پاورپوینت سلیمان بن علی بن عبدالله


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
11 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت سلیمان بن علی بن عبدالله دارای ۸۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سلیمان بن علی بن عبدالله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت سلیمان بن علی بن عبدالله :

عفیف‌الدین تلمسانی

تِلِمْسانی، عارف و شاعر قرن هفتم بود.

فهرست مندرجات

۱ – حیات
۲ – دیدار با این سبعین
۳ – علمیت
۴ – تلمسانی از نصیریه
۵ – تلمسانی مشهور به صوفی
۶ – شاگردان
۷ – دیوان شعر
۸ – آثار دیگر
۸.۱ – شرح منازل السائرین
۸.۱.۱ – اوج عرفان تلمسانی
۸.۲ – شرح مواقف نفری
۹ – نقد آرای تلمسانی
۱۰ – تکفیر تلمسانی
۱۱ – فهرست منابع
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع

حیات

تِلِمْسانی، عفیف الدین پاورپوینت سلیمان بن علی بن عبدالله عابدی، عارف و شاعر قرن هفتم، در ۶۱۰ در تلمسان به دنیا آمد.
اصل او از قبیله کومی بود،

[۱] ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج۱۳، ص۳۴۵، چاپ احمد ابوملحم و دیگران، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.

اما در برخی منابع

[۲] ابن شاکر کتبی، فوات الوفیات، ج۲، ص۷۲، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۷۳ـ۱۹۷۴.

[۳] ابن تغری بردی، النجوم الزاهره فی ملوک المصر و القاهره، ج۸، ص۲۹، قاهره (۱۳۸۳/۱۹۶۳).

چون نام قبیله کومی را بغلط «کوفی» خوانده‌اند، وی را «کوفی الاصل» معرفی کرده‌اند.
تلمسانی از شاگردان صدرالدین قونیوی بود و از طریق او با عرفان ابن عربی آشنا شد.

[۴] سلیمان بن علی تلمسانی، دیوان عفیف الدین التلمسانی، مقدمه زیدان، ص ۱۵، چاپ یوسف زیدان، (مصر) ۱۹۹۰.

[۵] محسن جهانگیری، محیی الدین ابن عربی: چهره برجسته عرفان اسلامی، ج۱، ص۵۸۷، تهران ۱۳۷۵ش.

دیدار با این سبعین

وی ملازم قونیوی بوده و در سفر به مصر ، حدود ۶۵۰، همراه او به دیدن ابن سَبْعین ، عارف قرن هفتم، رفته و ابن سبعین

[۶] ابن عماد، شذرات الذّهب فی اخبارمن ذهب ، ج ۵، ص ۴۱۲، بیروت ۱۳۷۹/۱۹۷۹ .

[۷] محمد عبدالرووف بن علی مناوی، الکواکب الدریه فی تراجم السادَهِالصوفیه، ج۲، ص۴۲۰، چاپ محمد ادیب جادر، بیروت ۱۹۹۹.

در باره این دیدار گفته است که صدرالدین قونیوی از محققان در علم توحید است اما جوانی حاذقتر از وی به نام عفیف الدین تلمسانی همراهش بود.
صدرالدین قونیوی در وصیت ‌نامه خود سفارش کرده بود که آثار او را به تلمسانی بدهند و از او خواسته بود تا آن‌ها را جز برای کسانی که شایسته‌اند، وصف نکند.

[۸] محمدبن اسحاق صدرالدین قونیوی، ترجمه و متن کتاب الفکوک، یا، کلید اسرار فصوص الحکم، مقدمه و تصحیح و ترجمه محمد خواجوی، ص بیست وپنج ،تهران ۱۳۷۱ ش.

علمیت

تلمسانی را جامع علوم عصر خود، یعنی حکمت و حدیث و فقه و اصول و ادبیات ، دانسته‌اند و شیوه شاعری وی را تحسین کرده‌اند.

[۹] صفدی، ج۱۵، ص۴۱۰.

[۱۰] ابن فوطی، مجمع الا´داب فی معجم الالقاب، ج۱، ص۴۴۲، چاپ محمدالکاظم، تهران ۱۴۱۶.

ابن فوطی

[۱۱] ابن فوطی، مجمع الا´داب فی معجم الالقاب، ج۱، ص۴۴۲، چاپ محمدالکاظم، تهران ۱۴۱۶.

وی را از علمای عارف خوانده است.

تلمسانی از نصیریه

به گفته یونینی برخی تلمسانی را از نُصیریه می‌دانسته‌اند

[۱۲] ابن شاکر کتبی، فوات الوفیات، ج۲، ص۷۲، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۷۳ـ۱۹۷۴.

[۱۳] عبدالله بن اسعد یافعی، مرآه الجنان و عبره الیقظان، ج۴، ص۱۶۳، بیروت ۱۴۱۷/۱۹۹۷.

و او در جواب آنان گفته بوده است : «النصیریُّ بعضٌ مِنّی» (نصیریه جزئی از من‌اند).
از نظر جامی ،

[۱۴] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶۹، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

این سخن وی بر مقام جمع او دلالت دارد که صاحب آن مقام، همه اجزای وجود را مراتب و تفاصیل خود می‌بیند.

[۱۵] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶۹، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

نسبت نصیری یا پیروی از ابن عربی سبب شد تا برخی او را کافر و زندیق بدانند.

تلمسانی مشهور به صوفی

تلمسانی بیش‌تر عمر خود را در شام و مصر سپری کرد.
گفته شده است که مدتی متصدی خزانه دمشق بوده و در همین دوره به عنوان صوفی نیز شهرت داشته است.

[۱۶] سلیمان بن علی تلمسانی، دیوان عفیف الدین التلمسانی، چاپ یوسف زیدان، مقدمه زیدان، ص ۱۵ـ۱۶، (مصر) ۱۹۹۰.

تلمسانی فرزندی به نام محمد داشت که ادیب بود و دیوانی نیز دارد و برخی شعر او را از شعر پدرش بهتر دانسته‌اند.

[۱۷] صفدی، ج۳، ص۱۲۹ـ۱۳۰.

محمد در زمان حیات پدرش، در ۶۸۸ درگذشت.

[۱۸] ابن تغری بردی، النجوم الزاهره فی ملوک المصر و القاهره، ج۸، ص۳۰، قاهره (۱۳۸۳/۱۹۶۳).

تلمسانی در ۵ رجب ۶۹۰ در دمشق فوت کرد و او را در مقابر صوفیه دفن کردند.

[۱۹] ابن شاکر کتبی، فوات الوفیات، ج۲، ص۷۳، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۷۳ـ۱۹۷۴.

[۲۰] ابن تغری بردی، النجوم الزاهره فی ملوک المصر و القاهره، ج۸، ص۳۰، قاهره (۱۳۸۳/۱۹۶۳).

[۲۱] ابن عماد، شذرات الذّهب فی اخبارمن ذهب، ج۵، ص۴۱۲، بیروت ۱۳۷۹/۱۹۷۹.

شاگردان

در منابع از شاگردان او ذکری نشده، فقط عبدالحفیظ منصور در نسخه‌ای به خط تلمسانی از شیخ محیی الدین ابراهیم بن عمر فاروثی نام برده که نزد تلمسانی شرح منازل السائرین را خوانده و اجازه تدریس آن را گرفته است.

[۲۲] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، مقدمه منصور، ص۳۸، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

همچنین علاءالدوله سمنانی در چهل مجلس

[۲۳] احمدبن محمد علاءالدوله سمنانی، چهل مجلس، ج۱، ص۲۰۷ـ ۲۰۸، یا، رساله اقبالیه، تحریر امیر اقبالشاه بن سابق سجستانی، مقدمه، تصحیح و تعلیقات نجیب مایل هروی، تهران ۱۳۶۶ ش.

ملاقات خود را با یکی از شاگردان تلمسانی به نام حاجی آملی شرح داده و گفته که او از تلمسانی اجازه ارشاد در عراق و خراسان داشته است.

دیوان شعر

از تلمسانی دیوان شعری باقی مانده

[۲۴] آقابزرگ طهرانی، ج۹، ص۱۷۵ـ۱۷۶.

که در ۱۳۰۸ در مصر چاپ شده و یوسف زیدان نیز جزء اول آن را چاپ کرده است (اسکندریه ۱۹۹۰).
در باره اشعار تلمسانی و دیوان او سخنان گوناگونی گفته شده است؛ ابن عماد حنبلی

[۲۵] ابن عماد، شذرات الذّهب فی اخبارمن ذهب، ج۵، ص۴۱۲، بیروت ۱۳۷۹/۱۹۷۹.

[۲۶] ابن تغری بردی، النجوم الزاهره فی ملوک المصر و القاهره، ج۸، ص۳۰، قاهره (۱۳۸۳/۱۹۶۳).

آن را از حیث بلاغت ستوده است، اما برخی متأخران، مانند عمر فرّوخ ،

[۲۷] عمر فرّوخ، تاریخ الادب العربی، ج۳، ص۶۵۸، بیروت ۱۹۸۹.

آن را ضعیف دانسته‌اند.
به گفته یوسف زیدان

[۲۸] سلیمان بن علی تلمسانی، دیوان عفیف الدین التلمسانی، چاپ یوسف زیدان، مقدمه، ص ۴۱، (مصر) ۱۹۹۰.

احوال تلمسانی در دیوان او نمایان است و این اثر مشهورترین نوشته اوست.
شعر تلمسانی نیز بر اساس آرای ابن عربی و ابن سبعین است.

[۲۹] سلیمان بن علی تلمسانی، دیوان عفیف الدین التلمسانی، ج۱، ص۴۲، چاپ یوسف زیدان، (مصر) ۱۹۹۰.

موضوعات اصلی شعر او، حبّ الهی و وحدت وجود است.

[۳۰] سلیمان بن علی تلمسانی، دیوان عفیف الدین التلمسانی، ج۱، ص۴۳، چاپ یوسف زیدان، (مصر) ۱۹۹۰.

[۳۱] سلیمان بن علی تلمسانی، دیوان عفیف الدین التلمسانی، ج۱، ص۴۵، چاپ یوسف زیدان، (مصر) ۱۹۹۰.

برخی از ابیات او منطبق با معانی اشعار ابن فارض است.

[۳۲] سلیمان بن علی تلمسانی، دیوان عفیف الدین التلمسانی، ج۱، ص۴۶، چاپ یوسف زیدان، (مصر) ۱۹۹۰.

آثار دیگر

از دیگر آثار اوست: شرح اسماءاله الحسنی

[۳۳] اسماعیل بغدادی، هدیه العارفین، ج ۱، ستون ۴۰۰.

شرح فصوص الحکم محیی الدین ابن عربی ، که در باره این‌که آیا این شرح نخستین شرح فصوص الحکم بوده، اختلاف هست

[۳۴] محمد عبدالرووف بن علی مناوی، الکواکب الدریه فی تراجم السادَهِالصوفیه، ج۲، ص۴۲۰، چاپ محمد ادیب جادر، بیروت ۱۹۹۹.

[۳۵] عثمان اسماعیل یحیی، مؤلفات ابن عربی: تاریخها و تصنیفها، ترجمه عن الفرنسیه احمدمحمد طیب، ص ۴۸۰ ،(مصر) ۱۴۱۳/۱۹۹۲.

[۳۶] مؤیدالدین بن محمود جندی، شرح فصوص الحکم، ج۱، صسی وهفت، چاپ سیدجلال الدین آشتیانی، مشهد ۱۳۶۱ ش.

شرح تائیه ابن فارض

[۳۷] اسماعیل بغدادی، هدیه العارفین، ج ۱، ستون ۴۰۰.

[۳۸] آقابزرگ طهرانی، ج۱۴، ص۳.

الکشف و البیان فی معرفه الانسان در شرح قصیده عینیه ابن سی نا

[۳۹] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، مقدمه منصور، ص۳۴، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

شرح منازل السائرین

شرح منازل السائرین (قم ۱۴۱۳)، این اثر از دوره حیات تلمسانی کتاب درسی بوده و خود او و شاگردانش آن را تدریس می‌کرده‌اند.

[۴۰] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، مقدمه منصور، ص۴۰، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

شرحهای دیگر منازل السائرین عموماً تحت تأثیر شرح تلمسانی است، از جمله ملاعبدالرزاق کاشی در شرح منازل السائرینِ خود اغلب کلمات و جملات تلمسانی یا مضمون آن‌ها را تکرار کرده است، مثلاً در باب توکل

[۴۱] عبدالرزاق کاشی، شرح منازل السائرین، ج۱، ص۱۷۱ـ۱۷۶، چاپ محسن بیدارفر، قم ۱۳۷۲ش.

گاه عیناً از احادیث و اشعار و تعبیرات تلمسانی

[۴۲] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، ص۱۹۷ـ ۲۰۰، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

در توضیح درجات توکل استفاده کرده و در باب اراده

[۴۳] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، ص۲۷۲، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

مضمون سخنان او

[۴۴] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، ص۲۸۶ـ ۲۸۷، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

را آورده است.
تلمسانی در شرح منازل السائرین نشان می‌دهد که در سلوک از هر نوع افراط می‌پرهیزد، مثلاً در باره ایثار می‌گوید که لازم نیست سالک هرچه دارد انفاق کند و حتی گاهی چنین امری را نامشروع می‌داند.

[۴۵] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، ص۲۴۹ـ۲۵۰، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

وی همچنین موافقت عمل را با علم ظاهر و ارکان شریعت ضروری می‌شمارد.

[۴۶] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، ص۱۸۳، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

تلمسانی برخی آرای خواجه عبدالله انصاری را نقد و با آن‌ها مخالفت کرده است، مثلاً در بحث از سکر ، آرای انصاری را مضطرب دانسته

[۴۷] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۲، ص۵۴۴، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

و در بحث از انفصال

[۴۸] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۲، ص۵۳۳، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

سخن وی را نقد کرده است.

[۴۹] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۲، ص۵۷۱ ـ ۵۷۲، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

تلمسانی در این شرح از عارفان ایرانی، مثل حلاج

[۵۰] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، ص۱۷۹، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

[۵۱] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج ۲، ص ۳۷۹، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

و غزالی

[۵۲] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۲، ص۳۳۷، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

و قشیری

[۵۳] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۲، ص۴۳۱، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

و بایزید بسطامی ،

[۵۴] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، ص۹۶، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

[۵۵] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، ص۲۲۵، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

[۵۶] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۲، ص۳۷۵، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

یاد کرده است.

اوج عرفان تلمسانی

اوج عرفان وی در منازل السائرین ، معمولاً در هنگام شرح مرتبه سومِ (الدرجه الثالثه) هر منزل (مقام) جلوه گر می‌شود، از جمله در باره مرتبه سوم از منزل غربت ، غربت عارف را از غربت معرفت متفاوت دانسته و گفته است که در غربت عارف، انسان میان همنوعانش غریب می‌شود، اما در غربت معرفت میان او و هم‌نوعانش هیچ نسبتی باقی نمی‌ماند.

[۵۷] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۲، ص۴۹۲ـ۴۹۳، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

[۵۸] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، ص۲۳۴ـ ۲۳۶، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

[۵۹] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۲، ص۳۴۵ـ ۳۴۸، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

او بیش‌تر در این بخش، و بندرت در مرتبه دوم (الدرجه الثانیه)، احوال و مکاشفات و اشعار و خاطرات زندگی خود را نیز آورده است که از جمله آن‌ها اسیر شدن وی به دست فرنگان و در معرض قتل قرار گرفتن است.

[۶۰] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۱، ص۲۲۹ـ۲۳۰، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

[۶۱] سلیمان بن علی تلمسانی، شرح منازل السائرین الی الحق المبین، ج۲، ص۳۴۵، چاپ عبدالحفیظ منصور، تونس ۱۹۸۸، چاپ افست قم ۱۳۷۱.

شرح مواقف نفری

شرح مواقف نِفَّری اثر دیگر اوست که تلمسانی در آن بیش‌تر دیدگاه عرفان ابن عربی را مطرح کرده است.

[۶۲] پل نویا، تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ج۱، ص۳۰۷، ترجمه اسماعیل سعادت، تهران ۱۳۷۳ش.

او در این شرح مقام علم را غیریّتِ محض میان انسان و خدا دانسته

[۶۳] پل نویا، تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ج۱، ص۳۱۳، ترجمه اسماعیل سعادت، تهران ۱۳۷۳ش.

و نیز در شرحِ عنوانِ «موقف معرفه المعارف» می‌گوید که این مقام فروتر از مقام

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.