پاورپوینت روابط خویشاوندی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت روابط خویشاوندی دارای ۹۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت روابط خویشاوندی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت روابط خویشاوندی :

صله رحم

صله رحم ، یکی از سفارشات موکد دین اسلام است. «صله» در لغت به معنای احسان و دوستی آمده است و مراد از «رَحِم» خویشاوندان و بستگان می‌باشد. در اهمیت صله رحم همین بس که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، همه انسان‌ها را به صله رحم سفارش کرده است.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – معنای صله رحم
۳ – منظور از رحم
۴ – اهمیت صله رحم
۵ – ثواب صله رحم
۶ – کمترین حد صله رحم
۷ – آثار صله رحم
۷.۱ – طول عمر انسان
۷.۱.۱ – انواع اجل
۷.۱.۲ – انطباق بر حوادث ثابت
۷.۲ – جلوگیری از اجل معلق
۷.۳ – دفع بلا و زیاد شدن دارایی
۷.۴ – آبادی شهرها
۷.۵ – حسن خلق
۷.۶ – نیکویی اخلاق و پاکی جان
۷.۷ – مرگ نیکو و راحتی حساب
۸ – آداب صله‌ رحم
۸.۱ – سلام دادن
۸.۲ – دست دادن
۸.۳ – معانقه
۹ – منع قهر با فامیل
۱۰ – پی‌آمدهای قطع رابطه
۱۰.۱ – لعنت پیامبر
۱۰.۲ – خشم خداوند
۱۰.۳ – احساس نکردن بوی بهشت
۱۱ – نکوهش قطع رحم
۱۲ – جایگاه صله رحم در اسلام
۱۳ – روش‌های صله رحم
۱۳.۱ – کمک جانی
۱۳.۲ – کمک مالی
۱۳.۳ – کمک فکری
۱۳.۴ – کمک عاطفی
۱۳.۵ – ترک آزار
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

مقدمه

گاهى بیان می‌شود که صدقه از اجل معلّق جلوگیرى می‌کند و عمر آدمى را زیاد می‌نماید و گاهی هم گفته می‌شود که صله رحم باعث عمر طولانى می‌شود. در این‌گونه موارد مکانیزم دقیق اضافه شدن عمر برای ما معلوم نیست؛ شناخت دقیق آن مربوط به علم و اراده خداوند است؛ خداوند می‌تواند با روش‌های گوناگون به عمر افراد بیفزاید. به عنوان نمونه از وقوع تصادفی که برای او مقدر شده بود، جلوگیری کند یا ممکن است در صله رحم با دیدن و ملاقات فامیل انرژی مثبت به انسان وارد شود و این انرژی باعث نشاط و انبساط روحی شده و همین امر باعث طولانی شدن عمر گردد.

معنای صله رحم

صله‌رحم از دو واژه صله و رحم تشکیل شده است که معنای لغوی صله از ماده «وصل» به معنای پیوستن بوده و پیوند کردن دو چیز را می‌گویند.

[۱] دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه دهخدا، ج۷، ص۱۰۵۱۹.

معنای لغوی رحم، زهدان به معنی جای کودک در شکم مادر را گویند.

[۲] دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه دهخدا، ج۱۴، ص۲۰۵۷۲.

«صله» در لغت به معنای احسان و دوستی آمده است و مراد از «رَحِم» خویشاوندان و بستگان می‌باشد.

[۳] عمید، حسن، فرهنگ عمید.

در اصطلاح، صله رحم محبت و سلوک داشتن با خویشان و نزدیکان است.
واژه رحم، در صله رحم استعاره برای قرابت و خویشاوندی است؛ چراکه آن‌ها از یک رحم متولد شده‌اند و مراد از رحم یعنی نسبت شناخته شده بین آن دو وجود داشته باشد؛ هر چند نسبت دوری با هم داشته باشند.

[۴] نمازی، علی، مستدرک سفینه البحار، ج۴، ص۱۱۲.

معنای اصطلاحی صله رحم، اتحاد خویشاوندان و اقوام و دیدار خویشاوندان

[۵] دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه دهخدا، ج۷، ص۱۰۵۱۹.

است.

منظور از رحم

در شرع مقدّس اسلام و آیات و روایات، معنای خاصی برای رحم ذکر نشده است. از اینجا می‌فهمیم که این کلمه نیز مانند سایر کلمات، حمل بر معنای عرفی متداول می‌شود.
شاید رحم به معنای خویشاوندانی باشد که از طرف پدر و مادر و نیز فرزندان به یکدیگر وابسته باشند، هر چند که این وابستگی به چند واسطه باشد.
عروه بن یزید از امام صادق (علیه‌السّلام) درباره تفسیر آیه «وَ الذینَ یَصلونَ ما اَمرَ اللهُ بهِ اَن یُوصلَ؛

[۶] رعد/سوره۱۳، آیه۲۱.

و آنان که آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده، پیوند می‌دهند.» پرسید. آن حضرت پاسخ داد:
مراد از کسانی که خداوند پیوستن به آنان را فرمان داده، خویشاوندان توست.

[۷] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۱۵۶.

بنابراین، صله رحم، پیوند با تمام خویشان می‌باشد، بدیهی است که خویشاوند هر قدر به انسان نزدیک‌تر باشد. وظیفه او در حفظ پیوند، شدیدتر و لازم‌تر است.

اهمیت صله رحم

در اهمیت صله رحم همین بس که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، همه انسان‌ها را به صله رحم سفارش کرده است؛ هر چند که در این مسیر سختی‌های فراوانی ببینند و راه‌شان از یکدیگر بسیار دور باشد. هم‌چنین صله رحم را بخشی از دین دانسته و فرموده‌اند که هر کس آن را به‌ جا نیاورد دین او ناقص است. جابر از حضرت باقر (علیه‌السلام) روایت کرده که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود‌ه‌اند:
«به حاضر و غایب امتم و به کسانی که در پشت مردان و رحم زنان هستند (آن‌هایی که هنوز به دنیا نیامده‌اند) تا روز قیامت سفارش می‌کنم که صله رحم را به جا آورند، اگر چه راهشان به سوی هم‌دیگر یک سال فاصله داشته باشد؛ زیرا صله رحم از دین است».

[۸] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۱۵۱.

ثواب صله رحم

یکی از افتخارات بزرگ برای انسان این است که شهید از دنیا برود و هر کس در طول زندگانی خویش یک‌بار می‌تواند شهید شود و حال آن‌که ثواب شخصی که صله رحم را به جا می‌آورد، علاوه بر اجر صد شهید، ثواب‌های دیگری نیز شامل حال او می‌شود. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «هرکس به سوی خویشاوندانش با جان و مالش قدم بردارد تا صله رحم را به جا آورد، خداوند عزوجل به وی اجر صد شهید عطا می‌کند و برای هر قدمی که بر می‌دارد، خداوند چهل هزار حسنه می‌نویسد و چهل هزار گناه از وی پاک می‌کند و چهل هزار درجه بالا می‌برد و گویا خداوند را در حال صبر، صد سال عبادت کرده که عبادتش پذیرفته شده است».

[۹] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۱، ص۸۹، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.

کمترین حد صله رحم

این تفکر که صله رحم حتماً باید با غذا همراه باشد – اگر نباشد آبروریزی است- کاملا اشتباه است. دین مقدس اسلام دایره صله رحم را خیلی وسیع‌تر و ساده‌تر از این‌ها به ما بیان کرده است. مخصوصاً امروزه که با یک تلفن کردن یا فرستادن پیامک از حال هم‌دیگر می‌توانیم آگاه شویم.
امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «همانا صله رحم و نیکی کردن، حساب را آسان ساخته، از گناه نگاه می‌دارد. پس صله رحم کرده، به برادرانتان نیکی کنید، اگرچه به سلامی نیکو و جواب سلام دادن باشد.»

[۱۰] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۱۵۷.

در جایی دیگر می‌فرمایند: «صله رحم کن، اگر جه با شربت آبی باشد».

[۱۱] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۱۵۱.

این روایت شریف، ساده برگزار کردن صله رحم را به ما سفارش می‌کند؛ چراکه هر چه دید و بازدیدها ساده‌تر و بدون تشریفات باشد، همان اندازه میهمانی‌ها بیشتر می‌شود و صفا و صمیمیت را به ارمغان می‌آورد.

آثار صله رحم

برای صله رحم آثار دنیوی و اخروی ذکر شده است:

طول عمر انسان

شخصی به نام مَیسِر از امام باقر یا امام صادق (علیهما‌السّلام) نقل کرده که آن حضرت فرمود:
‌ای مَیسِر گمان می‌کنم به خویشان خود نیکی می‌کنی؟ گفتم: آری فدایت شوم! من در نوجوانی در بازار کار می‌کردم و دو درهم مزد می‌گرفتم، یک درهم آن را به عمّه‌ام و درهم دیگر را به خاله‌ام می‌دادم. آن‌گاه امام فرمود: به خدا سوگند تاکنون دوبار مرگت فرا رسیده، ولی به خاطر صله رحم به تاخیر افتاده است.»

[۱۲] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۰۰.

یکی از فواید دنیوی صله رحم این است که خداوند به خاطر این کار، عمر انسان را زیاد می‌کند و دچار مرگ ناگهانی نمی‌شود. از محمد عبیدالله روایت شده که حضرت رضا (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مردی از عمرش ۳ سال مانده بود. وی صله رحم می‌کند و خداوند آن را به سی‌سال تبدیل می‌کند، که خداوند هر چه خواهد می‌کند».

[۱۳] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۱۵۰.

انواع اجل

در متون اسلامی به دوگونه اجل اشاره شده است.

[۱۴] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵، ص۱۳۹، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.

قرآن کریم می‌فرماید: «”ثُمَّ قَضى‌ أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ‌»؛

[۱۵] انعام/سوره۶، آیه۲.

سپس مدتی مقرر داشت و اجل حتمی نزد اوست؛ یعنی انسان یک اجل مبهم دارد (نکره (اجلا) ابهام را افاده می‌کند.) و یک اجل مسمی و متعین، که در نزد خداست و در او تغییری حاصل نمی‌شود. شاهدش، کلمه «عنده» است. از طرف دیگر «ما عندالله باق»؛ «آن‌چه نزد خداست، باقی و ثابت است».

[۱۶] نحل/سوره۱۶، آیه۹۶.

و این همان اجل محتوم است که در قرآن بدان اشاره شده است: «… هنگامی که اجل آنها فرا رسد، (و فرمان مجازات یا مرگشان صادر شود،) نه ساعتی تأخیر می‌کنند، و نه پیشی می‌گیرند».

[۱۷] یونس/سوره۱۰، آیه۴۹.

اگر این مطالب را به آیه دیگری که می‌فرماید: «خداوند هرچه را بخواهد، محو، و هرچه را بخواهد، اثبات می‌کند؛ و “ام الکتاب” (لوح محفوظ) نزد او است!»،

[۱۸] رعد/سوره۱۳، آیه۳۹.

ضمیمه کنیم، به دست می‌آوریم که اجل مسمی، همان چیزی است که در «ام الکتاب» نهاده شده و غیر مسمی همان است که در «لوح محو و اثبات» نوشته شده است.

انطباق بر حوادث ثابت

«ام الکتاب» قابل انطباق بر حوادث ثابت در عین است؛ یعنی حوادث از جهت استنادش به اسباب عامه‌ای که از تأثیر، تخلف نمی‌ورزد، و «لوح محو و اثبات»، قابل انطباق است بر حوادث از جهت استنادش به اسباب ناقصه‌ای که چه‌بسا آن را «مقتضیات» می‌نامیم که ممکن است با موانعی همراه گردند و از تأثیر باز داشته شوند؛ لذا گاهی اجل مسمی و غیر مسمی با هم موافق‌اند و گاهی مخالف و آن اجلی که واقع می‌شود، اجل مسمی است.

[۱۹] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۸ ۱۰، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.

به هر حال، اجل معلق این قابلیت را دارد که به تأخیر بیفتد، و در اثر موانعی از تأثیر باز داشته شود؛ لذا اگر در روایاتی مشاهده می‌کنیم که می‌فرمایند با انجام فلان کار و عمل، عمر آدمی زیاد می‌شود، اشاره بدین نکته دارند که عمل مذکور، مانعی برای تحقق اجل معلق است.
در روایتی می‌خوانیم: «مردمی که به واسطه کارهای خوبشان زندگی می‌کنند، بیش‌تر از کسانی هستند که به عمر طبیعی‌شان زندگی می‌کنند و مردمی که به واسطه گناهانشان می‌میرند، بیش‌تر از کسانی هستند که به اجلشان می‌میرند».

[۲۰] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵، ص۱۴۰، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.

جلوگیری از اجل معلق

گاهی بیان می‌شود که صدقه از اجل معلق جلوگیری می‌کند و عمر آدمی را زیاد می‌نماید و گاهی هم گفته می‌شود که صله رحم باعث عمر طولانی می‌شود.
در این‌گونه موارد مکانیزم دقیق اضافه شدن عمر برای ما معلوم نیست؛ شناخت دقیق آن مربوط به علم و اراده خداوند است؛ خداوند می‌تواند با روش‌های گوناگون به عمر افراد بیفزاید. به عنوان نمونه از وقوع تصادفی که برای او مقدر شده بود، جلوگیری کند یا ممکن است در صله رحم با دیدن و ملاقات فامیل، انرژی مثبت به انسان وارد شود و این انرژی باعث نشاط و انبساط روحی شده و همین امر باعث طولانی شدن عمر گردد.

دفع بلا و زیاد شدن دارایی

حضرت سجاد (علیه‌السّلام) فرمود:
هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانی و روزی‌اش را افزایش دهد، باید صله رحم کند.

[۲۱] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۱۵۶.

اگر بخواهیم از بلاهای فردی و اجتماعی در امان باشیم و در تیررس انواع بلاها قرار نگیریم یکی از بهترین راه‌ها همان صله رحم است. حضرت امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «صله رحم اعمال را پاک، اموال را بسیار، بلاها را بر طرف می‌کند و حساب را آسان کرده و اجل را عقب می‌اندازد».

[۲۲] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۱۵۰.

آبادی شهرها

امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود:
صله رحم و خوشرفتاری با همسایه شهرها را آباد می‌کند.

[۲۳] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۲۰.

حسن خلق

امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود:
رسیدگی به خویشان، اخلاق را نیکو می‌کند.

[۲۴] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۱۴.

نیکویی اخلاق و پاکی جان

صله رحم باعث از بین رفتن کینه‌ها می‌گردد؛ چراکه از نزدیک هم‌دیگر را می‌بینیم و حس می‌کنیم و با هم رابطه برقرار می‌کنیم و این ارتباط، رفتارمان را نیکو جلوه می‌دهد و در سخن گفتن‌هاست که گره‌های سوءظن و کینه باز می‌شود و جایش را صفا و صمیمیت پر می‌کند. حضرت امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «صله رحم اخلاق را نیکو، دست را بخشنده، جان را پاکیزه، روزی را افزون کرده و اجل را عقب می‌اندازد».

[۲۵] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۱۵۱.

مرگ نیکو و راحتی حساب

اگر انسان بخواهد با نیکویی و خوبی از دنیا برود یکی از راه‌هایش صله رحم است. چرا که صله رحم انسان را از انواع بد مردن و دچار شدن به انواع بیماری‌های خطرناک و مرگ ناگهانی نجات می‌دهد و باعث می‌شود تا انسان در آخرت هم حسابش راحت باشد.
امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «صله رحم، حساب‌رسی را در قیامت آسان می‌کند و انسان را از بد مردن باز می‌دارد».

[۲۶] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۱، ص۱۰۴.

آداب صله‌ رحم

برای صله رحم آدابی ذکر شده است:

سلام دادن

اولین و مهم‌ترین آداب دید و بازدید، سلام دادن است؛ چراکه سلام یکی از نام‌های خداوند متعال است و با سلام کردن رحمت الهی نازل می‌شود.
حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: هر گاه به هم برخوردید، با سلام کردن و دست دادن دیدار کنید و چون جدا شدید، با آمرزش‌خواهی از هم جدا شوید.

[۲۷] شیخ طوسی، محمد بن حسن، امالی، ح۳۷۴، ص۲۱۵.

دست دادن

دین مقدس اسلام سفارش کرده است وقتی که همدیگر را ملاقات می‌کنید دست بدهید؛ زیرا تاریکی کینه را از بین می‌برد و باعث آمرزش گناهان می‌شود. حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «با یکدیگر دست دهید؛ زیرا دست دادن کینه و کدورت را از بین می‌برد».

[۲۸] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۴، ص۱۶۵، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.

لازم به ذکر است که دست دادن با کسانی که محرم هستند سفارش شده و در دید و بازدیدها و مهمانی‌ها با کسانی که نامحرم هستند نباید دست داد هر چند که از خویشاوندان باشند؛ چراکه مورد نهی شارع مقدس قرار گرفته است.

معانقه

معانقه غیر از روبوسی است و شارع مقدس ما را به این موضوع سفارش کرده است. امام محمدباقر (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «هر مومنی برای دیدن برادر خود برود خداوند برای هر گامی که بر می‌دارد یک ثواب می‌نویسد و یک گنا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.