت ناراحت شدند و با آن طلبه برخورد کردند و فرموده بودند که به چه حقی این وجه را به این فرد داده‌اید. آن روحانی می‌گوید: من به منزل رفتم بین الطلوعین بود که کسی درب منزلمان را زد. درب را باز کردم، دیدم مرحوم آیه الله لاری است. مرا در بغل گرفت و از من عذرخواهی کرد و فرمود: دیروز عصبانی شدم دیدم دلشکسته شده‌اید، آمده‌ام از تو عذرخواهی کنم».
مردی مهربان که به مرزی از شجاعت در سیر و سلوک اخلاقی و عرفانی رسیده بود که به خاطر عصبانیتی هر چند در مسیر حق، به درب خانه طلبه خود می‌شتافت و متواضعانه از او حلالیت می‌طلبید، در برابر آنانی که از قلم و قدمشان و یا سخنان صریح و تلویحشان، بوی اهانت به ساحت مقدس معصومین علیهم‌السّلام به مشام می‌رسید، هرگز عقب نشینی نمی‌کردند.

سخنان فرزند در ویژگی‌های پدر

آیه الله سید مجتبی موسوی لاری در خصوص ویژگی‌های فردی و اجتماعی پدر بزرگوارش می‌گوید: «آیه الله پاورپوینت سید علی اصغر لاری، در منطقه کوچکی زیست و عمرش را در آن جا به پایان رساند. پدرم ویژگی‌های ممتازی داشتند در برابر ظلم و حق کشی، عکس العمل نشان می‌دادند. لباس ساده تر و خشن تر از خدمتکاران می‌پوشید. نسبت به ایتام، بسیار حساسیت به خرج می‌داد. منزلی مجاور منزل خودمان را برای ایتام اختصاص داده بود و گروهی از یتیمان در آن جا نگهداری می‌شدند. اگر می‌دید موی سر آنها بلند شده، آن را با ماشین اصلاح می‌کرد و صورتشان را تمیز می‌نمود. بیماران مستمند و فقیر را عیادت می‌کرد و با دست خود به آنان غذا و دوا می‌داد. مبارزات او بر ضد عوامل ظلم و فساد، بحث دیگری است که در این مقال نمی‌گنجد. بالاخره در مجموع، داستان زندگی او و حتی نفوذ کلامش در مردم، حیرت انگیز بود. یکی از چهره‌های بزرگ علمی کشور در جمله‌ای کوتاه ایشان را این گونه توصیف کرده است: او شخصیتی بود، ملا، شجاع و لطیف در حد مجردات».

سخنان همسر ایشان

مادرم درباره او نقل می‌کند که ایشان می‌گفت: من شبی که پول در خانه داشته باشم، آن شب خواب ندارم و قبل از خواب، بایستی حتما آن را به اهلش برسانم. تمام پول‌هایی که به دست او می‌رسید، سریعا به مصرف اهلش می‌رساند و تقسیم می‌کرد و چیزی در خانه نمی‌گذاشت به طوری که گاهی به خاطر رفع نیاز از خدمتکاران منزل قرض می‌گرفت و این در حالی بود که گاهی مادرم بقچه اسکناس را به زحمت گره می‌زد ولی پدرم حتی از ساختن راه پله‌ای گلی برای پشت بام منزل خود امتناع می‌ورزید نردبان چوبی داشتیم که همان را می‌گذاشت پدرم بالا می‌رفت. من هم که بچه بودم، برای خوابیدن از نردبان بالا می‌رفتم سایر اعضای خانواده از منزل دیگر به پشت بام می‌رفتند.

پشت پا زدن به دنیا

خاطره‌ای که از ایشان به یاد دارم، هر روز صبح در محضرش تجوید قرآن فرا می‌گرفتم در اتاق پذیرایی که می‌نشست و به من تعلیم می‌داد، فرش‌هایی بود یک روز وقتی که رفتم، دیدم به جای آن فرش‌ها، حصیر پهن شده است. من از ایشان پرسیدم. ولی در پاسخ به من گفت: سئوال بیجا نکن از مادرم دلیل جویا شدم. گفتند: طلبه‌ای عروسی کرده است و چیزی نداشته، پدرم به او گفته که بیا و قالی‌های منزل ما را ببر و او هم آمده و تمام قالی‌ها را برده است. می‌خواهم عرض کنم او این گونه بود در پشت پا زدن به دنیا

[۳۰] ماهنامه فرهنگ کوثر، همان ص۷۷.

».

کرامات

آیه الله لاری از روحیات لطیف و به تعبیر برخی « مجرد » برخوردار بود. او در اوایل دهه بیست و به دنبال قحطی به مردم دستور داد که پس از روزه گرفتن، پای برهنه به سوی دشت حرکت کنند و او پیشاپیش مردم، در برکه حاج علی اکبری به نماز ایستاد و همان شب، باران رحمت الهی، آب انبارها و مزارع را سیراب کرد. کرامات دیگری از زبان مردم و مریدان وی نقل شده است مانند: دست کشیدن بر دیگ نصف شده برنج و کمی خورشت برای اطعام نیمی از جمعیت مسجدی پر که پس از اطعام همه، باز برنج و خورشت در دیگ‌ها باقی بود و نیز هدیه دادن انگشتری به یکی از سرشناسان اهل سنت ، به خاطر برگزاری مجلس عزای حسینی و تاکید وی بر به کار آمدن این انگشتر در روزهای خاص.
این سرشناس اهل سنت می‌گوید: سال‌ها گذشت و در تجارت بندر لنگه ورشکست شدم به یاد سخن و انگشتر هدیه داده شده آیه الله لاری افتادم. آن روز، آن انگشتر را به هشتاد هزار تومان (که با آن، حدود پنجاه خانه دویست متری قابل خریدن بود) فروختم و نه تنها دیون خود را با آن پرداختم بلکه ورشکستگی من جبران شد حتی با آن خانه‌ای نیز در شیراز خریدم و..

[۳۱] چهره تابناک، ص۶۲ـ۶۷.

».

مبارزه فرهنگی

سال‌های آخر عمر پر برکت آیه الله پاورپوینت سید علی اصغر لاری، دوران گذار استعمارگران از سلطه اقتصادی به سلطه فرهنگی بود، : از این رو وی همزمان با آغاز حرکت‌های ضد اسلامی رژیم پهلوی، نسبت به پاسداری از خاکریزهای فرهنگی و سنگرهای ارزش‌های دینی و ملی، هشدار داد. آیه الله لاری همزمان با آغاز حرکت فرهنگی غرب به دست رضاخان و همراهی بازماندگان مشروطه طلب مشروعه ستیز و لژهای فراماسونری در احیای زرتشتی گری، کسروی گرایی، باستان گرایی، حجاب ستیزی و… ، حوزه‌های علمیه و فرهیختگان مسلمان را نسبت به تغییر موضوع استعمار و پاسداری از ارزش‌های دینی در عرصه فرهنگ فرا خواند و به صراحت چنین اعلام کرد: «سرچشمه این فتنه و فسادها و وقاحت و بی شرفی‌ها، اساسا جهالت و بی فرهنگی ملت است. دارویی برای رفع این مرض و نیرویی برای دف

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.