پاورپوینت ریا


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت ریا دارای ۹۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ریا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت ریا :

پاورپوینت ریا

تظاهر و خودنمایی برای انجام عملی نیک را پاورپوینت ریا می‌گویند که در عبادت موجب بطلان آن می‌باشد. از احکام آن در باب صلات سخن گفته‌اند.

فهرست مندرجات

۱ – نکوهش و حرمت پاورپوینت ریا در قرآن
۲ – نکوهش و حرمت پاورپوینت ریا در روایات
۳ – حقیقت پاورپوینت ریا و فرق پاورپوینت ریا و سمعه
۴ – معنای پاورپوینت ریا
۵ – بطلان عبادت به واسطه پاورپوینت ریا
۶ – انواع پاورپوینت ریا در عبادت
۶.۱ – پاورپوینت ریا در بعض عبادت
۶.۲ – پاورپوینت ریا در مقدمات عبادت
۷ – اقسام پاورپوینت ریا
۷.۱ – قسم اول
۷.۲ – قسم دوم
۷.۳ – قسم سوم
۷.۴ – قسم چهارم
۷.۵ – قسم پنجم
۸ – درجات پاورپوینت ریا
۸.۱ – درجات رکن اول
۸.۲ – درجات رکن دوم
۸.۲.۱ – پاورپوینت ریا در اصل عبادات
۸.۲.۲ – پاورپوینت ریا در اوصاف عبادات
۸.۳ – درجات رکن سوم
۹ – تقسیم پاورپوینت ریای ظاهری و خفایی
۹.۱ – پاورپوینت ریای اجلی و جلی
۹.۲ – پاورپوینت ریای اخفی و خفی
۱۰ – سوال و جواب
۱۱ – فرح‌ها و سرورهای ممدوح
۱۲ – تبصره
۱۳ – تقسیمی دیگر از پاورپوینت ریا
۱۴ – علت پاورپوینت ریا و راه معالجه آن
۱۵ – ماخذ
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع

نکوهش و حرمت پاورپوینت ریا در قرآن

خداوند تعالی می‌فرماید: «ویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون الذین هم یرائون و یمنعون الماعون؛

[۱] ماعون/سوره۱۰۷، آیه۷.

وای بر حال نمازگزارانی که از نماز خویش غافلند آنان‌که پاورپوینت ریاء می‌کنند و احسان و نیکی به فقراء را منع می‌کنند». و می‌فرماید: «یراءون الناس ولا یذکرون الله الا قلیلا

[۲] نساء/سوره۴، آیه۱۴۲.

منافقین… با مردم پاورپوینت ریا می‌ورزند و خدا را جز‌ اندکی یاد نکنند». و می‌فرماید: «کالذی ینفق ماله رآء الناس

[۳] بقره/سوره۲، آیه۲۶۴.

مانند کسی که مالش را برای پاورپوینت ریا انفاق می‌کند. (صدقات خویش را با منّت و آزار، تباه نسازند». و می‌فرماید: «فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا ولا یشرک بعباده ربه احدا

[۴] کهف/سوره۱۸، آیه۱۱۰.

(ای رسول ما به امت بگو من…) پس هرکس به دیدار پروردگار خویش امیدوار است عمل صالح انجام دهد و در پرستش خدای خویش کسی را با او شریک نکند».

نکوهش و حرمت پاورپوینت ریا در روایات

نبی گرامی اسلامی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌فرماید: ترسناک‌ترین چیزی که از آن بر شما می‌ترسم شرک اصغر است. عرض کردند: یا رسول الله شرک اصغر چیست؟ فرمود: پاورپوینت ریا! آنگاه چنین فرمود: هنگامی که در روز قیامت خدای تعالی پاداش عمل بندگان را می‌دهد می‌فرماید: بروید سراغ کسانی که در دنیا برای آنها پاورپوینت ریا می‌کردید ببینید آیا پاداشی دارند به شما بدهند، و فرمود: خدای تعالی می‌فرماید: هر کس عملی انجام دهد و دیگری را در آن با من شریک کند تمام عمل را به شریکم می‌دهم من از آن عمل بیزارم و از شرک بی‌نیازتر از هر بی‌نیازم. «من عمل عملا اشرک فیه غیری فهو له کله و انامنه بریء وانا اغنی الاغنیاء عن الشرک.» و می‌فرماید: عملی را که ذره‌ای پاورپوینت ریا در آن باشد خدا نمی‌پذیرد. «لا یقبل الله عملا فیه مقدار ذره من پاورپوینت ریاء.» و می‌فرماید: پائین‌ترین درجه پاورپوینت ریا شرک است. «ان ادنی الپاورپوینت ریاء شرک.»
و امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) فرمود: پاورپوینت ریاءکار سه نشانه دارد اگر مردم او را ببینند بانشاط می‌شود و چون تنها شود کسالت او را فرا می‌گیرد و دوست دارد در تمام کارهایش او را ستایش کنند. «ثلاث علامات للمرائی، ینشط اذا رای الناس و یکسل اذا کان وحده و یحب ان یحمد فی کل اموره.» و می‌فرماید: از خدا چنان بترسید که محتاج عذرخواهی نباشید و بدون پاورپوینت ریا و قصد شهرت عمل کنید زیرا هرکس برای غیر خدا عمل کند خدا او را به عملش واگذار می‌کند. «اخشوا الله خشیه لیست بتعذیر واعملوا فی غیر پاورپوینت ریاء ولا سمعه فانه من عمل لغیر الله وکله الله الی عمله.»
امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود: خدای تعالی می‌فرماید: من بهترین شریکم هر کس در عملش دیگری را با من شریک کند آن عمل را نمی‌پذیرم، من تنها عملی را می‌پذیرم که خالص باشد. «انا خیر شریک من اشرک معی غیری فی عمل عمله لم اقبله الا ما کان لی خالصا.» و می‌فرماید: رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: زمانی می‌رسد که مردم به خاطر طمع در دنیا دارای درونی پلید و برونی نیکو می‌شوند، از ظاهر زیبایشان قصد پاداش گرفتن از خدا ندارند، دینشان پاورپوینت ریائی است و هیچ ترسی ندارند خدا عقابی همه‌گیر، شامل آنها می‌کند و آنها چون غریق، دعا می‌کنند و مستجاب نمی‌شود. و باز می‌فرماید: رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: فرشتگان در کمال سرور و خوشحالی اعمال نیک بنده را بالا می‌برند. چون عمل به بالا می‌رسد خدای تعالی می‌فرماید: این عمل را رد سجین قرار دهید چون صاحبش آن را برای من انجام نداده است. «ان الملک یصعد بعمل العبد مُبتَهجاً بِهِ فاذا صعد بحسناته یقول الله اجعلوها فی سجین انه لیس ایای اراد به.» امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: اعمالتان را برای خدا انجام دهید و برای مردم کار نکنید چه این‌که هرچه برای خدا انجام شود خدا می‌پذیرد و آنچه برای مردم انجام شود به سوی خدا صعود نمی‌کند. «اجعلوا امرکم هذا لله ولا تجعلوه للناس فانه ما کان لله فهو لله و ما کان للناس فلا یصعد الی الله.» و می‌فرماید: هر پاورپوینت ریایی شرک است بدرستی که هرکس برای مردم عمل کند ثوابش بر مردم است و هرکس برای خدا عمل کند پاداشش بر خداست. «کل پاورپوینت ریاء شرک انه من عمل للناس کان ثوابه علی الناس و من عمل لله کان ثوابه علی الله.» و باز آن بزرگوار در تفسیر آیه شریفه «فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا ولا یشرک بعباده ربه احدا»

[۵] کهف/سوره۱۸، آیه۱۱۰.

چنین می‌فرماید: گاهی انسان عملی نیک انجام می‌دهد ولی نه برای رضای خدا بلکه میل دارد مردم بشنوند و او را بستایند، این شخص همان کسی است که در عبادت پروردگارش شرک ورزیده است. سپس چنین اضافه کرد: هرگز بنده‌ای نیست که در نهان کار خیری کند و روزگار بگذرد مگر خدا برایش خیری ظاهر کند و هرگز بنده‌ای نیست که در نهان کار شری کند و روزگار بگذرد مگر این‌که خدا برایش شری ظاهر سازد. و باز می‌فرماید: چه می‌کند کسی که نیکی را آشکار و بدی را پنهان می‌کند آیا با خود فکر نمی‌کند که واقعاً چنین نیست در حالی که خدای تعالی می‌فرماید: «بل الانسان علی نفسه بصیره» بلکه انسان بر نفس خویش آگاه است.

[۶] قیامت/سوره۷۵، آیه۱۴.

هرگاه باطن درست باشد ظاهر قوی می‌شود. «منظور این است که اگر باطن از شرک و پاورپوینت ریا پاک شد اعضاء و جوارح به تبعیت تصمیم قلب برای عبادت خدا نیرومند می‌شوند ولی در صورتی که در قلب پاورپوینت ریا و سمعه باشد اعضا دچار رخوت و کسالت می‌شوند و نشاط عبادت از انسان سلب می‌شود.»

حقیقت پاورپوینت ریا و فرق پاورپوینت ریا و سمعه

پاورپوینت ریا از جهت لغوی از رؤیت مشتق شده است و به معنی طلب منزلت و مقام در قلوب مردم به وسیله ارائه اعمال نیک می‌باشد.
و سُمعه لغه‌ از سماع گرفته شده و به معنی طلب منزلت در قلوب مرم به وسیله انتشار موجبات منزلت است.

معنای پاورپوینت ریا

پاورپوینت ریا عبارت است از ظاهرسازى و تظاهر به عمل نیک، بدون آنکه غرض اصلى انجام دادن آن باشد؛ بلکه مقصود، نمودن آن به دیگران به منظور پاکدامن و نیکوکار جلوه دادن خویش باشد، در حالى که در واقع چنین نیست. پاورپوینت ریا در عبادت با انجام دادن عبادت براى غیر خدا به قصد خودنمایى و نشان دادن آن به مردم تحقق مى‌یابد. مقابل آن اخلاص قرار دارد. بعبارت دیگر اراده مقام و منزلت بوسیله اطاعت خداوند متعال، بنابراین به چنین عابدی مرائی «پاورپوینت ریاکار یا خودنما» و به مردمی که عابد، عبادتش را به آنها می‌نمایاند تا جایی در دل آنها پیدا کند رائی و به عملی که شخص پاورپوینت ریاکار اظهار می‌کند مرائی به «وسیله پاورپوینت ریا» و به قصد این شخص پاورپوینت ریا می‌گویند.

بطلان عبادت به واسطه پاورپوینت ریا

اخلاص شرط صحّت عبادت و پاورپوینت ریا در آن حرام

[۷] غروی تبریزی، علی، التنقیح، ج۵، ص۷-۸.

و موجب بطلان عمل است.

[۸] نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۹، ص۱۸۷.

[۹] طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، العروه الوثقی، ج۱، ص۴۳۳.

انواع پاورپوینت ریا در عبادت

بطلان عبادت با پاورپوینت ریا چندگونه متصور است:
۱. عبادت تنها به قصد خودنمایى و نشان دادن به دیگران انجام گیرد.
۲. عبادت هم به قصد امتثال امر خدا و هم به قصد خودنمایى انجام گیرد؛ بدین‌گونه که هریک از پاورپوینت ریا و امتثال در عبادت دخیل باشد و محرّک عبادت‌کننده هر دو امر، توأمان باشد.
۳. هر یک از پاورپوینت ریا و امتثال امر، انگیزه‌اى مستقل براى عبادت باشد؛ به‌گونه‌اى که هر کدام بدون ضمیمه دیگرى براى صدور عبادت از فرد کافى باشد؛ هرچند هر دو در عبادتى جمع شده‌اند.
۴. امتثال، انگیزه‌اى مستقل باشد؛ به‌گونه‌اى که به تنهایى در صدور عبادت از فرد کافى باشد؛ لیکن پاورپوینت ریا انگیزه‌اى تبعى باشد؛ به‌گونه‌اى که به تنهایى محرّک شخص بر عبادت نگردد.
قول به عدم بطلان در دو صورت آخر به سیدمرتضی از قدما نسبت داده شده است.

[۱۰] السابعه نراقی، احمد، مستند الشیعه، ج۲، ص۶۶.

[۱۱] غروی تبریزی، علی، التنقیح (الطهاره)، ج۶، ص۱۱-۱۶.

پاورپوینت ریا در بعض عبادت

در بطلان عبادت به پاورپوینت ریا فرقى بین پاورپوینت ریا در تمامى عبادت یا جزئى از آن، اعم از اجزاى واجب و مستحب نیست.

[۱۲] نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۹، ص۱۸۷.

برخى، پاورپوینت ریا در جزء مستحب، مانند قنوت را موجب بطلان عبادت ندانسته‌اند.

[۱۳] طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، العروه الوثقی،‌ ج۲، ص۴۴۲-۴۴۳.

برخى دیگر، پاورپوینت ریا در جزء واجب را موجب بطلان همان جزء دانسته و گفته‌اند: در صورت تدارک آن با اخلاص، به شرط عدم استلزام محذورى، مانند از بین رفتن موالات عبادت صحیح است.

[۱۴] طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، العروه الوثقی،‌ ج۲، ص۴۴۷.

پاورپوینت ریا در مقدمات عبادت

پاورپوینت ریا در مقدمات عبادت، مانند رفتن به مسجد جهت گزاردن نماز و یا پس از عبادت و یا در اعمال خارج از ماهیّت عبادت، مانند تحت‌الحنک انداختن در نماز موجب بطلان عبادت نیست، مگر آنکه پاورپوینت ریا -در صورت آخر- به پاورپوینت ریا در نماز گزاردن با تحنّک برگردد، که در این صورت موجب بطلان آن مى‌شود.

[۱۵] طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، العروه الوثقی، ج۲، ص۴۴۴-۴۴۵.

اقسام پاورپوینت ریا

چیزهائی که می‌توان به وسیله آنها پاورپوینت ریا کرد و به عبارت دیگر می‌توانند مرائی به باشند بسیارند. و در یک تقسیم کلی می‌توان آنها را به پنج قسم تقسیم کرد. طبق این تقسیم تمام وسائل پاورپوینت ریا در این اقسام جمع می‌شوند:
۱ـ بدن ۲ـ هیئت و ترکیب ظاهری ۳ـ گفتار ۴ـ کردار ۵ـ پیروان و هر چیزی که خارج از وجود شخص باشد.
طالبان دنیا معمولا ً به وسیله این چند چیز پاورپوینت ریا می‌کنند ولی پاورپوینت ریا و جاه‌طلبی به وسیله اعمالی که عبادت شمرده نمی‌شوند آسان‌تر و ساده‌تر از پاورپوینت ریا به وسیله عبادات است «چون در این نوع پاورپوینت ریا انسان کمتر مرتکب گناه می‌شود».

قسم اول

قسم اول پاورپوینت ریا در دین بوسیله بدن است که توسط لاغری و رنگ زردی انجام می‌شود هدف از این کار این است که دیگران با دیدن این حالت خیال کنند انسان در راه دین شدیداً کوشا و در امر دین بسی محزون است و خوف آخرت بر وجودش غلبه نموده و خورد و خوابش را در ربوده است. آهسته صحبت کردن و گود شدن حدقه چشم و خشکی لب به خاطر اظهار روزه‌داری از همین باب است. لذا حضرت عیسی بن مریم (علیه‌السّلام) می‌فرماید: هنگامی که روزه می‌گیرید سرتان را روغن بزنید، موهایتان را شانه کنید و در چشم، سرمه بکشید. دستور به این موارد به خاطر این است که عابد در معرض خطر پاورپوینت ریا است.

قسم دوم

قسم دوم پاورپوینت ریا به وسیله هیئت و قیافه است مثل درهم کردن موی سر، ‌تراشیدن شارب، پائین‌ انداختن سر و در موقع راه رفتن، آهسته حرکت کردن، باقی گذاردن اثر سجده در پیشانی و پوشیدن لباس‌های خشن، کوتاه و وصله‌دار برای این‌که اظهار کند تابع سنت است و توجهی به دنیا ندارد.

قسم سوم

قسم سوم پاورپوینت ریا به وسیله گفتار است مثل موعظه، تذکر، گفتن سخنان حکیمانه، حفظ اخبار و احادیث، جنباندن لب در حضور مردم، امر به معروف و نهی از منکر در ملا عام و امثال آن.

قسم چهارم

قسم چهارم پاورپوینت ریا به وسیله اعمال است مثل طول دادن اجزاء نماز از قبیل قیام، رکوع، سجده و پایین ‌انداختن سر، اظهار بی‌توجهی و امثال آن.

قسم پنجم

قسم پنجم پاورپوینت ریا به وسیله دوستان، ملاقات‌کنندگان و هم‌نشینان است مثل این که با کسانی از قبیل علما، عباد، زهاد و فقرا و مساکین رفت آمد یا کاری کند که مردم، زیاد به او مراجعه کنند تا بدین‌وسیله نشان دهد که رتبه دینی‌اش بالا است.

درجات پاورپوینت ریا

برای تحقق پاورپوینت ریا سه چیز لازم است که ارکان پاورپوینت ریا نامیده می‌شوند.
۱ـ قصد و نیت پاورپوینت ریا
۲ـ وسیله پاورپوینت ریا یا مرائی به
۳ـ چیزی که انسان به خاطر آن پاورپوینت ریا می‌کند که در اصطلاح مرائی لاجله نامیده می‌شود «هدف پاورپوینت ریا»
هر کدام از این سه رکن دارای درجات و مراتبی هستند که با شدت و ضعف آنها پاورپوینت ریا شدّت و ضعف می‌یابد.

درجات رکن اول

قصد پاورپوینت ریا چهار درجه دارد اولین و شدیدترین درجه، آن است که انسان از انجام عبادت اصلا قصد ثواب نداشته باشد مثل کسی که بین مردم نماز واجب یا مستحب می‌خواند ولی اگر تنها باشد آن را ترک می‌کند. درجه دوم، آن است که اهمّ قصدش پاورپوینت ریا و خودنمائی باشد و بطور تبعی و در حاشیه کمی هم به ثواب و پاداش الهی توجه داشته باشد. درجه سوم این است که انتظار ثواب به همان‌ اندازه در او ایجاد انگیزه می‌کند که قصد خودنمائی دخالت دارد به عبارت دیگر قصد پاورپوینت ریا و نیت ثواب به‌طور مساوی وجود داشته باشند به‌طوری که اگر یکی از آنها نباشد شخص به عبادت بر انگیخته نمی‌شود. و آخرین و ضعیف‌ترین درجات قصد پاورپوینت ریا آن است که نیت خودنمائی نشاط بیشتری در او ایجاد می‌کند و قصد ثوابش را تقویت می‌کند به‌طوری که اگر نبود باز هم عبادتش را انجام می‌داد. این چهار مرتبه درجات و مراحل قصد پاورپوینت ریا هستند که همگی حرام و موجب بطلان اعمال می‌شوند دلیل این مطلب آیات و روایاتی است که در صدر بحث ذکر شد از قبیل حدیث قدسی شریف: من بی‌نیازترین بی‌نیازها از شرکم. و آیه شریفه: ولا یشرک بعباده ربه احدا

[۱۶] کهف/سوره۱۸، آیه۱۱۰.

و کلام گهربار امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در توصیف پاورپوینت ریا کار: در خلوت کسل می‌شود و در بین مردم به نشاط می‌آید. «یکسل فی الخلوه وینشط عند الناس.»

درجات رکن دوم

وسایل پاورپوینت ریا عبارت از طاعات و عبادات است که به دو دسته تقسیم می‌شوند.
۱ـ پاورپوینت ریا در اصل عبادات
۲ـ پاورپوینت ریا در اوصاف عبادات

پاورپوینت ریا در اصل عبادات

این قسم خود دارای سه مرتبه است:
۱ـ پاورپوینت ریا در اصل ایمان که شدیدترین نوع پاورپوینت ریا است و صاحبان این‌گونه پاورپوینت ریا از منافقین محسوب می‌شوند که وعده عذاب ابدی به آنها داده شده و چه بسا چنین شخصی از کفار بدتر باشد زیرا کفر باطنی و نفاق ظاهری را در خود جمع کرده است.
قرآن کریم می‌فرماید: کلا ان کتاب الفجار لفی سجین وما ادراک ما سجین کتاب مرقوم. چنین نیست نامه عمل بدکاران در سجین قرا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.