پاورپوینت رجال کشی مع تعلیقات المیر داماد (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت رجال کشی مع تعلیقات المیر داماد (کتاب) دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت رجال کشی مع تعلیقات المیر داماد (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت رجال کشی مع تعلیقات المیر داماد (کتاب) :

پاورپوینت رجال کشی مع تعلیقات المیر داماد (کتاب)

«رجال کشی مع تعلیقات المیر داماد»، همان گونه که از نامش پیداست، شرح یا تعلیقه‌ای است از سید محمد باقر حسینی استرآبادی، معروف به میر داماد، بر کتاب رجالی معروف کشی.

[۱] رجالی معروف کشی، مقدمه، ص۸.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – ساختار کتاب
۳ – گزارش محتوا
۳.۱ – روایت چهارم کشی
۳.۲ – روایت پنجمی کشی
۳.۳ – ششمین روایت کشی
۳.۴ – حدیث هفتم
۳.۵ – سلمان فارسی
۴ – پانویس
۵ – منبع

معرفی اجمالی

این کتاب در قرن دهم هجری و به زبان عربی نوشته شده و جامعیت شخصیت میر داماد باعث قدر و قیمت مضاعف آن می‌باشد. با اینکه میر داماد بیشتر به یک فیلسوف و حکیم اشراقی شهرت دارد تا یک فقیه یا رجالی، اما جامعیت وی بیش از این حرف‌ها بوده و باعث بر جای ماندن آثار مختلفی از وی در علوم و فنون گوناگون شده است که کتاب حاضر یکی از ده‌ها مورد مذکور است.

ساختار کتاب

کتاب، در دو جلد می‌باشد که با ذکر چند روایت آغاز شده و با بررسی چند نفر از بزرگان صحابه ادامه یافته، به ذکر اوصاف روات می‌پردازد. شارح نیز در ذیل مجلات قابل ملاحظه کشی در پاورقی کتاب توضیحات لازم را ارائه نموده است.

گزارش محتوا

اولین عبارت کشی، در سرآغاز کتابش با این جمله شروع می‌شود که: « حمدویه بن نصیر الکشی،

[۲] رجالی معروف کشی، ج۱، ص۳.

قال: حدثنا محمد بن الحسین بن علی بن ابی الخطاب عن محمد بن سنان عن حذیفه بن منصور عن ابی عبدالله علیه‌السّلام قال: اعرفوا منازل الرجال منا علی قدر روایاتهم عنا»، همان گونه که ملاحظه می‌گردد روایتی است از امام صادق -علیه‌السّلام -راجع به شناخت روات حدیث که کمیت روایات نقل شده از محضر اهل بیت -علیه‌السّلام -را یکی از راه‌های شناخت راوی قرار داده است.
شارح، بعد از بیان خطبه، نظر خود را راجع به کشی، این چنین بیان می‌کند: «قول الشیخ الحدیث الحافظ الناقد الروایه ابی عمرو محمد بن عبد العزیز الکشی رحمه الله فی ما اورده شیخ الطائفه فی الکتاب الاختیار من کتابه». لفظ حمدویه، اولین نکته‌ای است که شارح به تفصیل آن را مورد بررسی قرار داده و به لحاظ لغوی و از دیدگاه لغوی‌ها به دنبال تبیین آن می‌باشد. وی سپس لفظ کشی را بررسی کرده و شهر کش را به نقل از فاضل مهندس بیرجندی در کتاب «المعمول فی مساحه الارض و بلدان الاقالیم»، از بلاد ما وراء النهر که شهر بزرگی در ابعاد سه فرسخ در سه فرسخ می‌باشد، معرفی کرده است که کشی نیر منسوب به این شهر است.
محمد بن سنان]]، به عنوان یکی از روات حدیث مذکور، دیگر نکته‌ای است که شارح در موردش قلم فرسایی نموده است. الختلی، سلیمان الخطابی که شیخ آن را در کتاب الرجال در میان اصحاب امام کاظم -علیه‌السّلام- آورده و سوید نسائی، دیگر اشخاص مورد بحث شارح در این قسمت می‌باشند.

روایت چهارم کشی

روایت چهارم کشی که از علی بن سوید النسائی است

[۳] رجالی معروف کشی، ج۱، ص۸.

، به این شرح می‌باشد: «قال کتب الی ابو الحسن الاول و هو فی السجن و اما ما ذکرت یا علی ممن تاخذ معالم دینک: لا تاخذن معالم دینک عن غیر شیعتنا فانک ان تعدیتهم اخذت دینک عن الخائنین الذین خانوا الله و رسوله و خانوا اماناتهم انهم اؤتمنوا علی کتاب الله جل و علا فحرفوه و بدلوه فعلیهم لعنه الله و لعنه رسوله و لعنه ملائکته و لعنه آبائی الکرام البرره و لعنتی و لعنه شیعتی الی یوم القیامه». این حدیث هم که نوعی برحذر داشتن از اخذ روایت از خائنین و افراد غیر معتمد است به لحاظ لفظ خانوا مورد بحث شارح قرار گرفته است. او می‌گوید: شاید لفظ خونوا بوده است از باب تفعیل، اما خانوا اماناتهم همان گونه که در بسیاری از نسخه‌ها آمده، از خیانت در مقابل امانت می‌باشد. او تعبیر صاحب کشاف را در این مورد آورده و به چندین آیه از قرآن کریم در باره آن استناد می‌نماید؛ از جمله آیه ۲۷ سوره انفال

[۴] انفال/سوره۸، آیه۱۷.

که می‌گوید: لا تخونوا الله و الرسول و تخونوا اماناتکم.
«اؤتمنوا»، دیگر لفظ مورد توجه شارح است که می‌گوید: از باب افتعال و از امانت می‌باشد و صیغه ی مجهول است. آیه ۱۱ سوره یوسف

[۵] یوسف/سوره۱۲، آیه۱۱.

هم شاهدی بر این لفظ می‌باشد.

روایت پنجمی کشی

روایت پنجمی که کشی آورده، نقل امام صادق -علیه‌السّلام -از پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم- می‌باشد که فرمود: «یحمل هذا الدین فی کل

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.