پاورپوینت زیارتگاه سلطان کوکبری‌


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت زیارتگاه سلطان کوکبری‌ دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت زیارتگاه سلطان کوکبری‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت زیارتگاه سلطان کوکبری‌ :

زیارتگاه سلطان مظفرالدین کوکبری‌

زیارتگاهی در مرکز شهر اربیل، در کشور عراق، قرار دارد که به سلطان مظفرالدین کوکبری‌ منسوب بوده و محل زیارت مردمان آن شهر است، اما با توجه به تصریح مورخان بر تدفین کوکبری در آستان مقدس علوی در نجف اشرف، نمی‌توان انتساب قبری را به وی در اربیل پذیرفت و احتمالا این مقبره در واقع، قبر پدرش زین‌الدین علی کوچک است.

فهرست مندرجات

۱ – موقعیت
۲ – معرفی کوکبری
۳ – حاکمیت
۴ – خدمات
۵ – همسر کوکبری
۶ – وفات و محل دفن
۷ – پانویس
۸ – منبع

موقعیت

زیارتگاهی در مرکز شهر اربیل، در فاصله حدود ۲۰۰ متری از قلعه این شهر، قرار دارد و به امیر مظفرالدین کُوکُبُری، حاکم مشهور اربل (اربیل)، در اواخر سده ششم و اوایل سده هفتم هجری، منسوب است.

معرفی کوکبری

کوکبری، به گفته ابن‌خلکان، نامی ترکی و معنای آن، «گرگ آبی» است.

[۱] ابن‌خلکان، احمد بن محمد، وفیات الاعیان، ج۴، ص۱۲۱.

کنیه امیر مظفرالدین، ابوسعید و ملقب به ملک المعظم است. او در سال ۵۴۹ ه. ق، در قلعه موصل، به دنیا آمد.

[۲] ابن‌خلکان، احمد بن محمد، وفیات الاعیان، ج۴، ص۱۲۰.

پدرش امیر زین‌الدین علی، معروف به کوچک، فرزند بُکتِکین ابن محمد، اصالتاً ترکمن و حاکم بخش‌هایی از منطقه جزیره در شمال عراق (از جمله شهرهای تکریت، اربل، شهرزور، عقر الحمیدیه (عقره امروزی)، سنجار و حران)، در نیمه قرن ششم هجری بود. او در سال ۵۶۳ ه. ق، (سال پایانی عمر خود) همه مناطق تحت حاکمیت خود را در اختیار فرزندان قطب‌الدین مودود بن زنگی، حاکم آل‌زنگی موصل، قرار داد و تنها، حکومت شهر اربل را برای خود باقی گذاشت. سپس در پایان همان سال، در این شهر از دنیا رفت.

[۳] ابن‌خلکان، احمد بن محمد، وفیات الاعیان، ج۴، صص۱۱۳ – ۱۱۴.

حاکمیت

امیر مظفرالدین پس از مرگ پدر، در چهارده سالگی، حکومت اربل را در دست گرفت. اما اتابک مجاهدالدین قایماز، بر وی خشم گرفت و پس از نامه‌نگاری با خلیفه‌ عباسی، او را دستگیر کرد و به بغداد فرستاد و برادر کوچک‌ترش، زین‌الدین یوسف بن علی را به جایش نشاند. کوکبری پس از چندی، از بغداد به موصل نزد سیف‌الدین غازی بن مودود رفت و او نیز کوکبری را حاکم حرّان نمود. پس از مدتی نیز به خدمت صلاح‌الدین ایوبی درآمد و از سوی وی، حاکمیت شهرهای رُهّا و سمیساط را نیز برعهده گرفت. مظفرالدین، از امرای برجسته صلاح‌الدین ایوبی بود و در جنگ‌های وی با صلیبیان، از جمله واقعه حطّین و فتح بیت‌المقدس، شرکت داشت و رشادت‌هایی از خود نشان داد. پس از مرگ برادرش، زین‌الدین یوسف، در سال ۵۸۶ ه. ق در شهر ناصره فلسطین، صلاح‌الدین ایوبی به درخواست خود امیر مظفرالدین، حکومت شهر اربل را به وی بازگرداند.

[۴] ابن‌خلکان، احمد بن محمد، وفیات الاعیان، ج۴، صص۱۱۴ – ۱۱۵.

خدمات

کوکبری، حاکم نیکوکاری بود و به نیازمندان بسیار کمک می‌کرد و صدقه می‌داد و مورخان، به تفصیل، از خدمات اجتماعی و عمرانی فراوان وی، سخن گفته‌اند.

[۵] سبط بن جوزی، یوسف بن قیزاوغلی، مرآه الزمان فی تواریخ الاعیان، ج۲۲، ص۳۲۳.

[۶] سبط بن جوزی، یوسف بن قیزاوغلی، مرآه الزمان فی تواریخ الاعیان، ج۲۲، ص۲۳۵.

[۷] ابن‌خلکان، احمد بن محمد، وفیات الاعیان، ج۴، صص ۱۱۶ – ۱۱۷.

او نقش درخور توجهی در رواج مراسم جشن ولادت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) میان اهل‌سنت داشته است. گویند او نخستین کسی بود که این مراسم را برپا کرد و از آن پس، برگزاری جشن‌های سالروز میلاد پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، میان اهل‌سنت رواج یافت. (برای آگاهی از جزئیات برپایی این مراسم در زمان وی، ر. ک:

[۸] ابن‌خلکان، احمد بن محمد

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.