پاورپوینت رؤیای پادشاه مصر (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت رؤیای پادشاه مصر (قرآن) دارای ۷۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت رؤیای پادشاه مصر (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت رؤیای پادشاه مصر (قرآن) :

پاورپوینت رؤیای پادشاه مصر (قرآن)

رویای پادشاه مصر و تعبیر خواب یوسف و راهکاری که آن حضرت به پادشاه ارائه داد مورد اشاره آیاتی از قرآن است که به دسته بندی و نقل آنها می‌پردازیم.

فهرست مندرجات

۱ – رؤیای پادشاه
۲ – درخواست تعبیر
۳ – زمان رویا
۴ – توانایی خواب گذاران
۵ – گفتارخواب گذاران
۶ – آگاهی از تعبیر خواب
۷ – تعبیر گاوها
۸ – تعبیر خوشه‌های سبز
۹ – تعبیر خوشه‌های خشک
۱۰ – خلاصه پیام خواب
۱۱ – تعبیر خورده شدن گاو ها
۱۲ – بشارت سالهای پر بار
۱۳ – تحقق پیشگویی یوسف
۱۴ – پیامهای نهفته رؤیای
۱۴.۱ – تلاش در کشت و زرع
۱۵ – رمزهای رویای پادشاه
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع

رؤیای پادشاه

پادشاه مصر، در رویا دید که هفت گاو لاغر هفت گاو چاق را خوردند همچنین هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک را در رویا دید.
وقال الملک انی اری سبع بقرت سمان یاکلهن سبع عجاف وسبع سنبلـت خضر واخر یابسـت..

[۱] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۳.

پادشاه گفت: در خواب هفت گاو فربه را دیده‌ام که آنها را هفت گاو لاغر می‌خورند و هفت خوشه سبز دیدم و هفت خوشه خشک. ‌ای خاصگان من، خواب مرا تعبیر کنید، اگر تعبیر خواب می‌دانید.
یوسف ایها الصدیق افتنا فی سبع بقرت سمان یاکلهن سبع عجاف وسبع سنبلـت خضر واخر یابسـت لعلی ارجع الی الناس لعلهم یعلمون.

[۲] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۶.

‌ای یوسف، ‌ای مرد راستگوی، برای ما تعبیر کن که هفت گاو فربه را هفت گاو لاغر می‌خورند، و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک. باشد که من نزد مردم بازگردم و آنان آگاه گردند.

درخواست تعبیر

پادشاه مصر، خواستار تعبیر رؤیای خود، از بزرگان دربار خویش شد.
و قال الملک انی اری… یـایها الملا افتونی فی رءیـی ان کنتم للرءیا تعبرون.

[۳] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۳.

پادشاه گفت: در خواب هفت گاو فربه را دیده‌ام که آنها را هفت گاو لاغر می‌خورند و هفت خوشه سبز دیدم و هفت خوشه خشک. ‌ای خاصگان من، خواب مرا تعبیر کنید، اگر تعبیر خواب می‌دانیدمنظور از «ملا» اشراف یا ساحران و کاهنان است.

[۴] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۳۷۸.

زمان رویا

رؤیای پادشاه مصر، پس از گذشت سالیانی از زندانی شدن. یوسف علیه‌السّلام بود.
…. فلبث فی السجن بضع سنین• وقال الملک انی اری سبع بقرت سمان… ان کنتم للرءیا تعبرون.

[۵] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۲.

[۶] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۳.

و چند سال در زندان بماند. • پادشاه گفت: در خواب هفت گاو فربه را دیده‌ام که آنها را هفت گاو لاغر می‌خورند… اگر تعبیر خواب می‌دانید.
یوسف سالها در تنگنای زندان به صورت یک انسان فراموش شده باقی ماند، تنها کار او خودسازی، و ارشاد و راهنمایی زندانیان، و عیادت و پرستاری بیماران، و دلداری و تسلی دردمندان آنها بود.
تا اینکه یک حادثه به ظاهر کوچک سرنوشت او را تغییر داد، نه تنها سرنوشت او که سرنوشت تمام ملت مصر و اطراف آن را دگرگون ساخت: پادشاه مصر که می‌گویند نامش ولید بن ریان بود (و عزیز مصر وزیر او محسوب می‌شد) خواب ظاهرا پریشانی دید، و صبحگاهان تعبیر کنندگان خواب و اطرافیان خود را حاضر ساخت و چنین گفت: ” من در خواب دیدم که هفت گاو لاغر به هفت گاو چاق حمله کردند و آنها را می‌خورند، و نیز هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشکیده را دیدم که خشکیده‌ها بر گرد سبزها پیچیدند و آنها را از میان بردند

[۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۹، ص۴۲۲.

توانایی خواب گذاران

پادشاه مصر، درباره توان خواب گزاران دربار، بر تعبیر رؤیایش تردید داشت.
وقال الملک انی اری… افتونی فی رءیـی ان کنتم للرءیا تعبرون.

[۸] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۳.

پادشاه گفت: در خواب هفت گاو فربه را دیده‌ام که آنها را هفت گاو لاغر می‌خورند و هفت خوشه سبز دیدم و هفت خوشه خشک. ‌ای خاصگان من، خواب مرا تعبیر کنید، اگر تعبیر خواب می‌دانید. برداشت مزبور(تردید پادشاه) از «ان» شرطیه در جمله «ان کنتم…» استفاده می‌شود.

گفتارخواب گذاران

معبران دربار، رؤیای پادشاه مصر را آشفته دانستند.
وقال الملک انی اری… یـایها الملا افتونی فی رءیـی ان کنتم للرءیا تعبرون• قالوا اضغـث احلـم..

[۹] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۳.

[۱۰] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۴.

پادشاه گفت: در خواب… ‌ای خاصگان من، خواب مرا تعبیر کنید، اگر تعبیر خواب می‌دانید• گفتند: اینها خوابهای آشفته است.
معبران خواب پادشاه مصررا رؤیایی پیچیده دانستند.
قالوا اضغـث احلـم وما نحن بتاویل الاحلـم بعــلمین.

[۱۱] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۴.

گفتند: اینها خوابهای آشفته است و ما را به تعبیر این خوابها آگاهی نیست
«ضغث» مفرد «اضغاث» به دسته و بافته‌ای از گیاه گفته می‌شود.«ضغث» خواب گزاران با تشبیه رؤیای پادشاه مصر به دسته‌ها و بافته‌های متعدد به این معنا اشاره دارد که رؤیای وی دارای رشته‌ها و اجزایی چند است به گونه که کشف ارتباط آنها با یکدیگر و تفسیر مجموعه باهم دشوار و یا غیر ممکن است

[۱۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۵۰۹.

” اضغاث” جمع” ضغث” (بر وزن حرص) به معنی یک بسته از هیزم یا گیاه خشکیده یا سبزی یا چیز دیگر است و” احلام” جمع” حلم” (بر وزن نهم) به معنی خواب و رؤیا است، بنا بر این اضغاث و احلام به معنی خوابهای پریشان و مختلط است، گویی از بسته‌های گوناگونی از اشیاء متفاوت تشکیل شده است و کلمه” الاحلام” که در جمله” ما نحن بتاویل الاحلام بعالمین” آمده با الف و لام عهد اشاره به این است که ما قادر به تاویل اینگونه خوابها نیستیم، ذکر این نکته نیز لازم است که اظهار ناتوانی آنها واقعا به خاطر آن بوده که مفهوم واقعی این خواب برای آنها روشن نبود، و لذا آن را جزء خوابهای پریشان محسوب داشتند، چه اینکه خوابها را به دو گونه تقسیم می‌کردند:
خوابهای معنی دار که قابل تعبیر بود، و خوابهای پریشان و بی معنی که تعبیری برای آن نداشتند، و آن را نتیجه فعالیت قوه خیال می‌دانستند، بخلاف خوابهای گروه اول که آن را نتیجه تماس روح با عوالم غیبی می‌دیدند.
این احتمال نیز وجود دارد که آنها از این خواب، حوادث ناراحت کننده‌ای را در آینده پیش بینی می‌کردند و آن چنان که معمول حاشیه نشینان شاهان و طاغوتیان است تنها مسائلی را برای شاه ذکر می‌کنند که به اصطلاح مایه انبساط” خاطر عاطر ملوکانه”! گردد و آنچه ذات مبارک را ناراحت کند از ذکر آن ابا دارند، و همین است یکی از علل سقوط و بدبختی اینگونه حکومتهای جبار!.
در اینجا این سؤال پیش می‌آید که آنها چگونه جرئت کردند در مقابل سلطان مصر چنین اظهار نظر کنند و او را به دیدن خوابهای پریشان متهم سازند، در حالی که معمول این حاشیه نشینان این است که برای هر حرکت کوچک و بی معنی شاه، فلسفه‌ها می‌چینند و تفسیرهای کشاف دارند!.
ممکن است این به آن جهت باشد که آنها شاه را از دیدن این خواب، پریشان- حال و نگران یافتند، و او حق داشت که نگران باشد زیرا در خواب دیده بود گاوهای لاغر که موجودات ضعیفی بودند بر گاوهای چاق و نیرومند چیره شدند و آنها را خوردند، و همچنین خوشه‌های خشک.
آیا این دلیل بر آن نبود که افراد ضعیفی ممکن است ناگهانی حکومت را از دست او بگیرند؟.
لذا برای رفع کدورت خاطر شاه، خواب او را خواب پریشان قلمداد کردند، یعنی نگران نباش، مطلب مهمی نیست، این قبیل خوابها دلیل بر چیزی نمی‌تواند باشد!.
این احتمال را نیز بعضی از مفسران داده‌اند که: منظور آنها از” اضغاث احلام” این نبود که خواب تو تعبیر ندارد، بلکه منظور این بود که خواب پیچیده و مرکب از قسمتهای مختلف است، ما تنها می‌توانیم خوابهای یک دست و یک نواخت را تعبیر کنیم، نه اینگونه خوابها را، بنا بر این آنها انکار نکردند که ممکن است استاد ماهری پیدا شود و قادر بر تعبیر این خواب باشد، خودشان اظهار عجز کردند.

[۱۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۹، ص۴۲۳.

آگاهی از تعبیر خواب

پادشاه مصر با فرستادن ساقی دربار به نزد یوسف علیه السلام، به تعبیر خواب خویش، آگاه گشت.
وقال الملک ائتونی به.

[۱۴] یوسف/سوره۱۲، آیه۵۰.

پادشاه گفت: نزد منش بیاورید. چون فرستاده نزد او آمد، یوسف گفت: نزد مولایت بازگرد و بپرس حکایت آن زنان که دستهای خود را بریدند چه بود؟ که پروردگار من به مکرشان آگاه است.
از اینکه پادشاه مصر خواستار حضور یوسف علیه السلام شد، معلوم می‌شود که تعبیر رؤیایش را از طریق ساقی دربار شنیده بود.
در اینجا ساقی شاه که سالها قبل از زندان آزاد شده بود بیاد خاطره زندان و تعبیر خواب یوسف افتاد رو به سوی سلطان و حاشیه نشینان کرد و چنین گفت:
من می‌توانم شما را از تعبیر این خواب خبر دهم، مرا به سراغ استاد ماهر این کار که در گوشه زندان است بفرستید تا خبر صحیح دست اول را برای شما بیاورم” (و قال الذی نجا منهما و ادکر بعد امه انا انبئکم بتاویله فارسلون).
آری در گوشه این زندان، مردی روشن ضمیر و با ایمان و پاکدل زندگی می‌کند که قلبش آئینه حوادث آینده است، او است که می‌تواند پرده از این راز بردارد، و تعبیر این خواب را باز گو کند.
جمله” فارسلون” (مرا به سراغ او بفرستید) ممکن است اشاره به این باشد که یوسف در زندان ممنوع الملاقات بود و او می‌خواست از شاه و اطرافیان برای این کار اجازه بگیرد.
این سخن وضع مجلس را دگرگون ساخت و همگی چشمها را به ساقی دوختند سرانجام به او اجازه داده شد که هر چه زودتر دنبال این ماموریت برود و نتیجه را فورا گزارش دهد.
ساقی به زندان آمد به سراغ دوست قدیمی خود یوسف آمد، همان دوستی که در حق او بی وفایی فراوان کرده بود اما شاید می‌دانست بزرگواری یوسف مانع از آن خواهد شد که سر گله باز کند.
رو به یوسف کرد و چنین گفت: یوسف تو‌ای مرد بسیار راستگو، در باره این خواب چه می‌گویی که کسی در خواب دیده است که هفت گاو…

[۱۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۹، ص ۴۲۴.

تعبیر گاوها

هفت گاو چاق در رؤیای پادشاه مصر، نمودی از هفت سال آبادانی و فراوانی محصول در تعبیر یوسف علیه‌السّلام بود.
وقال الملک انی اری سبع بقرت سمان یاکلهن سبع عجاف وسبع سنبلـت خضر واخر یابسـت یـایها الملا افتونی فی رءیـی ان کنتم للرءیا تعبرون• یوسف ایها الصدیق افتنا فی سبع بقرت سمان یاکلهن سبع عجاف وسبع سنبلـت خضر واخر یابسـت لعلی ارجع الی الناس لعلهم یعلمون• قال تزرعون سبع سنین دابا فما حصدتم فذروه فی سنبله… • ثم یاتی من بعد ذلک سبع شداد.

[۱۶] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۳.

[۱۷] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۶ – ۴۸.

‌ای یوسف، ‌ای مرد راستگوی، برای ما تعبیر کن که هفت گاو فربه را هفت گاو لاغر می‌خورند، و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک. باشد که من نزد مردم بازگردم و آنان آگاه گردند. • گفت: هفت سال پی در پی بکارید و هر چه می‌دروید، جز اندکی که می‌خورید، با خوشه انبار کنید. • از آن پس هفت سال سخت می‌آید، و در آن هفت سال آنچه برایشان اندوخته‌اید بخورند مگر اندکی که نگه می‌دارید.

تعبیر خوشه‌های سبز

خوشه‌های سبز و خشک در رؤیای پادشاه مصر، پیامدار لزوم زراعت محصولات خوشه دار، در طی هفت سال آبادانی را داشت.
وقال الملک انی اری سبع بقرت سمان یاکلهن سبع عجاف وسبع سنبلـت خضر واخر یابسـت… • یوسف ایها الصدیق افتنا فی سبع بقرت سمان یاکلهن سبع عجاف وسبع سنبلـت خضر واخر یابسـت لعلی ارجع الی الناس لعلهم یعلمون• قال تزرعون سبع سنین دابا فما حصدتم فذروه فی سنبله.

[۱۸] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۳.

[۱۹] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۶.

[۲۰] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۷.

پادشاه گفت: در خواب هفت گاو فربه را دیده‌ام که آنها را هفت گاو لاغر می‌خورند و هفت خوشه سبز دیدم و هفت خوشه خشک. ‌ای خاصگان من، خواب مرا تعبیر کنید، اگر تعبیر خواب می‌دانید. • ‌ای یوسف، ‌ای مرد راستگوی، برای ما تعبیر کن که هفت گاو فربه را هفت گاو لاغر می‌خورند، و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک. باشد که من نزد مردم بازگردم و آنان آگاه گردند• گفت: هفت سال پی در پی بکارید و هر چه می‌دروید، جز اندکی که می‌خورید، با خوشه انبار کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.