پاورپوینت زینت بنت مأمون


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت زینت بنت مأمون دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت زینت بنت مأمون،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت زینت بنت مأمون :

ام‌الفضل دختر مأمون

ام‌الفضل دختر مأمون یکی از همسران امام جواد (علیه‌السلام) و بنابر نقل مشهور، به تحریک معتصم عباسی امام را مسموم و به شهادت رساند. برخی به اشتباه او را مادر امام هادی (علیه‌السلام) معرفی می‌کنند که خطا می‌باشد؛ مادر آن حضرت ام‌الفضل سمانه مغربیه می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – علل ازدواج امام جواد با ام‌الفضل
۱.۱ – اهداف مأمون
۱.۲ – عوامل ازدواج امام جواد
۱.۲.۱ – اجبار امام به ازدواج
۱.۲.۲ – حفظ شیعیان
۱.۲.۳ – حفظ دین
۲ – بررسی هویت مادر امام هادی
۳ – پانویس
۴ – منبع

علل ازدواج امام جواد با ام‌الفضل

ازدواج امام جواد (علیه‌السّلام) با دختر مامون (ام‌الفضل) از مسایلی است که اظهارنظر قطعی درباره آن مشکل است؛ ولی می‌توان برخی عوامل را تاثیرگذار دانست. ازدواج حضرت جواد (علیه‌السّلام) با‌ ام‌الفضل هم از ناحیه حضرت قابل بررسی است و هم از ناحیه مامون که چه اهدافی از ازدواج دختر خود با امام جواد (علیه‌السّلام) داشت.

اهداف مأمون

به نظر می‌رسد مامون اهداف زیر را دنبال می‌کرد:
۱- نظارت بر رفتار امام جواد (علیه‌السّلام): مامون با فرستادن دختر خود به خانه امام می‌خواست آن حضرت را همیشه زیر نظر داشته باشد و دختر مامون نیز در انجام این رسالت موفق بود، زیرا در خبرچینی و گزارش‌گری ماهر بود.
۲- جذب حکومت: مامون تصور می‌کرد با این وصلت امام جواد (علیه‌السّلام) را مجذوب مادیات و امکانات سلطنتی نموده و به قداست و حرمت امام لطمه وارد نماید؛ غافل از این که امام جواد (علیه‌السّلام) یکی از زاهد‌ترین امامان بوده و جذب دستگاه حکومت نمی‌گردید.
۳- جلوگیری از اعتراض علویان: دشمنی مامون با علویان موجب شد که آنان علیه وی اعتراض نموده و حکومت او را متزلزل کنند. مامون با این ازدواج قصد داشت خود را علاقه‌مند به امام نشان دهد، در نتیجه شیعیان قیام نکنند.
طبیعی بود که مامون جهت تحقق اهداف فوق شدیداً امام را تحت فشار قرار داد و برای این وصلت از همه راهکارها و اهرم‌ها بهره گرفت.

عوامل ازدواج امام جواد

به نظر می‌رسد عوامل زیر در ازدواج امام جواد (علیه‌السّلام) تاثیرگذار بود:

اجبار امام به ازدواج

بی‌تردید ازدواج امام جواد (علیه‌السّلام) با دختر مامون خواسته امام نبوده و این ازدوج مانند ازدواج‌های معمولی که مبتنی بر خواست و رعایت شرایط باشد، صورت نگرفت. زیرا امام جواد (علیه‌السّلام) می‌دانست که مامون پدرش امام رضا (علیه‌السّلام) را به شهادت رسانده و یکی از دشمنان خاندان اهل بیت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و شیعیان است. از سوی دیگر حکومت مامون وجاهت قانونی و مشروعیت نداشت.
مامون جهت رسیدن به اهداف خود شدیداً امام را تحت فشار قرار داد و حتی حضرت را تهدید نمود. برخی عقیده دارند که اگر امام ازدواج نمی‌کرد، ممکن بود امام را ترور کند.

[۱] مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص۵۸۴.

گرچه در قاموس ائمه (علیه‌السّلام) ترس از مرگ وجود ندارد، ولی در آن مقطع زنده بودن و رهبری او نقش بنیادی در حفظ دین و مصالح مسلمانان داشت.
یکی از نویسندگان می‌نویسد: «به نظر می‌رسد که موافقت امام با این ازدواج عمدتاً بر اثر فشاری بود که مامون بر امام وارد کرد».

[۲] مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص۵۸۶.

مسئله فشار و اجبار در مسئله پذیرش ولایتعهدی از طرف امام رضا نیز عامل اصلی بوده است.

حفظ شیعیان

یکی از استراتژی‌های مهم خلفای اموی و عباسی، شیعه‌ستیزی بوده و آنان از هیچ جنایتی علیه علویان دریغ نکرده و به آزار و زندانی و قتل آنان می‌پرداختند. از سوی دیگر یکی از سیاست‌های مهم ائمه (علیه‌السّلام) حفظ شیعیان بود، چنانکه امام حسن (علیه‌السّلام) یکی از علل صلح خویش را حفظ شیعیان بیان نمود.

[۳] دینوری، ابوحنیفه، اخبارالطوال، ص۲۲۰.

ائمه (علیه‌السّلام) سعی می‌کردند با اتخاذ سیاست و راهکارهای منطقی و معقول به حفظ شیعیان بپردازند، گرچه ممکن بود اتخاذ راهکار حفظ شیعیان، شخصیت آن‌ها را زیر سؤال ببرد. شاید امام جواد (علیه‌السّلام) از ازدواج با دختر مامون، حفظ شیعیان را دنبال می‌کرد. طبیعی بود که مامون با ازدواج دخترش با امام جواد (علیه‌السّلام) تا‌اندازه‌ای از سیاست خصمانه خود علیه شیعیان پرهیز می‌کرد، زیرا به حسب ظاهر با امام شیعیان رابطه فامیلی برقرار کرده بود.

حفظ دین

شاید ازدواج امام جواد (علیه‌السّلام) با دختر مامون نوعی تکلیف بود تا امام جواد (علیه‌السّلام) با این ازدو

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.