پاورپوینت سعدبن محمد تمیمی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت سعدبن محمد تمیمی دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سعدبن محمد تمیمی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت سعدبن محمد تمیمی :
حیصبیص
حَیْصَ بَیْصَ، لقب امیر سعد بن محمد بن سعد صَیْفی تمیمی، شاعر ، ادیب ، فقیه و دانشمند شیعی سده ششم بود.
فهرست مندرجات
۱ – کنیه
۲ – لقبهای وی
۳ – تولد
۴ – نسب
۵ – معنای واژه حیصبیص
۶ – سبب دادنِ این لقب به امیرسعد بن محمد
۷ – تحصیلات و اساتید وی
۸ – راویان حیصبیص
۹ – حیص بیص سرآمد در شعر و ادب
۱۰ – محتوای اشعار وی
۱۱ – اخلاق و رفتار حیصبیص
۱۲ – سرآمد در همه علوم
۱۳ – دیوان حیصبیص
۱۴ – شاهد مثال از سرودههای وی
۱۵ – مضمون دو بیت از سرودههای وی
۱۶ – جمعآوری سرودههای حیصبیص
۱۷ – نثر و بلاغت در رسالههای وی
۱۸ – دشمنی ابنقَطّان با حیصبیص
۱۹ – مسافرت
۲۰ – مذهب امیر سعد بن محمد
۲۱ – وفات و آرامگاه حیصبیص
۲۲ – فرزندان وی
۲۳ – فهرست منابع
۲۴ – پانویس
۲۵ – منبع
کنیه
کنیهاش ابوالفوارس و لقبش شهابالدین ذکر شده است.
لقبهای وی
لقب امیر را نیز به عنوان صله برای شعری که در سرخس در مدح سلطانسنجر سلجوقی سروده بود دریافت کرد.
[۱] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، ص۲۲۸ـ ۲۳۱، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
[۲] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، مقدمه مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، ص۳۵، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
دیگر لقب او ملکالشعرا بود.
[۳] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۹، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
تولد
جد پدری وی در منطقه کَرخ بغداد سکنا گزید و حیصبیص در ۴۹۲ در ناحیه درب منصور کرخ زاده شد.
[۴] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۲، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۵] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۹، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۶] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۷۱، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
نسب
او از نوادگان اَکْثَم بن صیفی، حکیم دوره جاهلی عرب، بود
[۷] محمد بن محمد عمادالدین کاتب، خریدهالقصر و جریدهالعصر، ج۱، قسم شعراءالعراق، جزء۱، ص۲۰۲، چاپ محمد بهجه اثری، (بغداد) ۱۳۷۵/ ۱۹۵۵.
از اینرو او را صیفی
[۸] ابننقطه، تکمله الاکمال، ج۳، ص۶۴۳، چاپ عبدالقیوم عبدربالنبی، مکه ۱۴۰۸ـ۱۴۱۸.
و ابنصیفی
[۹] ابنصابونی، تکمله اکمالالکمال فی الانساب و الاسماء و الالقاب، ج۱، ص۳۷۱، چاپ مصطفی جواد، (بغداد) ۱۳۷۷/ ۱۹۵۷.
[۱۰] محمد بن موسی دمیری، حیاهالحیوان الکبری، ج۱، ص۱۸۶، قاهره ۱۳۹۰/۱۹۷۰، چاپ افست قم ۱۳۶۴ش.
نیز نامیدهاند. هر چند برخی در این انتساب تردید کردهاند.
[۱۱] ابنخلکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج۲، ص۳۶۵.
[۱۲] ابنحجر عسقلانی، لسانالمیزان، ج۴، ص۳۵، چاپ عبدالفتاح ابوغده، بیروت ۱۴۲۳/۲۰۰۲.
مینوی
[۱۳] مجتبی مینوی، یادداشتهای مینوی، ج۱، ص۱۶۱، به کوشش مهدی قریب و محمدعلی بهبودی، تهران ۱۳۷۵ش.
با استناد به ابنخلّکان گفته که حیصبیص ظاهراً ایرانی بوده است.
معنای واژه حیصبیص
واژه حیصبیص در لغت به معنی گرفتاری، تنگنا و سختیِ گریزناپذیر است و بنابر قول مشهور از نظر نحوی آخر هر دو جزء کلمه مبنی بر فتح است.
در مثلهای عربی نیز این واژه بهکار رفته است.
[۱۴] احمد بن محمد میدانی، مجمعالامثال، ج۱، ص۲۲۴، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
سبب دادنِ این لقب به امیرسعد بن محمد
درباره سبب دادنِ این لقب به امیرسعد بن محمد نوشتهاند که او در اصفهان این واژه را برای فردی به کار برد و سپس در بیتی به آن اشاره کرد و به همان لقب مشهور شد.
[۱۵] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۹، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۱۶] ابنحجر عسقلانی، لسانالمیزان، ج۴، ص۳۵، چاپ عبدالفتاح ابوغده، بیروت ۱۴۲۳/۲۰۰۲.
برخی نیز برآناند که او با دیدن مردمِ در سختی و فشار گفت: «مردم را چه شده که در حیصبیص هستند؟» و سپس به همین لقب نامیده شد.
[۱۷] ابنخلکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج۲، ص۳۶۵.
[۱۸] عبدالوهاب بن علی سبکی، طبقاتالشافعیه الکبری، ج۷، ص۹۱، چاپ محمود محمد طناحی و عبدالفتاح محمد حلو، (قاهره) ۱۹۶۴ـ (۱۹۷۶).
به گفته ابن ابیاُصَیْبعه،
[۱۹] ابن ابیاصیبعه، عیونالانباء فی طبقات الاطباء، ج۱، ص۳۸۰، چاپ نزار رضا، بیروت (۱۹۶۵).
این لقب را ابنقَطّان، طبیب و شاعر هجوگو و مخالف سرسخت حیص بیص، به او داده است.
تحصیلات و اساتید وی
حیصبیص از سیزده سالگی به دانشاندوزی روی آورد و علم نحو را از فصیحی نحوی، مدرّس نظامیه بغداد ، فراگرفت.
[۲۰] ابنانباری، نزههالالباء فی طبقات الادباء، ج۱، ص۳۷۵، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره (۱۳۸۶/ ۱۹۶۷).
[۲۱] یاقوت حموی، معجمالادباء، ج۵، ص۱۹۶۴، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
سپس به ری رفت و فقه و مسائل خِلاف (= اختلاف آرای فقیهان) را از محمد بن عبدالکریم وَزّان آموخت و با فقها به مناظره پرداخت. دیگر استاد وی در فقه اسعد مَیْهَنی از مدرّسان نظامیه بغداد بود. استادان وی در حدیث ابوطالب حسین زینبی، علی بن طِراد زینبی و ابوالمجد محمد بن جَهْوَر واسطی بودند.
[۲۲] ابندبیثی، المختصر المحتاج الیه من تاریخ ابنالدّبیثی، ج۱، ص۱۹۵، اختصار محمد بن احمد ذهبی، در احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۲۴/۲۰۰۴.
[۲۳] ابندبیثی، المختصر المحتاج الیه من تاریخ ابنالدّبیثی، ج۱، ص۱۹۶، اختصار محمد بن احمد ذهبی، در احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۲۴/۲۰۰۴.
[۲۴] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۲، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۲۵] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۹، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۲۶] ابنخلکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج۲، ص۳۶۲.
راویان حیصبیص
جمع کثیری نیز از وی روایت کردهاند که از مشاهیر آنان شیخ الشیوخ ابنسُکَیْنه و عبدالکریم سمعانیاند.
[۲۷] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۲، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
نام حیصبیص در سند برخی روایات نیز آمده است.
[۲۸] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۲ـ۴۲۶۳، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
حیص بیص سرآمد در شعر و ادب
با این مقام علمی، حیص بیص به شعر و ادب روی آورد و در دوران خود سرآمد دیگران شد.
[۲۹] محمد بن محمد عمادالدین کاتب، خریدهالقصر و جریدهالعصر، ج۱، قسم شعراءالعراق، جزء۱، ص۲۰۲، چاپ محمد بهجه اثری، (بغداد) ۱۳۷۵/ ۱۹۵۵.
[۳۰] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۹، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۳۱] ابنخلکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج۲، ص۳۶۲ـ۳۶۳.
کهنترین آگاهیها از زندگانی حیصبیص را سمعانی
[۳۲] یاقوت حموی، معجمالادباء، ج۳، ص۱۳۵۲ـ۱۳۵۳، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
و عمادالدین کاتب
[۳۳] محمد بن محمد عمادالدین کاتب، خریدهالقصر و جریدهالعصر، ج۱، قسم شعراءالعراق، جزء۱، ص۲۰۲، چاپ محمد بهجه اثری، (بغداد) ۱۳۷۵/ ۱۹۵۵.
دادهاند که هر دو اشعار و رسائل حیصبیص را نزد خود او خوانده بودند.
محتوای اشعار وی
حیصبیص سلاطین، خلفا، امیران و بزرگان را مدح میکرد،
[۳۴] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، ص۹۵، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
[۳۵] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، ص۱۰۱، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
[۳۶] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، ص۲۶۷، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
ولی هیچگاه زبان به هجو نگشود
[۳۷] عمر فرّوخ، تاریخ الادب العربی، ج۳، ص۳۶۹، ج۳، بیروت ۱۹۸۹.
و همیشه در سرودههایش دیانت و جوانمردی را مراعات میکرد.
[۳۸] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۲، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
او در مقدمه دیوانش
[۳۹] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، ص۷۱، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
به صراحت بیان کرده که هیچگاه متعرض آبروی کسی نشده است. بیشتر سرودههای حیصبیص در مدح، فخر و مرثیه است، ولی وصف، تغزل و حکمت نیز در اشعارش وجود دارد.
[۴۰] عمر فرّوخ، تاریخ الادب العربی، ج۳، ص۳۶۹، ج۳، بیروت ۱۹۸۹.
اخلاق و رفتار حیصبیص
حیصبیص به غایت محترم، باوقار و بزرگمنش بود و همیشه به زبان عربی فصیح سخن میگفت. وی جامه عربی میپوشید و شمشیری بر کمر میبست.
[۴۱] محمد بن محمد عمادالدین کاتب، خریدهالقصر و جریدهالعصر، ج۱، قسم شعراءالعراق، جزء۱، ص۲۰۲، چاپ محمد بهجه اثری، (بغداد) ۱۳۷۵/ ۱۹۵۵.
[۴۲] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۹، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۴۳] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلامالنبلاء، ج۲۱، ص۶۲، چاپ شعیب أرنؤوط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ۱۹۸۸.
سرآمد در همه علوم
مردم بسیاری از دانش و فضل او بهره بردند، زیرا وی در زمان خود از آگاهترین افراد به شعر و گویشهای عربی بود.
[۴۴] ابندبیثی، المختصر المحتاج الیه من تاریخ ابنالدّبیثی، ج۱، ص۱۹۶، اختصار محمد بن احمد ذهبی، در احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۲۴/۲۰۰۴.
[۴۵] یاقوت حموی، معجمالادباء، ج۳، ص۱۳۵۲ـ۱۳۵۳، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
دانش فراوان او را در ادبیات، لغت، فقه و تواناییاش را در فن مناظره ستودهاند.
[۴۶] ابندبیثی، المختصر المحتاج الیه من تاریخ ابنالدّبیثی، ج۱، ص۱۹۵، اختصار محمد بن احمد ذهبی، در احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۲۴/۲۰۰۴.
[۴۷] محمد بن احمد ذهبی، العبر فی خبر من غبر، ج۳، ص۶۵، چاپ محمدسعید بن بسیونی زغلول، بیروت ۱۴۰۵/ ۱۹۸۵.
به گفته سبکی
[۴۸] عبدالوهاب بن علی سبکی، طبقاتالشافعیه الکبری، ج۷، ص۹۱، چاپ محمود محمد طناحی و عبدالفتاح محمد حلو، (قاهره) ۱۹۶۴ـ (۱۹۷۶).
و ابنحجر عسقلانی
[۴۹] ابنحجر عسقلانی، لسانالمیزان، ج۴، ص۳۴، چاپ عبدالفتاح ابوغده، بیروت ۱۴۲۳/۲۰۰۲.
در تمام دانشها سرآمد بود و خود نیز به این مطلب اشاره کرده است.
[۵۰] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، ج۱، ص۳۶۱، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
دیوان حیصبیص
دیوان حیصبیص از دیرباز مشهور بود و در بسیاری از منابع به شهرت وی در شاعری و دیوان او اشاره شده است.
[۵۱] محمد بن احمد ذهبی، العبر فی خبر من غبر، ج۳، ص۶۵، چاپ محمدسعید بن بسیونی زغلول، بیروت ۱۴۰۵/ ۱۹۸۵.
[۵۲] ابنکثیر، البدایه و النهایه فی التاریخ، ج۱۲، ص۳۰۱، (قاهره) ۱۳۵۱ـ۱۳۵۸.
ابنجوزی
[۵۳] ابنجوزی، المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، ج۱۸، ص۲۵۳، چاپ محمد عبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت ۱۴۱۲/۱۹۹۲.
حیصبیص را شاعر ناقد نامیده و سمعانی از فصاحت لهجه و خط خوش او یاد کرده است.
[۵۴] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۸، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
به حُسن ابتداء و حسن تخلص اشعار او توجه کردهاند
[۵۵] محمد بن محمد عمادالدین کاتب، خریدهالقصر و جریدهالعصر، ج۱، قسم شعراءالعراق، ص۲۰۵، قسم شعراءالعراق، جزء۱، چاپ محمد بهجه اثری، (بغداد) ۱۳۷۵/ ۱۹۵۵.
[۵۶] عمر فرّوخ، تاریخ الادب العربی، ج۳، ص۳۶۹، ج۳، بیروت ۱۹۸۹.
و برخی نیز اشعار نیکوی او را نقل نمودهاند.
[۵۷] ابنشاکر کتبی، فوات الوفیات، ج۱، ص۳۷۲، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۷۳ـ۱۹۷۴.
[۵۸] ابنکثیر، البدایه و النهایه فی التاریخ، ج۱۲، ص۳۰۱، (قاهره) ۱۳۵۱ـ۱۳۵۸.
اخوانیات یکی از بخشهای درخور توجه سرودههای اوست.
[۵۹] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، مقدمه مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، ص۵۶ـ۵۷، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
سرودههای فیالبداهه او نیز در منابع ثبت شده است.
[۶۰] یاقوت حموی، معجمالادباء، ج۳، ص۱۳۵۴ـ۱۳۵۵، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
[۶۱] ابنخلکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج۶، ص۲۳۶ـ ۲۳۷.
شاهد مثال از سرودههای وی
درخصوص آرایههای ادبی
[۶۲] ابناثیر، المثل السائر فی ادب الکاتب و الشاعر، ج۲، ص۱۷۰ـ ۱۷۱، چاپ احمد حوفی و بدوی طبانه، ریاض ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۴/۱۹۸۳ـ۱۹۸۴.
[۶۳] ابن ابیالحدید، الفلک الدائر علیالمثل السائر، ج۱، ص۲۰۴، چاپ احمد حوفی و بدوی طبانه، ریاض ۱۴۰۴/۱۹۸۴.
و بحث مجاز عقلی در علم بیان
[۶۴] احمد مصطفی مراغی، علومالبلاغه: البیان و المعانی و البدیع، ج۱، ص۳۵۷، قاهره ۱۴۲۰/ ۲۰۰۰.
[۶۵] عبدالعزیز عتیق، علمالمعانی، ج۱، ص۳۴۵، البیان، البدیع، بیروت: دارالنهضه العربیه.
از سرودههای حیصبیص شاهد مثال آوردهاند. ملکالنُحاه ابونزار آرزو داشت که به جای تمامی سرودههایش دو بیت از سرودههای حیصبیص از آنِ او باشد.
[۶۶] یاقوت حموی، معجمالادباء، ج۲، ص۸۷۳، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
[۶۷] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۷، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
مضمون دو بیت از سرودههای وی
مضمون دو بیت از سرودههای حیصبیص درباره بیماری و درمان آن برمبنای مشابهت، که دَمیری
[۶۸] محمد بن موسی دمیری، حیاهالحیوان الکبری، ج۱، ص۱۸۷، قاهره ۱۳۹۰/۱۹۷۰، چاپ افست قم ۱۳۶۴ش.
نقل کرده، با روش هومئوپاتی ــ که پزشک آلمانی ساموئل کریستین هانمان (متوفی ۱۸۴۳/۱۲۵۹) پایهگذاری کرد.
جمعآوری سرودههای حیصبیص
گزیدههایی از سرودههای حیصبیص را برای نخستین بار عمادالدین کاتب به ترتیب الفبایی گردآورد
[۶۹] محمد بن محمد عمادالدین کاتب، خریدهالقصر و جریدهالعصر، ج۱، قسم شعراءالعراق، ص۲۰۶ـ ۳۵۰، قسم شعراءالعراق، جزء۱، چاپ محمد بهجه اثری، (بغداد) ۱۳۷۵/ ۱۹۵۵.
و سپس مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر تمام سرودههای او را در سه مجلد در ۱۳۵۳ـ۱۳۵۴ش/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵ در بغداد به چاپ رساندند.
نثر و بلاغت در رسالههای وی
نثر حیصبیص نیز بسیار ممتاز بود تا بدانجا که در ترسل کم نظیر دانسته شده است.
[۷۰] ابنکثیر، البدایه و النهایه فی التاریخ، ج۱۲، ص۳۰۱، (قاهره) ۱۳۵۱ـ۱۳۵۸.
رسالهها و نامههای او بلاغت درخور توجهی داشت
[۷۱] ابندبیثی، المختصر المحتاج الیه من تاریخ ابنالدّبیثی، ج۱، ص۱۹۶، اختصار محمد بن احمد ذهبی، در احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۲۴/۲۰۰۴.
[۷۲] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلامالنبلاء، ج۲۱، ص۶۲، چاپ شعیب أرنؤوط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ۱۹۸۸.
که بخشهایی از آن نگاشتهها را عمادالدین کاتب،
[۷۳] محمد بن محمد عمادالدین کاتب، خریدهالقصر و جریدهالعصر، ج۱، قسم شعراءالعراق، ص۲۰۲ـ۲۰۴، قسم شعراءالعراق، جزء۱، چاپ محمد بهجه اثری، (بغداد) ۱۳۷۵/ ۱۹۵۵.
[۷۴] محمد بن محمد عمادالدین کاتب، خریدهالقصر و جریدهالعصر، ج۱، قسم شعراءالعراق، ص۳۵۱ـ۳۶۶، قسم شعراءالعراق، جزء۱، چاپ محمد بهجه اثری، (بغداد) ۱۳۷۵/ ۱۹۵۵.
یاقوت حموی
[۷۵] یاقوت حموی، معجمالادباء، ج۳، ص۱۳۵۳ـ ۱۳۵۴، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
و ابنخلکان
[۷۶] ابنخلکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج۵، ص۱۴۶.
آوردهاند.
دشمنی ابنقَطّان با حیصبیص
در کتابهای شرححال چندین حکایت از مخالفت و دشمنی ابنقَطّان با حیصبیص نقل شده است.
[۷۷] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۷۰، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۷۸] ابن ابیاصیبعه، عیونالانباء فی طبقات الاطباء، ج۱، ص۳۸۰، چاپ نزار رضا، بیروت (۱۹۶۵).
[۷۹] ابن ابیاصیبعه، عیونالانباء فی طبقات الاطباء، ج۱، ص۳۸۷، چاپ نزار رضا، بیروت (۱۹۶۵).
[۸۰] ابنخلکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج۶، ص۵۴ـ۵۷.
مسافرت
حیصبیص بسیار سفر میکرد و در منابع از سفر وی به شام ، حلب، واسط، اصفهان و حلّه یاد شده است.
[۸۱] ابندبیثی، المختصر المحتاج الیه من تاریخ ابنالدّبیثی، ج۱، ص۱۹۶، اختصار محمد بن احمد ذهبی، در احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۲۴/۲۰۰۴.
[۸۲] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۲، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۸۳] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۹ـ۴۲۷۱، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۸۴] ابنحجر عسقلانی، لسانالمیزان، ج۴، ص۳۴، چاپ عبدالفتاح ابوغده، بیروت ۱۴۲۳/۲۰۰۲.
در دیوان وی نیز به سفر او به مراغه، مرو ، سرخس و همدان اشاره شده است.
[۸۵] ، حَیْصَ بَیْصَ، ج۱، ص۲۲۸، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
[۸۶] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، ص۲۳۲، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
[۸۷] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، ص۲۶۷، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
[۸۸] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، ص۳۵۵، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
مذهب امیر سعد بن محمد
برخی حیصبیص را شافعی دانستهاند،
[۸۹] ابنخلکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج۲، ص۳۶۲.
[۹۰] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلامالنبلاء، ج۲۱، ص۶۲، چاپ شعیب أرنؤوط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ۱۹۸۸.
ولی مستنداتی تاریخی، بر تشیع وی دلالت دارند که عبارتاند از: دفاع حیصبیص از ایمان عموی پیامبر ، ابوطالب علیهالسلام، در محضر یحیی بن هُبَیْره، وزیر دوره عباسی
[۹۱] فخار بن معد موسوی، ایمان ابیطالب، ج۱، ص۴۱۰ـ ۴۱۲، المعروف بکتاب «الحجه علی الذّاهب الی تکفیر ابیطالب»، چاپ محمد بحرالعلوم، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۷.
سرودن ابیاتی در فضائل حضرت علی علیهالسلام
[۹۲] ابنشهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج۲، ص۹۵، چاپ یوسف بقاعی، قم ۱۳۸۵ش.
[۹۳] ابنشهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج۲، ص۲۵۲، چاپ یوسف بقاعی، قم ۱۳۸۵ش.
اشاره به واقعه غدیرخم و برخی کرامتهای امیرمؤمنان
[۹۴] حَیْصَ بَیْصَ، دیوانالامیر شهابالدین ابیالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن الصیفی التمیمی البغدادی، ج۱، ص۱۳۱، المعروف ب «حَیْص بَیْص»، چاپ مکی سیدجاسم و شاکر هادی شکر، (بغداد ۱۳۹۴ـ۱۳۹۵/ ۱۹۷۴ـ ۱۹۷۵).
سرودن قطعهای که در آن به کشتار علویان و خونریزی امویان سخت اعتراض شده است
[۹۵] یاقوت حموی، معجمالادباء، ج۳، ص۱۳۵۵، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
[۹۶] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۶۶ـ ۴۲۶۷، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۹۷] ابنخلکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج۲، ص۳۶۴ـ۳۶۵.
سرودن اشعاری در مرثیه امام حسین علیهالسلام؛ و سوگند خوردن به نام اهلبیت علیهمالسلام.
[۹۸] ابنخلکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج۲، ص۳۶۳.
[۹۹] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلامالشیعه: الثقات العیون فی سادسالقرون، ج۱، ص۱۲۳، چاپ علینقی منزوی، بیروت ۱۳۹۲/۱۹۷۲.
افزون بر اینها به امامی بودن حیصبیص تصریح نیز شده است.
[۱۰۰] ابنحجر عسقلانی، لسانالمیزان، ج۴، ص۳۴، چاپ عبدالفتاح ابوغده، بیروت ۱۴۲۳/۲۰۰۲.
وفات و آرامگاه حیصبیص
حیصبیص در ۸۲ سالگی و به اتفاق همه منابع در ۵۷۴ درگذشت. در نظامیه بر پیکر او نماز گزاردند و در باب تبن،
[۱۰۱] ابنکثیر، البدایه و النهایه فی التاریخ، ج۱۲، ص۳۰۱، (قاهره) ۱۳۵۱ـ۱۳۵۸.
در قسمت غربی مقابر قریش (شهر کاظمینِ کنونی)، به خاک سپرده شد.
[۱۰۲] ابنعدیم، بغیهالطلب فی تاریخ حلب، ج۹، ص۴۲۷۱، چا
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.