پاورپوینت رکن الدینمحمد سجاسی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت رکن الدینمحمد سجاسی دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت رکن الدینمحمد سجاسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت رکن الدینمحمد سجاسی :
رکنالدینمحمد سجاسی
سُجاسی رکنالدین محمد، کنیهاش ابوالغنائم، صوفی قرن ششم و هفتم و از مشایخ سلسل سهروردیه میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – نسبت
۲ – شریعت و طریقت
۳ – اساتید طریقت
۴ – خانقاه
۵ – مریدان
۶ – برادر
۷ – اجازه ارشاد
۸ – وفات
۹ – منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
نسبت
وی به شهر سجاس، بین همدان و ابهر، منسوب است.
[۱] یاقوت حموی، معجمالبلدان، ج ۳، ص ۴۰.
نسبت او را سنجاسی
[۲] نورالدین عبدالرحمن جامی، نفحاتالانس من حضراتالقدس، ج۱، ص۴۶۶، چاپ محمود عابدی، تهران، ۱۳۷۰ش.
و سنجابی
[۳] دولتشاه سمرقندی، تذکرهالشعراء، ج۱، ص۱۹۶، چاپ ادوارد براون، لیدن ۱۹۰۰م/ ۱۳۱۸.
هم ذکر کردهاند، اما قزوینی
[۴] معینالدین ابوالقاسم جنید شیرازی، شدالازارقی حط الاوزارعن و زوارالمزار، ج۱، ص۳۱۱ـ۳۱۲، چاپ محمد قزوینی، تهران، ۱۳۲۸ش.
فقط سجاسی را صحیح دانسته است.
از احوال رکنالدین اطلاع چندانی در دست نیست.
شریعت و طریقت
سجاسی اهل ریاضت و مجاهده و عالم و عامل به علوم و احکام شریعت و آداب طریقت بود.
[۵] سید محمد نوربخش، سفینهالاولیاء، ج۱، ص۴۳، در جشننامه هانری کربن، زیر نظر سیدحسین نصر، تهران، ۱۳۵۶ش.
اوحدالدین کرمانی
[۶] اوحدالدین کرمانی، دیوان رباعیات، ص ۱۷۵ـ۱۷۶، چاپ احمد ابومحبوب، تهران، ۱۳۸۰ش.
در یک رباعی به سختگیری او در تربیت سالکان اشاره کرده است.
اساتید طریقت
وی مرید قطبالدین ابهری بود و پس از درگذشت قطبالدین در ۵۷۷، جانشین او شد.
[۷] معینالدین زرکوب شیرازی، شیرازنامه، ج۱، ص۱۸۶، چاپ اسماعیل واعظ جوادی، تهران، ۱۳۵۰ش.
[۸] مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر بن کرمانی، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، ج۱، ص۱۶، تهران، ۱۳۴۷ش.
از امینالدین بلیانی نقل شده که او به دست قطبالدین ابهری و جمالالدین ابوالمظفر زنجانی خرقه پوشیده است.
[۹] محمود بن عثمان، مفتاحالهدایه و مصباحالعنایه (سیرتنامه شیخ امینالدین محمد بلیانی)، ص ۱۸، چاپ عمادالدین شیخ الحکمایی، تهران، ۱۳۷۶ش.
خانقاه
رکنالدین در بغداد خانقاهی داشت که به آن دَرَجه میگفتند، زیرا در کنار رود دجله بود و چند درجه یا پله داشت که مریدان برای وضو از آنجا به پایین و بر سر آب میرفتند.
[۱۰] مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر بن کرمانی، ص ۴ـ۵، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، تهران، ۱۳۴۷ش.
[۱۱] مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر بن کرمانی، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، ج۱، ص۱۶ـ۱۷، تهران، ۱۳۴۷ش.
[۱۲] ابن فوطی، مجمعالآداب فی معجمالالقاب، ج۲، ص۱۲۴، چاپ محمدالکاظم، قم، ۱۴۱۶.
مریدان
ظاهرا سجاسی یکی از صوفیان و عالمان معتبر بغداد به شمار میرفته است، چرا که عالمانی مثل ابن جوزی از مریدان وی بودند.
[۱۳] مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر بن کرمانی، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، ج۱، ص۱۳، تهران، ۱۳۴۷ش.
برخی از منابع
[۱۴] ابن رافع، تاریخ علماء بغداد المسمی منتخبالمختار، ج۱، ص۱۴۸، تصحیح عباس العزاوی، بغداد، ۱۳۵۷/ ۱۹۳۸.
[۱۵] نورالدین عبدالرحمن جامی، نفحاتالانس من حضراتالقدس، ج۱، ص۴۶۶، چاپ محمود عابدی، تهران، ۱۳۷۰ش.
شمس تبریزی را مرید رکنالدین دانستهاند؛ حتی به گفت دولتشاه سمرقندی،
[۱۶] دولتشاه سمرقندی، تذکرهالشعراء، ج۱، ص۱۹۶، چاپ ادوارد براون، لیدن ۱۹۰۰م/ ۱۳۱۸.
شمس به اشار سجاسی به قونیه رفت و دست مولانا را گرفت، اما شمس در مقالات خود هیچ اشارهای به سجاسی نکرده است.
به نوشت رضا قلیخان هدایت،
[۱۷] رضاقلیخان هدایت، ریاضالعارفین، ج۱، ص۱۶۳، چاپ مهرعلی گرگانی، تهران، ۱۳۴۴ش.
فخرالدین عراقی و شمسالدین تبریزی در چلهخانه سجاسی چلهنشینی میکردند.
اوحدالدین کرمانی و شهابالدین اهری، هر دو، مرید و داماد رکنالدین بودند.
[۱۸] مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر بن کرمانی، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، ج۱، ص۵۹ـ۶۰، تهران، ۱۳۴۷ش.
[۱۹] ملامحمدامین حشری تبریزی، روضه اطهار، ج۱، ص۱۴۶، چاپ عزیز دولتآبادی، تبریز، ۱۳۷۱ش.
سجاسی اوحدالدین را ملازم و خادم شهابالدین قرار داده بود.
[۲۰] مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر بن کرمانی، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، ج۱، ص۱۷۲، تهران، ۱۳۴۷ش.
ظاهرآ در سال ۶۰۶ اوحدالدین در سفر حج سجاسی را همراهی کرده است.
[۲۱] ابن عربی، الفتوحات المکیه، ج۱، ص۱۹۶، چاپ احمد شمسالدین، بیروت، ۲۰۰۶.
[۲۲] مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر بن کرمانی، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، ج۱، ص۵۲، تهران، ۱۳۴۷ش.
[۲۳] معینالدین زرکوب شیرازی، شیرازنامه، ج۱، ص۱۶۳، چاپ اسماعیل واعظ جوادی، تهران، ۱۳۵۰ش.
دیگر مریدان سجاسی، کمالالدین ابوبکر عقیقی (که ظاهرا برادر شهابالدین اهری بوده است.)،
[۲۴] ابن فوطی، مجمعالآداب فی معجمالالقاب، ج۳، ص۳۹۶، چاپ محمدالکاظم، قم، ۱۴۱۶.
[۲۵] حافظ حسین کربلائی، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج۱، ص۳۵۶، چاپ جعفر ساطانالقرایی، تهران، ۱۳۴۴ش.
اصیلالدین شیرازی و شجاعالدین ابهری بودند.
[۲۶] ابن فوطی، مجمعالآداب فی معجمالالقاب، ج۴، ص۱۹۲، چاپ محمدالکاظم، قم، ۱۴۱۶.
[۲۷] مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر بن کرمانی، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، ج۱، ص۵، تهران، ۱۳۴۷ش.
[۲۸] محمود بن عثمان، فردوسالمرشدیه فی اسرار الصمدیه، ص ۴۴۴، چاپ ایرج افشار، تهران، ۱۳۵۸ش.
برادر
سجاسی برادری به نام شهابالدین داشته که مجذوب و «صاحب تلوین» بوده، اما سجاسی خود «صاحب تمکین» بوده است.
اجازه ارشاد
سجاسی به مریدان تحت تعلیم خود برای ارشاد سند مکتوب نمیداد، بلکه معتقد بود اجاز ارشاد مستعدان از سوی خدا الهام میشود.
[۲۹] مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر بن کرمانی، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، ج۱، ص۱۶، تهران، ۱۳۴۷ش.
بنابراین، پس از درگذشت سجاسی معلوم نیست چه کسی جانشین او شده است.
به نظر میرسد اقوالی هم که دربار جانشینشدن اوحدالدین کرمانی یا شهابالدین اهری نقل شده، جانبدارانه است.
[۳۰] مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر بن کرمانی، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، ج۱، ص۱۵ـ۱۶، تهران، ۱۳۴۷ش.
[۳۱] ملامحمدا
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.