پاورپوینت زنان بنی اسرائیل (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت زنان بنی اسرائیل (قرآن) دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت زنان بنی اسرائیل (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت زنان بنی اسرائیل (قرآن) :

پاورپوینت زنان بنی اسرائیل (قرآن)

استثمار و بهره کشی از زنان بنی اسرائیل ، قتل پسران و زنده نگه داشتن زنان بنی اسرائیل و زنده نگاه داشتن زنان بنی اسرائیل پس از کشتار فرزندان آنان از سوی فرعونیان، آزمایشی بزرگ برای بنی اسرائیل بوده است.

فهرست مندرجات

۱ – استثمار فرعونیان
۱.۱ – نعمت آزادی
۱.۲ – معنای بلاء
۲ – بردگی دختران در آن روز و امروز
۲.۱ – قتل پسران
۲.۲ – معنای علو
۲.۳ – طایفه بنی اسرائیل
۲.۴ – فساد فرعون
۲.۵ – سنت اصلاح
۳ – زنده نگاه داشتن زنان
۴ – شکنجه سخت فرعونیان
۵ – استثمار و بهره کشی از زنان
۶ – پانویس
۷ – منبع

استثمار فرعونیان

قرآن کریم در مورد استثمار و بهره کشی فرعونیان، از زنان بنی اسرائیل می فرماید: «واذ نجینـکم من ءال فرعون… ویستحیون نساءکم…» و (نیز به خاطر بیاورید) آنزمان که شما را از چنگال فرعونیان رهائی بخشیدیم … زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه می‌داشتند… . (زنده نگه داشتن زنان بنی اسرائیل برای بهره کشی از آنان بوده است.

[۱] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱، ص۲۰۵.

)

[۲] بقره/سوره۲، آیه۴۹.

نعمت آزادی

قرآن در این آیه به یکی دیگر از نعمتهای بزرگی که به قوم بنی اسرائیل ارزانی داشته اشاره می‌کند و آن نعمت آزادی از چنگال ستمکاران است که از بزرگترین نعمتهای خدا است. به آنها یادآور می‌شود که : بخاطر بیاورید زمانی را که شما را از دست فرعونیان نجات بخشیدیم، همانها که دائما شما را به شدیدترین وجهی آزار می‌دادند، پسرانتان را سر می‌بریدند، و زنان شما را برای کنیزی و خدمت، زنده نگه می‌داشتند، و در این ماجرا آزمایش سختی از سوی پروردگارتان برای شما بود. قرآن مخصوصا برای مجسم ساختن عذاب فرعونیان نسبت به بنی اسرائیل تعبیر به یسومون کرده (یسومون فعل مضارع از ماده سوم است که در اصل به معنی دنبال چیزی رفتن می‌باشد و از آنجا که فعل مضارع معمولا معنی دوام و استمرار را می‌بخشد، در می‌یابیم که بنی اسرائیل به طور مداوم تحت شکنجه فرعونیان بوده‌اند).
با چشم خود می‌دیدند که پسران بیگناهشان را سر می‌برند، و از سوی دیگر دخترانشان را به کنیزی می‌بردند، و از این گذشته خودشان نیز دائما تحت شکنجه بودند، بردگان و خدمتگزاران و کارگران قبطیان و دار و دسته فرعون محسوب می‌شدند.

معنای بلاء

مهم این است که قرآن، این جریان را یک آزمایش سخت و عظیم، برای بنی اسرائیل می‌شمرد (یکی از معانی بلاء آزمایش است) و به راستی تحمل اینهمه ناملایمات، آزمایش سختی بوده است. این احتمال نیز وجود دارد که بلاء در اینجا به معنی مجازات باشد، زیرا بنی اسرائیل پیش از آن، قدرت و نعمت فراوان داشتند، و کفران کردند، و خدا آنها را مجازات کرد. احتمال سومی در تفسیر این جمله نیز از سوی بعضی از مفسران ذکر شده است که بلاء به معنی نعمت باشد، یعنی نجات از چنگال فرعونیان نعمتی بزرگ برای شما بود. به هر حال روز نجات بنی اسرائیل از چنگال فرعونیان یک روز مهم تاریخی بود که قرآن کرارا روی آن تکیه کرده است.

بردگی دختران در آن روز و امروز

قرآن زنده گذاردن دختران و سر بریدن پسران بنی اسرائیل را عذاب می‌خواند، و آزادی از این شکنجه را نعمت خویش می‌شمارد. گویا می‌خواهد هشدار دهد که انسانها بایست سعی کنند آزادی صحیح خویش را بهر قیمت که هست بدست آورند و حفظ نمایند. ولی دنیای امروز با گذشته این فرق را دارد که در آن زمان فرعون با استبداد مخصوص خود پسران و مردان را از جمعیت مخالفش می‌گرفت، و دختران آنها را آزاد می‌گذارد، ولی در دنیای امروز تحت عناوین دیگری روح مردانگی در افراد کشته می‌شود و دختران به اسارت شهوات افراد آلوده در می‌آیند.

قتل پسران

اما چرا فرعون تصمیم به قتل پسران بنی اسرائیل و زنده گذاردن دختران آنها گرفت؟ بعضی از مفسران منشاء این جنایت را خوابی می‌دانند که فرعون دید پاسخ صحیحتر آن را در ذیل آیه ۴ سوره قصص خواهید خواند، و خواهید دانست که سبب کشتار فرزندان بنی اسرائیل تنها آن خواب نبوده است بلکه وحشت فرعونیان از نیرومند شدن بنی اسرائیل و به دست گرفتن حکومت ، به این موضوع کمک کرده است.

[۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۲۴۷.

[۴] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱، ص۲۸۶.

«وقال الملا من قوم فرعون اتذر موسی وقومه لیفسدوا فی الارض ویذرک وءالهتک قال سنقتل ابنآءهم ونستحی نسآءهم…» اشراف قوم فرعون (به او) گفتند: آیا موسی و قومش را رها میکنی که در زمین فساد کنند و تو و خدایانت را رها سازند، گفت به زودی پسرانشان را میکشیم و دخترانشان را زنده نگه میداریم (تا خدمت ما کنند) … .

[۵] اعراف/سوره۷، آیه۱۲۷.

[۶] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۸، ص۲۸۴.

[۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۳۰۸.

«واذ انجینـکم من ءال فرعون… ویستحیون نسآءکم…» بخاطر بیاورید زمانی را که از (چنگال) کسان فرعون نجاتتان بخشیدیم… زنانتان را (برای خدمتکاری) زنده می‌گذاشتند … .

[۸] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۱.

[۹] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۸، ص۳۰۲.

[۱۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۳۳۸.

«واذ قال موسی لقومه اذکروا نعمه الله علیکم اذ انجـیکم من ءال فرعون… ویستحیون نسآءکم…» و بخاطر بیاور هنگامی را که موسی به قومش گفت نعمت خدا را بر خود به یاد داشته باشید، زمانی که شما را از (چنگال) آل فرعون رهائی بخشید، … و زنانتان را (برای خدمتکاری) زنده می‌گذاشتند،… .

[۱۱] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۶.

«ان فرعون علا فی الارض وجعل اهلها شیعا… ویستحی نساءهم…» فرعون برتریجوئی در زمین کرد و اهل آنرا به گروههای مختلفی تقسیم نمود… زنان آنها را (برای کنیزی) زنده نگه می‌داشت… .

[۱۲] قصص/سوره۲۸، آیه۴.

معنای علو

علو در زمین کنایه از ستمگری و بلند پروازی است. و کلمه شیع جمع شیعه و به معنای فرقه است، در مجمع البیان گفته : کلمه شیع به معنای فرقه‌ها است، و هر فرقه یک شیعه است، و اگر شیعه نامیدند، بدین جهت است که بعضی بعض دیگر را پیروی می‌کنند. و گویا مراد از اینکه فرمود: فرعون اهل زمین را شیعه شیعه کرد ، این باشد که اهل زمین را- که گویا منظور از آنان اهل مصر باشد، و الف و لام در الارض برای عهد بوده باشد – از راه القای اختلاف و تفرقه افکنی دسته دسته کرد، تا کلمه آنان متفق نشود، و یک دل و یک جهت نباشند، تا نتوانند بر او بشورند، و علیه او قیام نموده وامور را بر او دگرگون سازند، آن طور که عادت همه ملوک است، که چون می‌خواهند قدرت خود را گسترش داده و سلطنت خود را تقویت کنند، این نقشه را به کار می‌برند. و کلمه یستحیی از استحیاء است، که به معنای زنده نگاه داشتن است.
و حاصل معنای آیه این است که : فرعون در زمین علو کرد، و با گستردن دامنه سلطنت خود بر مردم، و انفاذ قدرت خویش در آنان بر مردم تفوق جست، و از راه تفرقه افکنی در میان آنان، مردم را دسته دسته کرد، تا یک دل و یک جهت نشوند، و نیروی دسته جمعی آنان ضعیف گشته، نتوانند در مقابل قدرت او مقاومت کنند، و از نفوذ اراده او جلوگیری نمایند.

طایفه بنی اسرائیل

و منظور از یک طایفه در جمله «یستضعف طائفه منهم» بنی اسرائیل است، و بنی اسرائیل فرزندان یعقوب علیه‌السلام می‌باشند که از زمان یوسف علیه‌السلام که پدر و برادران خود را به مصر خواند، و در آنجا منزل داد، در مصر ماندند، و پس از سالها زاد و ولد عده شان به هزاران نفر رسید و فرعون معاصر موسی علیه‌السلام با بنی اسرائیل معامله بردگان را می‌کرد، و در تضعیف آنان بسیار می‌کوشید، و این کار را تا بدانجا ادامه داد که دستور داد هر چه فرزند پسر برای این دودمان به دنیا می‌آید سر ببرند، و دختران آنان را باقی بگذارند، که معلوم است سرانجام این نقشه شوم چه بود، او می‌خواست به کلی مردان بنی اسرائیل را نابود کند، که در نتیجه نسل آنان به کلی منقرض می‌شد.

فساد فرعون

علت اینکه فرعون چنین نقشه‌ای را طرح کرد، این بود که وی جزو مفسدین در زمین بود، برای اینکه خلقت عمومی که انسانها را ایجاد کرده بود و

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.