پاورپوینت سنت پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت سنت پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سنت پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت سنت پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) :
سنت معصوم
سنّت در چهار معنا به کار رفته است:
۱. قول، فعل و تقریر معصوم علیه السّلام، ۲. مقابل فریضه. ۳. در برابر بدعت. ۴. مستحب.
از عنوان یاد شده در اصول فقه، بخش حجج و امارات سخن گفتهاند.
فهرست مندرجات
۱ – سنت به معنای اول
۲ – تفاوت سنت با حدیث
۳ – جایگاه سنّت
۴ – راههای دستیابی به سنّت
۴.۱ – راههای قطعی
۴.۲ – راههای غیر قطعی
۵ – چگونگی استفاده از سنّت
۶ – بررسی مقدار دلالت اقسام سنت
۶.۱ – دلالت قول
۶.۲ – دلالت فعل
۶.۳ – دلالت تقریر
۷ – ارتباط سنّت با قرآن کریم
۷.۱ – تخصیص عمومات قرآن با سنت
۸ – سنت به معنای مقابل فریضه
۹ – سنت به معنای مقابل بدعت
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
سنت به معنای اول
اطلاق سنّت به معناى نخست، بر گفتار، رفتار و تقریر پیامبر اعظم صلّى اللَّه علیه و آله مورد اتفاق همه مسلمانان است؛ لیکن از آنجا که شیعه دوازده امامی به استناد دلائل قطعی عقلی و نقلی، امامان دوازده گانه و حضرت فاطمه علیهم السّلام را معصوم دانسته، سخن و سیره آنان را همچون سخن و سیره پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله حجّت و پیروى از ایشان را واجب مىدانند، در معناى عنوان «سنّت» توسعه داده و آن را بر گفتار، رفتار و تقریر سایر معصومان از خاندان پاک آن حضرت نیز اطلاق کردهاند. بنابر این، کاربرد سنّت در کلمات فقها به عنوان یکى از ادله و منابع استنباط احکام، قول، فعل و تقریر همه معصومان علیهم السّلام است.
[۱] أصول الفقه ج۲، ص۶۴-۶۵.
تفاوت سنت با حدیث
تفاوت سنت با حدیث در این است که حدیث عبارت است از قول و محکی قول، فعل و تقریر معصوم علیه السّلام؛ لیکن سنّت اعم از آن است و شامل موارد یاد شده و خود فعل و تقریر نیز مىشود.
[۲] مشرق الشمسین، ص۲۲.
[۳] مشرق الشمسین، ص۲۴.
جایگاه سنّت
پس از قرآن کریم، سنّت مهمترین منبع استنباط احکام شرعی، اعم از اصول و فروع است؛ چه آنکه در قرآن کریم، کلیات احکام آمده و تفصیل آنها در سنّت بیان شده است.
راههاى دستیابى به سنّت
راههایى که ما را به سنّت مىرساند دو گونه است: قطعی و غیر قطعى.
راههاى قطعى
مهمترین راههاى قطعى که براى دستیابى به سنّت شمردهاند عبارت است از: خبر متواتر؛ خبر غیر متواتر همراه با قراین و شواهدى که موجب قطع به صدور آن از معصوم علیه السّلام شود؛ اجماع کاشف از سنت؛ بنای عقلا که کاشف از سنّت باشد؛ سیره متشرعه کاشف از سنّت و ارتکاز متشرعه کاشف از سنّت.
[۴] الأصول العامه، ص۱۹۳-۲۰۱.
راههاى غیر قطعى
تنها راه غیر قطعى که- به سبب وجود دلایل قطعى بر حجیت آن- از سوى همه متأخران و بسیارى از قدما پذیرفته شده، خبر واحدی است که راوی آن مورد وثوق و اطمینان باشد.
چگونگى استفاده از سنّت
سنّت در همه عرصههاى یاد شده (قول، فعل و تقریر معصوم علیه السّلام) بیانگر حکم خداوند متعال است. بنابر این، مفاد سنّت حکم شرعی است؛ خواه در ارتباط با طبیعت بشری معصوم علیه السّلام باشد، مانند خوردن، نوشیدن و خوابیدن، یا در رابطه با اداره زندگی شخصى وى، همچون تجارت و کشاورزی، یا در حوزه مسائل کشوری و لشکری و رهبری جامعه و یا در قلمرو تبیین و تبلیغ احکام شرع به مردم.
[۵] الأصول العامه، ص۲۲۹-۲۳۰.
بنابر این سنّت از مصادر تشریع احکام مىباشد.
بررسی مقدار دلالت اقسام سنت
اینک با توجه به گستره سنّت (قول، فعل و تقریر) به بررسى مقدار دلالت هر یک مىپردازیم.
دلالت قول
استفاده از گفتار معصوم علیه السّلام در قلمرو معنای لغوی لفظ و یا معنای اصطلاحی آن، در جایى که حقیقت شرعی وجود دارد، صورت مىگیرد. براى فهم معانی لغوی الفاظ بر اساس بنای عقلا، که از سوى شرع نیز تأیید شده باشد، به لغویان رجوع مىشود و در موارد پیدایى شک در مراد، مرجع، اصول لفظی، همچون اصل حقیقت، اصل عموم و اصل اطلاق است.
[۶] الأصول العامه، ص۲۳۲-۲۳۳.
دلالت فعل
در دلالت فعل معصوم علیه السّلام بر جواز و اباحه به معناى عام- و نه اباحه به عنوان یکى از احکام پنج گانه تکلیفی- شکى نیست، مانند جمع بین نماز ظهر و عصر و یا مغرب و عشا که بیانگر روا بودن آن است، مگر در ج
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.