پاورپوینت سید ابوتراب


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت سید ابوتراب دارای ۱۱۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سید ابوتراب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت سید ابوتراب :

سیدابوتراب عبدالعلی موسوی خوانساری

سیدابوتراب عبدالعلی موسوی خوانساری، مشهور به ابوتراب خوانساری (۱۲۷۱-۱۳۴۶ق) متوفای ۱۳۴۶ هـ. ق، مشهور به ستاره خوانسار، فقیه و رجالی شیعی قرن سیزدهم و چهاردهم قمری می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – ولادت
۲ – خاندان
۳ – تحصیلات
۴ – استادان و مشایخ
۵ – در خوانسار
۶ – در اصفهان
۷ – در نجف اشرف
۸ – شاگردان و راویان
۹ – اخلاق و برنامه‌های معنوی
۱۰ – هدیه‌ای از امام زمان
۱۱ – تالیفات
۱۱.۱ – اولین اثر
۱۱.۲ – آثار فقهی
۱۱.۳ – آثار اصولی
۱۱.۴ – آثار کلامی
۱۱.۵ – آثار قرآنی
۱۱.۶ – آثار رجالی
۱۱.۷ – از دیگر آثار او
۱۲ – حادثه‌ای عجیب و خبری ناگوار
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

ولادت

فقیه و مدرس بزرگ حوزه‌ها، پاورپوینت سید ابوتراب عبدالعلی موسوی خوانساری، ۱۷ رجب (۱۲۷۱ هـ. ق.) در شهر خوانسار دیده به جهان گشود.

[۱] اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۲، ص۳۰۹.

[۲] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۱، ص۲۷.

[۳] معارف الرجال، محمد حرزالدین، ج۳، ص۳۱۰.

[۴] احسن الودیعه، محمدمهدی موسوی اصفهانی، ج۲، ص۱۰.

[۵] سید ابو القاسم جعفر موسوی خوانساری، ص۱۸۷.

خاندان

پدرش آیه الله سید ابوالقاسم جعفر خوانساری، از عالمان و فقیهان معروف نجف اشرف و خوانسار بود. وی تحصیلات علوم مقدماتی حوزه را در زادگاهش به پایان رساند و سپس به نجف اشرف مهاجرت کرد و در درس خارج فقه و اصول شیخ محمدحسن (صاحب جواهر)، شیخ مرتضی انصاری، شیخ محسن خنفر، شیخ نوح نجفی و شیخ قاسم محیی الدین نجفی، حاضر شد و بعد از سال‌ها تحصیل و پژوهش در علوم اسلامی، به درجه بلند اجتهاد نایل آمد.
کتاب‌های «المکاسب»، «البیع» و «اعمال ماه رمضان» به دو زبان فارسی و عربی از آثار ارزشمند اوست، که نشان مهارت و احاطه او بر مبانی، ادله، نظرات، تراجم و رجال است.
سید ابوالقاسم، شعبان (۱۲۸۰هـ. ق.) در حالی که فرزندش پاورپوینت سید ابوتراب، ۹ سال بیش نداشت، در خوانسار دار فانی را وداع گفت.

[۶] مصفی المقال، آقا بزرگ تهرانی، ص۲۴.

[۷] مصفی المقال، آقا بزرگ تهرانی، ص۱۰۸.

[۸] احسن الودیعه، محمدمهدی موسوی اصفهانی، ج۲، ص۵۰.

[۹] سید ابو القاسم جعفر موسوی خوانساری، ص۱۸۵.

جدش، آیه الله سید محمدمهدی خوانساری، سال (۱۱۸۲ هـ. ق.) متولد شد. تحصیلات خود را در زادگاه خود، خوانسار و نیز نجف اشرف تا درجه اجتهاد ادامه داد. وی از دانشمندان بزرگ به شمار می‌آمد و در علم رجال و امتیاز بین راویان مشترک، تبحری ویژه داشت و نیز در شعر، ادبیات و ریاضیات هم دارای تخصص کامل بود. او سال (۱۲۴۶ هـ. ق.) وفات یافت. از آثار به جا مانده از او «حواشی بر قسم و نشوز»، «شرح لمعه»، «شرح تبصره علامه»، «شرح مبادی الاصول»، «علم حساب»، «شرح سیوطی» و «رساله عدیمه النظیر فی احوال ابی بصیر» است.

[۱۰] احسن الودیعه، محمدمهدی موسوی اصفهانی، ج۲، ص۵۰.

[۱۱] الکرام البرره، ج۱، ص۳۲۳.

[۱۲] چهل مقاله، ص۵۴۵.

جد دومش سید حسن خوانساری (متولد ۱۱۳۸ هـ. ق.) است. وی تحصیلات علوم حوزوی را در زادگاهش خوانسار، نزد پدرش آیه الله سید حسین و جدش سید میر ابوالقاسم جعفر نویسنده کتاب «مناهج المعارف»، و در نجف اشرف نزد استادان آن شهر، به ویژه شیخ یوسف بحرانی نویسنده حدائق، تا حد اجتهاد دنبال کرد. اثر به جا مانده از او «صیغ العقود» است.

[۱۳] سید ابو القاسم جعفر موسوی خوانساری، ص۱۸۲.

جد اعلایش سید حسین خوانساری (متوفای ۱۱۹۱ هـ. ق.) از پژوهشگران بزرگ علوم دینی بود. وی تحصیلات علوم اسلامی را نزد پدرش سید ابوالقاسم جعفر، معروف به میر، نویسنده مناهج المعارف، تا حد اجتهاد ادامه داد و از پدر و محمدصادق ـ فرزند ملا محمد سراب ـ اجازه اجتهاد و روایت دریافت نمود.
آیه الله سید حسین خوانساری، جد مشترک پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری و سید محمدمهدی اصفهانی کاظمی نویسنده «احسن الودیعه» است که جد سوم پاورپوینت سید ابوتراب و جد چهارم سید محمدمهدی اصفهانی خواهد بود.

[۱۴] المسلسلات، جعفر بن احمد قمی، ج۲، ص۱۶۴.

[۱۵] احسن الودیعه، محمدمهدی موسوی اصفهانی، ج۲، ص۳.

(سید محمدمهدی اصفهانی پاورپوینت سید ابوتراب سید محمدسید ابوالقاسم، سیدمحمدصادق، سیدمحمدمهدی، سیدزین العابدین، سید حسن، سید ابوالقاسم جعفر، سید حسین، سید میر ابوالقاسم جعفر، سید حسین، قاسم، محب الله، قاسم، مهدی، زین العابدین، ابراهیم، کریم الدین، رکن الدین، زین العابدین، سید صالح قصیر، محمد، محمدمحمود، حسین، حسن، احمد، ابراهیم، عیسی، حسن، یحیی، ابراهیم، حسن، عبدالله فرزند امام موسی کاظم علیه‌السّلام )
پاورپوینت سید ابوتراب، منتسب به سادات موسوی و اولین کسی است که از این خاندان به سبب فضای خاص اصفهان، برای نشر علم و دین در قرن هفتم و هشتم، به این شهر هجرت کرد. سید محب الله موسوی، جد هفتم پاورپوینت سید ابوتراب نیز در قرن هشتم هجری از مدینه به اصفهان آمد و در آن شهر اقامت گزید.

تحصیلات

کودکی پاورپوینت سید ابوتراب در خوانسار، در پناه پدری پیر و مهربان سپری شد. استعداد ذاتی، هوش سرشار و علاقه فراوان به دانش طلبی، به خوبی در او نمایان بود. این ویژگی، پدر را بر آن داشت تا تربیت علمی و اخلاقی او را، خود به عهده گیرد بنابراین خواندن، نوشتن و قرائت قرآن کریم را به او یاد داد، به طوری که هنوز ۹ سال او تمام نشده بود که به دو زبان فارسی و عربی به خوبی تکلم می‌کرد.
با وفات پدر، جناب سید محمدعلی ـ فرزند محمدصادق موسوی خوانساری، ـ (پسرعمه پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری) ادامه تعلیم و تربیت پاورپوینت سید ابوتراب را به عهده گرفت. او با کمک دیگر استادان خوانسار، تا سال (۱۲۸۶هـ. ق.) (سال وفات سید محمدعلی فرزند محمدصادق خوانساری)، ادبیات فارسی، عربی و دیگر دانش‌های مقدماتی حوزه را به وی آموخت. پاورپوینت سید ابوتراب از اخلاق، رفتار و انوار علوم او، تاثیر فراوان پذیرفت. وی بهره مندی خود از دانش‌هایی چون اصول، فقه و حدیث را مرهون وی می‌دانست و بارها از او به بزرگی یاد می‌کرد.
پاورپوینت سید ابوتراب تا سال (۱۲۹۰ هـ. ق.) در شهر خوانسار ماندگار شد و سپس در سال ۱۲۹۱هـ. ق. برای تکمیل یافته‌های خود وارد اصفهان شد. وی نزد استادان آن شهر به مدت ۴ سال، به یادگیری فقه، اصول، تفسیر، رجال، ریاضیات و دیگر علوم پرداخت. او در سال ۱۲۹۵ هـ. ق.

[۱۶] نقباءالبشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۱، ص۲۷.

( شیخ آقا بزرگ تهرانی، سال ورود پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری به نجف اشرف را سال (۱۲۹۹ هـ. ق.) می‌داند. و حال آن که پاورپوینت سید ابوتراب در آن شهر، مدت ۵ سال نزد آیهالله سید حسین تبریزی کوه کمری (متوفای ۱۲۹۹ هـ. ق.) به فراگیری مراحل عالی فقه و اصول پرداخت و حتی درس آن استاد بزرگ را تقریر می‌کرد. بنابراین سال ورود وی به نجف، نمی‌تواند سال ۱۲۹۹ باشد که سال وفات استادش آیهالله کوه کمری است.) به نجف اشرف هجرت و در محضر آیات عظام حاضر شد و بهره‌های کافی برد. این عالم فرهیخته بعد از سال‌ها تحصیل به مقام بلند اجتهاد نائل و از فقیهان و مدرسان بزرگ آن مکان مقدس گردید.

[۱۷] احسن الودیعه، محمدمهدی موسوی اصفهانی، ج۲، ص۱۱.

[۱۸] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۱، ص۲۷.

[۱۹] چهل مقاله، ص۵۴۶.

شرح حال نویسان از جایگاه علمی وی بسیار تمجید و تجلیل کرده‌اند و گفته‌اند:
پاورپوینت سید ابوتراب موسوی خوانساری، عالمی است عامل، محققی است دقیق، فقیهی است اصولی، محدثی است رجالی. او جامع علوم عقلی و نقلی و حتی دانش‌های ریاضی، هندسه، جغرافیا، و امثال آن بوده است. ژرف نگری و تبحر وی در مطالب مشکل فقهی، اصولی، فلسفی، تفسیری و کلامی از ویژگی‌های اوست.
او احاطه کافی و گسترده‌ای بر مبانی، نظرات صاحب نظران، جزئیات و فروع مسائل آن دانش‌ها و نیز مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت و مبانی آنان دارد.

[۲۰] معجم القبور، سیدمحمدمهدی موسوی، ج۱، ص۲۲.

[۲۱] معجم رجال الفکر، ص۱۷۲.

[۲۲] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۱، ص۲۷.

[۲۳] ریحانه الادب، ج۲، ص۱۸۸.

[۲۴] سید ابو القاسم جعفر موسوی خوانساری، ص۱۸۵.

استادان و مشایخ

پاورپوینت سید ابوتراب موسوی خوانساری، محضر استادان بسیاری را درک کرد و از خرمن وجودی آنان، خوشه‌های علم و کمال چید که به ذکر اسامی پربرکتشان می‌پردازیم.

در خوانسار

۱. پدرش، سید ابوالقاسم جعفر (متوفای ۱۲۸۰ هـ. ق.)
۲. سید محمدعلی خوانساری (متوفای ۱۲۸۶ هـ. ق.) نویسنده «حاشیه المکاسب»، «صراط المستقیم فی اصول الفقه و اصول آل ابراهیم».
پاورپوینت سید ابوتراب بعد از وفات پدرش، علوم مقدماتی حوزه، مثل ادبیات و قسمتی از اصول، فقه و حدیث را نزد سید محمدعلی خوانساری خواند.

[۲۵] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۱، ص۲۸.

[۲۶] چهل مقاله، ص۵۴۶.

در اصفهان

۱. شیخ محمدباقر اصفهانی (متوفای ۱۳۰۱هـ. ق.)
۲. سید محمدهاشم موسوی خوانساری (متوفای ۱۳۱۸ هـ. ق.) نویسنده مبانی الاصول.
خوانساری به مدت ۴ سال بین سال‌های (۱۲۹۵-۱۲۹۱ هـ. ق.) نزد آن دو عالم بزرگوار به تحصیل فقه و اصول پرداخت.

[۲۷] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۱، ص۲۷.

در نجف اشرف

۱. سید محمدباقر خوانساری (متوفای ۱۳۱۳ هـ. ق) نویسنده روضات الجنات.
۲. سید حسین تبریزی کوه کمری (متوفای ۱۲۹۹ هـ. ق).
سید حسین کوه کمری فرزند سید محمد کوه کمری معروف به سید حسین ترک، در روستای کوه کمر، از نواحی تبریز متولد شد. مقدمات علوم اسلامی را در تبریز به پایان رساند و بعد از آن به کربلا مشرف شد. وی قسمتی از علوم دینی را نزد آیات عظام: شریف العلمای مازندرانی، سید محمدحسین اصفهانی صاحب فصول و سید ابراهیم قزوینی صاحب ضوابط، فراگرفت و سپس به نجف اشرف هجرت کرد. خوانساری در حوزه نجف نزد استادان و فقیهان بزرگی چون شیخ محمدحسن صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری حاضر شد. وی تحصیلات خود را ادامه دادو به درجه اجتهاد رسید و سپس به تدریس روی آورد و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. از جمله شاگردانش می‌توان این عالمان بزرگ را برشمرد: شیخ حسن فرزند شیخ عبدالله مامقانی، مولی احمد شبستری، شیخ محمد شرابیانی، میرزا موسی تبریزی و پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری.
آن عالم فرزانه در ۲۳ رجب (۱۲۹۹ هـ. ق.) در نجف اشرف دار فانی را وداع گفت و در مقبره خانوادگی خود، به خاک سپرده شد.

[۲۸] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ج۱، ص۲۶۲.

[۲۹] ریحانه الادب، محمدعلی مدرس خیابانی، ج۲، ص۱۸۸.

[۳۰] احسن الودیعه، محمدمهدی موسوی اصفهانی، ج۲، ص۱۵.

۳. شیخ ابراهیم خویی (متوفای ۱۳۲۵هـ. ق.) نویسنده «شرح نهج البلاغه»، «شرح الاربعین حدیثا»، «ملخص المقال فی تحقیق الاحوال الرجال».

[۳۱] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ج۱، ص۳۶.

۴. شیخ محمدحسین کاظمی (متوفای ۱۳۰۸ هـ. ق.) نویسنده «هدایه الانام فی شرح شرایع الاسلام».
۵. میرزا حبیب الله رشتی (متوفای ۱۳۱۲ هـ. ق.)

[۳۲] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۱، ص۲۸.

۶. سید محمد (متوفای ۱۳۰۹ هـ. ق.)، فرزند سید محمدصادق، فرزند سید محمدمهدی، نویسنده رساله «عدیمه النظیر فی احوال ابی بصیر».
۷. شیخ عبدالله اصفهانی (متوفای ۱۳۰۰ هـ. ق.)

[۳۳] سید ابو القاسم جعفر موسوی خوانساری، ص۱۸۷.

۸. میرزا محمد تهرانی عسکری.
۹. مولی لطف الله مازندرانی (متوفای ۱۳۱۳ هـ. ق.)

[۳۴] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۱، ص۲۷.

[۳۵] احسن الودیعه، محمدمهدی موسوی اصفهانی، ج۲، ص۲۴.

[۳۶] احسن الودیعه، محمدمهدی موسوی اصفهانی، ج۲، ص۱۵.

مولی لطف الله مازندرانی از عالمان و فقیهان بزرگ نجف اشرف و در علم و تقوا زبانزد و بسیار مورد احترام عوام و خواص شهر بود. از شاگردان بارز او، سید حسن از نوادگان علامه قزوینی (متوفای ۱۳۲۵ هـ. ق.)، شیخ جواد فرزند شیخ علی مبارک (متوفای ۱۳۱۱ هـ. ق.) و سید حسن صدر کاظمی (متوفای ۱۳۵۴ هـ. ق.) هستند. آیه الله مازندرانی علاوه بر تدریس، به تالیف کتاب نیز اشتغال داشت، از جمله آثار او «شرح قواعد علامه حلی» و «حاشیه بر القوانین فی علم الاصول» است. وی در سال ۱۳۱۳ هـ. ق. در نجف اشرف از دنیا رفت و در صحن حرم مطهر حضرت امیرمؤمنان علی علیه‌السّلام به خاک سپرده شد.

[۳۷] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ج۲، ص۱۷۰.

شاگردان و راویان

پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری از همان روزهای نخستین ورود به حوزه علمیه نجف اشرف، علاوه بر تحصیلات، به تدریس علوم حوزوی، به ویژه فقه و اصول پرداخت که حدود ۵۰ سال ادامه داشت. شیوه تدریس در کنار تحصیل، علاوه بر تشویق او به پژوهش دقیق‌تر در مسائل علمی، از او استادی کامل در تدریس دانش‌های مختلف ساخت. او در تحلیل مبانی و آرای صاحب نظران فقه، اصول، کلام و تفسیر و نیز در تطبیق فقه جعفری با مذاهب چهارگانه اهل سنت، مهارت بسیاری داشت. وی مسائل و مطالب پیچیده علمی را با بیانی شیوا به شاگردان القا می‌کرد. سادگی بیان، در عین عمیق بودن مطالب، از ویژگی‌های تدریس اوست. شاگرد بارزش سید محمدمهدی اصفهانی در این باره می‌گوید:
هر وقت در مجلس درس او حاضر می‌شدم و در مورد مسائل پیچیده علوم و مطالب مشکل علمی از او سؤال می‌کردم، در جواب، مثل چشمه می‌جوشید (و به خوبی به جواب می‌پرداخت). او را ملاقات نکردم، مگر آن که از او استفاده علمی می‌کردم. اگر کسی در مورد مسئله علمی از او سؤال می‌کرد طوری جواب می‌داد که گویی به تفسیر و تاویل صحیح تمام مطالب، فروعات و جزئیات آن آگاهی کامل دارد و در جداسازی نظرات صحیح از غیر صحیح، احاطه کامل داشت.

[۳۸] احسن الودیعه، محمدمهدی موسوی اصفهانی، ج۲، ص۵.

به هر حال در آن چند دهه‌ای که به تدریس علوم اسلامی اشتغال داشت، صدها شاگرد بارز از محضر او بهره‌های فراوان برده‌اند و مفتخر به دریافت اجازه اجتهاد و یا روایت شده‌اند و با این حال در کتاب‌های تراجم به تعدادی معدود از آنان اشاره شده است از جمله:
۱. سید محمدحسین، فرزند سید محمد خوانساری.
۲. سید محمدحسن، فرزند سید محمد خوانساری.
۳. محمدابراهیم.
۴. سید ریحان الله، فرزند سید جعفر کشفی دارابی (متوفای ۱۳۲۸ هـ. ق.)
۵. شیخ محمدرضا زنجانی کاظمی.
۶. سید ابوالقاسم ریاضی، فرزند سید محمود.
۷. شیخ فضل الله، فرزند ابوالقاسم خویی.
۸. سید ناصر، فرزند سید هاشم موسوی احسایی.
۹. سید محمدمهدی اصفهانی کاظمی. (متوفای ۱۳۹۱ هـ. ق.) نویسنده «احسن الودیعه».
۱۰. شیخ آقابزرگ تهرانی، نویسنده «الذریعه الی تصانیف الشیعه».
۱۱. سید محمدرضا تبریزی.

[۳۹] احسن الودیعه، محمدمهدی موسوی اصفهانی، ج۲، ص۲۸-۲۴.

[۴۰] المسلسلات، جعفر بن احمد قمی، ج۲، ص۱۶۵.

[۴۱] المسلسلات، جعفر بن احمد قمی، ج۲، ص۷۷.

۱۲. شیخ عبدالحسین رشتی (متوفای ۱۳۷۳هـ. ق.)
شیخ عبدالحسین فرزند شیخ عیسی رشتی گیلانی در سال ۱۲۹۲ هـ. ق. به دنیا آمد. وی تحصیلات علوم دینی را در کربلا و نجف تا مرتبه اجتهاد نزد استادان و مدرسان بزرگ آن حوزه‌ها به ویژه آیات عظام ملا محمدکاظم آخوند خراسانی، شیخ فتح الله شیخ الشریعه اصفهانی و سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، ادامه داد. او در علوم مختلف منطق، فلسفه، فقه و کلام صاحب رای و در تدریس آن‌ها به ویژه علم اصول، دارای احاطه و مهارت ویژه‌ای بود. از آثار ارزشمند او «شرح کفایه الاصول»، «کتاب القضا»، «کتاب الرهن»، «کتاب الوقف و المواریث»، «کشف الاشتباه و الاطوار فی تفسیر آیات القرآن الکریم.»

[۴۲] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ج۲، ص۴۹.

۱۳. محمدجواد کاظمی (متوفای ۱۳۲۸هـ. ق.) شیخ محمدجواد فرزند شیخ محمدحسین کاظمی از دانشمندان و فقیهان بزرگ کاظمین و نجف بود که به خاطر نبوغ فراوان به درجه اجتهاد رسید. او از شاگردان شیخ محمدحسن آل یاسین در کاظمیه و شیخ زین العابدین مازندرانی، ملا لطف الله مازندرانی، شیخ عبدالله مازندرانی و پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری در نجف اشرف بود و از آیه الله پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری، اجازه روایت گرفت. از آثار او «شرح رساله بغیه الخاص و العام» از آثار پدرش شیخ محمدحسین کاظمی است.

[۴۳] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ج۲، ص۲۲۱.

۱۴. سید شهاب الدین محمدحسین، فرزند سید محمود نجفی.

[۴۴] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ج۲، ص۲۲۹.

۱۵. شیخ محمدطاهر ابوخمسین (متوفای ۱۳۴۲ هـ. ق.)

[۴۵] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ج۲، ص۲۰۶.

شیخ محمدطاهر فرزند شیخ محمدحسین هجری احسائی هفوفی در شهر «الهفوف» بحرین متولد شد. وی مقدمات علوم دینی را در زادگاهش به پایان رساند، سپس برای کسب معارف و مدارج عالی علوم حوزوی به نجف اشرف هجرت کرد و نزد استادان و مدرسان ماهر آن مکان مقدس به ویژه میرزاحسین خلیلی تهرانی و پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری تحصیلات عالی خود را تا مرتبه بلند اجتهاد ادامه داد و از بسیاری از آنان مفتخر به کسب اجازه نامه روایت و اجتهاد شد. پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری در اجازه اجتهاد به او، از مقام و جایگاه علمی و معنوی او تجلیل و تکریم می‌کند و می‌گوید:
او پیشوای فقیهان پژوهشگر، از بهترین دانشمندان اهل دقت، استنباط کننده فروع فقهی از اصول آن‌ها و از مجتهدان مورد اعتماد است.

[۴۶] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ج۲، ص۲۰۶.

۱۶. شیخ موسی هجری احسائی (متوفای ۱۳۵۳ هـ. ق.)
پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری در ۱۸ جمادی الثانیه (۱۳۲۲ هـ. ق.) به او اجازه روایت داد و ضمن تجلیل از مقام علمی او، به اجتهاد او تصریح نمود.

[۴۷] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ج۳، ص۷۳.

۱۷. سید مهدی غریفی (متوفای ۱۳۴۳ هـ. ق.)
وی نویسنده کتاب‌های، «الانصاف فی علم الحدیث»، «هدایه المضل فی الامامه» و «عین الفطره فی الرد علی من غالی فی العتره» است. پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری در سال ۱۳۴۱ هـ. ق. به او اجازه روایت داد.

[۴۸] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ص۱۵۳.

[۴۹] المسلسلات، جعفر بن احمد قمی، ج۲، ص۲۷.

۱۸. سید ناصر احسائی (متوفای ۱۳۵۸ هـ. ق).

[۵۰] معارف الرجال، حرزالدین محمد، ج۳، ص۱۸۳.

۱۹. شیخ عبدالرسول، فرزند شیخ شریف.
شیخ عبدالرسول (متولد ۱۳۰۱ هـ. ق.) از نوادگان صاحب جواهر و از شاگردان ملا کاظم آخوند خراسانی، سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، محمدحسین نایینی و پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری است.

[۵۱] ماضی النجف، ج۲، ص۱۱۷.

۲۰. سید محمد کوه کمری (متوفای ۱۳۷۲ هـ. ق.)
سید محمد کوه کمری معروف به حجت کوه کمری، از شاگردان شیخ عبدالله مامقانی، نویسنده «تنقیح المقال»، محمدحسین نائینی نویسنده «فوائد الاصول» و پاورپوینت سید ابوتراب خوانساری است. از آثار او: «الاستصحاب»، «تنقیح المطالب المهمه فی عمل الصور المجسمه»، «لوامع الانوار الغرویه فی مرسلات الاثار النبویه» است.

[۵۲] المسلسلات، جعفر بن احمد قمی، ج۲، ص۴۲۷.

۲۱. سید احمد تستری (

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.