پاورپوینت رابطه علیت در میان مادیات
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت رابطه علیت در میان مادیات دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت رابطه علیت در میان مادیات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت رابطه علیت در میان مادیات :
پاورپوینت رابطه علیت در میان مادیات
گاهی چنین گفته میشود که علم به رابطه علیت در میان همه موجودات و از جمله موجودات مادی علمی فطری است که عقل انسانی با آن سرشته شده و بر اساس آن در صدد تشخیص علت و معلولهای خاص برمیآید ولی چنانکه در مبحث شناختشناسی گذشت فطری بودن هیچ علم حصولی قابل اثبات نیست و بفرض ثبوت ضمانتی برای مطابقت با واقع نخواهد داشت.
اما پارهای از علوم قریب به بداهت هستند که به یک معنی میتوان آنها را فطری نامید مانند علم به وجود واقعیات مادی که در واقع از یک استدلال خفی و نیمه آگاهانه سرچشمه میگیرد علم به وجود رابطه علیت و وابستگی بعضی از موجودات مادی به بعضی دیگر نیز از همین قبیل است و هر چه به آغاز تولد نزدیکتر شویم ناآگاهانهتر میشود تا آنجا که شبیه ادراکات غریزی حیوانات میگردد و هر قدر آگاهی انسان رشد یابد بصورت آگاهانهتری ظاهر میشود تا بصورت استدلال منطقی درآید.
فهرست مندرجات
۱ – منشا اعتقاد به رابطه علیت در مادیات
۲ – علم حضوری محکمترین اعتقاد به رابطه علیت
۲.۱ – ارزیابی شکلهای اعتقاد مزبور
۲.۱.۱ – وابستگیهای موجودات مادی
۲.۱.۲ – رابطه علیت هر موجود مادی با دیگری
۲.۱.۳ – دلیل داشتن هر موجود مادی
۲.۱.۴ – نتیجهگیری از شکلهای سهگانه
۳ – راه شناختن علتهای مادی
۳.۱ – برهان تجربی
۳.۲ – کنترل شرایط تحقق یک پدیده
۳.۲.۱ – عدم ضرر قوانین تجربی به رابطه علیت
۴ – خلاصه
۵ – منبع
منشا اعتقاد به رابطه علیت در مادیات
هنگامی که کودک همراه با برخورد دو جسم صدایی را میشنود وابستگی پیدایش صوت را با برخورد آنها بصورت مبهمی درک میکند و هنگامی که روشن شدن چراغ را همزمان با فشار دادن کلید مشاهده میکند وابستگی دیگری را به همان صورت درک میکند و بدین ترتیب نفس وی مستعد میشود که وجود رابطه علیت میان پدیدههای مادی را بطور اجمال درک کند ولی چنان نیست که بتواند این رابطه را بصورت قضیه منطقی درک نماید و آن را در قالب الفاظ دقیق و گویایی بریزد تا هنگامی که قدرت تحلیل ذهنی او رشد کافی یابد و در آن صورت است که میتواند همان مطلب را بصورت قضیه منطقی درک کند و همان استدلال خفی و ارتکازی را در قالب برهان منطقی بیان نماید.
البته ممکن است در آغاز کار مفاهیمی را بکار گیرد که از دقت کافی برخوردار نباشد یا دلایلی را اقامه نماید که از نظر منطقی مغالطهآمیز باشند و مثلا چنین بپندارد که هر چیزی وابسته به چیز دیگری است یا هر موجودی در زمان و مکان خاصی پدید میآید ولی این تعمیمهای نابجا و دیگر نارسائیها در تفسیر مدرکات و استدلالات معلول ضعف نیروی تحلیلکننده ذهن است و هر قدر با تمرینهای منطقی و تحلیلهای فلسفی نیروی مزبور رشد و قوت بیشتری یابد کمتر دچار این اشتباهات میشود.
علم حضوری محکمترین اعتقاد به رابطه علیت
به هر حال همانگونه که بارها بیان کردهایم محکمترین اساس برای اعتقاد به وجود رابطه علیت علوم حضوری است و یافتن مصادیق علت و معلول در درون نفس استوارترین پایه برای انتزاع مفاهیم کلی علت و معلول بشمار میرود و زمینه را برای درک آگاهانه اصل علیت به عنوان یک قضیه بدیهی فراهم میسازد اما چون مصادیق مادی علت و معلول قابل شناخت حضوری نیستند و از سوی دیگر فطری دانستن اعتقاد به پاورپوینت رابطه علیت در میان مادیات بمعنای اول هم قابل پذیرش نیست ناچار چنین اعتقادی از نوعی استدلال سرچشمه میگیرد که در آغاز نیمه آگاهانه و ارتکازی است و تدریجا بصورت استدلال روشن منطقی درمیآید و چون این اعتقاد قریب به بداهت است میتوان آن را به یک معنی فطری نامید.
برای بررسی ارزش این اعتقاد باید نخست شکل دقیق این قضیه را بیان کنیم و سپس به تبیین منطقی آن بپردازیم.
ارزیابی شکلهای اعتقاد مزبور
پاورپوینت رابطه علیت در میان مادیات در چند شکل قابل بیان است:
وابستگیهای موجودات مادی
یکی آنکه موجودات مادی وابستگیهایی با یکدیگر دارند این قضیه که از نظر منطقی قضیه مهمله نامیده میشود دلالتی بر کلیت یا جزئیت این رابطه ندارد یعنی مفادش این نیست که همه مادیات دارای چنین رابطهای با یکدیگر هستند یا تنها بعضی از آنها چنین ارتباطی را دارند و قدر متیقن از آن وجود رابطه علیت در میان بعضی از آنها است و در واقع ارزش آن در حد موجبه جزئیه است و در مقابل سالبه کلیه و نفی مطلق علیت در میان مادیات قرار میگیرد که به اشاعره نسبت داده شده است.
رابطه علیت هر موجود مادی با دیگری
شکل دوم این است که هر موجود مادی با موجود مادی دیگری رابطه علیت دارد و مفادش این است که هیچ موجود مادی یافت نمیشود که یا علت و یا معلول برای موجود مادی دیگری نباشد ولی احتمال اینکه یک یا چند موجود مادی تنها علت برای سایر پدیدهها باشند و خودشان معلول موجود مادی دیگری نباشند هر چند معلول ماوراء طبیعت باشند یا تنها معلول علتهای مادی باشند و خودشان علت برای پدیده مادی دیگری نباشند را نفی نمیکند.
دلیل داشتن هر موجود مادی
و شکل سوم آن این است که هر موجود مادی علت مادی دارد و شکل چهارمش این است که هر موجود مادی علت برای موجودی مادی و معلول موجود مادی دیگری است و لازمه قضیه سوم نامتناهی بودن سلسله علل مادی از طرف آغاز و لازمه قضیه چهارم نامتناهی بودن آن از طرفین است.
نتیجهگیری از شکلهای سهگانه
در میان این قضایا قضیه اول یقینی و نزدیک به بدیهی است و همان است که میتوان آن را فطری نامید و اما درباره سایر قضایا کمابیش گفتگوها و اختلاف نظرهایی وجود دارد که در کتب مفصل فلسفی در مباحث مختلفی مطرح شده است.
همانگونه که اصل وجود مادیات بدیهی و بینیاز از برهان نیست وجود رابطه علیت در میان آنها هم بدیهی نخواهد بود و ارزش اعتقاد به آن نه در حد اعتقاد به اصل کلی علیت در شکل قضیه حقیقیه است و نه در حد اعتقاد به وجود رابطه علیت در مطلق موجودات که بعضی از مصادیق آن با علم حضوری درک میشود بلکه ارزش منطقی آن در مرتبه نظریات یقینی است که از سویی مبتنی بر اصل بدیهی علیت و از سوی دیگر مبتنی بر مقدمات تجربی هستند یعنی بعد از اینکه وجود حقیقی برای موجودات مادی ثابت شد و شبهات ایدآلیستی رد گردید آنگاه با کمک تجاربی که ثابت میکنند که بعضی از پدیدههای مادی بدون بعضی دیگر تحقق نمییابند چنین نتیجه گرفته میشود که رابطه علیت بمعنای عام آن یعنی مطلق وابستگی نه وابستگی مطلق در میان موجودات مادی هم برقرار است و موجود مادی علاوه بر اینکه در اصل هستی نیاز به علت هستیبخش دارد تغییرات و دگرگونیهای آن در گرو تحقق شرایطی است که بوسیله موجودات مادی دیگر فراهم میشود شرایطی که در واقع ماده را مستعد دریافت کمال وجودی جدیدی میسازد هر چند کمال قبلی را از دست بدهد.
راه شناختن علتهای مادی
همانگونه که اشاره شد برای شناختن مطلق علت و معلول راههای مختلفی وجود دارد ولی راه شناختن علت و معلولهای مادی منحصر به برهان تجربی است یعنی برهانی که در آن از مقدمات تجربی هم استفاده شده باشد.
برهان تجربی
گاهی چنین تصور میشود که مشاهده مکرر دو پدیده متعاقب دلیل علت بود
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.