پاورپوینت رساله واجبات (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت رساله واجبات (کتاب) دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت رساله واجبات (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت رساله واجبات (کتاب) :

پاورپوینت رساله واجبات (کتاب)

«رساله واجبات»، اثر ملا عبدالله بن حسین شوشتری (م ۱۰۲۱ ق)، نخستین رساله عملیه فارسی در بیان عبادات و افعال نماز و بعضی واجبات دیگر می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – انگیزه تالیف
۳ – ساختار کتاب
۴ – گزارش محتوا
۴.۱ – اجماع برخی بر عدم تعیین وجوب نماز جمعه
۴.۲ – شیوه نماز جمعه
۴.۳ – محتوای خطبه‌های نماز جمعه
۴.۴ – مسافت بین دو نماز جمعه
۴.۵ – وجوب نماز جمعه
۴.۶ – شرایط امام جمعه
۴.۷ – احکام نماز جماعت
۴.۸ – متابعت ماموم از امام
۵ – منبع

معرفی اجمالی

محققان این رساله به ذکر این نکته پرداخته‌اند که مشهور است جامع عباسی ، تالیف شیخ بهایی ، اولین رساله عملیه فارسی بوده، در حالی که آن رساله در سال ۱۰۳۰ ق، نوشته شده و ملا عبدالله شوشتری ، نگارنده رساله الواجبات، در سال ۱۰۲۱ ق، از دنیا رفته است. اصل این رساله در کتابخانه آیت‌الله گلپایگانی نگه داری می‌شود و در مجموعه‌ای با عنوان « رساله‌های خطی فقهی » به همت مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت علیهم‌السّلام تدوین شده و به صورت ناقص به چاپ رسیده است. در این مجموعه تنها بخش مربوط به احکام نماز جمعه و به مناسبت، احکام نماز جماعت ارائه گردیده است. (ص ۱۷۴- ۱۶۱)

انگیزه تالیف

نویسنده، در صدد بیان احکامی می‌باشد که مورد استفاده مکلفین قرار گیرد و از ذکر ادله و مستندات پرهیز کرده و بیشتر به اموری پرداخته که واجب هستند.

ساختار کتاب

این رساله در صدد بیان واجبات بوده و واجبات را در چند باب ارائه نموده است. باب چهارم آن مربوط به نمازهایی است که همه روزه واجب نیستند و دارای چند رکن است. رکن اول که در این کتاب ارائه شده مربوط به نماز جمعه است. نگارنده به ذکر فتاوی بسنده کرده و با نثر مختص قرن یازدهم هجری به ذکر احکام و نکات اخلاقی پرداخته است.

گزارش محتوا

پس از مقدمات مختصر محققان در باره رساله و ذکر کلمات ابتدای این رساله که در بیان عبادات و افعال نماز و توابع آن و برخی از واجبات دیگر می‌باشد، باب چهارم آن که مربوط به نمازهایی است که همه روزه واجب نیستند، به چند رکن تقسیم شده، سپس رکن اول آن در این وجیزه ارائه گردیده است. این رکن اختصاص به نماز جمعه، عوض از نماز ظهر در روز جمعه دارد. و چون نماز جمعه تنها با جماعت برگزار می‌شود، احکام نماز جماعت نیز آورده شده است.
نگارنده، در آغاز با تاکید بر این نکته که فقها در باره وجوب نماز جمعه در زمان غیبت اختلاف دارند، دیدگاه خود را بیان می‌کند که نماز جمعه واجب معین است؛ نه مخیر.

اجماع برخی بر عدم تعیین وجوب نماز جمعه

وی اجماع برخی بر عدم تعیین وجوب نماز جمعه را متاثر از اشتباه آنان در برداشت از کلام شیخ طوسی در کتاب «خلاف» می‌داند و معتقد است دقت بیشتر در کلام شیخ ما را به وجوب تعیینی رهنمون می‌شود.
البته با این حال دست به دامان احتیاط شده و می‌گوید: احتیاط آن است که مکلف بعد از نماز جمعه ، چهار رکعت نماز مردد بین ظهر و نافله به جا آورد.

شیوه نماز جمعه

پس از آن، شیوه به جا آوردن نماز جمعه را بدین گونه بیان کرده است:
نماز جمعه دو رکعت است و به صورت بلند و جهری بعد از دو خطبه خوانده می‌شود. در رکعت اول بهتر است بعد از حمد ، سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقین قرائت شود. هم چنین باید در رکعت اول قبل از رکوع و در رکعت دوم بعد از رکوع قنوت خوانده شود.

محتوای خطبه‌ها

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.