پاورپوینت سعید بن زید قرشی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت سعید بن زید قرشی دارای ۶۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سعید بن زید قرشی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت سعید بن زید قرشی :
سعید بن زید عدوی قرشی
سعید بن زید عدوی قرشی
مشخصات فردی
نام کامل
سعید بن زید عدوی قرشی
کنیه
ابوالاعور
زادروز/زادگاه
مکه
خویشاوندانسرشناس
پسر عموی عمر بن خطاب
تاریخومکاندرگذشت
سال ۵۱ ق در مدینه
مشخصات دینی
حضور در جنگها
جنگ تبوک و همه غزوات جز جنگ بدر
هجرت به
حبشه
دلیل شهرت
صحابی پیامبر اسلام و یکی از عشره مبشره
ابوالاعور، سعید بن زید عدوی قرشی، صحابی و پسر عموی عمر بن خطاب و از مهاجران به حبشه بود که در همه غزوات جز جنگ بدر شرکت نمود. منابع اهل سنت، او را یکی از عشره مشبره دانستهاند که نخستین والی دوران اسلامی دمشق، پس از فتح آن بود. او سرانجام به سال ۵۱ ق در مدینه درگذشت.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی اجمالی
۲ – اصل و نسب
۳ – همسر
۴ – شخصیت سعید بن زید
۵ – اسلام آوردن عمر بن خطاب
۶ – وصیت ام سلمه
۷ – جنگهای سعید بن زید
۸ – راوی حدیث
۹ – عملکرد وی در دوره خلفاء
۹.۱ – سعید و عمر بن خطاب
۹.۲ – سعید و قتل عثمان
۱۰ – مرگ سعید بن زید
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
معرفی اجمالی
سعید بن زید بن عمرو بن نفیلِ عدویِ قرشی، از بهترین صحابه و از مسلمانان نخستین بهشمار میرود. به حبشه هجرت کرد و در همه جنگهای اسلام غیر از جنگ بدر شرکت جُست. علت عدم حضور او در جنگ بدر آن بود که پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) وی را برای انجام ماموریتی به شام اعزام کرده بود، لذا پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) سهمیهای از غنیمتهای جنگ بدر را برایش تعیین نمود.
او پسر عموی عمر بن خطاب است و جد اعلای هر دو، نفیل است. همسر سعید، فاطمه، خواهر عمر و خواهرش، عاتکه، همسر عمر بود که پس از مرگ عبدالله بن ابیبکر، شوهر عاتکه، با وی ازدواج کرد.
سعید بن زید یکی از ده تنی است که به آنان بشارت بهشت داده شده است. او همچنین در جنگ یرموک و محاصره دمشق حضور داشت و عمر بن خطاب پس از فتح دمشق، او را والی آنجا کرد و وی نخستین والی دوران اسلامی دمشق، پس از فتح آن بود.
سعید بن زید در مکه تولّد یافت و در مدینه درگذشت.
[۱] زرکلی، خیر الدین، الاعلام، ج۳، ص۹۴.
[۲] ابن سعد بغدادی، محمد بن سعد، طبقات الکبری، ج۶، ص۹۲.
[۳] ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایه و النهایه، ج۳، ص۱۰۰.
[۴] ابن اثیر، علی، اسد الغابه فی معرفه الصحابه، ج۲، ص۲۳۶.
[۵] شمسالدین ذهبی، محمد بن احمد، سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۹۲.
اصل و نسب
نام کامل وی، سعید بن زید بن عمرو بن نفیل عبدالعزی بن ریاح بن عبدالله بن قرط بن رزاح بن عدی بن کعب بن العدوی
[۶] اخبار الدوله العباسیه، مؤلف مجهول، ص۲۳.
[۷] زرکلی، خیر الدین، الاعلام، ج۳، ص۹۵.
است. کنیه وی، ابوالاعور و یکی از یاران صدیق رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بوده
[۸] شامی، محمد بن یوسف الصالحی، سبل الهدی و الرشاد فی سیره خیر العباد، ج۶، ص۲۴۸.
و در مکه به دنیا آمده است.
[۹] ابن اعثم کوفی، الفتوح، ترجمه محمد بن احمد مستوفی هروی، ص۹۵۴.
وی پسر زید بن عمرو بود که پسر عموی عمر بن خطاب محسوب میگردد که علاوه بر این نسب خانوادگی، داماد خلیفه دوم نیز بوده است. نام مادرش فاطمه دختر بعجه بن ملیح خزاعی بود که به وسیله پسرش سعید مسلمان شد.
[۱۰] شامی، محمد بن یوسف الصالحی، سبل الهدی و الرشاد فی سیره خیر العباد، ج۱۱، ص۲۳۹.
لازم به ذکر است که پدر وی؛ یعنی زید بن عمرو فردی خداپرست بود و در مورد او این طور آمده است: عامر میگوید، زید به من گفت: من با آیین ملت خود مخالفم و از دین ابراهیم و اسماعیل پیروی میکنم که به سوی این کعبه نماز میگزاردند و منتظر ظهور پیامبری از فرزندان اسماعیل هستم که مبعوث خواهد شد و گمان نمیکنم من زمان او را درک کنم؛ ولی از هم اکنون به او مؤمن هستم و او را تصدیق میکنم و گواهی میدهم که پیامبر است. اگر عمر تو کفایت کرد و او را دیدی از من به او سلام برسان. عامر میگوید: چون پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم به نبوت مبعوث شد، مسلمان شدم و سخن زید بن عمرو را به آن حضرت گفتم و سلام او را ابلاغ کردم. پاسخ سلام او را داد و فرمود خدایش رحمت کند، او را دامن کشان در بهشت دیدم.
[۱۱] ابن سعد، محمد بن سعد کاتب، الطبقات الکبری، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، ج۳، ص۳۲۸- ۳۲۹.
همسر
وی به همراه همسرش فاطمه بنت خطاب که دارای کنیه امجمیل و لقب امیمه بود،
[۱۲] عسقلانی، احمد بن علی بن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، ج۸، ص۲۷۱.
در دوره دعوت نهانی رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به اسلام گروید و مسلمان شد. فاطمه همسر زید خواهر عمر بن خطاب بود
[۱۳] ابن عبد البر، یوسف، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب، ج۳، ص۹۸۷.
که از وی به عنوان یکی از اولین زنانی نام برده شده که به اسلام گروید. البته برخی کتب فاطمه را خواهرزاده عمر معرفی کردهاند،
[۱۴] بیهقی، ابوبکر احمد بن حسین، دلائل النبوه، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، ج۱، ص۲۷۵.
حتی برخی قائلند که وی زودتر از همسرش زید به اسلام گروید، البته خلاف این نظر نیز وجود دارد.
[۱۵] مقریزی، تقی الدین احمد بن علی، امتاع الاسماع، ج۶، ص۲۱۱.
شخصیت سعید بن زید
در کتاب البدء و التاریخ به نقل از واقدی در خصوص ویژگیهای ظاهریش این طور آمده است: سعید، مردی بلند بالا و گندمگون و پر موی بود. او پیش از عمر بن خطاب اسلام آورد و به سال پنجاه و یک هجری درگذشت و هفتاد واند ساله بود.
[۱۶] مقدسی، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ (آفرینش و تاریخ)، ترجمه محمد رضا شفیعی کدکنی، ج۲، ص۷۸۳.
این نقل در کتاب المعارف نیز آمده است.
[۱۷] ابن قتیبه، عبدالله، المعارف، ص۲۴۶.
در مورد سعید روایاتی در برخی کتب آمده است که وی را از اهل بهشت معرفی میکند
[۱۸] واعظ خرگوشی، ابو سعید، شرف النبی، ج۶، ص۱۰.
[۱۹] شامی، محمد بن یوسف الصالحی، سبل الهدی و الرشاد فی سیره خیر العباد، ج۱۱، ص۲۳۹- ۲۴۰.
که البته در صحت این روایت دلیل قوی وجود ندارد. وی بیش از ده سال از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم کوچک تر بود و شصت و چهار سال در اسلام بود.
[۲۰] مستوفی قزوینی، حمد الله، تاریخ گزیده، ص۲۰۹.
در وصف فرزندان وی این طور آمده: اسماء اولاد او عبدالرحمن اکبر و او شاعر بود، و عبدالرحمن اصغر و عبدالله اکبر و اصغر و عفو اکبر و ابراهیم اکبر و اصغر و زید و خالد و اسود و دختران او هجده نفر بودند.
[۲۱] سراج، منهاج، طبقات ناصری تاریخ ایران و اسلام، ج۱، ص۹۱.
اسلام آوردن عمر بن خطاب
در باب اسلام آوردن عمر بن خطاب آمده است که علت اسلام وی سعید بن زید و همسرش بودند. ابن خلدون در این باب میآورد: سبب اسلام عمر آن بود که او را گفتند که خواهرش فاطمه و شوهرش سعید بن زید اسلام آوردهاند و خباب بن الارت نزد آنانست و آنان را قرآن میآموزد، عمر به ناگهان در رسید و چنان بر سر خواهرش زد که بشکست، چون آن زن خون را بدید، گفت: ما اسلام آوردهایم و از محمد پیروی میکنیم تو هر چه خواهی بکن. در این حال خباب از گوشه خانه به در آمد و عمر را اندرز داد و موعظه کرد. در عمر رقتی پدید آمد و او را گفت: از این قرآن چیزی بر من بخوان، او آیاتی از سوره طه را بر او خواند، عمر بیمناک شده و گفت: چون میخواهید اسلام بیاورید چه میکنید؟ او را گفتند و به او آموختند که خود را پاکیزه سازد. سپس از مکان پیامبر پرسید، او را راه نمودند. عمر برفت و در بزد، پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بیرون آمد و گفت: ای پسر خطاب چه میگویی؟ گفت: ای رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم آمدهام که اسلام بیاورم. سپس شهادت بگفت و پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم او را به نماز در نزد کعبه دعوت کرد.
[۲۲] ابن خلدون، العبر تاریخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آیتی، ج۱، ص۳۹۷.
وصیت ام سلمه
وصیت ام سلمه همسر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مبنی بر این که سعید بن زید بر جنازه وی نماز بگذارد، نشان از مقام بالای اوست هر چند که وی قبل ازام سلمه از دنیا رفت.
[۲۳] عسقلانی، احمد بن علی بن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، ج۸، ص۳۴۴.
جنگهای سعید بن زید
در زمان وقوع جنگ بدر سعید به همراه طلحه بن عبیدالله در شام بود و لذا در جنگ بدر حضور نداشت با این حال رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) برای وی سهمی از بیت المال در نظر گرفت.
[۲۴] ذهبی، شمس الدین محمد بن احمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۲، ص۱۲۴.
البته در برخی کتب آمده است که پیامبر آنان را به بادیه فرستاد تا خبر مسیر کاروان ابوسفیان را بیاورند؛ اما در بین راه گم شدند و به همین سبب به جنگ بدر نرسیدند.
[۲۵] سراج، منهاج، طبقات ناصری تاریخ ایران و اسلام، ج۳، ص۱۰۸.
بعد از ورود به مدینه، به دستور رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) سعید با طلحه عقد اخوت بست.
[۲۶] ابن سید الناس، محمد، عیون الاثر فی فنون المغازی و الشمائل و السیر، ج۱، ص۲۳۰.
واقدی از عبدالجبار بن عماره، از عبدالله بن ابی بکر بن محمد بن عمرو بن حزم نقل میکند، چون سعید بن زید به مدینه هجرت کرد، به خانه رفاعه بن عبدالمنذر برادر ابولبابه وارد شد.
[۲۷] واقدی، محمد بن عمر، المغازی، ج۱، ص۱۵۹.
وی در غزوات پیامبر شرکت داشت و حتی نقل شده است که در جنگ غابه، سعید فرمانده سواران بوده است.
[۲۸] واقدی، محمد بن عمر، المغازی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، ص۴۱۴.
راوی حدیث
وی علاوه بر صحابی بودن، روایاتی را نیز از پیامبر نقل نمود که در این صورت میتوان وی جز راویان احادیث به حساب آورد.
[۲۹] ذهبی، شمس الدین محمد بن احمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۱، ص۹۰.
[۳۰] ذهبی، شمس الدین محمد بن احمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۴، ص۲۲۳.
[۳۱] واقدی، محمد بن عمر، المغازی، ج۱، ص۱۰۱.
در کتاب طبقات ناصری آمده است که وی چهل و هشت حدیث از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم نقل کرده است.
[۳۲] سراج، منهاج، طبقات ناصری تاریخ ایران و اسلام، ج۱، ص۹۱.
عملکرد وی در دوره خلفاء
بعد از مرگ پیامبر
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.