پاورپوینت سلجوقیان و غز درکرمان‌


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت سلجوقیان و غز درکرمان‌ دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سلجوقیان و غز درکرمان‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت سلجوقیان و غز درکرمان‌ :

سلجوقیان و غز درکرمان‌ (کتاب)

سلجوقیان و غز در کرمان، نوشته محمد بن ابراهیم ، به کوشش باستانی پاریزی این کتاب که رونوشته‌ای از بدایع الازمان افضل‌الدین ابوحامد کرمانی است، به رویدادهای کرمان در سال‌های ۴۶۷- ۶۱۹ هجری قمری میپردازد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – ساختار
۳ – گزارش محتوا
۴ – گفتار چهارم بخش نخست
۴.۱ – فصل هشتم
۴.۲ – گفتار چهاردهم
۵ – وضعیت کتاب
۶ – پانویس
۷ – منبع

معرفی اجمالی

رویدادهای خرد و کلانی که افضل کرمانی، دبیر درگاه سلجوقیان در آن روزگار ثبت کرد، امروز به همت محمد بن ابراهیم در این کتاب جای گرفته است. برخی از پژوهشگران، این کتاب را اصیل ندانسته و گفته‌اند: دلیلی بر این نیست که نویسنده آن، یکباره به نوشتن تاریخ سلجوقیان کرمان دست زده باشد، اما بر پایه متن این کتاب، گویی وی در نوشتن چنین تاریخچه‌ای تعمد داشته و با انگیزه‌ای نیرومند به این کار پرداخته؛ زیرا دختر قاورد سلجوقی، به همسری یکی از سادات شهداد (یکی از نیاکان نویسنده) درآمده و از اینرو، او خواسته است که تاریخ اجدادش را بنویسد.
محمد بن ابراهیم در دوران حکومت گنجعلی‌خان زیک ۱ (۱۰۳۵- ۱۰۰۴) در کرمان میزیست و افزون بر این، رویدادهایی در کتابش گنجانده که ابوحامد آنها را در بدایع الازمان نیاورده و هر جا از آن کتاب چیزی نقل کرده، همچون مورخی امین به روشنی از نویسندهاش نام برده و در شرح خصالش قلم زده است.

ساختار

این کتاب دو فصل دارد: «سلجوقیان کرمان» و «حکومت غز». فصل نخست از پیشینه و پادشاهی ملک قاورد و ذکر جنگجوییها و دلاوریهای وی آغاز میشود، از جانشینان وی یکی پس از دیگری یاد میکند و تا پایان کار محمدشاه پیش میرود و فصل دوم آن با عنوان «خاتمه»، دربردارنده ماجرای رفتن ملک دینار به کرمان و پادشاهی او تا « زمان طلوع رایت قتلق سلطان» و حکومت ملوک ایج است. نویسنده، بخشهای گوناگون این نوشتار را با عنوان «گفتار در ذکر…» ، از یکدیگر جدا میسازد و گزارشهای خود را بر پایه تاریخچه و روزگار هر یک از شاهان و حاکمان استوار میسازد و از اینرو، گاهی سخنانش را در برخی از گفتارها تکرار میکند. سبک و شیوه نثر این کتاب از پیچیدگی (تعقید) تهی نیست و آن را تقلیدی از نوشتار بدایع الازمان افضل‌الدین میتوان برشمرد.

گزارش محتوا

نویسنده در آغاز به لشکرکشی قاورد سلجوقی (۴۶۶ ۴۴۲ ق/ ۱۰۷۳ ۱۰۵۰ م) ۲ و رویارویی‌اش با بهرام و گرفتن بردسیر اشاره میکند و به توصیف مردان جنگآور و دلیرش و سلاحهای آنان میپردازد. بهرام با توجه به نیروی قارود و سپاه او، مصلحت خود و رعیتش را در صلح با وی دید، اما از سوی دیگر مرزبان بن سلطان‌الدوله دیلمی (باکالنجار) که پس از مرگ عمویش ابوالفوارس (حاکم کرمان) بر آنجا فرمان می‌راند، از شیراز به سوی قاورد لشکر کشید و با همدستی بهرام و رئیس خناب (جایی نزدیک سیرجان) کشته شد و ملک قاورد، ملک کرمان را گرفت. قاورد پادشاهی مدبر و شب زنده دار بود و خود و خاندانش ۱۵۰ سال بر آنجا فرمان راندند. شیوه حکومتداری و اخلاق جهانداری و مردمدوستی وی، ماجرای فتح قفص و «زیک»، طایفه‌ای از طوایف ایران بود.

[۱] باستانی پاریزی، «گنجعلی‌خان»، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره اول، سال ۱۳۴۳، شماره یکم، ص۶۵.

[۲] باستانی پاریزی، «برزکوه»، هنر و مردم، سال ۱۳۵۴، شماره ۱۵۳ و ۱۵۴، ص۱۷۲.

ولایتهای عمان و سیستان نیز در همین فصل گنجانده شده است. قاورد سرانجام فارس را نیز گرفت و به درخواست مکتوب امیران ملکشاه، به انگیزه نبرد با این پادشاه جوان به همدان رفت، اما به هر روی، شکست خورد. او و دو پسرش را هنگام گریختن اسیر کردند و پس از چند روز آنان را کشتند.
پس از قاورد، پسرش کرمانشاه بر تخت شاهی نشست و پس از یک سال درگذشت. فصل بعدی کتاب به پادشاهی سلطان شاه، پسر دیگر قاورد میپردازد و قصیده‌هایی در وصف او میآورد. وی از اسارت ملکشاه گریخت و کار پادشاهی را یک سال در دست گرفت و جز به عشرت نپرداخت. سرانجام ملکشاه که سوگند خورده بود کرمان را ویران سازد، بدین شهر رسید و برای اثبات راستی این سوگند، برج فیروزه را ویران کرد و پس از هفده روز بازگشت.

گفتار چهارم بخش نخست

گفتار چهارم بخش نخست، ماجرای پادشاهی تورانشاه بن قرا ارسلان بک (عمادالدوله) را در بردارد. وی نیز از پسران قاورد بود. او به دلیل ناشایستگیاش برای پادشاهی به بم فرستاده شده بود، اما امیران، پس از سرنگونی سلطان شاه بدانجا رفتند و وی را به دارالملک بردسیر آوردند او بر تخت شاهی نشست ( رمضان ۴۷۷ ق) و عدل ورزید. این سلطان به کرامت و دادگری ستوده شده و شماری از نشانه‌های خصال نیک او مانند ماجرای ساخت مسجد ملک این گفتار آمده است.
گفتار بعدی این کتاب به پادشاه پنجم قاوردی؛ یعنی ایرانشاه بن تورانشاه (بهاءالدوله) میپردازد که در ۲۷ ذی‌القعده ۴۹۰ به پادشاهی رسید. او روزگار شاهی‌اش را به شرابخواری و خواب گذراند و موعظه‌های اتابک (مربی) خود را فرونهاد و بر اثر هم سخنی با برخی از اراذل مانند کاکابلیمان، چند قاضی و عالم را کشت و از اینرو، به کفر و فلسفه منسوب و به فتوای شیخ‌الاسلام و قاضیان آن عهد، از پادشاهی خلع و کشته شد.
ششمین پادشاه قاوردی، ارسلانشاه بن کرمانشاه بود که پس از کشته شدن ایرانشاه، او را یافتند و «از زاویه مسکنت به معراج سلطنت» بردند (۴۹۵ ق) و او ۴۲ سال در آن جایگاه ماند. کرمان در روزگار او آباد شد و مدرسه‌ها و رباطهایی در آنجا پدید آمد، اما در هفتادسالگی فرتوت شد و پسرش، ملک محمد به رغم ولیعهد شدن برادرش کرمانشاه، ارسلانشاه را به قلعه کوه برد و خود بر تخت شاهی نشست و کرمانشاه ناتوان، در رباط بعلیاباد پنهان و کشته شد.
گفتار هفتم، از پادشاهی مغیث‌الدین محمد بن ارسلانشاه، هفتمین شاه قاوردی و عدالت و سیاست و دانایی وی و داستان برانگیختن فقیهان به فقه‌آموزی و کشمکش‌هایش با سلجوقشاه و پیدایی کتابخانه‌ای با پنج هزار کتاب و مدرسه‌ها و مسجدها و رباطها در دوره او گزارش میدهد.

فصل هشتم

نویسنده در فصل هشتم، به ماجرای پادشاهی طغرلشاه بن محمد و عدل و لطف او بر رعیت و رونق یافتن کار اصحاب لهو و طرب در روزگار وی و مرگ او (یک سال

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.