پاورپوینت ذی الحقوین
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت ذی الحقوین دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ذی الحقوین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت ذی الحقوین :
ذو الراسین
کسی که دارای دو سر است را ذُوالرَأسَین (ذوالحَقْوَین) گویند. از احکام آن در باب ارث سخن گفتهاند. برخی نیز به مناسبت در بعضی ابواب دیگر به احکام آن اشاره کردهاند، برخی هم ذیل عنوان پاورپوینت ذی الحقوین به تفصیل، به بیان مسائل آن پرداختهاند.
فهرست مندرجات
۱ – مراد از ذوالرأسین
۲ – ملاک وحدت و تعدد
۲.۱ – اعتبار ملاک در ابواب مختلف
۲.۲ – تعبدی بودن یا نبودن ملاک
۳ – احکام ذوالرأسین
۳.۱ – وضو
۳.۲ – نماز
۳.۳ – روزه
۳.۴ – عبادات مالی
۳.۵ – شهادت
۳.۶ – نکاح
۳.۷ – ارث
۴ – پانویس
۵ – منبع
مراد از ذوالرأسین
مراد از ذوالرأسین که در کلمات فقها آمده، فردی است دارای دو سر و یا دو سر و دو بدن بر یک کمر و دو پا.
[۱] حسینی مراغی، عبدالفتاح، العناوین الفقهیه، ج۱، ص۵۵.
ملاک وحدت و تعدد
فقها بر پای روایتی که از امیرمؤمنان علیه السّلام دربار ارث ذوالرأسین رسیده، گفتهاند: اگر در حال خواب با بیدار کردن یکی، دیگری هم بیدار شود، یک نفر به شمار میروند، امّا اگر بیداری یکی تأثیری در بیداری دیگری نداشته باشد، دو نفر خواهند بود.
اعتبار ملاک در ابواب مختلف
البته در اینکه این ملاک تنها در مسئل ارث مبنای حکم به یکی یا دو تا بودن قرار میگیرد یا غیر ارث را نیز در بر میگیرد، اختلاف است.
برخی، شهادت را در ملاک یاد شده ملحق به ارث دانسته و در تکالیف، مانند وضو گرفتن، غسل کردن و نماز خواندن قائل به تعدد، و در نکاح قائل به اتحاد شدهاند و نیز گفتهاند: درصورت ارتکاب جنایت توسط یکی، هیچ یک قصاص نمیشود.
[۲] حلی، حسن بن یوسف، قواعد الاحکام، ج۳، ص۳۹۲.
برخی نیز ملاک یاد شده را در هم موارد معتبر دانستهاند.
[۳] نجفی جواهری، محمد حسن، جواهر الکلام، ج۳۹، ص۲۹۸.
تعبدی بودن یا نبودن ملاک
در اینکه ملاک ذکر شده تعبّدی است یا یکی از نشانهها، و ممکن است با نشانههای دیگری- همچون برخورداری از اراد واحد یا متضاد، اتحاد در میزان هوش و حافظه و اختلاف در آن- حکم به وحدت یا تعدد کرد، اختلاف است. ظاهر کلمات فقها تعبدی بودن آن است؛ هرچند برخی به تعدّی از نشان یاد شده به دیگر امارات، تصریح کردهاند.
[۴] حسینی مراغی، عبدالفتاح، العناوین الفقهیه، ج۱، ص۵۶.
[۵] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۳۹، ص۲۹۸.
بنابر قول به تسرّی، در صورت تعارض نشانهها با یکدیگر، به تصریح برخی، برای حکم به اتحاد یا تعدّد به قرعه رجوع میشود.
[۶] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۳۹، ص۲۹۸-۲۹۹.
احکام ذوالرأسین
بسیاری از فقها، بویژه قدما در احکام ذوالرأسین تنها به مورد نصّ، یعنی میراث بسنده کرده و به احکام آن در غیر میراث از عبادات و معاملات و احکام (قصاص، حدود و دیات)- به دلیل عدم وجود نصّ و نادر بودن چنین فرضی در خارج- نپرداختهاند. آنان که متعرض شدهاند، احکامی را- گاه با بیان احتمالات- ذکر کردهاند که به نمونههایی از آن اشاره میشود.
وضو
بنابر اتحاد، شستن هم اعضای وضو از باب مقدّم واجب، در حدّ امکان واجب است و وضو با عروض حدث باطل میشود؛ امّا بنابر تعدّد، هریک، حکم خود را دارد و با عروض حدث از عضو مشترک، مانند بول، وضوی هر دو باطل میشود، لیکن از عضو مختص، همچون خوابیدن، تنها وضوی همان فرد باطل میشود.
برخی، در عبادات، ذوالرأسین را دو شخص به حساب آوردهاند، در نتیجه در وضو، شستن اعضا و مسح سر و پا را بر هردو واجب دانسته و در صورت وضو نگرفتن یکی، در صحّت نماز دیگری اشکال کردهاند. هرچند گفتهاند: اقوی این است که هریک حکم مستقل دارد و به دیگری تسرّی نمیکند، همچنین است سایر عبادات.
[۷] عاملی جبعی، علی بن احمد، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج۸، ص۲۰۷-۲۰۸.
نماز
بنابر تعدّد، بر هر کدام نیّت، قرائت و ذکر م
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.