پاورپوینت زید شحام کوفی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت زید شحام کوفی دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت زید شحام کوفی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت زید شحام کوفی :

ابواسامه زید شحام ازدی کوفی

ابواسامه زید شحام ازدی کوفی از شاگردان و راویان امام باقر و امام صادق و به نقلی امام کاظم (علیهم‌السلام) می‌باشد. محدث عالی‌قدری که یکی از برجسته‌ترین چهره‌های روایتی شیعی است که نام مبارک او در ده‌ها حدیث از درخشش ویژه‌ای برخوردار است.

فهرست مندرجات

۱ – شناسنامه محدث
۲ – زید از منظر راوی‌شناسان
۳ – در محضر سه معصوم
۴ – شاگردان
۵ – فرزندان
۶ – روایات منقول از زیدشحام
۶.۱ – پاسداشت رخداد کربلا
۶.۲ – خصلت‌های یک شیعه
۶.۳ – پیام امام صادق به شیعیان
۶.۴ – شکیبایی و رازداری
۷ – پانویس
۸ – منبع

شناسنامه محدث

محدث عالی‌قدری که به معرفی‌اش می‌پردازیم، به حق یکی از برجسته‌ترین چهره‌های روایتی شیعی است که نام مبارک او در ده‌ها حدیث از درخشش ویژه‌ای برخوردار است. تکریم و پاسداشت این‌گونه انسان‌های کمال‌طلب و ولایت‌مدار، افزون بر اینکه احیاگر نام و آرمان و راه آنان خواهد بود، توجه متولّیان فرهنگ دینی را به این نکته معطوف می‌سازد که ضمن دریافت پیام‌های دینی از روایات اهل بیت عصمت و طهارت، این آموزه‌ها را هماهنگ با نیازهای زمان و عصر ارتباطات ارائه دهند.
نامش: زید، القاب او: کوفی و شحّام (فروشنده پیه)، کنیه‌اش: ابواسامه، پدرش: محمّد، قبیله‌اش: ازد، زادگاه او: شهر تاریخی کوفه.
تاریخ ولادت این راوی بلند مرتبه، همانند بیشتر راویان شیعی، در‌ هاله‌ای از ابهام و اجمال قرار دارد. ولی با توجه به اینکه او را در شمار یاران امام باقر (علیه‌السّلام)، امام صادق (علیه‌السّلام) و امام کاظم (علیه‌السّلام) شمرده‌اند، شاید بتوان حدس زد که او در اواخر سده اول هجری در کوفه دیده به جهان گشود. عصر تولد او، هم‌زمان با حاکمیت حاکمان ستمگر و جنایتکار بنی‌امیه است؛ جبارانی که ظلم و ستم و کشتار شیعیان امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) را به نهایت رساندند و صدها بلکه هزاران نفر از آنان را به جرم اعتقاد به اسلام ناب (تشیع) شهید کردند، و آنان هم که به شهادت نرسیدند با سختی و ترس و اضطراب، در گوشه و کنار شهرهای اسلامی، غریبانه و مظلومانه بدرود حیات گفتند.
در این روزگار سیاه و تاریک، زید در خانه محمد بن یونس کوفی که ظاهراً از دوستداران مکتب اهل بیت بود، به دنیا آمد و شبستان زندگی پدر و مادر خویش را صفا و رونق بخشید.

[۱] کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفه الرجال، ج۲، ص۶۲۸.

[۲] شیخ طوسی، محمد‌ بن حسن‌، رجال شیخ طوسی، ص۱۲۲.

[۳] شیخ طوسی، محمد‌ بن حسن‌، رجال شیخ طوسی، ص۱۹۵.

[۴] نجاشی، احمد بن علی، رجال نجاشی، ص۱۷۵.

[۵] شیخ طوسی، محمد‌ بن حسن‌، فهرست طوسی، ص۱۲۹.

[۶] علامه حلی، حسن بن یوسف، خلاصه الاقوال فی معرفه الرجال، ص۱۴۸.

[۷] مامقانی، عبدالله، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج۲۹، ص۱۹۹.

زید از منظر راوی‌شناسان

یکی از بهترین راهکارهای آگاهی یافتن از جایگاه راویان، دیدگاه دانشمندان بزرگ دانش رجال است که با دقت و تیزهوشی و ژرف‌اندیشی و با رعایت دو اصل انصاف و عدالت، به معرفی محدثان شیعه پرداخته‌اند و بدین سبب است که سخن آنان در شناساندن راویان، در خور توّجه و راهگشا و ارزشمند است.
شیخ نجاشی او را چنین معرفی می‌کند: ” زید بن محمد بن یونس، ابواسامه لقبش شحام، اهل کوفه، روایت می‌کند از دو تن از پیشوایان بزرگوار شیعه: حضرت امام صادق و حضرت امام موسی (علیه‌السّلام). این بزرگوار کتابی دارد که شاگرد بلند مرتبه‌اش صفوان بن یحیی از او روایت می‌کند”.

[۸] نجاشی، احمد بن علی، رجال نجاشی، ص۱۷۵.

شیخ مفید، زید شحام را یکی از فقیهان و برگزیدگان شیعه می‌داند که شیعیان در مسائل شرعی و احکام دین، آموزه‌های مکتب تشیع و فراگیری فتاوا به آنان مراجعه می‌کردند.

[۹] خوئی، سید ابوالقاسم، معجم الرجال الحدیث، ج۸، ص۳۷۵.

شیخ طوسی در دو اثر گرانسنگ خود که در زمینه زندگینامه و معرفی چهر‌ه‌های محدثان پدید آورده است، زید را بدین‌سان می‌شناساند:
“زید شحّام، کنیه‌اش ابواسامه، نام پدرش محمد، شهروند کوفه و از تبار ازدیان است. او یکی از راویان موجّه و قابل اعتماد شیعه است”.

[۱۰] شیخ طوسی، محمد‌ بن حسن‌، رجال طوسی، ص۱۲۲.

[۱۱] شیخ طوسی، محمد‌ بن حسن‌، رجال طوسی، ص۱۹۵.

[۱۲] شیخ طوسی، محمد‌ بن حسن‌، فهرست طوسی، ص۱۲۹.

ابن شهر آشوب گامی فراتر نهاده، می‌نویسد: “زید الشحام کان من خواص اصحاب ابی عبدالله (علیه‌السّلام)؛ زید شحّام یکی از یاران ویژه امام صادق (علیه‌السّلام) بود”.

[۱۳] ابن شهر آشوب، محمد بن علی، المناقب، ج۴، ص۲۸۱.

و حامل اسرار آن حضرت به شمار می‌رفت.
سخن نابغه و فقیه فرزانه علامه حلی نیز در خور توجه است. این محدّث‌شناس، بعد از نقل دیدگاه نجاشی و شیخ طوسی چنین می‌نگارد: “زید شحّام در حوزه نشر و گسترش روایات آل البیت از جایگاه بلند و ممتازی برخوردار است، افزون بر آنکه او چهره بزرگی از محدثان شیعی است”.

[۱۴] علامه حلی، حسن بن یوسف، خلاصه الاقوال فی معرفه الرجال، ص۱۴۸.

همین نگرش مثبت، مدّ نظر تمام پژوهشگران حوزه دانش رجال بوده‌ است.

[۱۵] اردبیلی، محمد بن علی، جامع الروات، ج۱، ص۳۴۴.

[۱۶] قمی، عباس، الکنی و الالقاب، ج۱، ص۶.

در محضر سه معصوم

آن‌گونه که از گزارش زندگینامه‌نویسان آشکار می‌شود، محدث مزبور، توفیق و شایستگی آن را داشته است که از محضر سه تن از پیشوایان معصوم شیعه کسب فیض کند و به‌اندازه استعداد و توان خویش از این سرچشمه‌های زلال و موّاج دانش و فضیلت بهره‌مند شود و جان تشنه خود را سیراب سازد. رهاورد این مصاحبت و همراهی، ده‌ها حدیث و گزارش دینی است که از او به یادگار مانده است.
جناب زید شحّام از گروه راویان حضرت باقر (علیه‌السّلام)، و حضرت صادق (علیه‌السّلام) و حضرت کاظم (علیه‌السّلام) است. این حضور بلندمدت و پیوند ژرف با سه حجّت خدا، نشان از عمر طولانی و با برکت این پرورش یافته مکتبِ اهلِ بیت دارد.
از برخی گزارش‌های دینی که در یکی از با ارزش‌ترین میراث‌های مکتب شیعه، نگارش یافته است، به دست می‌آید که این محدث فرزانه، نزد امام زمانش حضرت امام صادق (علیه‌السّلام) از جایگاه بلندی برخوردار بوده است و آن‌چنان منزلت بزرگی داشته که بارها مورد ستایش و لطف آن بزرگوار قرار گرفته است.

[۱۷] نجاشی، احمد بن علی، رجال نجاشی، ص۱۲۵.

[۱۸] شیخ طوسی، محمد‌ بن حسن‌، فهرست طوسی، ص۱۲۹.

[۱۹] شیخ طوسی، محمد‌ بن حسن‌، رجال طوسی، ص۱۲۲.

[۲۰] شیخ طوسی، محمد‌ بن حسن‌، رجال طوسی، ص۱۹۵.

[۲۱] زنجانی، موسی، الجامع فی الرجال.

کشی می‌نویسد: “زید شحام به حضرت امام صادق (علیه‌السّلام) عرض کرد: آیا نام من در سلسله و گروه اصحاب الیمین ـ مؤمنان و شیعیان خالص و ولایت‌مدار ـ قرار دارد؟ حضرت فرمود: بلی”.

[۲۲] کشی، محمد بن عمر، رجال کشی، ج۲، ص۶۲۸.

باز همو می‌گوید: زید گفت: “روزی به خدمت پیشوا و رهبرم حضرت صادق (علیه‌السّلام) شرفیاب شدم. امام به من فرمود: زید! به فکر توبه باش و در عبادت‌هایت بیشتر کوشش کن و از طاعت و بندگی پروردگارت غفلت مکن”.
زید ـ که یک راوی تیزهوش بود ـ می‌گوید: من از سخن امام فهمیدم که مرگم نزدیک شده و به روزهای آخر زندگی خود رسیده‌ام. حضرت که متوجه چهره‌ اندوهناک من شد، فرمود: “زید! آنچه نزد ماست، برای تو بهتر است. تو از شیعیان ما هستی. ما صراط و راه مستقیم و میزان هستیم و حسابرسی شیعیان به ما سپرده شده است. سوگند به خدا، ما امامان از خود شما به خودتان مهربان‌تر و دلسوزتریم. گویا می‌بینم تو را که در بهشت چه جایگاه و منزلت بلندی داری و دوست و همراه تو در بهشت، حارث بن مغیره نصری است”.

[۲۳] کشی، محمد بن عمر، رجال کشی، ج۲، ص۶۲۸.

از بکر بن محمد ازدی نقل شده: زید شحام به من چنین گفت: روزی دور خانه خدا طواف می‌کردم؛ در حالی که دستم را در میان دست مولایم امام صادق (علیه‌السّلام) نهاده بودم. به حضرت که نگریستم، مشاهده کردم اشک‌های حضرت از چشمانش جاری است. سپس فرمود: ‌ای شحّام، من از پروردگارم خواستم که سدیر و عبدالسلام بن عبدالرحمن که در زندان حکومت گرفتار شده‌اند، از زندان رها شوند و پروردگار تبارک و تعالی، دعای ما را مستجاب فرمود و آنان را به من بخشید و آنان از شکنجه و زندان نجات یافتند.

[۲۴] مامقانی، عبدالله، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج۲۹، ص۲۰۴.

شاگردان

پس از پژوهش در زندگینامه‌ها و روایات این بزرگوار، این نکته دانسته می‌شود که این راوی به جز سه امام که نام برده شدند، استادان دیگری نداشته است، ولی گروه بسیار زیادی از رهپویان راه ولایت به محضر این انسان دانا و حامل رسالت عظیم ولوی شتافتند و بهره‌ها بردند و دانش فراوانی‌ اندوختند و از خود به یادگار نهادند.
شاگردان او بسیار زیادند و بیشتر آنان از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین راویان شیعی‌اند. در اینجا به نام گروهی از این چهره‌ها اشاره می‌شود: عمار بن مروان، ابان بن عثمان، جمیل بن دراج، حماد بن عثمان، علی بن نعمان، حسن بن محبوب، سیف بن عمره، معاویه بن عمار، بکر بن محمد بن ازدی، جعفر بن بشیر، حریز بن عبدالله سجستانی، ابن ابی عمیر، عبدالرحمن بن حجّاج، یحیی الحلبی، عبدالله بن مسکان، درست بن ابی‌منصور و ابراهیم بن عمر الیمانی.

[۲۵] شیخ طوسی، محمد‌ بن حسن‌، فهرست طوسی، ص۱۲۹.

[۲۶] نجاشی، احمد بن علی، رجال نجاشی، ص۱۲۵.

[۲۷] اردبیلی، محمد بن علی، جامع الروات، ج۱، ص۳۴۵.

[۲۸] مامقانی، عبدالله، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج۲۴، ص۳۶.

[۲۹] صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج۴.

[۳۰] موسوی خراسان، حسن، شرح مشیخه تهذیب الأحکام، ص۱۱.

فرزندان

زید شحام، ظاهراً صاحب دو فرزند بوده است که نام یکی از آنان اسامه بوده و کنیه “ابواسامه” برای زید، بدین مناسبت است. از اینکه وی در گروه راویان بوده است یا نه، اطلاعی در دست نیست.
فرزند دیگرش، محمّد است که یکی از راویان اخبار اهل بیت است. محمد این داستان جالب را نقل کرده ا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.