پاورپوینت روایت انی ترکت فیکم خلیفتین کاملتین
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت روایت انی ترکت فیکم خلیفتین کاملتین دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت روایت انی ترکت فیکم خلیفتین کاملتین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت روایت انی ترکت فیکم خلیفتین کاملتین :
روایت انی تارک فیکم خلیفتین
یکی از روایات در شأن اهلبیت، روایت «انی تارک فیکم خلیفتین» است. این روایت مفاد مهمی در اثبات حقانیت شیعه دارد؛ از همین رو در این مقاله به بررسی این روایت در منابع اهلسنت پرداخته میشود.
فهرست مندرجات
۱ – مصادر روایت
۲ – بررسی سند روایت
۲.۱ – عُمَرُ بْنُ سَعْد
۲.۲ – شریک بن عبدالله
۲.۳ – رکین بن الربیع الفزاری
۲.۴ – القاسم بن حسان
۲.۵ – زید بن ثابت
۲.۶ – تصحیح روایت
۳ – مفاد روایت
۳.۱ – گمراهی مخالفان اهلبیت
۳.۲ – وجوب اطاعت از اهلبیت
۳.۳ – تقارن قرآن و اهلبیت
۳.۴ – وجود امام حی
۳.۵ – مرجع بودن اهلبیت
۳.۶ – مراد از اهلبیت
۴ – پانویس
۵ – منبع
مصادر روایت
این روایت با تعبیرات گوناگون؛ از جمله: «اِنِّی تَرَکْتُ فِیکُمُ الْخَلِیفَتَیْنِ کَامِلَتَیْنِ»؛ «انی قد تَرَکْتُ فِیکُمْ خَلِیفَتَیْنِ»؛ «انی تارک فیکم الخلیفتین»؛ «انی تَارِکٌ فِیکُمْ خَلِیفَتَیْنِ» در منابع اهلسنت با سند معتبر نقل شده است.
از آن جایی که سند همه این روایت، تقریبا یک سند است، ما تنها متن ابن ابیشیبه را که قدیمیترین کتاب در این باره است نقل میکنیم:
«نا ابودَاوُدَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ شَرِیکٍ، عَنِ الرُّکَیْنِ، عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ حَسَّانَ، عَنْ زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ، یَرْفَعُهُ، قَالَ: اِنِّی تَرَکْتُ فِیکُمُ الْخَلِیفَتَیْنِ کَامِلَتَیْنِ: کِتَابَ اللَّهِ، وَعِتْرَتِی، وَاِنَّهُمَا لَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛
[۱] ابن ابیشیبه الکوفی، ابوبکر عبدالله بن محمد (متوفای۲۳۵ ه)، مسند ابنابی شیبه، ج۱، ص۱۰۸، ح۱۳۵، تحقیق:عادل بن یوسف العزازی و احمد بن فرید المزیدی، ناشر:دار الوطن – الریاض، الطبعه:الاولی، ۱۹۹۷م.
[۲] ابن ابیشیبه الکوفی، ابوبکر عبدالله بن محمد (متوفای۲۳۵ ه)، الکتاب المصنف فی الاحادیث والآثار، ج۶، ص۳۰۹، ح۳۱۶۷۹، تحقیق:کمال یوسف الحوت، ناشر:مکتبه الرشد – الریاض، الطبعه:الاولی، ۱۴۰۹ه.
[۳] الطبرانی، ابوالقاسم سلیمان بن احمد بن ایوب (متوفای۳۶۰ه)، المعجم الکبیر، ج۵، ص۱۵۳، ح۴۹۲۱؛ ج۵، ص۱۵۴، ح۴۹۲۲، تحقیق:حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر:مکتبه الزهراء – الموصل، الطبعه:الثانیه، ۱۴۰۴ه – ۱۹۸۳م.
[۴] الشیبانی، ابوعبدالله احمد بن حنبل (متوفای۲۴۱ه)، فضائل الصحابه، ج۲، ص۶۰۳، ح۱۰۳۲؛ ج۲، ص۷۸۶، ح۱۴۰۳، تحقیق د. وصی الله محمد عباس، ناشر:مؤسسه الرساله – بیروت، الطبعه:الاولی، ۱۴۰۳ه – ۱۹۸۳م.
[۵] الشیبانی، ابوعبدالله احمد بن حنبل (متوفای۲۴۱ه)، مسند احمد بن حنبل، ج۱۷، ص۱۷۳.
[۶] القرطبی، بقی بن مخلد (متوفای۲۷۶هـ)، ما روی الحوض والکوثر (الذیل علی جزء بقی بن مخلد)، ج۱، ص۱۳۷، تحقیق: عبد القادر محمد عطا صوفی، ناشر: مکتبه العلوم والحکم – المدینه المنوره، الطبعه: الاولی، ۱۴۱۳هـ.
[۷] الشیبانی، عمرو بن ابیعاصم الضحاک (متوفای۲۸۷ه)، السنه، ج۱، ص۶۲۹.
[۸] الثعلبی النیسابوری، ابواسحاق احمد بن محمد بن ابراهیم (متوفای۴۲۷ه)، الکشف والبیان، ج۳، ص۱۶۳، تحقیق:الامام ابیمحمد بن عاشور، مراجعه وتدقیق الاستاذ نظیر الساعدی، ناشر:دار احیاء التراث العربی – بیروت، الطبعه:الاولی، ۱۴۲۲ه-۲۰۰۲م.
[۹] الانصاری الشافعی، سراج الدین ابیحفص عمر بن علی بن احمد المعروف بابن الملقن (متوفای۸۰۴ه)، تذکره المحتاج الی احادیث المنهاج، ج۱، ص۶۴، تحقیق:حمدی عبد المجید السلفی، ناشر:المکتب الاسلامی- بیروت، الطبعه:الاولی، ۱۹۹۴م.
من در میان شما دو جانشین میگذارم که کامل هستند، کتاب خدا و عترت من، آن دو از همدیگر جدا نمیشوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»
و…
بررسی سند روایت
در سند این روایت افراد متعددی هستند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
عُمَرُ بْنُ سَعْد
عمر بن سعد از روات مسلم و سایر صحاح سته اهلسنت است.
عمر بن سعد بن عبید ابوداود الحفری بفتح المهمله والفاء نسبه الی موضع بالکوفه ثقه عابدمن التاسعه مات سنه ثلاث ومائتین م ۴
[۱۰] العسقلانی الشافعی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفای۸۵۲ه)، تقریب التهذیب، ج۱، ص۴۱۳، رقم:۴۹۰۴، تحقیق:محمد عوامه، ناشر:دار الرشید – سوریا، الطبعه:الاولی، ۱۴۰۶ – ۱۹۸۶.
شریک بن عبدالله
شریک بن عبدالله از روات بخاری، مسلم و سایر صحاح سته است.
شریک بن عبدالله النخعی الکوفی القاضی بواسط ثم الکوفه ابوعبدالله صدوق یخطیء کثیرا تغیر حفظه منذ ولی القضاء بالکوفه وکان عادلا فاضلا عابدا شدیدا علی اهل البدعمن الثامنه مات سنه سبع او ثمان وسبعین خت م۴
[۱۱] العسقلانی الشافعی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفای۸۵۲ه)، تقریب التهذیب، ج۱، ص۲۶۶، رقم:۲۷۸۷، تحقیق:محمد عوامه، ناشر:دار الرشید – سوریا، الطبعه:الاولی، ۱۴۰۶ – ۱۹۸۶.
رکین بن الربیع الفزاری
رکین بن الربیع الفزاری از روات مسلم و سایر صحاح سته است.
رکین بالتصغیر بن الربیع بن عمیله بفتح المهمله الفزاری ابوالربیع الکوفی ثقه من الرابعه مات سنه احدی وثلاثین بخ م ۴
[۱۲] العسقلانی الشافعی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفای۸۵۲ه)، تقریب التهذیب، ج۱، ص۲۱۰، رقم:۱۹۵۶، تحقیق:محمد عوامه، ناشر:دار الرشید – سوریا، الطبعه:الاولی، ۱۴۰۶ – ۱۹۸۶.
القاسم بن حسان
القاسم بن حسان العامری الکوفی مقبول من الثالثه د س
[۱۳] العسقلانی الشافعی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفای۸۵۲ه)، تقریب التهذیب، ج۱، ص۴۴۹، رقم:۵۴۵۴، تحقیق:محمد عوامه، ناشر:دار الرشید – سوریا، الطبعه:الاولی، ۱۴۰۶ – ۱۹۸۶.
زید بن ثابت
زید بن ثابت صحابی است.
تصحیح روایت
ناصرالدین البانی که از او با عنوان بخاری دوران یاد کردهاند، این روایت را «صحیح» دانسته است:
۲۴۵۷. انی تارک فیکم خلیفتین: کتاب الله حبل ممدود ما بین السماء و الارض و عترتی اهلبیتی و انهما لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض
(حم طب) عن زید بن ثابت.
(صحیح)
[۱۴] البانی، محمد ناصرالدین (متوفای۱۴۲۰ه)، صحیح جامع الصغیر وزیادته، ج۱، ص۴۸۲، ح۲۴۵۷، ناشر:المکتب الاسلامی.
علی بن ابیبکر هیثمی نیز در دو جا از کتاب خود سند این روایت را تصحیح کرده است:
رواه الطبرانی فی الکبیر ورجاله ثقات.
[۱۵] الهیثمی، ابوالحسن نورالدین علی بن ابیبکر (متوفای ۸۰۷ ه)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج۱، ص۱۷۰، ناشر:دار الریان للتراث/ دار الکتاب العربی – القاهره، بیروت – ۱۴۰۷ه.
رواه احمد واسناده جید
[۱۶] الهیثمی، ابوالحسن نور الدین علی بن ابیبکر (متوفای ۸۰۷ ه)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج۹، ص۱۶۳، ناشر:دار الریان للتراث/ دار الکتاب العربی – القاهره، بیروت – ۱۴۰۷ه.
مفاد روایت
این روایت نتایج قابل توجهی دارد؛ از جمله:
گمراهی مخالفان اهلبیت
قرآن و اهلبیت (علیهمالسّلام)، هر دو در کنارهم، جانشینان آخرین پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هستند، عدم پذیرش رهبری آنها و یا عدم تمسک به یکی از آنها، انکار سخن پیامبر خدا است و منجر به گمراهی ابدی خواهد شد:
«وَما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَهٍ اِذا قَضَی اللَّهُ وَرَسُولُهُ اَمْراً اَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ اَمْرِهِمْ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبیناً؛
[۱۷] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۶.
هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!»
با این توضیح تکلیف کسانی که اطاعت از اهلبیت (علیهمالسّلام) را با اطاعت از دیگران عوض کردهاند، مشخص میشود.
وجوب اطاعت از اهلبیت
اطاعت مطلق از اهلالبیت (علیهمالسّلام) واجب است؛ همان طوری که اطاعت مطلق از قرآن واجب است، کسی نمیتواند ادعا کند که با اطاعت از قرآن، نیازی به اطاعت از «اهلالبیت» نیست؛ زیرا در این صورت سخن رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را رد کرده است.
تقارن قرآن و اهلبیت
این دو تا قیام قیامت از یکدیگر جدا نخواهند شد. (وَاِنَّهُمَا لَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ).
این جا است که عصمت مطلق «اهلالبیت» (علیهالسّلام) ثابت میشود؛ زیرا اگر اهلبیت معصوم نباشند و از آنهای خطای سر بزند، در همان لحظه از قرآن فاصله گرفتهاند و این بر خلاف نص صریح رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است؛ پس همان طوری که قرآن از هر خطای مصون است و هیچ باطلی در آن راه ندارد، اهل البیت نیز این چنین هستند.
«لا یَاْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزیلٌ مِنْ حَکیمٍ حَمید؛
[۱۸] فصلت/سوره۴۱، آیه۴۲.
هیچگونه باطلی، نه از پیش رو و نه از پشت سر، به سرا
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.