پاورپوینت روحانیون
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت روحانیون دارای ۸۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت روحانیون،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت روحانیون :
روحانیت شیعه
در قرون اخیر که جنبشها و نهضتهای اسلامی متعددی در جهان اسلام و کشورهای اسلامی روی داده، همواره پاورپوینت روحانیون نقش موثری در مبارزات ایفا کردهاند، اما در نهضت اسلامی مردم ایران که از اوایل دهه چهل آغاز گردید، روحانیت شیعه توانست به تنهایی در راس جریان مبارزات قرار گیرد و آن را مقتدرانه هدایت کند. گذشته از رهبری خاص حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه) که در گرانیگاه این جریان سیاسی قرار داشت، عناصر سیاسی دیگری از روحانیت نیز به طور گسترده ایفای نقش کردهاند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی، به نوعی در پیشبرد حکومت اسلامی موثر بودهاند.
فهرست مندرجات
۱ – جایگاه طبقه روحانی در نظام اسلامی
۲ – ارکان اساسی پیروزی انقلاب
۳ – نقش روحانیت در پیروزی انقلاب
۴ – حیات سیاسی اجتماعی آیتالله بهشتی
۴.۱ – فعالیتهای اجتماعی
۴.۲ – مبارزات سیاسی شهید بهشتی
۵ – روحانیت و تصدی مسئولیت از دیدگاه بهشتی
۶ – وظایف روحانیت از منظر شهید بهشتی
۶.۱ – تبلیغ رسالت
۶.۲ – تهذیب اخلاق
۶.۳ – ظلمستیزی روحانیت
۶.۴ – تأثیر رهبری امام بر وظایف روحانیت
۷ – آسیبشناسی روحانیت از دیدگاه بهشتی
۷.۱ – پاکسازی روحانیت از عناصر منحرف
۷.۲ – حضور قوی رهبری دینی در اداره جامعه
۸ – پانویس
۹ – منبع
جایگاه طبقه روحانی در نظام اسلامی
در این میان، موضوع مهم جایگاه و منزلت طبقه روحانی در نظام اسلامی از جمله مسایلی بود، که از همان سالهای آغازین تشکیل نظام، مورد توجه قرار داشته است. در این مقاله سعی شده نظرات و اندیشههای شهید بهشتی، که خود از برترین شخصیتهای روحانی انقلاب اسلامی بودهاند، طرح و مورد بررسی قرار گیرد.
نقش روحانیت در شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی غیر قابل انکار است. پاورپوینت روحانیون شیعه بر خلاف روحانیان اهل سنت توانستند با کسب قدرتی ویژه، نقشی حساس و مهم، در حرکتهای سیاسی اجتماعی یک قرن اخیر و در تحولات خاورمیانه از جمله در فلسطین، لبنان، ایران و عراق امروز ایفا نمایند. هر زمان روحانیان شیعه ایران با قدرت سیاسی حاکم به مبارزه پرداختهاند، قدرت سیاسی نبرد را باخته است. قدرت روحانیان به دلیل پایگاه اجتماعی و معنوی آنان در میان توده مردم، قابل قیاس و برابری با قدرت رهبران سیاسی غیرمذهبی نیست و همین امر موجب برانگیختن رشک و حسد سیاستمداران به آنها شده است و در عین نیازی که به آنها داشتهاند. هر زمان که توانستهاند، از حذف آنها و خیانت به آنها دریغ نکردهاند. همین قدرت و نفوذ روحانیت شیعه در میان توده مردم باعث شد که دشمنان روحانیت شیعه بعد از ورود آیتالله سیدمحمدباقر حکیم به عراق، او را ترور و از صحنه تحولات سیاسی و اجتماعی عراق حذف کردند. در ایران نیز روحانیت همواره با مردم بوده و با آنها زندگی کرده است. این امر موجب پیوند و ارتباط عمیق میان ملت و روحانیت شده است. سرانجام این پیوند و حضور قدرتمند و موثر ایدئولوژی اسلامی موجب وقوع انقلاب اسلامی شده است. همین پیوند نیز این انقلاب را از سال ۱۳۵۷ تا به امروز، حفظ و پایههای آن را تحکیم کرده است. هر چند تلاشهایی در سالهای اخیر به عمل آمده است تا با جدا کردن روحانیت از زندگی با مردم و ایجاد فاصله میان آنها، بحران اعتماد و بدبینی را میان روحانیت و مردم ایجاد کنند و به اهداف خود که همان تضعیف پایگاه روحانیت در میان ملت و نیز ضربه به انقلاب اسلامی است دست یابند.
ارکان اساسی پیروزی انقلاب
سه رکن اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشت. رهبری، یکی از این سه عنصر مهم در پیروزی این انقلاب اسلامی به عهده حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه) بود. ایشان از متن روحانیت برخاسته بود. پایگاه وسیع اجتماعی و سیاسی حضرت امام راحل در میان توده مردم غیرقابل انکار است. در کنار رهبری قدرتمند و متنفذ سیاسی و معنوی، روحانیت نیز نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است. در قرن اخیر، رهبران ملی ایران که عموما لیبرال بودند، هم به این نتیجه رسیدند که بدون حمایت روحانیان و علما نمیتوان با تودههای مردم ارتباط برقرار نمود و آنها را به حرکت درآورد. لذا با آنها نوعی تفاهم تاکتیکی برقرار کردند تا شاید روحانیان، تودههای مردم را در جهت نیل به اهداف ملی، تحریک و فعال نمایند.
[۱] محمدی، منوچهر، انقلاب اسلامی، زمینهها و پیامدها، ص۱۰۷، تهران: دفتر نشر و پخش معارف، ۱۳۸۰.
نهضت مشروطه و ملیشدن صنعت نفت از جمله مواردی بود که روحانیان نقش رهبری مردم را در آنها برعهده داشتند، اما رهبران غیرروحانی و لیبرالها تنها میوه چینان آن جنبشها بودهاند. از طرف دیگر روحانیان برای رژیمهای سیاسی از همه مخالفین دیگر خطرناکتر بودهاند، زیرا آنها کمتر اهل سازش و تسلیم بودند و نه تنها با زد و بندهای سیاسی آشنایی نداشتند، بلکه اصولا در مفهوم و معنای ماکیاولی سیاست، تربیت نیافته بودند و اگر هم وارد میدان سیاست میشدند، صرفا به این دلیل بود که ملت و مذهب را در خطر میدیدند.
در سیستم روحانیت ایران، سلسله مراتب رسمی وجود ندارد و بر خلاف سیستمهای متمرکز سیاسی مانند احزاب، رابطه خشک مافوق و مادون بر آن حکومت نمیکند، بلکه صرفا رابطهای قلبی و معنوی بر اساس اجتهاد و تقلید، گروههای اجتماعی را با روحانیان و در نهایت با رهبران مذهبی در چارچوب مکتب پیوند میدهد.
در این سیستم، اطاعت کورکورانه و اجبار، مفهومی ندارد. مکانیسم عضوگیری مطرح نیست و ورود به گروههای فعال، شرایط و ویژگیهای خاص لازم ندارد. تنها قبول اهداف و چارچوب کلی مبارزه برای مشارکت در حرکتهای سیاسی_مذهبی مردم کفایت مینماید و از میان همین روحانیان است که رهبران مذهبی_سیاسی بزرگی همچون امام خمینی (رحمهاللهعلیه) ظهور میکند.
«رایت گرادم» در رابطه با نقش روحانیت و مسجد در مبارزه مردم ایران چنین مینویسد:
«واقعیت امر این است که روحانیت در میان مردم زندگی نموده و ارتباط بسیار نزدیک تری با آنها داشته است و نتیجتا از احساسات تودهها آگاهی بیشتر دارد. مسجد جزء لاینفک زندگی تودههای مردم و بازار است و بازار، مرکز زندگی عادی مردم. زمانی که روحانیت با سیاستهای دولت مخالفت میکند، نظرات آنها دارای چنان مشروعیتی است که حتی در سختترین شرایط استبدادی نیز مورد توجه قرار گیرد. از طرف دیگر شبکه ارتباطی روحانیت و سیستم مسجد، قدرت تماس با همه اقشار مردم را برای آنها فراهم میکند».
[۲] محمدی، منوچهر، انقلاب اسلامی، زمینهها و پیامدها، ص۱۰۷، تهران: دفتر نشر و پخش معارف، ۱۳۸۰.
امام خمینی (رحمهاللهعلیه) با مطالعه و تجربه نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت، وقتی رهبری را به دست گرفت، اجازه نداد دیگران از جمله لیبرالها، در رهبری و بهرهبرداری از ثمره مبارزات مردم شریک شوند. او از ابتدا هدف خود را نه در پیروزی و تحقق خواستههای خود و مردم، بلکه در اجرا و ادای تکلیف شرعی قرار داد. امام خمینی (رحمهاللهعلیه) با توجه به پایگاه روحانیت در میان مردم و تکیه بر شعارها و معیارهای روشن اسلامی و قاطعیت خاص خود، تاکتیکهای لازم را برای رسیدن به یک جامعه ایده آل اسلامی به کار گرفت و سرانجام نیز موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد.
نقش روحانیت در پیروزی انقلاب
شهید بهشتی درباره روحانیت و معیار ارزشی که برای روحانیت در نظر داشتند فرمایشات گرانمایه متعددی از خود به جا گذاشتهاند ایشان در جایی بیان کردهاند: «در فرهنگ ما، روحانیت یعنی علما، صاحب علم و تقوا که توانایی الگو بودن در اندیشه اصیل و عمل اسلامی برای جامعه را داشته باشد»، یعنی اگر یک روحانی علم نداشته باشد یا اهل علم نباشد و توانایی این را نداشته باشد که الگو برای اندیشه اصیل و عمل اسلامی برای جامعه باشد. این آن روحانی مطلوب نیست. روحانی آن کسی است که در اندیشه و عمل و تعهد بتواند برای مردم الگوی اندیشه و عمل باشد.
جمله دیگر ایشان این است «روحانیت در برخورد با مسائل و افکار گوناگون اجتماعی و صاحبان اندیشهها دو گونه برخورد باید داشته باشند، جاذبه و دافعه، این جاذبه و دافعه دقیقا باید به جای خودش به کار رود و کسانیکه فقط دفع میکنند، اینها خیلی کج سلیقه هستند و همانطور کسانیکه همه را جذب میکنند، آنها کسانی هستند که التقاطی فکر میکنند. اسلام، خود مکتبی است که دارای هر دو بعد جاذبه و دافعه میباشد، انذار دارد، تبشیر هم دارد.
[۳] آشنایی با افکار واندیشههای شهید مظلوم بهشتی، شماره ۸۰، ص۳۳، تهران: سازمان انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۳۸۰.
شهید مظلوم آیتالله بهشتی همچنین درباره نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی معتقد بودند که در دوران انقلاب اسلامی و در دوران ممتد بین سال ۱۳۴۱ تا حال، به تدریج پاورپوینت روحانیون وارد میدان شدهاند، عدهای پیشتاز بودند و زودتر وارد شدند. عدهای به دنبال آنها وارد شدند و در سال ۱۳۵۷ هم بیشتر مساجد ما پایگاه رزم و نبرد بود. مردم آنجا دور هم جمع میشدند. روحانی و روحانیت دوشادوش مردم کار و حرکت و فعالیت داشت. در سال ۱۳۵۷ به خصوص از ماه رمضان به بعد حضور پاورپوینت روحانیون با مردم در صحنههای نبرد روز به روز گسترده میشود.
[۴] او به تنهایی یک امت بود، ص۳۰۲، تهران، واحد فرهنگی بنیاد شهید، ۱۳۶۱.
حیات سیاسی اجتماعی آیتالله بهشتی
شهید مظلوم آیتالله بهشتی در سال ۱۳۰۷ در یکی از خانوادههای اصیل روحانی اصفهان به دنیا آمد. دوران کودکی ایشان همراه با تحولات سیاسی اجتماعی آغاز سلطنت رضاخان سپری شد و دوران تحصیلات ابتدائی و متوسطه ایشان با موجی از گرایشات فکری گوناگون که در آن روزگار جامعه ایران را در برگرفته بود همزمان بود.
در سالهای ۱۳۲۵ به بعد که سالهای اقامت شهید بهشتی در قم و ادامه تحصیلات اسلامی در حوزه علمیه بود. رواج افکار ماتریالیستی در سراسر کشور در حال اوجگیری بود. همزمان با این رویداد، مبارزات روحانیت به رهبری مرحوم آیتالله سیدابوالقاسم کاشانی علیه دربار محمدرضا پهلوی در حال شکل گرفتن بود. در آن زمان، حوزه علمیه قم عهدهدار مبارزات علمی و فکری علیه موج افکار مادی و الحادی بود و پاورپوینت روحانیونی که در خارج حوزه بودند، به رهبری مرحوم آیتالله کاشانی، رسالت مبارزات سیاسی علیه دربار پهلوی را بردوش میکشیدند.
شهید مظلوم بهشتی از افراد معدودی بود که از یک سو در حوزه علمیه قم با علامه فقید آیتالله سیدمحمدحسین طباطبایی، فیلسوف بزرگ و مفسر کبیر قرآن (که اقدام به تاسیس مجمعی از شاگردان مبرز خود جهت تحقیق در مکتبهای فکری و تدوین افکار فلسفی و اعتقادی خود نموده بود) به کار مبارزه علمی و فکری علیه موج انکار مادی و الحادی مشغول بود و از سوی دیگر عملا در میدان مبارزات سیاسی علیه دربار پهلوی حضور داشت.
علاوه بر این، او و یاران و همفکرانش این تجربه را در میدان مبارزات سیاسی به دست آورده بودند که مسلمانها هرگز در مبارزات خود بدون اتکا به روحانیت به پیروزی نخواهند رسید و روحانیت نیز اگر به تربیت نیروهای کارآمد فکری و سیاسی نپردازد و صرفا به آن دسته از مبارزان سیاسی که در دانشگاههای غرب و شرق و یا حتی دانشگاههای داخل کشور تربیت شده و بنیان فکر سیاسی و مبارزاتیشان عموما با تعالیم اصیل مذهبی فاصله دارد اعتماد کند، همواره در آخرین و حساسترین لحظات با خیانت و یا انحراف آنها مواجه خواهد شد و بدین ترتیب هیچ مبارزهای به پیروزی نهایی نخواهد رسید.
[۵] جاودانه تاریخ، شماره ۸، ص۴۳، تهران، انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۳۸۰.
فعالیتهای اجتماعی
شهید مظلوم آیتالله بهشتی، فعالیتهای اجتماعی خود را از دوران جوانی و بیشتر در قالب خدمات فرهنگی و مبارزاتی آغاز کرد. او همواره از جدایی دو قشر تحصیل کرده جامعه یعنی تحصیل کردههای حوزههای علمیه و تحصیل کردههای مدارس جدید و دانشگاه به شدت رنج میبرد. از این رو برای پیوند و نزدیکی میان این دو قشر تلاش زیادی کرد. به همین منظور هم او دبیرستانی در قم تاسیس کرد. نام آن را نیز «دبیرستان دین و دانش» گذاشت.
تلاشهای پرثمر شهید مظلوم آیتالله بهشتی برای خنثی کردن توطئه دور نگهداشتن افکار روحانیت از اجتماع، بعدها در شکلهای گوناگون ادامه یافت. از جمله تاسیس مدرسه رفاه در تهران، تاسیس جلسات فرهنگی مذهبی و تشکیل هستهای برای تدوین کتابهای درسی به کمک شهید حجتالاسلام باهنر که از گامهای بسیار موثر در جهت رسوخ افکار عمیق مذهبی در ذهن دانش آموزان و تربیت فکری آنان برای مبارزه علیه رژیم منحوس پهلوی به شمار میآید.
مبارزات سیاسی شهید بهشتی
دوران مبارزات سیاسی شهید بهشتی از زمان نهضت آیتالله کاشانی آغاز شد. شهید مظلوم آیتالله بهشتی که در سال ۱۳۴۱ به فرمان امام خمینی به عضویت شورای روحانیت جمعیتهای موتلفه اسلامی در آمده بود تا به کمک دیگر پاورپوینت روحانیون عضو این شورا رهبری فکری جمعیت یاد شده را عهده دار باشد. اعدام انقلابی حسنعلی منصور، نخست وزیر شاه خائن، که توسط شاخه نظامی جمعیتهای موتلفه اسلامی صورت گرفت، از جمله اقداماتی بود که به امضا و تایید شهید بهشتی و شهید مطهری در همین دوران انجام شد.
شهید بهشتی پس از عزیمت به آلمان در سال ۱۳۴۴، اقدام به تاسیس اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا کرد که این اتحادیه منشا مبارزات دانشجویی علیه رژیم مزدور پهلوی در خارج از کشور شد و هم اکنون نیز مبارزات خود را علیه استکبار جهانی همچنان ادامه میدهد.
آیتالله بهشتی پس از بازگشت به تهران، از اصلیترین عناصر روحانیت در سازماندهی تظاهرات و راهپیمائیهای میلیون در سال ۵۶ و ۵۷ بود.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.