پاورپوینت رساله‌ لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت رساله‌ لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب (کتاب) دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت رساله‌ لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت رساله‌ لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب (کتاب) :

پاورپوینت رساله‌ لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب (کتاب)

رساله لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب به لغت پارسی و بسیار موجز و نفیس است از تالیفات عارف کامل حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمد حسین حسینی تهرانی است. موضوع این رساله تهذیب اخلاق بر مبنای سیر و سلوک و طی سفرهای چهارگانه عرفانی است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی کتاب
۲ – معرفی مؤلف
۳ – معنای سیر و سلوک
۳.۱ – لغت نامه دهخدا
۳.۲ – اسفار ملا صدرا
۳.۳ – متون اصیل عرفانی
۴ – ساختار رساله
۵ – منابع مقاله
۶ – پانویس
۷ – منبع

معرفی کتاب

مؤلف می‌ فرماید: «اصل این رساله اولین دوره از درس‌های اخلاقی و عرفانی است، که حضرت استاد گرامی ما علامه طباطبایی (روحی فداه) در سال‌های ۶۹، ۱۳۶۸ هجری قمری در حوزه علمیه قم برای بعضی از طلاب بیان فرموده و این حقیر به عنوان تقریرات درس به رشته تحریر در آورده بودم و قرائت و مرور بر آن را در اوقات قبض و کدورت و خستگی، موجب تنویر روح و تلطیف جان خود می‌ دانستم. اینک یک دوره بر آن مرور نموده با تنقیحات و اضافاتی آن را برای چاپ مهیا… می‌ کنم.»

[۱] رساله لب اللباب، سید محمد حسین حسینی، ص۱۸.

[۲] رساله لب اللباب، سید محمد حسین حسینی، ص۱۹.

آشنایان وادی معرفت با دیدن، شنیدن و خواندن این رساله به یاد رساله معروف و مشهور «تحفه الملوک در سیر و سلوک» منسوب به علامه بحر العلوم قدس سره، می‌افتند زیرا اساس و شالوده مطالب این رساله برگرفته از رساله تحفه الملوک است، حتی تعداد و ترتیب شرایط بیت و پنج گانه سلوک در هر دو رساله یکی است. که به احتمال قوی علامه طباطبایی قدس سره مباحث اخلاقی در جلسه مزبور را از روی همین رساله بحر العلوم مطرح می‌ فرمودند. در واقع رساله لب اللباب تنقیح رساله تحفه الملوک است، بدین معنا که بیشتر عناوین و مطالب هر دو رساله همسان است، و پاره ‌ای از مباحثی که مورد نظر حضرات علامه طباطبایی و علامه تهرانی قدس سره ما بوده است مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، و برخی از مسائلی که سؤال برانگیز بوده است، بطور کلی مطرح نشده است، در عوض در لابلای مطالب و جای جای مباحث در رساله لب اللباب لطایف و معارفی گنجانده شده است که در جای خود کم نظیر است و به رساله طراوت خاصی داده است که لازمه کتب و رسایل اخلاقی است.

معرفی مؤلف

مؤلف و مقرر بزرگوار این رساله در دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی به کوشش دکتر بهاء الدین خرمشاهی چنین معرفی گردیده است: «سید محمد حسین حسینی تهرانی علامهفقیه و عارف بزرگ معاصر در ۲۴محرم الحرام ۱۳۴۵ ق در تهران زاده شد. مقدمات را نزد پدر و عمویش فرا گرفت و در سال ۱۳۶۳ ق (۱۳۲۴ ش) به حوزه علمیه قم رفت و به فراگیری سطح مشغول شد. سپس به درس فقه مرحوم بروجردی و درس اصول مرحوم محقق داماد و درس تفسیر و فلسفه و کلام و اخلاق مرحوم علامه طباطبایی حاضر شد. مؤلف در سال ۱۳۷۰ ق برای تکمیل دروس خود به نجف کوچ کرد و مدتی طولانی از درس‌های تفسیر و اصول مرحوم خویی و فقه مرحوم شاهرودی و درس فقه و اصول مرحوم شیخ حسین حلی بهره برد. در سال ۱۳۷۷ ق به تهران بازگشت و در مسجد آبا و اجدادی خویش به امامت جماعت پرداخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مشهد مقدس مهاجرت کرد و به تالیف، تدریس و تربیت شاگردان اشتغال جست. تالیفات آن مرحوم بیش از چهل عنوان و در هفتاد و پنج جلد است. آن مرحوم سرانجام در سن ۷۱ سالگی در نهم صفر ۱۴۱۶ ق (۱۷تیرماه ۱۳۷۴ ش) بدرود حیات گفت و پیکر پاکش پس از تشییع جنازه و نماز به امامت آیت الله بهجت در صحن مطهر رضوی به خاک سپرده شد.»

[۳] دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، بهاء الدین خرمشاهی، ج۱، ص۹۴۰.

معنای سیر و سلوک

لغت نامه دهخدا

لغت نامه دهخدا واژگان سیر و سلوک و سفر را چنین معنی نموده است:
۱. «سیر یعنی گشت و تفرج و گردش و سفر و سیاحت… نزد صوفیان بر دو معنی اطلاق می‌ شود یکی سیر الی الله و دیگری سیر فی الله. سیر الی الله نهایت دارد و آن این است که سالک چندان سیر کند که خدا را بشناسد و چون خدا را شناخت سیر تمام شود و ابتدای سیر فی الله حاصل شود و سیر فی الله را انتها و غایت نیست. و اول درجه از درجات سیر خروج از تنگنای جهان است. و اول مقامی که در طریق سیر از آن عبور می‌ کنند مقام توبت است که آن را «باب الابواب» گویند، و در سیر اول حجاب‌ها برطرف شود و در سیر دوم حجاب‌ها بسوزد.

[۴] لغت نامه دهخدا، ج۸، ص۱۲۲۳۹.

۲. «سلوک یعنی راه رفتن. راه سپردن…. سلوک کردن یعنی سفر کردن. رسم و عادت کسی را پیروی نمودن. در عرفان سلوک طی مدارج خاص را گویند که همواره سالک باید طی کرده تا به مقام وصل و فنا برسد که از جمله مدارج توبت و مجاهدت و خلوت و عزلت و ورع و زهد و صمت و خوف و رجا و حزن و جوع و ترک شهوت و خشوع و تواضع است… و به اصطلاح صوفیان طلب تقرب حق تعالی است.»

[۵] لغت نامه دهخدا، ج۸، ص۱۲۱۱۱.

۳. «سفر در مقابل حضر یعنی بریدن مسافت… سفر در اصطلاح عرفا توجه دل است به سوی حق و اسفار چهار است: ۱. سیر الی الله. ۲. سیر فی الله. ۳. ترقی به عین حق جمع و حضرت احدیت است که مقام «قاب قوسین» است. ۴. سیر بالله عن الله است.

[۶] لغت نامه دهخدا، ج۸، ص۱۲۰۵۰.

اسفار ملا صدرا

حکیم الهی و فیلسوف ربانی صدر الدین شیرازی معروف به آخوند ملا صدرا در کتاب معروف اسفار، سفرهای چهارگانه را چنین بیان نموده است که ترجمه اش را نقل می‌ نماییم: «برای سالکان از عرفا و اولیا چهار سفر می‌ باشد، سفر اول: سفر از خلق به حق است، و سفر دوم: سفر به حق در حق است، و سفر سوم: مقابل سفر اول است زیرا سفر از حق به خلق با حق است، و سفر چهارم: از جهتی مقابل سفر دوم است زیرا سفر به حق در خلق است.»

[۷] الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، ملا صدرا، ج۱، ص۱۳.

متون اصیل عرفانی

در متون اصیل عرفانی همچون فتوحات مکیه تالیف شیخ اکبر محیی الدین بن العربی و شرح فصوص الحکم تالیف علامه داود قیصری و مصباح الانس تالیف ابن فناری، از سفرهای سه گانه بحث نموده ‌اند و از سفر چهارم هیچ سختی به میان نیاورده ‌اند و این بخاطر دقت و ظرافتی است که در عرفان وجود دارد ولی در اخلاق و حکمت متعالیه مطرح نیست. زیرا سالک و عبد در سفر چهارم ک

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.