پاورپوینت سلسله افشاریه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت سلسله افشاریه دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سلسله افشاریه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت سلسله افشاریه :

افشاریه

افشاریه سلسله پادشاهی ایرانی بوده است. این سلسله برای بهبود وضع حج گزاران تلاش‌های زیادی نمود.

فهرست مندرجات

۱ – تاریخچه افشاریه
۲ – اوضاع ایران در دوره افشاریه
۳ – تلاش‌های افشاریه درباره حج
۳.۱ – اوضاع حج و حاجیان
۳.۲ – اقدامات نادرشاه
۳.۳ – ماجرای سیدنصرالله حائری
۳.۴ – اوضاع حج پس از نادر
۴ – منابع مقاله
۵ – پانویس
۶ – منبع

تاریخچه افشاریه

بنیان گذار سلسله پادشاهی افشاریه، نادر قلی از طایفه قرقلوی افشار است. این طایفه از قبایل قزلباش بودند که در روی کار آوردن صفویه نقش داشتند. گروهی از ایل افشار را شاه اسماعیل صفوی (حک: ۹۰۷-۹۳۰ق.) به منطقه ابیورد و نساء در خراسان شمالی کوچاند.

[۱] جهانگشای نادری، ص۲۶-۲۷.

[۲] ایران در زمان نادر شاه، ص۷.

نادر در ابیورد به خدمت حاکم آن شهر بابا علی بیگ پیوست و با شجاعت و کاردانی، اعتماد وی را به دست آورد و دختر او را به همسری گرفت

[۳] جهانگشای نادری، ص۲۸.

[۴] ایران در زمان نادر شاه، ص۴۲۸-۴۲۹.

و پس از مرگ پدر همسرش در سال ۱۱۳۶ق. جانشین وی شد.

[۵] الفوائد الصفویه، ص۱۴۹.

در این هنگام، اصفهان به دست افغان‌ها سقوط کرده و شاه تهماسب دوم صفوی (حک: ۱۱۳۵-۱۱۴۵ق.) برای دستیابی به قدرت و با همراهی طایفه قاجار، عازم مشهد شده بود تا پس از سرکوب ملک محمود سیستانی، قصد اصفهان کند.
شاه تهماسب با دیدن شجاعت‌های نادر، با اعطای حکم حکمرانی ابیورد به وی موافقت کرد.

[۶] فارسنامه ناصری، ج۱، ص۵۰۷-۵۰۸.

[۷] ایران در زمان نادر شاه، ص۳۰۸.

سپس او به عنوان سپهسالار تهماسب کارهایی کرد که شهرت بسزا به دست آورد و توانست سلسله‌ای جدید تاسیس کند. شکست ملک محمود سیستانی و تصرف مشهد در سال ۱۱۳۹ق.

[۸] . جهانگشای نادری، ص۶۱.

[۹] دره نادره، ص۱۸۸.

و شکست دادن افغان‌ها در هرات در همان سال و نیز چیره شدن بر نیروهای اشرف افغان در سه نبرد مهم مهماندوست دامغان، سردره خوار در کوه‌های البرز و مورچه خورت و تصرف اصفهان به سال ۱۱۴۲ق.

[۱۰] جهانگشای نادری، ص۹۵-۱۰۶.

[۱۱] نادر شاه و بازماندگانش، ص۱۲۳-۱۲۴.

تهماسب را بر تخت سلطنت نشاند.

[۱۲] جهانگشای نادری، ص۱۰۷.

این اقدامات در کنار پیروزی بر عثمانی و بازپس گیری زمین‌های اشغال شده،

[۱۳] عالم آرای نادری، ج۱، ص۱۲۶-۱۴۹.

شهرت و محبوبیت فراوان نادر را همراه داشت.
نادر که در پی بهانه‌ای برای برکناری تهماسب بود، شکست سخت او از عثمانی و واگذاری زمین‌های آزاده شده به آن‌ها را دستاویزی برای برکناری وی ساخت.

[۱۴] ایران در زمان نادر شاه، ص۱۵-۱۶.

[۱۵] ایران در زمان نادر شاه، ص۳۲۱-۳۲۳.

بدین ترتیب، واپسین حلقه تلاش‌های زنجیروار نادر برای انتقال قدرت از صفویه به افشاریه کامل شد. از این رو، نادر با گردآوری دانشوران، کارگزاران کشوری و لشکری و افراد با نفوذ سراسر ایران به سال ۱۱۴۸ق. در دشت مغان، با نقشه‌ای از پیش طراحی شده، با وضعیتی سلطنت ایران را پذیرفت و پاورپوینت سلسله افشاریه را به پایتختی مشهد پایه گذاری کرد.

[۱۶] دره نادره، ص۳۷۰.

[۱۷] ایران در زمان نادر شاه، ص۳۳۳.

بیشتر دوران ۱۲ ساله حکومت نادر به جنگ‌های پیاپی با عثمانی

[۱۸] جهانگشای نادری، ص۳۸۵.

[۱۹] جهانگشای نادری، ص۴۰۶.

و روسیه و کشورگشایی و لشکرکشی به سرزمین‌های گوناگون همچون قندهار

[۲۰] عالم آرای نادری، ج۲، ص۵۴۹.

و هند و تصرف دهلی،

[۲۱] جهانگشای نادری، ص۳۲۸.

بخارا، خوارزم و داغستان

[۲۲] جهانگشای نادری، ص۳۴۵-۳۶۲.

و برخورد با شورش‌های داخلی

[۲۳] عالم آرای نادری، ج۳، ص۹۳۳-۹۴۶.

[۲۴] عالم آرای نادری، ج۳، ص۹۸۸-۹۹۶.

گذشت. فشارهای این دوران، وی را به نوعی بیماری روانی دچار ساخت. سال‌های آخر حکومت او دورانی لبریز از ستم و جنایت و خشونت فراوان حتی به نزدیکان وی بود.

[۲۵] عالم آرای نادری، ج۲، ص۸۵۲.

[۲۶] ایران در زمان نادر شاه، ص۱۹۵-۱۹۶.

سرانجام نادر به سال ۱۱۶۰ق. در شمال خراسان به دست گروهی از یاران خویش از پای درآمد.

[۲۷] دره نادره، ص۶۸۰-۶۸۲.

پس از نادر، علیقلی خان معروف به عادل شاه (حک: ۱۶۰-۱۶۱ق.)، شاهرخ (حک: ۱۱۶۱-۱۲۱۰ق.)، میر محمد متولی (حک: حدود یک ماه) و نادر میرزا (حک: ۱۲۱۰-۱۲۱۸ق.)

[۲۸] مجمع التواریخ، ص۸۵.

[۲۹] تاریخ ایران از آغاز تا انقراض سلسله قاجاریه، ص۷۳۷.

تنها بر بخش‌هایی کوچک از قلمرو نادر حکم راندند و نتوانستند بر مشکلات گوناگون و رقیبان قدرتمند خویش همانند زندیه و قاجاریه چیره گردند. سرانجام به سال ۱۲۱۸ق. با دستگیری و اعدام نادر میرزا به دست فتحعلی شاه قاجار

[۳۰] اشرف التواریخ، ص۱۴۰.

بساط این سلسله برچیده شد.

اوضاع ایران در دوره افشاریه

برآمدن افشاریه امیدهایی فراوان برای ایرانیان همراه داشت. تلاش‌های نادر رهاوردهایی چون کوتاه کردن دست افغان‌ها از ایران، تثبیت مرزها و عقب راندن همسایگان متجاوز، بهبود اوضاع اقتصادی، و نجات کشور از هرج و مرج برآمده از انحطاط صفوی را در بر داشت و آینده‌ای روشن برای ایران ترسیم کرد.
افزون بر تلاش‌های سیاسی ـ نظامی، نادر در زمینه مذهبی نیز تکاپوهایی داشت. فعالیت‌های مذهبی وی تا پیش از سلطنت با باورهای بیشینه جامعه شیعی ایران همخوانی داشت. زیارت مزار امامان شیعه و اهدای نذری‌های فراوان به مکان‌های مقدس،

[۳۱] عالم آرای نادری، ج۱، ص۲۰۱-۲۰۴.

[۳۲] عالم آرای نادری، ج۱، ص۳۱۰-۳۱۴.

[۳۳] ایران در زمان نادر شاه، ص۳۰۹.

پرداخت هزینه فراوان برای تعمیر و توسعه حرم علوی و عتبات عالیات،

[۳۴] لمحات اجتماعیه، ج۱، ص۱۲۴.

[۳۵] ایران در زمان نادر شاه، ص۳۶۷-۳۶۸.

نسبت دادن فتوحات و پیروزی‌ها به عنایات ائمه

[۳۶] عالم آرای نادری، ج۲، ص۴۸۰.

و اختصاص نقش مهرها به شعارهای خاص شیعیان

[۳۷] نادر شاه و بازماندگانش، ص۴۳۲.

را می‌توان از سیاست‌های مذهبی وی برشمرد. اما با توجه به عواملی چون میل به حکومت بر همه اقوام ساکن در قلمرو خود، همسایگی ایران با کشورهای سنی مذهب مانند عثمانی و افغان‌ها، بیم از بازگشت صفویان به عرصه قدرت،

[۳۸] لمحات اجتماعیه، ج۱، ص۱۱۹.

[۳۹] ایران در زمان نادر شاه، ص۴۳۸.

نقش ویرانگر اختلاف‌های مذهبی در جامعه،

[۴۰] نک: جهانگشای نادری، ص۲۶۹.

[۴۱] ایران در زمان نادر شاه، ص۹۳.

بهره گیری عثمانی‌ها از اختلاف‌های مذهبی برای انگیزش نیروها بر ضد ایران

[۴۲] جهانگشای نادری، ص۳۸۵.

و ضرورت دلجویی از جمعیت سنی مذهب وفادار به نادر در سپاهش

[۴۳] ایران در زمان نادر شاه، ص۹۶.

وی از همان اوان سلطنت، سیاست مذهبی دیگری را در پیش گرفت.
نادر تلاش‌های مذهبی جدید خویش را در دو جهت متمرکز کرد. از یک سو کوشید با محدود کردن بخش فقهی آیین تشیع و ممنوع ساختن شعائری مانند برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام،

[۴۴] عالم آرای نادری، ج۳، ص۹۸۱-۹۸۲.

[۴۵] مجمع التواریخ، ص۸۴.

سب و لعن مخالفان از جانب شیعیان

[۴۶] عالم آرای نادری، ج۳، ص۹۸۰ به بعد.

که به زعم وی اختلاف برانگیز و از بدعت‌های شاه اسماعیل صفوی بود

[۴۷] عالم آرای نادری، ج۳، ص۹۸۰.

[۴۸] جهانگشای نادری، ص۲۶۹.

و اجباری کردن اعتقاد به خلفای راشدین،

[۴۹] ایران در زمان نادر شاه، ص۹۵.

نظر اهل سنت را به خود جلب کند. از سوی دیگر تلاش کرد تا عثمانی‌ها را وا دارد که فقه جعفری را کنار مذاهب چهارگانه اهل سنت به رسمیت بشناسد.

[۵۰] جهانگشای نادری، ص۲۷۰.

[۵۱] ایران در زمان نادر شاه، ص۲۴.

نادر تلاش برای دستیابی به این اهداف را از همان لحظه تدوین عهدنامه شورای مغان آغاز کرد و تا واپسین لحظات عمر پی گرفت. اما هیچ گاه نتوانست به آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند. برخی از عوامل این ناکامی از این قرارند: همراهی نکردن دانشوران شیعی با سیاست‌های مذهبی نادر که مجازات مرگ را برای شماری از ایشان مانند میرزا ابوالحسن ملاباشی،

[۵۲] عالم آرای نادری، ج۲، ص۴۵۵.

[۵۳] جهانگشای نادری، ص۷۰۴.

ملا علی اکبر طالقانی،

[۵۴] الاجازه الکبیره، ص۱۵۵-۱۵۶.

آقا محمد رضا بن صدرالدین،

[۵۵] تتمیم امل الآمل، ص۱۵۳-۱۵۴.

میرزا محمد حسین بن میرزا عبدالکریم

[۵۶] تتمیم امل الآمل، ص۱۲۹-۱۳۰.

و حاج محمد زکی قرمسینی

[۵۷] تتمیم امل الآمل، ص۱۶۶-۱۶۷.

همراه داشت؛ نفوذ عمیق آموزه‌های شیعی در باورهای مردم؛ گرفتاری‌های فراوان نادر به علت لشکرکشی‌ها؛ کوتاه بودن دوره اقتدار افشاریان؛ و همراهی نکردن دولت عثمانی با خواسته‌های نادر.

تلاش‌های افشاریه درباره حج

اوضاع حج و حاجیان

تسلط دولت عثمانی بر حجاز و رقابت با صفویه، وضعیتی بس دشوار را برای حاجیان ایرانی رقم زده بود و این مشکلات به ویژه در دوره ضعف و فترت حکومت، نمودی بیشتر می‌یافت. با توجه به اهمیت ویژه جنبه سیاسی حج، دولت عثمانی نهایت سعی خود را در بی اعتبار کردن کاروان‌های حاجیان ایران به کار می‌برد. مشکلاتی فراوان برای حاجیان پدید می‌آورد؛ از تعیین امیر الحاج خاص ایرانی و ایجاد تشکیلات منظم جلوگیری می‌کرد؛ از ایرانیان مالیات‌ها و باج‌های گوناگون می‌گرفت؛ و برای تامین امنیت راه‌های مکه همکاری نمی‌کرد.

[۵۸] المدینه المنوره فی رحله العیاشی، ص۹۷.

[۵۹] المدینه المنوره فی رحله العیاشی، ص۱۸۷-۱۸۹.

[۶۰] سفرنامه منظوم حج، ص۴۹.

حاجیان ایرانی در دوره افشاریه سه راه برای رسیدن به حرمین پیش رو داشتند: نخست راه دریا که از مسیر بندرهای جنوب ایران به بندر جده پیموده می‌شد. دو راه دیگر که در عراق قرار داشتند، عبارت بودند از: راه زبیده که از نجف آغاز می‌شد و به فرمان زبیده، همسر هارون الرشید عباسی، آباد شده بود و نزدیک‌ترین راه زمینی به مکه به شمار می‌رفت. دیگری به راه شام معروف بود که از بغداد آغاز می‌شد و بسیار دورتر از راه زبیده بود. راه زبیده متروک بود؛ زیرا در ریگزار قرار داشت و در مسیر آن، میان قبایل بادیه نشین ستیز جریان داشت و حاکمان عثمانی برای تامین امنیت آن همکاری نمی‌کردند. از این رو، حاجیان مجبور بودند راه شام و منازل هفتاد و شش گانه آن را بپیمایند که آن نیز به علت دوری مسافت و هجوم راهزنان و اعراب بادیه نشین، خطرهای بسیار داشت.

[۶۱] بیان الواقع، ص۱۳۳-۱۳۴.

[۶۲] بیان الواقع، ص۱۵۱.

نادر با درک صحیح از جایگاه حج نزد مسلمانان و با عنایت به نقش تبلیغی فرا منطقه‌ای آن، از همان آغاز حکومت برای سامان دادن به این اوضاع کوشید. در همایش مغان آن گاه که بر محدود ساختن آیین شیعه تاکید کرد، در برابر تعهد نمود تا دو نکته را به تایید حکومت عثمانی برساند. بر مبنای یکی از این تعهدها، باید در مسجدالحرام کنار مقامات چهارگانه که از دوران عباسیان به پیروان هر یک از فرقه‌های اهل سنت برای خواندن نماز به روش خود اختصاص داده شده بود،

[۶۳] مصباح الحرمین، ص۱۶۷.

مقامی نیز به پیروان مذهب جعفری واگذار می‌شد. بر پایه تعهد دیگر، حاجیان ایرانی باید هر ساله از راه شام رهسپار مکه می‌ش

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.