پاورپوینت دفن حضرت زهرا


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت دفن حضرت زهرا دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت دفن حضرت زهرا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت دفن حضرت زهرا :

پاورپوینت دفن حضرت زهرا

برخی ادعا کرده‌اند که دلیل دفن شبانه حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) این بوده است که ایشان نمی‌خواستند اندازه جسدشان را نامحرم ببیند؛ این در حالی‌است که از ادله دیگر روشن می‌شود علت این کار، اعلام اعتراض بوده و آن حضرت نمی‌خواستند افرادی که به ایشان ستم کرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – دفن شبانه حضرت زهرا در روایات اهل سنت
۲.۱ – روایت ابن قتیبه
۲.۲ – روایت عبدالرزاق صنعانی
۲.۳ – روایت ابن ابی‌الحدید
۳ – دفن شبانه حضرت زهرا در روایات شیعه
۴ – نتیجه
۵ – پانویس
۶ – منبع

مقدمه

گفته شده حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) را شبانه دفن کرده‌اند، یکی از دلایلی که برای این کار ذکر شده این است که به خاطر وصیت حضرت فاطمه به اسماء بنت عمیس خانم حضرت ابوبکر بود که نمی‌خواست‌ اندازه جسدش را نامحرم ببیند.
دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خلیفه، قبر پنهان، اسراری است که در درون خود پیام‌ها دارند. درست است که فاطمه این چنین خواست و این‌گونه وصیت کرد؛ ولی چه اتفاقی افتاده است که زهرا (سلام‌الله‌علیها) وصیت تاریخی‌اش را با این در‌خواست‌ها به پایان می‌برد؟! ! مگر نه این است که خشم و ناراحتی‌اش را نسبت به دشمنانش اظهار می‌کند و در واقع چندین پرسش را در برابر نگاه‌های تیز بین مورخان و آیندگان می‌گذارد تا بپرسند: چرا قبر فاطمه پنهان است؟ و چرا دختر پیامبر شبانه و پنهانی دفن شد؟ و چرا علی (علیه‌السّلام) بدون اطلاع ابوبکر و عمر بر وی نماز خواند؟ و…
آیا کسی که جانشین پیامبر بود (آن‌گونه که خود ادعا کرده‌اند) شایستگی نماز خواندن بر وی را نداشت؟
آری، فاطمه وصیت کرد که او را شبانه دفن نموده و هیچ یک از کسانی را که بر وی ستم کرده‌اند، خبر نکنند، و این بهترین سند برای شیعه است تا ثابت کنند که صدیقه شهیده مظلوم از دنیا رفته و از افرادی که بر وی ستم کرده‌اند، هرگز راضی نشده است.
روایات فراوانی در کتاب‌های شیعه و سنی بر این مطلب دلالت دارد که به اختصار چند روایت را ذکر می‌کنیم:

دفن شبانه حضرت زهرا در روایات اهل سنت

محمد بن اسماعیل بخاری می‌نویسد:
«وَعَاشَتْ بَعْدَ النبی صلی الله علیه وسلم سِتَّهَ اَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها اَبَا بَکْرٍ وَصَلَّی علیها؛

[۱] البخاری الجعفی، محمد بن اسماعیل ابو عبدالله (متوفای۲۵۶ه)، صحیح البخاری، ج۵، ص۱۳۹، ح۴۲۴۰، کتاب المغازی، باب غزوه خیبر، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر:دار ابن کثیر، الیمامه – بیروت، الطبعه:الثالثه، ۱۴۰۷ – ۱۹۸۷.

فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها)، شش ماه پس از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) زنده بود، زمانی که از دنیا رفت، شوهرش علی (علیه‌السّلام) او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را با خبر نساخت.»

روایت ابن قتیبه

ابن قتیبه دینوری در تاویل مختلف‌الحدیث می‌نویسد:
وقد طالبت فاطمه رضی الله عنها ابا بکر رضی الله عنه بمیراث ابیها رسول الله صلی الله علیه وسلم فلما لم یعطها ایاه حلفت لا تکلمه ابدا واوصت ان تدفن لیلا لئلا یحضرها فدفنت لیلا؛

[۲] الدینوری، ابو محمد عبدالله بن مسلم ابن قتیبه (متوفای۲۷۶ه)، تاویل مختلف الحدیث، ج۱، ص۲۷۹، تحقیق:محمد زهری النجار، ناشر:دار الجیل، بیروت، ۱۳۹۳ه، ۱۹۷۲م.

فاطمه از ابوبکر میراث پدرش را خواست، ابوبکر نپذیرفت، قسم خورد که دیگر با او (ابو‌بکر) سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وی حاضر نشود.

روایت عبدالرزاق صنعانی

عبد‌الرزاق صنعانی می‌نویسد:
عن بن جریج وعمرو بن دینار ان حسن بن محمد اخبره ان فاطمه بنت النبی صلی الله علیه وسلم دفنت باللیل قال فرَّ بِهَا علی من ابی بکر ان یصلی علیها کان بینهما شیء.
فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد، تا ابوبکر بر وی نماز نخواند؛ چون بین آن دو اتفاقاتی افتاده بود.
و در ادامه نیز می‌گوید:
عبد الرزاق عن بن عیینه عن عمرو بن دینار عن حسن بن محمد مثله الا انه قال اوصته بذلک
از حسن بن محمد نیز همانند این روایت نقل شده است؛ مگر این که در این روایت قید شده است که خود فاطمه این چنین وصیت کرده بود.

[۳] الصنعانی، ابو بکر عبد الرزاق بن همام (متوفای۲۱۱هـ)، المصنف، ج۳، ص۵۲۱، حدیث شماره ۶۵۵۴ و حدیث شماره: ۶۵۵۵، تحقیق حبیب الرحمن الاعظمی، ناشر: المکتب الاسلامی – بیروت، الطبعه: الثانیه، ۱۴۰۳هـ.

و ابن‌بطال در شرح صحیح بخاری می‌نویسد:
اجاز اکثر العلماء الدفن باللیل… ودفن علیُّ بن ابی طالب زوجته فاطمه لیلاً، فَرَّ بِهَا من ابی بکر ان یصلی علیها، کان بینهما شیء؛

[۴] ابن بطال البکری القرطبی، ابو الحسن علی بن خلف بن عبد الملک (متوفای۴۴۹ه)، شرح صحیح البخاری، ج۳، ص۳۲۵، تحقیق:ابو تمیم یاسر بن ابراهیم، ناشر:مکتبه الرشد – السعودیه/ الریاض، الطبعه:الثانیه، ۱۴۲۳ه – ۲۰۰۳م.

اکثر علما دفن جنازه را در شب اجازه داده‌اند. علی بن ابوطالب، همسرش فاطمه را شبانه دفن کرد تا ابوبکر به او نماز نخواند؛ چون بین آن دو اتفاقاتی افتاده بود.

روایت ابن ابی‌الحدید

ابن ابی‌الحدید به نقل از جاحظ (متوفای ۲۵۵) می‌نویسد:
وظهرت الشکیه، واشتدت الموجده، وقد بلغ ذلک من فاطمه (علیهاالسّلام) انها اوصت ان لا یصلی علیها ابوبکر؛

[۵] ابن ابی الحدید المدائنی المعتزلی، ابو حامد عز الدین بن هبه الله بن محمد بن محمد (متوفای۶۵۵ ه)،

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.