پاورپوینت روبر ژاک تورگو


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت روبر ژاک تورگو دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت روبر ژاک تورگو،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت روبر ژاک تورگو :

آن رابرت ژاک تورگو

آن رابرت ژاک تورگو، یکی از چهره‌های مشهور فیزیوکرات است؛

[۱] دادگر، یدالله، تاریخ تحولات‌ اندیشه اقتصادی (آزمونی مجدد)، قم، انتشارات دانشگاه مفید، ۱۳۸۳، چاپ اول، ص۲۱۸.

که توانست نظریات فیزیوکراسی را در عمل آزمون کند. وی یکی از نظریه‌پردازان اقتصادی است که با نوشتن کتابی در زمینه توزیع ثروت، تاثیر عمده‌ای بر تفکرات آدام اسمیت، بنیان‌گذار مکتب کلاسیک، گذاشت. وی همچنین از نخستین نظریه‌پردازان اقتصاد سیاسی است.

فهرست مندرجات

۱ – شناخت اجمالی
۲ – آثار ژاک تورگو
۳ – اقدامات تورگو در دوران وزارت دارایی
۴ – دیدگاه‌های اقتصادی ژاک
۴.۱ – قانون بازدهی
۴.۲ – قانون طبیعی
۴.۳ – ارزش و قیمت
۴.۴ – فن‌آوری مناسب
۴.۵ – سود
۵ – پانویس
۶ – منبع

شناخت اجمالی

ژاک تورگو، سومین پسر از خانواده‌ای اشرافی با سابقه‌ای دیرین در حکومت فرانسه بود. در سال ۱۷۲۸ در پاریس به‌ دنیا آمد و تحصیلاتش را در همان جا به اتمام رساند. وی در ابتدا در نظر داشت وارد کلیسا شود و به این منظور، از سال ۱۷۴۹ تا ۱۷۵۱، به‌عنوان دانشجوی دانشکده الهیات دانشکده پاریس مشغول به تحصیل بود. ولی بعد از مرگ پدرش میراث زیاد به‌دست آورد و به مسائل اقتصادی علاقمند گردید.

[۲] ساول، جرج، عقاید بزرگ‌ترین علمای اقتصاد، ترجمه حسین پیرنیا، تهران، کتابخانه ابن سینا، ۱۳۳۳، ص۴۸.

چندی بعد، وارد خدمات دولتی شد و در سال ۱۷۶۱ به‌عنوان پیشکار دارایی لیموژ (Limoges) (یکی از شهرهای فرانسه)، گماشته شد و ۱۳ سال در این سمت باقی ماند. در سال ۱۷۷۴ به‌عنوان وزیر دارایی و خدمات عمومی فرانسه که صد سال پیش از آن (۱۶۷۴) در اختیار کلبر (Colbert) بود، برگزیده شد. سیاست‌هایی که وی در دوران تصدی‌گری‌اش انجام داد، شاه را به انزوا کشاند و در نهایت در سال ۱۷۷۶، شاه تمام سیاست‌های وی را ملغی نمود. تورگو در نهایت قبل از انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۱ درگذشت.

[۳] واگی، جانی و گروئن وگن، پیتر، تاریخ مختصر‌ اندیشه اقتصادی (از مرکانتیلیسم تا پول‌باوری)، ترجمه غلامرضا ارمکی، تهران، نی، ۱۳۸۷، چاپ اول، ص۱۳۶.

آثار ژاک تورگو

بیشتر آثار اقتصادی وی در دهه۱۷۶۰ به‌رشته تحریر درآمد و همین نوشته‌هایش در دایرهالمعارف به شهرت او به‌ عنوان فیلسوف دامن زد. مشهورترین اثر او با نام تاملاتی در باب ایجاد و توزیع ثروت (reflection on the Formation and Distribution of Riches) است؛ که در سال ۱۷۷۶ به‌ رشته تحریر درآمد و در سال ۱۷۶۹ به چاپ رسید. این کتاب به‌ویژه در مفهوم تقسیم کار، تفاوت بین قیمت بازار و قیمت طبیعی کالا و تاکید بر میزان پس‌انداز واقعی به‌عنوان تعیین‌کننده اصلی نرخ رشد اقتصادی کشور، چارچوب ساختار آدام اسمیت را تشکیل می‌دهد.
آثار دیگر وی عبارتند از: “درباره تاریخ و تاملات، ملاحظاتی در باب مقاله سن‌پراوی، نامه‌هایی به راهب بزرگ تره در باب تجارت غله، درباره فرهنگ بزرگ و کوچک، گزیده‌هایی از مکاتبات اقتصادی تورگو (که این دو کتاب اخیر، ترجمه انگلیسی نوشته‌های وی است.) و رساله ارزش و پول که ناتمام ماند. تورگو همچنین در مورد امور اداری حکومتی نیز یاداشت‌هایی نوشت که اغلب اصول نظری مبنتی بر آنها را شرح می‌داد. کامل‌ترین نشر آثار وی، با عنوان “مجموعه آثار تورگو و مدارک مربوطه” به چاپ رسیده که شامل مکاتبات بسیار، مدارک مرتبط و زندگی‌نامه است.

[۴] واگی، جانی و گروئن وگن، پیتر، تاریخ مختصر‌ اندیشه اقتصادی (از مرکانتیلیسم تا پول‌باوری)، ترجمه غلامرضا ارمکی، تهران، نی، ۱۳۸۷، چاپ اول، ص۱۳۶-۱۴۶.

اقدامات تورگو در دوران وزارت دارایی

وی به‌محض پذیرش تصدی وزارت دارایی، امور را بر محور‌اندیشه فیزیوکرات‌ها اصلاح نمود.

[۵] دادگر، یدالله، تاریخ تحولات‌ اندیشه اقتصادی (آزمونی مجدد)، قم، انتشارات دانشگاه مفید، ۱۳۸۳، چاپ اول، ص۲۱۹.

مهم‌ترین این اصلاحات را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
۱. یکی از نخستین اقدامات وی، از بین بردن تمام محدودیت‌های تجاری غلات (مانند مالیات سنگین بر تجار و کسبه) در فرانسه بود. چرا که وی دیگر صنعت را بی‌ثمر نمی‌دانست و بیان می‌کرد که فیزیوکرات‌ها، برخلاف ظاهرشان، در عمل و اصول عقایدشان از این طبقه حمایت می‌کنند.

[۶] واگی، جانی و گروئن وگن، پیتر، تاریخ مختصر‌ اندیشه اقتصادی (از مرکانتیلیسم تا پول‌باوری)، ترجمه غلامرضا ارمکی، تهران، نی، ۱۳۸۷، چاپ اول، ص۱۳۷.

۲. وی همچنین قانون مشهور کوروه (Corvee) (ایجاد و تعمیر جاده‌ها به‌ وسیله بیکاری کارگران) را تغییر داد و پرداخت‌های پولی را جایگزین کرد.
۳. وی تمام قوانین قرون وسطا را لغو کرد و قوانین خاصی برای اداره اقتصاد کشور از طریق هزینه‌های عمومی را به‌وجود آورد.

[۷] بلاگ، مارک، اقتصاددانان بزرگ (قبل از کینز)، ترجمه غلامعلی فرجادی، تهران، وثقی، ۱۳۵، چاپ اول، ص۳۲.

۴. او سازمانی برای کمک به فقرا و بینوایان در سال‌های قطحی شدید ۱۷۶۹-۱۷۷۲ ایجاد کرد. از طرف دیگر، صرفه‌جویی شدید در مخارج دولتی، اساس برنامه‌های وی بود. کمک‌های دولتی و حقوق کسانی که کار نمی‌کردند را قطع می‌کرد.

[۸] ساول، جرج، عقاید بزرگترین علمای اقتصاد، ترجمه حسین پیرنیا، تهران، کتابخانه ابن سینا، ۱۳۳۳، ص۴۸.

دیدگاه‌های اقتصادی ژاک

گردش سرمایه؛ به‌نظر تورگو، سرمایه پولی را می‌توان به پنج طریق سرمایه‌گذاری کرد:
۱) برای خرید زمین به‌ کار رود؛ تا سرمایه‌گذار، زمین‌دار شود؛
۲) وجوه را برای پیش‌پرداخت به‌منظور تولید صنعتی سرمایه‌گذاری شود؛ تا سرمایه‌گذار کارآفرین شود.
۳) در کشاورزی به‌کار رود؛ در این صورت سرمایه‌گذار، زارع می‌شود.
۴) در تجارت استفاده شود.
۵) نهایتا این‌که می‌توان پول را با بهره به دیگران وام داد.
انواع مختلف سرمایه‌گذاری، دارای بازدهی‌های متفاوت است؛ که عمدتا به درجات متغیر خطر بستگی دارد. خرید ملک، کمترین بازده و وام بیشترین بازده را دارد. این نکته در خور توجه است که در تحلیل گردش سرمایه، میان انواع مختلف کاربرد آن، تورگو به‌ وضوح مفاهیم بهره و سود را به عنوان نسبت (نه به‌عنوان ارزش مطلق) به‌کار برد. این برداشت از سود به‌ عنوان نرخ، متعاقبا در اقتصاد متداول شد.

[۹] رابینز، لایوتل، تاریخ‌ اندیشه اقتصادی، ترجمه غلامرضا آزاد ارمکی، تهران، نی، ۱۳۸۳، چاپ اول، ص۱۶۳.

[۱۰] واگی، جانی و گروئن وگن، پیتر، تاریخ مختصر‌ اندیشه اقتصادی (از مرکانتیلیسم تا پول‌باوری)، ترجمه غلامرضا ارمکی، تهران، نی، ۱۳۸۷، چاپ اول، ص۱۴۲.

قانون بازدهی

وجه مهم دیدگاه اقتصادی تورگو، تحلیل وی از “قانون بازده‌ها با توجه به کشاورزی” است. واضح‌ترین بیان آن‌ را می‌توان در اثرش با نام “ملاحظاتی در باب مقاله سن‌پراوی” مشاهده کرد. کشاورزی خوب به استفاده از فنون تولید گرایش دارد و مستلزم پیش‌پرداخت‌های چشم‌گیر فرهنگ خوب است. این امر، ابتدا به افزایش بازده مقیاس و به ازاری هر واحد سرمایه به کار رفته منتهی می‌شود. با پیش‌پرداخت‌های بیشتر، محصول به نسبتی به مراتب بیشتر از هزینه افزایش خواهد یافت؛ اما فقط تا نقطه‌ای که محصول، تا آنجا زیاد شدنش نسبت ب

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.