پاورپوینت روزه جایگزین قربانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت روزه جایگزین قربانی دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت روزه جایگزین قربانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت روزه جایگزین قربانی :

روزه بدل قربانی

در حال ویرایش

پاورپوینت روزه جایگزین قربانی ‏در حج تمتّع را روزه بدل قربانی (صوم دَم المُتعه؛ صوم بدل الهَدْی‏) گویند.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف روزه بدل قربانی
۲ – حکم
۳ – مراد از روزه در حج
۴ – روزه قبل از هفتم ذیحجه
۵ – وجوب روزه پس از ایام تشریق
۶ – شرط صحت بودن سه روز پیاپی
۶.۱ – تخلل به تتابع از روی عذر
۶.۲ – تخلل به تتابع در فرض دو روز پیاپی بودن
۶.۳ – استثنائات شرط تتابع
۷ – ترک روزه سه روز تا پایان ذیحجه
۸ – دسترسی به قربانی بعد از گرفتن سه روز روزه
۹ – عدم شرط تتابع در هفت روز باقیمانده
۱۰ – در صورت عدم مراجعت به وطن
۱۱ – روزه را با فرض تمکن ترک کند و بمیرد
۱۲ – داشتن بهای قربانی
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

تعریف روزه بدل قربانی

به روزه‏ای که درپی ناتوانی حاجی از قربانی کردن در حج تمتّع بر او واجب می‏شود، روزه بدل قربانی گویند. از آن در باب حج سخن رفته است.

حکم

از اعمال حج تمتع قربانی کردن در منی‏ است؛ لیکن بر حاجیِ فاقد قربانی و بهای آن، واجب است به جای قربانی ده روز روزه بگیرد؛ سه روز پیاپی در سفر حج و هفت روز دیگر پس از بازگشت به وطن.

مراد از روزه در حج

مراد از روزه گرفتن در سفر حج، باقی مانده ماههای حج، یعنی ذیحجه است که مستحب است روزهای هفتم، هشتم (روز ترویه) و نهم (روز عرفه) باشد و در صورت فوت روزه روز هفتم، بنابر قول مشهور، می‏تواند آن را پس از عید بگیرد، امّا چنانچه روزه روز هشتم فوت شود، بنابر قول مشهور، واجب است روزه را تا پس از عید به تأخیر بیندازد.

در مدت زمان تأخیر سه قول مطرح است:

۱. وجوب تأخیر تا پس از ایّام تشریق و عدم جواز روزه گرفتن در آن ایّام؛ تأخیر تا روز دوازدهم‏.

۲. جواز و صحّت روزه گرفتن روز سیزدهم (آخرین روز ایّام تشریق)؛ هرچند تأخیر افضل است

۳. جواز و صحّت گرفتن روزه در همه ایّام تشریق (یازده، دوازده و سیزدهم).

قول نخست، اشهر و قول سوم منسوب به برخی قدما و شاذ است. بنابر این، نظر مشهور، عدم جواز روزه گرفتن در دو روز نخست ایّام تشریق است.

[۱] الحدائق الناضره ج۱۷، ص۱۲۴-۱۳۵.

[۲] جواهر الکلام ج۱۹، ص۱۶۷-۱۷۷.

روزه قبل از هفتم ذیحجه

در اینکه جایز است سه روز روزه سفر- پس از محرم شدن برای حج تمتّع یا به قولی عمره تمتّع- از ابتدای ماه ذیحجه، گرفته شود یا اینکه قبل از روز هفتم ذیحجه جایز نیست، اختلاف می‏باشد. مشهور، قول نخست است.

[۳] کتاب السرائر ج۱، ص۵۹۳.

[۴] التنقیح الرائع ج۱، ص۴۹۳.

[۵] جواهر الکلام ج۱۹، ص۱۷۷.

[۶] جواهر الکلام ج۱۹، ص۱۷۹.

وجوب روزه پس از ایام تشریق

گرفتن سه روز روزه در طول ذیحجه صحیح و مجزی است؛ لیکن در وجوب مبادرت به آن، پس از ایام تشریق یا عدم وجوب، اختلاف است.

[۷] کشف اللثام ج۶، ص۱۴۶.

[۸] جواهر الکلام ج۱۹، ص۱۷۷-۱۷۹.

شرط صحت بودن سه روز پیاپی

پیاپی بودن روزه سه روز و فاصله نینداختن بین آنها شرط صحّت آن است. بنابر این، اگر دو روز روزه بگیرد و روز سوم افطار کند، باید همه آن را از سر بگیرد.

[۹] جواهر الکلام ج۱۹، ص۱۷۸-۱۷۹.

تخلل به تتابع از روی عذر

البته به قول بعضی قدما، افطار از روی عذر اشکال ندارد و لازم است پس از رفع عذر، روزه را ادامه دهد.

[۱۰] الوسیله، ص۱۴۶.

تخلل به تتابع در فرض دو روز پیاپی بودن

برخی نیز در فرض پیاپی بودن دو روز اول آن، افطار روز سوم را مطلقا- حتی بدون عذر- بی اشکال دانسته‏اند؛ لیکن اگر یک روز را روزه گرفته و روز دوم را افطار کرده باشد، واجب است روز اول را نیز اعاده کند.

[۱۱] الرسائل العشر (شیخ طوسی) (الجمل و العقود)، ص۲۱۷.

[۱۲] إصباح الشیعه، ص۱۳۲.

استثنائات شرط تتابع

از شرط تتابع، موردی که روز هشتم و نهم را روزه گرفته، استثنا شده است؛ چنان که گذشت. برخی، موردی دیگر را بدان افزوده و گفته‏اند: اگر حاجی روزهای هفتم و هشتم را روزه بگیرد و روز نهم را به جهت بیم از ضعف برای دعا افطار کند و پس از ایّام تشریق آن را تدارک نماید، روزه‏اش صحیح است.

[۱۳] الوسیله، ص۱۸۲.

[۱۴] مختلف الشیعه ج۴، ص۲۷۵.

ترک روزه سه روز تا پایان ذیحجه

حاجی‏ای که تا پایان ماه ذیحجه سه روز روزه را ترک کرده، بنابر قول مشهور، بلکه اجماع ادعا شده، قربانی کردن در منی‏ در سال بعد، بر او واجب و متعیّن می‏گردد؛ لیکن در اینکه علاوه بر آن، قربانی‏ای دیگر به جهت کفّاره بر او واجب می‏شود یا نه، اختلاف است. قول دوم به اکثر فقها نسبت داده شده است.

[۱۵] ذخیره المعاد، ص۶۷۳.

[۱۶] مفاتیح الشرائع ج۱، ص۳۵۸.

[۱۷] کشف اللثام ج۶، ص۱۴۷.

[۱۸] ریاض المسائل ج۶، ص۴۶۶-۴۶۷.

[۱۹] مستند الشیعه ج۱۲، ص۳۵۳-۳۵۴.

[۲۰] جواهر الکلام ج۱۹، ص۱۸۰.

دسترسی به قربانی بعد از گرفتن سه روز روزه

چنانچه حاجی پس از گرفتن سه روز

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.