پاورپوینت زین‌الدین ابومحمد عاملی بیاضی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت زین‌الدین ابومحمد عاملی بیاضی دارای ۱۱۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت زین‌الدین ابومحمد عاملی بیاضی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت زین‌الدین ابومحمد عاملی بیاضی :

زین‌الدین ابومحمد علی بن محمد عاملی بیاضی

زندگی نامه تفضیلی بیاضی، صاحب الصراط المستقیم در این نوشتار آورده شده است.

[۱] گلشن ابرار ج۹.

(این متن، ذیل عنوان زین الدین ابومحمد بیاضی در کتاب فوق آمده است.)(۷۹۱ – ۸۷۷ قمری)

فهرست مندرجات

۱ – شرح حال
۱.۱ – منطقه جبل عامل
۲ – سبب نامگذاری بیاضی
۳ – پدر
۴ – اساتید و مشایخ
۵ – شاگردان
۶ – از منظر بزرگان
۷ – روش و رویکرد
۸ – رویکردهای تبیین باورهای دینی
۹ – ویژگی‌های آثار
۹.۱ – مستندسازی در آثار
۹.۲ – خلق قرآن و کلام الهی
۹.۳ – اعجاز قرآن
۹.۴ – علم از مقوله اضافه
۹.۵ – عرفان و تصوف
۱۰ – آثار و تالیفات
۱۰.۱ – آثار غیرکلامی
۱۱ – آثار کلامی
۱۱.۱ – کتاب الصراط المستقیم
۱۲ – دست نوشته‌ها
۱۳ – وفات
۱۴ – سخن آخر
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع

شرح حال

علامه شیخ زین الدین ابومحمد علی بن محمد بن یونس عاملی نباطی بیاضی عنفجوری بقاعی مشهور به «بیاضی» و «صاحب الصراط المستقیم» یکی از متفکران قرن نهم هجری قمری است که از خطه عالم خیز و پربرکت جبل عامل لبنان برخاست و در دانش‌های متعدد اسلامی مانند کلام، تفسیر، منطق، حدیث، شعر، ادبیات، آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشته است.
بنا به نوشته ی آیت الله العظمی مرعشی نجفی وی در چهارم ماه رمضان المبارک سال ۷۹۱ هجری قمری مطابق با ۱۳۸۵ میلادی در روستای نبطیه از توابع جبلی عامل لبنان در خانواده ی علم و فضیلت دیده به جهان گشود.

منطقه جبل عامل

منطقه ی جبل عامل در کشور لبنان کنونی از جمله مناطقی است که عالمان و متفکران بزرگی به عالم اسلام اصیل و جهان تشیع تحویل داده که هر یک از ایشان در پیشبرد این مکتب پویا و پرفروغ تلاش فراوان کرده‌اند. اسامی و شرح حال تعداد زیادی از ایشان را مرحوم شیخ حر عاملی در اثر گران سنگ خود «امل الآمل» و نیز دیگران در آثار خود که مربوط به علمای آن سامان است، گردآوری و ثبت کرده‌اند.
یکی از نواحی جبل عامل روستایی به نام «نباطیه» یا «نبطیه» است که دانشوران فراوانی از آن روستای با برکت برخاسته‌اند. علامه سید محسن امین در این باره می‌فرماید: نباطیه روستای «شقیق» (نوعی گل که شبیه لاله و خشخاش و… است.)

[۲] المنجد و المعجم الوسیط.

و محل تجارت آن است. یکی از مهم‌ترین مناطق جبل عامل است که به جهت برخورداری از آب گوارا و زلال، باغ‌ها و درختان فراوان و سرسبزی دارد.

[۳] خطط جبل عامل، ص۳۶۴.

این بخش به دو قسمت جداگانه نبطیه ی تحتان (پایین) و نبطیه ی فوقان (بالا) تقسیم شده بود. ساکنان هر بخش، آیین و دین متفاوت از هم دارند، اما مشغول گذراندن زندگی در کنار هم به صورت مسالمت آمیز و حسن همجواری‌اند.
نبطیه ی فوقان (بالا) محل تولد عالمان دینی و شیعه دوازده امامی است که از جمله ی ایشان علامه علی بن محمد بن یونس بیاضی است.

[۴] خطط جبل عامل، ص۳۶۴.

در نبطیه ی تحتان که از لحاظ دینی و مذهبی متفاوت از نبطیه فوقان بوده، اکنون مقبره‌ای از علما وجود دارد که بنا به مشهور، مرقد مطهر علامه بیاضی در میان ایشان است و مردم آن سامان، به این مقبره‌ها توجه ویژه دارند.

[۵] خطط جبل عامل، ص۳۶۴.

سبب نامگذاری بیاضی

صاحب ریحانه الادبدر سبب نام گذاری بیاضی چنین می‌نویسد:
«بیاضی گفتن از آن رواست که یکی از اجداد ابو جعفر مسعود بن عبدالعزیز بن محسن بیاضی متوفای ۴۶۸ هجری قمری با لباس سفید در مجلس یکی از خلفای عباسی با جمعی از عباسیین که تماما سیاه پوش بوده‌اند، حاضر گردید. سپس خلیفه پرسید: این بیاضی (سفید پوش) کیست؟ به همین جهت لفظ بیاضی لقب او و سپس نام خاندان او گردید. دور نیست که بیاضی گفتن دو تن دیگر، یعنی علی بن محمد بن یونس و زین الدین علی بن عبدالجلیل بیاضی ساکن ری، به جهت این باشد که ایشان از این خاندان و تبار بوده باشند. (برای توضیح بیش تر به منابعی چون ریاض العلماء و ریحانه الادب مراجعه شود. و نیز کتاب مفصل و مستقلی در «شرح احوال و آثار و افکار» مرحوم بیاضی توسط نگارنده تدوین شده است که از سوی موسسه ی «کتابشناسی شیعه» به چاپ رسیده است.)

[۶] ریحانه الادب، ج۱، ص۲۹۹.

البته عده‌ای بر این باورند که این واژه یا منسوب به طایفه ی «بیاضهالانصار» از قبایل انصار است که سلمه بن صغر بیاضی صحابی رسول خدا، صلی الله علیه وآله، و زیاد بن لبیهبیاضی انصاری و زرعه بن عبدالله بیاضی و چند تن دیگر از راویان اخبار و احادیث به آن طایفه منسوب‌اند، یا منسوب به پارچه یا لباس بیاض پنبه‌ای (سفید رنگ) است که نوع مرغوب آن به نام نصافیه در ری بافته می‌شد و بافندگان و فروشندگان آن به بیاضی معروف بودند.

[۷] فرهنگ اعلام تاریخ شیعه، ج۱، ص۶۹۹.

[۸] انساب الاشراف، بلاذری، ج۱، ص۴۲۱.

پدر

خانواده ی بیاضی یکی از خاندان اصیل و مشهور آن سامان می‌باشد که جهان اسلام و سپهر تشیع عالمان و متفکران فراوان و بنامی را از ایشان دیده است، دانشمندانی مانند شیخ حسن بن یونس بیاضی عموی علامه بیاضی و شیخ محمد بن علی بن محمد بن یونس فرزند علامه بیاضی و جناب محمد بن یونس پدر دانشمند و فاضل ایشان است. جناب علامه علی بن محمد مدتی در محضر ایشان به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و بنا به گفته ی آیت الله مرعشی نجفی، جناب محمد بن یونس از جمله افرادی است که علامه علی بن محمد از ایشان نقل روایت کرده است.

[۹] الاقاحی فی ترجمه البیاضی، ص۵.

[۱۰] الصراط المستقیم، مقدمه، ج۱.

اساتید و مشایخ

عالمی چون علامه علی بن محمد بن یونس بیاضی با تالیفات گوناگون باید در محضر بزرگان اهل دانش و بصیرت زانوی تلمذ زده و از دریای علوم و دانش ایشان بهره‌ها برده باشد، ولی با کمال تاسف درباره ی شیوه تحصیل و محل آن و اساتید این متفکر بزرگ مطالب چندانی در دست نیست. از آن چه به طور اجمال از طریق زیست نامه نگاران در دسترس ما دارد و قرار، نیز در اجازه ی روایی ایشان به یکی از شاگردانش و هم در کتاب الصراط المستقیم، نام پنج نفر از اساتید و مشایخ روایی او، به شرح زیر بر ما معلوم شده است:
۱ ـ شیخ ابوجعفر محمدبن یونس عاملی بیاضی (پدر بزرگوار و گرامی ایشان)
۲ ـ شیخ حسن بن یونس عاملی بیاضی (عموی متفکر و عالم بزرگوار علی بن محمد بن یونس بیاضی)
۳ ـ سید جلیل القدر زین الدین علی بن محمدبن دقماق شریف حسینی که عالم وارسته و معلم اخلاق و کلام و فقه و… بود و آثاری از خود در اخلاق و کلام به جای گذاشت. (دو اثر باقی مانده از این عالم وارسته عبارتند از: نزهه العشاق فی مکارم الاخلاق و غایه المرام فی علم الکلام. نویسنده، هر دو اثر مذکور را تصحیح و تحقیق و آماده ی چاپ کرده است.)
۴ ـ شیخ جمال الدین احمدبن حسین بن مطهر. از تعبیر علامه بیاضی در اجازه ی نامه ی مذکور به دست می‌آید که ایشان از بزرگان اهل علم آن سامان بوده است. (برای اطلاع از شخصیت و جایگاه این دو استاد بزرگوار نزد علامه بیاضی رجوع شود به اجازه نامه ی روایی علامه بیاضی به شاگردش ناصربن ابراهیم بویهی.)
۵ ـ زین الدین علی بن محمد تولین. علامه بیاضی در کتاب الصراط المستقیم از این شیخ روایی خود نام برده و روایتی از ایشان درباره ی آخرین کلام امیرالمؤمنین علی، علیه السلام، را از اصبغ بن نباته نقل کرده است.

[۱۱] الصراط المستقیم، ج۱، ص۲۴۲.

[۱۲] ریاض العلماء، ج۳، ص۳۸.

۶ ـ شیخ ناصر بن ابراهیم

[۱۳] الکنی والالقاب، شیخ عباس قمی، ج۲، ص۱۰۹.

شاگردان

این عالم سخت کوش و پرتلاش علاوه بر ثمرات مکتوب و آثار مدون، به تعلیم و تربیت افراد برای کسب معارف و دانش اهل بیت، علیهم السلام، مشغول بود. او قطعا شاگردان زیادی را پرورش داده است. ولی با کمال تاسف از فعالیت علمی ایشان و هم عصران وی در آن سامان، جز اندکی، در دست نیست و به واسطه ی حوادث طبیعی و جنگ‌های ویرانگر، آثار عالمان آن سرزمین از دست رفته است. (برای توضیح بیش تردر این باره رجوع شود به مقدم علامه آقابزرگ طهرانی بر جلد دوم الصراط المستقیم.)
آن چه قطعی و مسلم است و در کتب سیره و تراجم آمده است، چهار نفر از متفکران اسلامی به عنوان شاگردان وی نام برده شده‌اند:
۱ ـ شیخ محمد بن علی بن محمد بن یونس فرزند مرحوم علامه بیاضی که بنا به نقل آیت‌الله مرعشی وی اجازه ی روایتی از پدرش گرفته است.

[۱۴] الصراط المستقیم (مقدمه)، ج۱، ص۷.

۲ ـ شیخ ناصر بن ابراهیم بویهی حساوی

[۱۵] دائره المعارف الاسلامیه الشیعیه، ج۲، ص۴۰۰.

[۱۶] معجم المولفات الشیعیه فی الجزیره العربیه، ج۱، ص۱۱۵.

(درگذشت ۸۵۳ هجری قمری) وی بنا به نقل الحلقه الضائعه (من تاریخ جبل عامل من الفتح الاسلامی حتی السیطره العثمانی، علی داوود جابر.) از نسل ملوک بنی بویه بوده که پس از هجرت به جبل عامل در روستای «عیناتا» مسکن گزیده‌اند و مشغول تحصیل و فراگیری علوم و معارف از عالمان آن جا همانند ظهیرالدین عاملی و دیگران بوده است.

[۱۷] بحارالانوار، علام مجلسی، ج۱۰۴، ص۲۲۱.

ایشان پس از فراگیری علوم و معارف، بر اثر طاعون در سال ۸۵۲ هجری درگذشت.
۳ ـ شیخ بزرگوار تقی الدین ابراهیم بن علی بن محمد بن صالح کفعمی متوفای ۹۰۵ هجری قمری. او صاحب آثار و تالیفات فراوان و گران بها است که مشهورترین آنها مصباح المتهجدو البلد الامینو محاسبه النفساست.
۴ ـ شیخ شرف الدین بن جمال الدین بن شمس الدین بن سلیمان.

از منظر بزرگان

علامه بیاضی به جهت فراگیری علوم گوناگون و تبحر در دانش‌هایی چون کلام، منطق تفسیر، حدیث، فقه، ادبیات، شعر، لغت ،… که در هر یک از آن‌ها آثاری از خود به جای گذاشته است، مورد توجه متفکران اسلامی قرار گرفت و هر یک از ایشان به نحوی از وی تمجید و تجلیل کرده‌اند. به نمونه‌هایی از سخنان ایشان درباره وی اشاره می‌گردد.
مرحوم کفعمی در وصف استادش فرموده است: «پیشوای متفکران علامه یگانه ی دوران، کسی که انوار جبروت بر او فرود آمده، کسی که اسرار ملکوت را به دست آورده و بر آن‌ها دست یافته، و در بردارنده کمالات پیشینیان و آیندگان، بازمانده ی دلائل و حجت‌ها بر جهانیان…» . («الامام العلامه فریه الدهر و وحید العصر مهبط انوار الجبروت فاتح الاسرار الملکوت خلاصه الماء والطین جامع کمالات المتقدمین و المتاخرین بقیه الحجج علی العالمین الشیخ زین المله و الحق و الدین علی بن یونس لااخلی الله الزمان من انوار شموسه و ایضاح براهینه و دروسه بمحمد وآله»)

[۱۸] ریاض العلماء، ج۴، ص۲۵۵-۲۵۶.

میرزا محمدعلی مدرس تبریزی، علامه بیاضی را چنین توصیف می‌کند: «عالمی است فاضل فقیه محدث، محقق مدقق، ادیب شاعر، متکلم متبحر، وحید عصر و فرید دهر خود، از اکابر مشایخ شیعه و جامع کمالات اوائل و اواخر به شمار می‌رفت» (در این باره رجوع کنید به کتاب «علامه بیاضی احوال و افکار و آثار» تالیفنویسنده، بخش «علامه بیاضی از منظر اهل دانش.». )

[۱۹] ریحانه الادب، ج۱، ص۲۹۹.

مرحوم شیخ عباس قمی در الکنی والالقاب درباره ی ایشان چنین می‌فرماید: «الشیخ الجلیل الفاضل المحقق المدقق المتکلم الثقه الرضی…» .

[۲۰] الکنی والالقاب، شیخ عباس قمی، ج۲، ص۱۰۹.

روش و رویکرد

علامه علی بن محمد بن یونس بیاضی در قرن نهم هجری قمری نشو و نما کرد و تفکرات خود را بر آن اساس سامان داده است، البته تفاوتی در رویکرد میان ایشان و دیگران که هم عصر او بوده‌اند، دیده می‌شود.
در توضیح مطلب فوق باید گفت، قرون هفتم و هشتم و نهم هجری دورانی است که مباحث مطرح شده در جامعه ی علمی و مراکز پژوهشی در آن عصر، بیش تر گرایش به ذکر فضائل و جایگاه ائمه معصوم، علیهم السلام، و افضلیت آن ذوات مقدس و استحقاق ایشان در جانشینی رسول گرامی اسلام، صلی الله علیه وآله، داشته است. بیش تر آثار تالیف شده در آن زمان، درباره ی امامت و ولایت بوده است.
البته معنای این سخن، دوری از استدلال و اقامه ی برهان بر خلافت و جانشینی بلافصل امام علی، علیه السلام، و دیگر ائمه، علیهم السلام، نیست، بلکه به این معنا است که حجم کتب تالیفی بر اساس روش نقلی به جهت اقتضای شرایط آن عصر، بیش از رویکرد عقلی بوده است. به بیان دیگر نص گرایی و عقل گرایی تاویلی، رویکرد غالب آن عصر بوده است.

رویکردهای تبیین باورهای دینی

باید توجه داشت که متکلمان، با سه گرایش و رویکرد، باورهای دینی را تبیین و از آن‌ها دفاع می‌کنند و شبهات مطرح شده را پاسخ می‌دهند: یکی رویکرد نص گرایی است که متکلم در این رویکرد از آیات و روایات و نصوص دینی برای اهداف مذکور بهره می‌گیرد و بر همان اساس استدلال می‌کند و از این رو تکیه گاه اصلی ایشان نصوص دینی است. به تعبیر دیگر، ایشان، فتاوا و نظر خود را در قالب متون دینی بیان می‌کنند، همانند مرحوم شیخ صدوق و مرحوم صاحب وسائل. رویکرد دیگر عقل گرایی تاویلی است. به این معنا که در بررسی آموزه‌های دینی جایگاهی برای عقل معتقدند و از ادله و براهین عقلی کمک می‌گیرند، البته عقلی که از متون دینی برخاسته باشد. چهره‌هایی مانند شیخ مفید و سید مرتضی علم الهدی از این گروه‌اند.
البته میان این دو شخصیت در توجه به عقل، تفاوتی وجود دارد.
رویکرد سوم خردگرایی فلسفی است که هر یک از نص و عقل جایگاه مستقلی دارند و حوزه ی هر یک جدای از دیگران است. سرامد پیروان این رویکرد، بلکه مبتکر این رویکرد، جناب خواجه نصیرالدین طوسی است. عده‌ای از شیوه و رویکرد مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی تعبیر به فلسفی شدن کلام می‌کنند. در این روش آموزه‌های فلسفی در تبیین باورهای کلامی به کمک گرفته می‌شود و بدون این که نص، تکیه گاه اصلی باشد، آن‌ها را اثبات و از آن‌ها دفاع می‌کنند.
پس از مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی رویکرد غالب جوامع علمی آن عصر، رویکرد سوم بود و دیگران تحت تاثیر آن قرار گرفته بودند. در چنین جو علمی حاکم، مرحوم بیاضی یک بازگشتی انجام داد و از رویکرد غالب عصر خود رویگرداند و بر اساس عقل گرایی تاویلی، آثار خود را سامان داد و از آن رویکرد، در تبیین اهداف خود کمک گرفت. به تعبیری، از صبغه ی (رنگ) فلسفی دادن مسائل کلامی خودداری کرده است.

ویژگی‌های آثار

می‌توان گفت، از جمله ویژگی آثار مرحوم بیاضی، به پیروی از برخی اساتید خویش، عدم تبعیت از رویکرد و روش حاکم برعصر خود بود. (لازم به ذکر است که متفکرانی مانند فاضل مقداد نیز پیش از علامه بیاضی از این رویکرد پیروی کرده‌اند و مرحوم بیاضی نیز از آثار ایشان در سامان دادن تآلیفات خود بسیار بهره برده است.) و ظاهرا بر همین اساس، استدلال فلسفی بر ضرورت بعثت انبیا و شناخت پیامبر و اوصاف آن را نپذیرفته و آن را رد کرده است.

[۲۱] الصراط المستقیم، ج۱، ص۶۱.

البته ایشان در برخی از آثار خود از قواعد و قوانین منطقی استفاده کرد و مطلوب خود را به اثبات رساند. این عمل و شیوه ی او، بیانگر رویگردانی کامل از روش فلسفی و روش حاکم بر عصر خود نیست. حاصل آن که رویکرد و روش کار ایشان در آثار کلامی خود رویکرد عقل گرایی تاویلی است. او از این رویکرد استفاده کرد و نظم و ترتیب ارائه شده از جانب خردگرایان فلسفی را کنار گذاشت و براساس آثار عقل گرایان تاویلی، آثار خود را سامان بخشید. از این رو می‌بینیم کتاب عصره المنجودرا که یک اثر جامع کلامی است، همانند آثار سید مرتضی از متقدمان و فاضل مقداد سیوری از متاخراین تنظیم کرد. می‌توان گفت از آنان تاثیر پذیرفته، ولی با استقلال رای و نظری که داشته است. او تبعیت محض از ایشان نداشته است.
هر متفکری در آثار خود از روش خاصی بهره گرفته و برجستگی ویژه‌ای به آثار خود داده است. از جمله ویژگی‌های مرحوم علامه بیاضی در آثار خویش، پرداختن به نقل آراء و اقوال مخالفان و موافقان به طور مستند است. لذا می‌توان گفت، اگر دقت و تآمل گردد، آثار او، دائره المعارف عقاید و انظار دربار فرق گوناگون و مذاهب مختلف به همراه ذکر منابع و مصادر و صاحبان آراء به شمار می‌رود. بر این اساس گفته‌اند:

مستندسازی در آثار

«از نکات برجسته ی بیش تر آثار وی، اهتمام به ارائه ی شواهد متنوع از گفته‌های صاحبان اقوال و مستندسازی و گردآوری انظار فرقه‌ها و مذاهب گوناگون است که می‌توان آن‌ها را در بردارنده ی آثاری دانست که درگذر زمان از میان رفته‌اند.» .

[۲۲] دائره المعارف بزرگ اسلامی، ج۱۳، ص۵۳۰۷.

ویژگی دیگر ایشان، عدم تعصب در نقل اقوال و تبیین و توضیح آن به نحوی که آرای مخالفان را به طور مستند و مستدل و روشن آورده و گاهی اشکالات وارد بر آن را نیز پاسخ داده و سپس پاسخ و رای مطلوب خود را ارائه کرده است. (این شیوه و روش ایشان در الصراط المستقیم و عصره المنجود بسیار به چشم می‌خورد.)
از برجستگی‌های دیگر آثار وی، بیان مطالب به شیوه ی گفت وگویی است؛ یعنی، ایشان به سبک مناظره و گفتگوی دو طرفه و ترسیم مجلسی که موافق و مخالف موضوع مورد بحث ـ همانند میزگرد و جلسه ی نقد و نظر ـ گرد هم آمده، بدون کوچک‌ترین ملاحظه کاری و البته با رعایت ادب و احترام هر یک، نظر خود را بیان می‌کند و به اصطلاح شیوه‌ای که در بیشتر آثارش به کار رفته شیوه ی «ان قالو ـ قلنا» و یا «ان قلت ـ قلنا، قلت» می‌باشد.
از امتیازات دیگر آثار وی، بررسی همه جانبه ی موضوع مطرح شده است. به نحوی که با شیوه ی مذکور شبهات و سؤالات گوناگون درباره ی مسئله را آورده و پاسخ داده است. برای نمونه در جلد اول الصراط المستقیم، باب چهارم، مربوط به اثبات وحی و بیان صفات او، این شیوه را به کار گرفته است. در فصل اول به راه‌های اثبات می‌پردازد. در میان این فصل، بحث لطف بودن امام را و این که تعیین امام بر خداوند متعال از این باب واجب است، ذکر کرده و سؤالات و اشکالات گوناگون آن را در طی حدود ده صفحه آورده و پاسخ هر یک را بیان کرده است.
اگر چه ایشان یک عالم متکلم است، ولی در کتب کلامی خود از دیگر علوم اسلامی غافل نبوده و از هر یک استفاده کرده است. به طور مثال کتاب الصراط المستقیم، کتابی است در موضوع امامت البته بحث توحید و نبوت را

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.