پاورپوینت زیارت قبور در سیره مسلمانان
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت زیارت قبور در سیره مسلمانان دارای ۸۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت زیارت قبور در سیره مسلمانان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت زیارت قبور در سیره مسلمانان :
پاورپوینت زیارت قبور در سیره مسلمانان
در این مقاله، سیره صحابه و سایر مسلمانان در اعصار مختلف، مورد بررسی قرار میگیرد و سپس نظرات علمای شیعه و سنی، در رابطه با زیارت قبر توسط مردان و زنان، مطرح میشود.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – صحابه و زیارت قبور
۳ – زیارت قبور توسط مسلمانان
۴ – زیارت قبور در کلام علما
۴.۱ – زیارت قبور توسط مردان
۴.۱.۱ – حکم زیارت قبور مردان
۴.۲ – زیارت قبور توسط زنان
۴.۲.۱ – حکم زیارت قبور زنان
۵ – نکات
۵.۱ – نکته اول
۵.۲ – نکته دوم
۵.۳ – نکته سوم
۵.۴ – نکته چهارم
۵.۵ – نکته پنجم
۶ – نتیجه
۷ – عناوین مرتبط
۸ – فهرست منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع
مقدمه
رفتن به زیارت قبور، از مسایلی است که وهابیت به شدت به مخالفت با آن پرداخته است. بررسی سیره مسلمانان و نظرات علمای شیعه و سنی میتواند مؤید خوبی برای جواز این عمل باشد؛ علاوه بر اینکه در این مساله جایگاه نظر وهابیت در بین اهل سنت مشخص خواهد شد.
صحابه و زیارت قبور
در کتب تاریخی و روایی گزارشهایی از رفتن زیارت قبر، توسط مردان و زنان از صحابه پیامبر به چشم میخورد که حکایت از جواز این عمل نزد آنان دارد. به عنوان نمونه میتوان به زیارت قبور رفتن مردانی چون حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیهالسّلام)،
[۱] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۳، ص۱۰۸.
ابوبکر،
[۲] نمیری بصری، عمر بن شبه، تاریخ المدینه المنوره، ج۱، ص۱۳۲.
عمر بن خطاب،
[۳] نمری، یوسف، الاستذکار، ج۱، ص۱۸۵.
[۴] نمیری بصری، عمر بن شبه، تاریخ المدینه المنوره، ج۱، ص۱۳۲.
عثمان،
[۵] نمیری بصری، عمر بن شبه، تاریخ المدینه المنوره، ج۱، ص۱۳۲.
عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه دوم)
[۶] نمری، یوسف، الاستذکار، ج۱، ص۱۸۴.
[۷] سبکی، تقی الدین، سبکی، تقی الدین، شفاء السقام، ص۱۹۲.
اشاره کرد. درباره زنان صحابی، میتوان به زیارت قبور رفتن حضرت زهراء (سلاماللهعلیهم)
[۸] حاکم نیسابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، ج۱، ص۵۳۳.
[۹] حاکم نیسابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۳۰.
[۱۰] بیهقی، احمد، سنن البیهقی الکبری، ج۴، ص۱۳۱.
و عایشه
[۱۱] حاکم نیسابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، ج۱، ص۵۳۲.
[۱۲] بیهقی، احمد، سنن البیهقی الکبری، ج۴، ص۱۳۱.
[۱۳] نمری، یوسف، التمهید، ج۳، ص۲۳۳.
[۱۴] ابو یعلی موصلی تمیمی، احمد، مسند ابی یعلی، ج۸، ص۲۸۴.
همسر پیامبر، اشاره کرد.
علامه سید جعفر مرتضی ـ علاوه بر افراد مذکور ـ از واقدی نقل میکند که: از صحابه، سعد بن ابی وقاص، ابوسعید خدری، ابو هریره، ام سلمه و فاطمه خزاعیه به زیارت قبور شهدای احد میرفتند.
[۱۵] مرتضی، سید جعفر، الصحیح من سیره النبی الاعظم، ج۶، ص۲۸۳.
زیارت قبور توسط مسلمانان
به گزارش علامه امینی ، در جهان اسلام، قبوری وجود داشته و دارد که از دیرباز مورد توجه مسلمین بوده است و از راه دور و نزدیک به زیارت آنها میرفتند که نشان دهنده سیره مسلمین در طول اعصار و قرون بر زیارت قبور است. برخی از صاحبان آن قبور عبارت است از:
بلال حبشی (م۲۰ق)؛ سلمان فارسی (م۳۶ق)؛ طلحه بن عبید الله (م ۳۶ق)؛ زبیر بن عوام (م۳۶ق)؛ ابو ایوب انصاری (م۵۲ق)؛ راس الحسین بن علی بن ابی طالب در مصر ؛ عمر بن عبد العزیز (م ۱۰۱ق)؛ ابو حنیفه نعمان بن ثابت (م۱۵۰ ق)؛ مصعب بن زبیر، (م۱۵۷ ق)؛ لیث بن سعد حنفی (م ۱۷۵ق)؛ مالک بن انس (م ۱۷۹ق)؛ امام موسی بن جعفر (علیهماالسلام)، (شهید در سال ۱۸۳ق)؛ امام ابو الحسن علی بن موسی الرضا (علیهماالسلام)؛ عبدالله بن غالب حدانی بصری (م ۱۸۳ق)؛ عبدالله بن عون، ابو عون الخراز البصری؛ علی بن نصر بن علی ازدی؛ ابو الحسن بصری (م۱۸۹ق)؛ معروف کرخی (م۲۰۰یا۲۰۱یا۲۰۴ ق)؛ عبید الله بن محمد بن عمر بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب؛ ابو عبدالله محمد بن ادریس الشافعی امام الشافعیه (م۲۰۴ق)؛ ابو سلیمان دارانی (م۲۰۵ق)؛ سیده نفیسه، دختر ابی محمد حسن بن زید بن علی بن ابی طالب (م۲۰۸ق)؛ احمد بن حنبل، امام حنبلیها (م۲۴۱ق)؛ ذو النون مصری (م۲۴۶ق)؛ بکار بن قتیبه بن اسد ثقفی بکراوی بصری حنفی فقیه (م۲۷۰ق)؛ ابراهیم حربی (م۲۸۵ق)؛ اسماعیل بن یوسف ابو علی دیلمی؛ علی بن محمد بشار ابو الحسن (م۳۱۳ق)؛ یعقوب بن اسحاق ابو عوانه نیشابوری اسفراینی حافظ شهیر (م۳۱۶ق)؛ ابو محمد عبدالله بن احمد بن طباطبای مصری (م۳۴۸ق)؛ حافظ ابو الفضل صبح بن احمد تمیمی سمسار (م۳۸۴ق)؛ حافظ ابو الحسن علی بن محمد عامری (م۴۰۳ق)؛ ابو سعید عبد الملک بن محمد خرگوشی (م۴۰۶ ق)؛ محمد بن حسن ابو بکر بن فورک اصفهانی (م۴۰۶ق)؛ ابو جعفر بن موسی (م۴۷۰ ق)؛ ابو علی حسن بن ابی الهبیش (م۴۲۰ق)؛ المعتمد علی الله ابو القاسم محمد بن المعتضد اللخمی اندلسی (م ۴۸۸ق)؛ نصر بن ابراهیم مقدسی (م۴۹۰ق)؛ ابو الحسن علی بن الحسن المصری (م۴۹۲ق)؛ علی بن اسماعیل بن محمد (م۵۵۹ق)؛ خضر بن نصر اربلی (م ۵۶۷ یا ۵۶۹ق)؛ نور الدین محمود بن زنگی (م۵۶۹ق)؛ قاسم بن فیره شاطبی (م۵۹۰ق)؛ احمد بن جعفر خزرجی ابو العباس سبتی (م۶۰۱ ق)؛ محمد بن احمد حنبلی ابو عمرو مقدسی (م۶۰۷ق)؛ سیف الدین ابو حسن قمیری (م۶۵۳ ق)؛ اسحاق بن یحیی ابو ابراهیم اعرج (م ۶۸۳ق)؛ شیخ احمد بن علی بدوی (م ۶۷۵ق)؛ شیخ حسین جاکی (م۷۳۰ق)؛ شیخ محمد بن علوان؛ ابو عبدالله قرشی اندلسی ؛ ابو علی بن بیان؛ شیخ ابو بکر بن عبدالله عیدروس باعلوی (م۹۱۴ق).
[۱۶] امینی، عبد الحسین، الغدیر، ج۵، ص۱۸۴- ۲۰۵.
زیارت قبور در کلام علما
اگر بخواهیم نظرات علمای هر دو طائفه را بررسی کنیم باید بحث را به حسب زیارت کنندگان به دو قسمت کرد: الف: زیارت قبور توسط مردان ، ب: زیارت قبور توسط زنان.
زیارت قبور توسط مردان
در بین علمای شیعه بر استحباب این زیارت، اجماع وجود دارد؛
[۱۷] نراقی، احمد بن محمد مهدی، مستند الشیعه، ج۳، ص۳۱۹.
[۱۸] جواهری نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۴، ص۳۲۱.
تنها اختلافی که هست این است که برخی فقهاء، زیارت قبور برای مردان را مستحب مؤکد میدانند
[۱۹] حلی، جعفر بن حسن، المعتبر، ج۱، ص۳۳۹.
و برخی فقط عنوان مستحب را ذکر کردهاند.
[۲۰] اردبیلی، احمد، مجمع الفائده، ج۲، ص۴۴۸.
[۲۱] سبزواری، محمدباقر، ذخیره المعاد، ج۲، ص۳۴۱.
[۲۲] جواهری نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۴، ص۳۲۱.
[۲۳] طباطبائی یزدی، سید محمد کاظم، العروه الوثقی، ج۲، ص۱۲۵.
نظرات علمای اهل سنت در این باره، متفاوت است. تقی الدین سبکی در کتاب «شفاء السقام» اقوال و فتاوای مختلف اهل سنت را در زمینه زیارت قبور توسط مردان چنین بازگو میکند:
«اجماع علماء بر استحباب زیارت قبور برای مردان است؛ حتی بعضی از ظاهر گرایان، به خاطر روایات، قائل به وجوب آن شدهاند. ابو زکریای نووی از کسانی که اجماع مسلمین را بر استحباب زیارت قبور توسط مردان ذکر کرده است. از طرفی در «مصنف ابن ابی شیبه» دیدم از “شعبی” که گفته است: «اگر رسول خدا نهی از زیارت قبور نکرده بود قبر دخترم را زیارت میکردم»، اگر این جمله صحیح باشد باید گفت :
این گفته شعبی حمل بر این میشود که ناسخ نهی از قبور به او نرسیده است؛ علاوه بر این که شعبی تصریح به قولی از پیامبر، در این رابطه نکرده است. با این حال قول شعبی، هیچ ضرری به اجماع نمیزند. همچنین در همان کتاب دیدم از ابراهیم که گفته: «کانوا یکرهون زیاره القبور» (آنان زیارت قبور را مکروه و ناپسند میدانستند.) ؛ ولی نزد ما ثابت نشده است و ابراهیم هم نقل نکرده چه کسانی کراهت داشتند و کیفیت آن کراهت به چه شکل بوده است؛ علاوه بر اینکه این جمله، حمل بر نوع خاصی از زیارت قبور – که ناپسند بوده – میشود نه مطلق زیارت قبرها. من راجع به کراهت داشتن زیارت قبور توسط مردان غیر از این دو اثر و نقل صحابه، چیزی نیافتم که خصم بتواند به آن تمسک کند. امثال این دو نقل، توان تعارض با احادیث صریح صحیح و سنت مستفیض معلوم از صحابه و تابعین و بعد از تابعین را ندارد؛ حتی اگر صحت نقل شعبی و نخعی در تصریح به کراهت را بپذیریم این نقل از اقوال شاذی است که تبعیت از آن و تکیه بر آن جایز نیست.
نتیجه اینکه برای ما جواز زیارت قبور توسط مردان، قطعی و مسلم است».
[۲۴] سبکی، تقی الدین، شفاء السقام، ص۱۸۳- ۱۸۵.
حکم زیارت قبور مردان
با بررسی بیشتر میتوان گفت: درباره حکم زیارت قبور توسط مردان در بین اهل سنت چهار قول مطرح شده است:
۱. مباح بودن: در بین گروه مالکیه و حنبلیه این نظر دیده میشود.
[۲۵] عصیمی، صالح بن مقبل، بدع القبور انواعها و احکامها، ص۲۸۹.
۲. مستحب بودن : اکثر علمای اهل سنت زیارت قبور را برای دعا و سلام کردن بر آنها، سنت دانستهاند. “نووی” ادعای اجماع بر این مساله دارد.
[۲۶] نووی، یحیی، شرح النووی علی المسلم، ج۷، ص۴۶-۴۷.
۳. وجوب داشتن: “ابن حزم” قائل است که زیارت قبر برای مردان و لو یک بار در عمر، واجب است.
[۲۷] عسقلانی شافعی، احمد، فتح الباری، ج۳، ص۱۴۸.
۴. ناپسند و مکروه بودن: در این دسته، افرادی مثل “ابراهیم نخعی” و “شعبی” را میتوان برشمرد.
[۲۸] سبکی، تقی الدین، شفاء السقام، ص۱۸۳- ۱۸۵.
زیارت قبور توسط زنان
در بین فقهاء شیعه درباره زیارت قبر رفتن زنان، سه قول وجود دارد:
۱. کراهت: محقق حلی قائل به کراهت است و این نظر را، نظر اهل علم میداند. ایشان در ابتدا برای جواز به سیره حضرت زهرا (سلاماللهعلیهم) در رفتن زیارت قبر حمزه در شنبهها و نیز رفتن عایشه به زیارت قبر برادر (که عایشه ـ در جواب انتقاد به این کار که مگر پیامبر نهی نکرده بودند ـ گفت: نعم، نهی ثم امرنا بزیارتها) استدلال کرده است؛ سپس برای کراهت چنین دلیل آورده است که ستر و پوشش و صیانت برای زنان اولویت دارد.
[۲۹] حلی، جعفر بن حسن، المعتبر، ج۱، ص۳۳۹.
۲. جواز:
[۳۰] اردبیلی، احمد، مجمع الفائده، ج۲، ص۴۸۹.
[۳۱] حلی، حسن، منتهی المطلب، ج۱، ص۴۶۸.
علامه حلی مینویسد: دلیل ما، روایتی است که جمهور (اهل سنت) از پیامبر نقل کردهاند: «کنت نهیتکم عن زیاره القبور فتزروها» این روایت به عمومش، زنان را نیز شامل میشود؛ همچنین از “ابن ابی ملیکه” نقل شده: روزی به عایشه گفتم: ایام المؤمنین از کجا میآیی؟» گفت: «از کنار قبر برادرم عبد الرحمن.» به او گفتم: «رسول خدا از زیارت قبور، نهی فرموده است» گفت: «آری، پیامبر نهی نموده از زیارت قبور ولی سپس به آن امر فرمود». از طریق خاصه (شیعه) شیخ از یونس از ابی عبدالله نقل کرده است که: فاطمه (سلاماللهعلیهم) هر روز شنبه صبحگاهان به زیارت قبور شهدا میآمد و به سر قبر حمزه آمده از خداوند طلب رحمت و مغفرت برای او میکرد.
[۳۲] حلی، حسن، منتهی المطلب، ج۱، ص۴۶۸.
۳. استحباب:
[۳۳] سبزواری، محمدباقر، ذخیره المعاد، ج۲، ص۳۴۱.
[۳۴] نراقی، احمد بن محمد مهدی، مستند الشیعه، ج۳، ص۳۱۹.
[۳۵] جواهری نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۴، ص۳۲۱.
[۳۶] طباطبائی یزدی، سید محمد کاظم، العروه الوثقی، ج۲، ص۱۲۵.
[۳۷] بهائی عاملی، محمد بن حسین، الحبل المتین، ص۷۶.
مرحوم نراقی مینویسد: مقتضای اطلاق روایات، استحباب زیارت قبر توسط زنان است و این قول پیامبر: «لعن الله زوارات القبور»، به خاطر ضعفش نمیتواند اطلاقات را تقیید بزند.
[۳۸] نراقی، احمد بن محمد مهدی، مستند الشیعه، ج۳، ص۳۲۰.
حکم زیارت قبور زنان
درباره حکم زیارت قبور توسط زنان در بین اهل سنت اختلاف فتوا وجود دارد.
تقی الدین سبکی در کتاب «شفاء السقام» در ضمن بحث از زیارت قبر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم چنین مینویسد: «درباره زیارت قبور توسط زنان چهار نظر در مذهب ما وجود دارد:
۱. قول مشهور آنها این است که زیارت قبور رفتن زنان، مکروه است. شیخ ابوحامد و ابن صباغ و جرجانی و نصر مقدسی و ابن ابی عصرون و غیر آنان به این نظر، جزم پیدا کردهاند. رافعی گفته: «اکثر علماء، غیر این را نمیگویند» نووی نیز گفته: «جمهور به این نظر قطع دارند و تصریح کردهاند که کراهت تنزیهی تحریمی دارد».
۲. جایز نیست. صاحب کتاب « المهذب » و صاحب کتاب « البیان » به این نظر پایبندند.
۳. نه مستحب است و نه مکروه میباشد؛ بلکه مباح است. “رویانی” این نظر را دارد.
۴. اگر برای نو و تازه کردن حزن و گریه به همراه ذکر کردن منقبت مرده و نوحه گری باشد ـ چنانچه عادت زنها بر این است ـ حرام است و روایات منع هم بر این حمل میشود و اگر برای عبرت گرفتن باشد ـ بدون ذکر کردن منقبت مرده و نوحه گری ـ کراهت دارد؛ مگر برای زنان پیری که از آنها بیم فتنهای نمیرود در این حالت کراهت ندارد؛ مثل حضور جماعت در مساجد . این نظر یکی از علماء به نام “شاشی” است. او فرق بین مرد و زن را چنین بیان کرده که: مرد خود را در زیارت قبر میتواند نگه دارد و قوت این را دارد که گریه و جزع نکند؛ بر خلاف زن.»
[۳۹] سبکی، تقی الدین، شفاء السقام، ص۱۸۶.
در بین قائلین به حرمت نیز دو نظر وجود دارد:
الف: زیارت قبور مطلقا بر زنان حرام است.
ب: اگر زنی از قبرستانی عبور کند، بدون اینکه به نیت زیارت قبر از آنجا عبورکرده باشد میتواند در آنجا توق
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.