پاورپوینت رستغفنی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت رستغفنی دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت رستغفنی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت رستغفنی :
علی بن سعید پاورپوینت رستغفنی
رُستُغفَنی، ابوالحسن علی بن سعید، متکلم ماتریدی و فقیه حنفی بود.
فهرست مندرجات
۱ – حیات
۲ – اساتید
۳ – پاورپوینت رستغفنی و از دست دادن اعتبارش
۴ – آثار
۵ – آرای پاورپوینت رستغفنی در قیاس با آرای ماتریدی
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع
حیات
از تاریخ ولادت و وفات او اطلاعی در دست نیست تنها میدانیم در نیمه نخست قرن چهارم میزیسته است، زیرا شاگرد ابو منصور ماتریدی بوده است که سال وفاتش را ۳۳۳ ذکر کردهاند.
[۱] الامام الحافظ زینالدین ابیالعدل قاسم بن قطلوبغا الحنفی، تاج التراجم فی من صنف من الحنفیه، ج۱، ص۲۰۱، چاپ ابراهیم صالح، بیروت ۱۴۲۰/۱۹۹۲.
نجم الدین نسفی (متوفی ۵۳۷) نیز در القند فی ذکر علماء سمرقند
[۲] نجمالدین عمر بن محمد بن أحمدالنسفی، القند فی ذکر علماء سمرقند،ص ۵۳۰، چاپ یوسف الهادی تهران، ۱۳۷۸ش/ ۱۴۲۰/ ۱۹۹۹.
گفته است که حدیثی به خط پاورپوینت رستغفنی دیده که تاریخ کتابتش ۳۳۷ بوده است.
محل ولادت او، رُسْتُغْفَن، که رَسْتَغْفَن
[۳] یاقوت حموی، کتاب معجمالبلدان، ج۲، ص۷۷۸، چاپ فردیناند و وستنفلد، لاپیزیگ ۱۸۶۶ـ۱۸۷۳، افست طهران.
و رُسْتُغَفْن
[۴] عبدالکریم بن محمد السمعانی، الأنساب، ج ۳، ص ۶۲، چاپ عبداللّه عمربارودی، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
[۵] نجمالدین عمر بن محمد بن أحمدالنسفی، القند فی ذکر علماء سمرقند، ج۱، ص۵۳۰، چاپ یوسف الهادی تهران، ۱۳۷۸ش/ ۱۴۲۰/ ۱۹۹۹.
نیز ضبط شده، از توابع سمرقند بوده است.
[۶] عزالدین ابن اثیر الجزری، اللباب فی تهذیب الأنساب، ج۲، ص۲۵، بیروت ۱۴۱۴.
[۷] الامام الحافظ زینالدین ابیالعدل قاسم بن قطلوبغا الحنفی، تاج التراجم فی من صنف من الحنفیه، ج۱، ص۱۴۵، چاپ ابراهیم صالح، بیروت ۱۴۲۰/۱۹۹۲.
اساتید
از استادان وی، فقط از ابومنصور ماتریدی نام بردهاند.
[۸] الامام الحافظ زینالدین ابیالعدل قاسم بن قطلوبغا الحنفی، تاج التراجم فی من صنف من الحنفیه، ج۱، ص۱۴۵، چاپ ابراهیم صالح، بیروت ۱۴۲۰/۱۹۹۲.
[۹] علامه ابیالحسنات محمد بن عبدالحی الکنوی الهندی، الفوائد البهیه فی تراجم الحنفیه،ص ۶۵، ۱۹۵، کراچی ۱۳۹۳.
پاورپوینت رستغفنی از مهمترین شاگردان ابومنصور بوده و در زمان خود از برجستهترین متکلمان ماتریدی به شمار میرفته است. ابو معین میمون بن محمد نسفی (متوفی ۵۰۸) در تبصرهالادله، یکی از مهمترین آثار کلامی ماتریدیه، در موارد متعددی برای بیان آرای ماتریدیه به سخنان پاورپوینت رستغفنی استناد کرده است.
[۱۰] ابومعین میمون بن محمدالنسفى، تبصره الادله فى اصولالدین، ج ۱، ص ۹۱، چاپ کلود سلامه دمشق، ۱۹۹۰.
[۱۱] ابومعین میمون بن محمدالنسفى، تبصره الادله فى اصولالدین،ج ۲، ص ۶۸۸، چاپ کلود سلامه دمشق، ۱۹۹۰.
[۱۲] ابومعین میمون بن محمدالنسفى، تبصره الادله فى اصولالدین،ج ۲، ص ۷۶۴، چاپ کلود سلامه دمشق، ۱۹۹۰.
فقهای ماتریدی نیز به آرا و آثار پاورپوینت رستغفنی استناد کردهاند
[۱۳] محییالدین عبدالقادر بن ابوالفداء قرشی حنفی، الجواهر المضیئه فی طبقات الحنفیه، ج۴، ص۲۱۳، چاپ عبدالفتاح محمدالحلو، ریاض، چاپ دوم ۱۴۱۳/۱۹۹۳.
[۱۴] ابوبکر کاشانی، بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع، ج۱، ص۳۰۳ـ۳۰۴، پاکستان ۱۴۰۹/۱۹۸۹.
[۱۵] ابن نجیم، زینالدین بن ابراهیم، ج۱، ص۱۵۷ـ۱۵۸، البحر الرائق شرح کنزالدقائق، چاپ زکریا عمیرات، بیروت ۱۴۱۸/۱۹۹۷.
[۱۶] ابن نجیم، زینالدین بن ابراهیم، ج۱، ص۲۸۹، البحر الرائق شرح کنزالدقائق، چاپ زکریا عمیرات، بیروت ۱۴۱۸/۱۹۹۷.
[۱۷] ابن عابدین، حاشیه ردالمحتار علی الدرر المختار، ج۶، ص۶۰۵، شرح تنویرالابصار فی فقه مذهب الامام ابیحنیفه النعمان، بیروت ۱۴۱۵/۱۹۹۵.
پاورپوینت رستغفنی و از دست دادن اعتبارش
با این حال پاورپوینت رستغفنی در مقایسه با متکلمان ماتریدی بعد از خود، مخصوصآ ابومُعین نسفی، ابوحَفص نجمالدین عمر نسفی صاحب عقایدالنسفیه و نور الدین صابونی صاحب البدایه منالکفایه، اهمیت و شهرت خود را از دست داد که شاید در دست نبودن آثارش نیز به این امر کمک کرده باشد. در منابع، از شاگردان او ذکری به میان نیامده است.
آثار
این چند اثر را از پاورپوینت رستغفنی دانستهاند: ۱) ارشاد المهتدی
[۱۸] ابومعین میمون بن محمدالنسفی، تبصره الادله فی اصولالدین، ج۱، ص۳۵۸، چاپ کلود سلامه دمشق، ۱۹۹۰.
[۱۹] حاجیخلیفه، کشفالظنون عن اسامی الکتب و الفنون، ج۱، ص۶۷، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.
[۲۰] علامه ابیالحسنات محمد بن عبدالحی الکنوی الهندی، الفوائد البهیه فی تراجم الحنفیه،ص ۶۵، کراچی ۱۳۹۳.
[۲۱] احمد بن مصطفی طاشکبریزاده، مفتاح السعاده و مصباح السیاده فی موضوعات العلوم، ج۱، ص۶۵۲، چاپ رفیق عجم و علی دحروج، بیروت ۱۹۹۸.
این کتاب در اصول دین و کلام بوده،
[۲۲] ابومعین میمون بن محمدالنسفی، تبصره الادله فی اصولالدین، ج۱، ص۳۵۸، چاپ کلود سلامه دمشق، ۱۹۹۰.
اما حاجی خلیفه
[۲۳] حاجیخلیفه، کشفالظنون عن اسامی الکتب و الفنون، ج۱، ص۶۷، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.
موضوع آن را فروع دین دانسته و کتاب دیگری به نام الارشاد فی اصولالدین را به وی نسبت داده است.
[۲۴] حاجیخلیفه، کشفالظنون عن اسامی الکتب و الفنون، ج۱، ص۷۰، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.
۲) الفتاوی در فروع فقهیه که در مجمعالفتاوی احمد بن محمد بن ابیبکر حنفی نقل شده است.
[۲۵] احمد بن مصطفی طاشکبریزاده، مفتاح السعاده و مصباح السیاده فی موضوعات العلوم، ج۱، ص۶۵۲، چاپ رفیق عجم و علی دحروج، بیروت ۱۹۹۸.
[۲۶] حاجیخلیفه، کشفالظنون عن اسامی الکتب و الفنون، ج۲، ص۱۲۲۳، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.
[۲۷] حاجیخلیفه، کشفالظنون عن اسامی الکتب و الفنون، ج۲، ص۱۶۰۳، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.
۳) الزوائد و الفوائد درباره انواع علوم. ۴) کتابی در خلاف که عنوانش ذکر نشده است
[۲۸] علامه ابیالحسنات محمد بن عبدالحی الکنوی الهندی، الفوائد البهیه فی تراجم الحنفیه،ص ۶۵، کراچی ۱۳۹۳.
[۲۹] ابومعین میمون بن محمدالنسفی، تبصره الادله فی اصولالدین، ج۱، ص۳۵۸، چاپ کلود سلامه دمشق، ۱۹۹۰.
[۳۰] احمد بن مصطفی طاشکبریزاده، مفتاح السعاده و مصباح السیاده فی موضوعات العلوم، ج۱، ص۶۵۲، چاپ رفیق عجم و علی دحروج، بیروت ۱۹۹۸.
[۳۱] حاجیخلیفه، کشفالظنون عن اسامی الکتب و الفنون، ج۲، ص۱۴۲۲، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.
[۳۲] علامه ابیالحسنات محمد بن عبدالحی الکنوی الهندی، الفوائد البهیه فی تراجم الحنفیه،ص ۶۵، کراچی ۱۳۹۳.
هیچ یک از این آثار تاکنون به چاپ نرسیده است. تنها نسخ خطی از اثری از وی با عنوان الاسئله و الاجوبه متعلق به قرن دهم، در کتابخانه مراد ملّا در استانبول موجود است.
آرای پاورپوینت رستغفنی در قیاس با آرای ماتریدی
آرای پاورپوینت رستغفنی تفاوت چندانی با آرای ماتریدی ندارد، جز آنکه در مسئله تصویب یا تخطئه مجتهد، برخلاف او، معتقد به تصویب بوده است.
[۳۳] محییالدین عبدالقادر بن ابوالفداء قرشی حنفی، الجواهر المضیئه فی طبقات الحنفیه، ج۲، ص۵۷۰ـ۵۷۱، چاپ عبدالفتاح محمدالحلو، ریاض، چاپ دوم ۱۴۱۳/۱۹۹۳.
[۳۴] محییالد
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.