پاورپوینت رسوم جاهلی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت رسوم جاهلی دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت رسوم جاهلی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت رسوم جاهلی :
مبارزه با پاورپوینت رسوم جاهلی
جاهلیت در لغت برگرفته از «جهل» میباشد و با الهام از قرآن کریم،
[۱] جواد، علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج۱، ص۴۱ -۴۲، بیروت، دارالعلم للملایین، ط۱.
به محدوده زمانی (۱۰۰- ۱۵۰) قبل از ظهور اسلام
[۲] عمر، فروخ، تاریخ صدر الاسلام و الدولهالامویه، ص۳۹، بیروت، دارالعلم للملایین، ط۳، ۱۹۷۶ م.
اطلاق شده که اعراب به دلیل نداشتن عقل و تدبیر در اعتقادات و سیطره خرافات بر اذهانشان
[۳] طباطبایی، سید محمد، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۱۵۱-۱۵۵، بیروت، مؤسسهالاعلمیللمطبوعات، ۱۳۹۳ ق.
و سفاهت، غرور، خشم و تعصب کورکورانه در برابر عقاید جاهلی
[۴] جواد، علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج۱، ص۴۰، بیروت، دارالعلم للملایین، ط۱.
بدان متصف شدند.
فهرست مندرجات
۱ – مبارزه اسلام با پاورپوینت رسوم جاهلی
۱.۱ – زنده به گور کردن دختران
۱.۱.۱ – فقر
۱.۱.۲ – اسارت در جنگها
۱.۲ – مبارزه با اشرافیتگرایی
۱.۳ – مبارزه با نژادپرستی
۱.۴ – بازستاندن حقوق زنان
۱.۴.۱ – تاکید بر هویّت مستقل زن
۱.۴.۲ – تاثیر زن در خانواده و اجتماع
۱.۴.۳ – تعیین حقوق زن
۱.۵ – مبارزه با بتپرستی
۲ – عناوین مرتبط
۳ – پانویس
۴ – منبع
مبارزه اسلام با پاورپوینت رسوم جاهلی
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در طول رسالت خویش با آداب و پاورپوینت رسوم جاهلی مبارزه کردند.
زنده به گور کردن دختران
از عادات غیر انسانی برخی قبایل
[۵] ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، ج۱۳، ص۱۷۴، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، داراحیاء الکتب العربیه، ۱۹۶۱.
عرب زنده به گور کردن دختران بود. قرآن کریم
[۶] انعام/سوره۶، آیه۱۳۷.
[۷] انعام/سوره۶، آیه۱۴۰.
[۸] انعام/سوره۶، آیه۱۵۱.
[۹] نحل/سوره۱۶، آیه۵۸.
[۱۰] نحل/سوره۱۶، آیه۵۹.
[۱۱] اسراء/سوره۱۷، آیه۳۱.
[۱۲] تکویر/سوره۸۱، آیه۸.
[۱۳] تکویر/سوره۸۱، آیه۹.
مهمترین علت آن را فقر و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را به تقبیح و نهی از آن فرا خواند که به اختصار اشاره خواهد شد.
فقر
به جز جنوب عربستان، شمال، غرب، مرکز و شرق آن را کوهستانها و بیابان نفوذ و ربعالخالی پوشانده، در این شرایط گاه قحطی و خشکسالی نیز وضعیت معیشتی مردم را اسفبارتر مینمود به گونهای که تهی دستان آن استخوانها را کوبیده، پخته و میخوردند.
[۱۴] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۵، ص۳۴۴، «اصحاب اخدود.
علاوه بر آن بیقانونی و نظام قبیلهای عرب که میزان بهرهمندی هر قبیله از امتیازات را قدرت قبیله تعیین میکرد به نابسامانیهای اقتصادی دامن میزد. در چنین جامعهای مردم به دو گروه اشراف و فرودستان تقسیم میشدند. اشراف اغلب تاجر و در رفاه نسبی؛ اما فاقد هرگونه دستاورد فرهنگی یا صنعتی جدی بودند. به گواه تاریخ در میان قریش که سرور قبایل عرب بود، شمار افراد با سواد هفده تن و در یثرب یازده نفر گزارش شده است.
[۱۵] بلاذری، احمد بن یحیی، فتوحالبلدان، ص۴۵۷-۴۵۹، قم، منشورات مکتبه الارمیه، ۱۴۰۴ ق.
ناگفته پیداست در این شرایط طبقات فرودست بویژه زنان که قدرت جنگاوری و دفاع نداشتند تا چه پایه مورد ظلمی مضاعف بودند تا آن جا که زن موجودی شوم و ناخواسته انگاشته میشد
[۱۶] عائشه عبدالرحمان بنت الشاطی، ص۴۳۳-۴۳۴، بیروت، دارالکتاب العربیه، موسوعه آل النبی، ۱۳۸۷ ق.
و قبر بهترین جایگاه ممکن برای او به شمار میرفت.
[۱۷] عائشه عبدالرحمان بنت الشاطی، ص۴۳۵، بیروت، دارالکتاب العربیه، موسوعه آل النبی، ۱۳۸۷ ق.
اسارت در جنگها
در جامعهای که کشتار و غارت خصیصهی بارز و رمز بقاء بود، زنان در درگیریهای قبیلهای به دست دشمنان اسیر و مایه ننگ قبیله میشدند، از اینرو کشتن زنان را رهایی از این مصائب میپنداشتند. قیس بن عاصم از بنیتمیم پایهگذار بدعت دختر کشی، سیزده دخترش را زنده به گور کرد.
[۱۸] ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، ج۱۳، ص۱۷۴، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، داراحیاء الکتب العربیه، ۱۹۶۱.
مبارزه با اشرافیتگرایی
پیامبر، پس از ایمان به یگانگی خدا بر برابری انسانها تاکید میورزید،
[۱۹] ابن هشام، سیره ابن هشام، ج۲، ص۳۲، تحقیق مصطفی اسقا و دیگران، بیروت، دارالمعرفه، بی تا.
و هر گونه تفاخر بر پایه معیارهای طبقاتی و اشرافی را مردود شمرد. ایشان، غلامش زید بن حارثه را نه تنها آزاد کرد؛ بلکه به فرزندی پذیرفت و آن هنگام که در صدر حاکمیت مدینه بود با دست خود درختان نخل میکاشت و آن را فدیه آزادی بردگان قرار میداد
[۲۰] بیهقی، ابوبکر احمد بن حسین، دلائلالنبوه، ج۴، ص۱۳۷، تحقیق عبد المعطی قلعجی، دارالکتب العلمیه، ۱۴۰۵ق.
و با نشستن در کنار محرومانی همچون خّباب، عمّار و صهیب بر شان و منزلت نوع انسان که فراتر از ارزشهای حقیر مادّی بود، صحه میگذارد.
مبارزه با نژادپرستی
در دوران جاهلیت اعراب معیارهایی همچون نسب،
[۲۱] اندلسی، ابن عبدربه، عقدالفرید، ج۶، ص۱۲۹، بیروت، دارالکتب العربی، ۱۴۰۳ق.
نژاد،
[۲۲] جواد، علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج۱، ص۴۹۳ به بعد، بیروت، دارالعلم للملایین، ط۱.
ثروت،
[۲۳] تکاثر/سوره۱۰۲، آیه۱-۳.
تعداد فرزندان
[۲۴] سبا/سوره۳۴، آیه۳۵ -۳۷.
و وابستگی به قبیله قدرتمند معیار برتری بر سایرین قلمداد میشد.
در قرآن کریم سوره فتح،
[۲۵] فتح/سوره۴۸، آیه۲۶.
سبا،
[۲۶] سبا/سوره۳۴، آیه۳۵ – ۳۷.
تکاثر،
[۲۷] تکاثر/سوره۱۰۲، آیه۱ – ۳.
و بسیاری از آیات دیگر، این معیارهای جاهلی نفی شده است. پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نیز در اینباره فرمود: هر کس به شیوه تعصب جاهلیت، به تعصب دعوت کند و یا بر اساس آن سخن بگوید، از ما نیست.
[۲۸] ابوداود، سلیمان بن اشعث، سنن ابی داود، ج۴، ص۳۳۲، بیروت، دارالفکر، بی تا، کتاب الادب، باب فی العصبیه، حدیث ۵۱۱۲.
اسلام فلسفه وجود نژادهای گوناگون را شناخته شدن افراد از یکدیگر معرفی کرده و ملاک برتری را تقوا میداند و در اینباره میفرماید: ای مردم! شما را از یک زن و مرد آفریدیم و شما را تیره تیره و قبیله قبیله گرداندیم تا یکدیگر را بشناسید. به درستی که گرامیترین شما نزد خدا با تقواترین شماست. بیتردید، خداوند دانای آگاه است.
[۲۹] حجرات/سوره۴۹، آیه۱۳.
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در طول رسالت خویش همواره بر این اصل تاکید ورزیده و مفاخر قبیلهای و نژادی را فاقد ارزش اعلام کرد. روزی گروهی از صحابه پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) که هنوز در فضای ارزشهای جاهلیت سیر میکردند برای تحقیر سلمان فارسی -از یاران خاص غیر عرب پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)- از نسب او پرسیدند، او اندوهگین، شکایت نزد پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) برد، پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: ای سلمان، هیچ کس بر دیگری برتری ندارد؛ مگر به تقوی. همانا برترین شما با تقواترین شماست
[۳۰] کلینی، محمد بن یعقوب، روضه الکافی، ص۱۵۸.
و به دلیل فضیلتهای انسانی در وجود سلمان، درباره او فرمود: «سلمان منّا اهل البیت».
[۳۱] طوسی، محمد بن حسن، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص۵۴، تصحیح و تعلیق میر داماد الاستر آبادی، تحقیق السید مهدی الرجایی، قم، مؤسسه آل البیت (علیهالسّلام)، ۱۴۰۴ ق.
بازستاندن حقوق زنان
زن در جاهلیت، مقهور اراده مرد و فاقد هویّت مستقل و حقوق خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی بود. قبل از ازدواج تحت قیومیّت پدر، سپس ولایت همسر و با مرگ او تحت ولایت پسران شوهر یا بستگان او بود
[۳۲] جواد، علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج۵، ص۵۳۴، بیروت، دارالعلم للملایین، ط۱.
و مانند سایر ماترک شوهر به پسر بزرگتر از زن دیگرش، تعلق میگرفت. او میتوانست زن را در تملک خود، یا دیگری درآورده، از صداقش بهرهمند و یا تا هنگام مرگ مانع ازدواجش شود. متارکه بسیار اسفبارتر از ازدواج بود و مرد با اندک بهانهای بدون شاهد و طهر و نفقه، زن را طلاق میداد.
[۳۳] جواد، علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج۵، ص۵۵۸، بیروت، دارالعلم للملایین، ط۱.
در این جامعه مرد سرنوشت زن را تعیین میکرد.
[۳۴] جواد، علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج۵، ص۵۲۷، بیروت، دارالعلم للملایین، ط۱.
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بر اساس تعالیم قرآن کریم این سنتهای ناپسند را باطل شمرد
[۳۵] نساء/سوره۴، آیه۲۲.
و به تعریف هویّتی انسانی برای زن در سه حوزه اساسی پرداخت.
تاکید بر هویّت مستقل زن
از نظر سرشت و خلقت زن را هم سان مرد معرفی کرد
[۳۶] نساء/سوره۴، آیه۱.
و بر تفاسیری که جوهره و خمیرمایه وجودی مرد را برتر از زن قرار میداد خط بطلان کشید. اصولاً در اسلام هرگونه برتریجویی مادّی اعم از مالی، طبقاتی و جنسیتی فاقد ارزش است؛ زیرا در این آیین رشد معنوی انسان (خواه زن باشد یا مرد) مورد توجه است. (قران کریم) از این رو ملاک برتری انسان بر انسان (خواه مرد یا زن)، به میزان پایبندی به فضایل انسانی بستگی دارد.
[۳۷] حجرات/سوره۴۹، آیه۱۳.
تاثیر زن در خانواده و اجتماع
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) ب
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.