پاورپوینت سید احمد خسروشاهی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت سید احمد خسروشاهی دارای ۷۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سید احمد خسروشاهی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت سید احمد خسروشاهی :

سیداحمد خسروشاهی

خاندان خسروشاهی از خاندان‌های اصیل فقهی و روحانی آذربایجان است که روحانیت و فقاهت در آن دودمان سالیان متمادی ـ شاید ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال ـ جریان و استمرار داشته است.

[۱] علمای معاصرین، خیابانی، ص۲۵۲.

یکی از این علما آیت‌الله پاورپوینت سید احمد خسروشاهی می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – بزرگان خاندان خسروشاهی
۲ – ولادت
۳ – دوران تحصیل
۴ – آثار علمی
۵ – بازگشت به تبریز
۶ – ایمان و اخلاص
۷ – مبارزات سیاسی
۷.۱ – صدور اعلامیه
۷.۲ – رهبری مردم
۷.۳ – روزهای سخت سید احمد
۸ – وفات
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

بزرگان خاندان خسروشاهی

بزرگان بسیاری از این خاندان در عرصه دانش و فضیلت ظهور کرده‌اند. برخی از آن‌ها از ستارگان پر فروغ علم و فضیلت به شمار می‌روند که از جمله آن‌ها می‌توان آیت‌الله سیدابوالحسن خسروشاهی، از علمای قرن سیزدهم هجری را نام برد. این مرد بزرگ که یکی از فقهای نامدار شیعه است، جد اعلای خاندان خسروشاهی به شمار می‌رود. فرزانگانی که از این خاندان در عرصه اجتهاد ظهور کرده‌اند، عبارتند از:
۱ ـ آیت‌الله سید علی خسروشاهی: وی از علمای اواخر قرن سیزدهم بود که به کربلا و نجف اشرف هجرت کرد و در آن جا ماندگار شد.
۲ ـ آیت‌الله سید محمد خسروشاهی: وی فرزند آیت‌الله سید علی خسروشاهی و فقیهی فرزانه بود. او در سال ۱۲۶۸ هـ. ق. در کربلا متولد گردید و در حوزه‌های کربلا و نجف به درجات عالی نایل گشت. وی از شاگردان شیخ انصاری است و آثاری نیز از خود به یادگار گذاشته است. کتاب مشکاه المصابیح در اصول الفقه و رساله‌ای در وضع الفاظ و حقیقت شرعیه از آثار اوست.
۳ ـ آیت‌الله سید محمد حسینی خسروشاهی : وی فرزند آیت‌الله سید علی خسروشاهی است و در سال ۱۳۱۲ هـ. ق. در کربلا متولد شد و نزد بزرگانی چون شیخ انصاری به کمالات علمی و معنوی نایل گشت.
از وی آثاری چون مشکوه المصابیح فی التعادل و التراجیح، رساله فی التقیه، رساله الباریه، رساله فی بیان وضع الالفاظ و الحقیقه الشرعیه به چاپ رسیده است.
شیخ آقا بزرگ تهرانی در الذریعه، کتاب الاوضاع اللفظیه وی را معرفی کرده است.

[۲] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۲، ص۴۷۹.

[۳] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۳، ص۱۱.

۴ ـ آیت‌الله پاورپوینت سید احمد خسروشاهی، جد آقا سید احمد در سال ۱۲۲۸هـ. ق. در تبریز متولد گردید و پس از فراگیری مقدمات و فقه در تبریز، برای تکمیل دانش خود به نجف هجرت نمود و از محضر بزرگانی چون حاج میرزا حبیب الله رشتی، فاضل ایروانی و آقا شیخ حسن ممقانی ـ که از استادان معروف حوزه علمیه در عصر خود بود ـ چندین سال بهره برد. او از جمله شخصیت‌هایی بود که در عرفان و در مسیر معنویت نیز سیر و سلوک کرده بود و به ایمان و اخلاص شهرت داشت.
از سید احمد، آثاری چون حجیه القطع و الظن و البرائه و حاشیه بر مشکوه المصابیح فی التعادل و التراجیح به یادگار مانده است.
۵ ـ آیت‌الله سید مرتضی خسروشاهی در سال ۱۳۷۲ هـ. ق. در تبریز متولد گردید و دروس مقدماتی را در زادگاه خویش فرا گرفت و سپس به مشهد مسافرت نمود و در درس آیت‌الله سید ابوالحسن انگجی و میرزا ابوالقاسم جواهری شرکت کرد. وی مدتی نیز در درس آیت‌الله نائینی و آیت‌الله حایری یزدی شرکت کرد.
از وی آثار ارزشمندی چون فوائد الافهام در شرح قواعد الاحکام، نثارات الکواکب علی خیارات المکاسب و رسائل جداگانه در مسائل متفرقه نیز به جای مانده است. آیت الله سید ابوالفضل خسروشاهی، آیت‌الله پاورپوینت سید احمد خسروشاهی و آیت‌الله سید هادی خسروشاهی از فرزندان آیت‌الله سید مرتضی خسروشاهی هستند.

ولادت

آیت الله پاورپوینت سید احمد خسروشاهی در ۲۶ ربیع الثانی ۱۳۳۰ هـ. ق. به دنیا آمد و در دامان خاندان علم و فضیلت پا به مکتب گشود. پدرش سید مرتضی خسروشاهی نخستین معلم وی بود. پدرش مردی بود که علم و عمل و پارسایی او زبانزد خاص و عام بود و یکی از مراجع بزرگ و صاحب نفوذ خطه آذربایجان به شمار می‌رفت.

دوران تحصیل

سیداحمد نزد پدرش، مقدمات و قسمتی از سطح را فرا گرفت و سپس همراه پدرش، راهی شهرهای سمنان و مشهد گردید. این مسافرت به معنای تبعید آیت‌الله سید مرتضی خسروشاهی به دو شهر یاد شده بود چون وی از جمله کسانی به شمار می‌رفت که در برابر سیاست‌های فرهنگی رضاخان قد علم کرد و در جریان کشف حجاب در سال ۱۳۱۴ ش. سخت بر آشفت. بدون تردید رژیم وقت این موضع گیری را از یک عالم بزرگی در موقعیت سید مرتضی آن هم در آذربایجان بر نمی‌تافت. فلذا چاره حکومت در این بود که این عالم فرزانه را از تبریز که هسته مرکزی جریانات به شمار می‌رفت، دور سازد. آیت‌الله پاورپوینت سید احمد خسروشاهی هر چند در آن زمان در سنین جوانی بود، لکن هر چه بود، او نیز در کنار پدر، طعم تلخ تبعید و دور شدن از خانه و زندگی را دریافت و از این سختی‌ها و لحظه‌های تلخ زندگی پدر، درس آموخت.
وی پس از آن که در شهر مقـدس مشهد اقامت یافت، دومین مرحله از تحصیـلات خود را در جوار امام رضا علیه‌السّلام ، نزد استـادان بـزرگ حوزه علمیه مشهد فرا گرفت.
در آن زمان، حوزه علمیه مشهد که به جهت حضور استـادان معروف، موقعیت مناسبی داشت، آقا سید احمد را مدت‌ها در مشهد ماندگار سـاخت و سرآغاز زندگی مبارک و توام با علم و فضیلت برای وی گردید. آیت‌الله حاج حسین قمی، آیت‌الله میرزا ابوالحسن انگجی و آیت‌الله آقـا میرزا احمد آقا زاده خراسانی از استـادان بزرگ حوزه علمیه مشهد در آن عصر بودند.
آیت الله پاورپوینت سید احمد خسروشاهی پس از سپری شدن دوران تبعید پدر، همراه وی به تبریز بازگشت و نزدیک دو سال در این شهر، در کنار پدر ماندگار گردید، لکن از این جهت که تبریز در آن روزگار حوزه علمیه باشکوهی نداشت، وی دوباره برای تحصیل علم هجرت دیگری را آغاز نمود و این بار برای تکمیل علوم و رسیدن به کمالات معنوی، حوزه علمیه قم را برگزید. وی ۴ سال در محضر آیت‌الله حایری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم زانوی تواضع به زمین زد و خوشه چین دانش و معارف آن بزرگ مرد علم و عمل بود و سپس مدتی نیز در درس آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری و آیت‌الله سید محمد حجت کوه کمره‌ای شرکت کرد. و در اصول و فقه، به مراحل عالی نایل گشت. وی در حوزه علمیه قم تدریس را آغاز کرد.

آثـار علمی

آثاری که از وی به جای مانده است، حکایت از تبحر ایشان در علوم مختلف دارد. آثار او که متاسفانه هنوز چاپ نشده است، عبارت است از:
۱ ـ رساله فی حرمه التشبیه بالکفار (رساله در حرام بودن تشابه به کفار).
۲ ـ رساله فی جواز النافله لمن علیه الفریضه (رساله در جواز نافله برای کسی که نماز واجب دارد).
۳ ـ رساله فی المواعظ.
۴ ـ الحواشی علی التبصره.
۵ ـ الحواشی علی العروه .

[۴] آثار الحجه، محمد رازی، ج۲، ص۲۳۵.

بازگشت به تبریز

آیت الله پاورپوینت سید احمد خسروشاهی پس از اقامت طولانی در قم، راهی آذربایجان گردید. داستان بازگشت وی به زادگاه خویش بسیار آموزنده است. آیت‌الله اراکی که در آن زمان از فضلای حوزه علمیه قم به شمار می‌رفت و خود از نزدیک شاهد این ماجرا بود، پس از یاد آور شدن متن نامه آیت‌الله خوانساری به آیت‌الله سید مرتضی خسروشاهی، واقعه را این گونه بیان می‌کند: متن نامه آیت‌الله خوانساری به این شرح است:
بسمه تعالی
حضرت مستطاب حجهالاسلام و المسلمین حاج سید مرتضی خسروشاهی دامت برکاته العالیه.
به عرض عالی می‌رساند ان شاءالله تعالی، مداوم در کمال استقامت و صحت موفق و مؤید باشید و این سال جدید بر وجود شریف و سایر بستگان محترم مبارک و مسعود باد… موضوع توقف حضرت معظم له (آقا سید احمد) در قم مذاکره شد، موکول به اجازه حضرتعالی نمودند و البته چنین هم هست و توقف ایشان گذشته از اینکه برای خود ایشان روحا و جسما اصلح است، نظر به حال جامعه مسلمین و حوزه علمیه و اسلام هم رجاء به اصلحیت هست. لهذا مقتضی است که حضرتعالی هم مفارقت ایشان بر خود هموار نموده و اجازه توقف ایشان را به خط شریف صادر فرمایید تا برای ایشان حجت باشد. در خاتمه، دوام سعادت و سلامت وجود شریف را از درگاه خداوند متعال سائلم و ملتمس دعا.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته: المخلص (محمد تقی خوانساری)
جالب این جاست که آیت‌الله سید مرتضی خسرو شاهی با درک نیاز اهالی به حضور عالمی چون سید احمد، با ماندن وی در حوزه علمیه قم موافقت نمی‌کند و ایشان را به شهر تبریز فرا می‌خواند. ایشان نیز برخلاف میل باطنی خود که ماندن در قم بود، رضایت خدا را در رضایت پدر می‌داند و راهی تبریز می‌گردد. آیت الله اراکی می‌گوید: «… در مورد نامه‌ای که به خط من است، ابوی موافقت نکرد، ایشان نیز بلافاصله به تبریز مراجعت نمود… من به ایشان خیلی علاقه داشتم مردی مخلص بود و اهل علم و معرفت… و بعدها هر وقت به قم می‌آمدند، دیدار ما تجدید می‌شد…»

[۵] تاریخ فرهنگ معاصر، ج۳ و ۴، ص۲۸۸.

ایمان و اخلاص

سادات خسروشاهی که در خطه آذربایجان زندگی می‌کردند، به مردانی پاک، اصیل و با ایمان و اخلاص شهرت داشتند. از این میان، آیت‌الله سید احمد آوازه‌اش بلندتر و اخلاصش زبانزد بود. سید احمد در دوران جوانی که در قم حضور داشت، پا به مسیر عرفان گذاشت و در این راه تلاش‌های زیادی نمود و به مراحلی از سیر و سلوک نایل گشت. استاد وی در این طریق، مردی به نام آقا شیخ رضا بود که خود از انسان‌های بزرگ و پارسا به شمار می‌رفت.
آیت الله آقا سید هادی خسروشاهی در این خصوص می‌گوید: «درباره چگونگی سیر و سلوک و مراحل عرفانی برادر بزرگوارش که آیت‌الله اراکی به آن اشاره می‌کند، شهید استاد مطهری سخت پی‌گیر امر بود و حتی برای همین منظور، مشتاقانه به دیدار ایشان شتافت ولی اخوی اظهار نکرد و ظاهرا اکنون تنها آیت‌الله العظمی اراکی، آیت‌الله سید حسن بدلا و شیخ العرفاء، آیت‌الله میرزا حسن مصطفوی در این زمینه اطلاعاتی دارند… البته اخوی نکاتی در مورد استادشان به نام آقا شیخ رضا، به نگارنده آن هم پس از اصرار زیاد نقل کردند، با این شرط که به طور مکتوب جایی نقل نگردد. مرحوم اخوی اعتقاد عجیبی به این مرد ناشناخته داشت و وی را از اولیاءالله می‌دانست و پس از فوت آقا شیخ رضا می‌گفت: کمر من شکست و دیگر ره به جایی نبردم…»
در ارتباط با زهد و تقوای آیت‌الله پاورپوینت سید احمد خسروشاهی، گفته شده است:
«آن مرحوم به خلف ارشدش حاج سید مرتضی آقا نقل فرموده که در نجف اشرف به نماز شب مواظبت داشتم. بعضی از شب‌ها که به واسطه کثرت مطالعه دیرتر می‌خوابیدم بیدار نمی‌شدم، هاتفی صدایم می‌کرد: آقا، آقا! یا می‌گفت: سید احمد، سید احمد! بیدار می‌شدم، شخص هاتف را نمی‌دیدم، ولی پس از بیدار شدن می‌دیدم که وقت نماز شب است. می‌دانستم که ملک است، چنان چه در روایات وارد شده که مؤمن مواظب نماز شب را ملک بیدار می‌کند اگر بخواب بماند.»

[۶] علمای معاصر، ص۳۵۴.

مبارزات سیاسی

آیت الله پاورپوینت سید احمد خسروشاهی در همان روزهای آغازین شکل گیری انقلاب اسلامی، از سال ۱۳۴۱ به این قافله پیوست و تا پیروزی ملت ایران در برابر سلسله پهلوی، در این مسیر قرار گرفت.
نقش وی در انقلاب اسلامی ایران، رهبری و هدایت این جریان بود. او در کنار امام خمینی و سایر بزرگان، در این جهت از هیچ تلاشی دریغ نورزید.
وی در کنار شهید قاضی طباطبایی و سایر علمای انقلاب تبریز، نهضت اسلامی را در آذربایجان تقویت کرد و از این طریق در فراگیر ساختن حر

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.