پاورپوینت دعوت‌شدگان به تقوا (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت دعوت‌شدگان به تقوا (قرآن) دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت دعوت‌شدگان به تقوا (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت دعوت‌شدگان به تقوا (قرآن) :

پاورپوینت دعوت‌شدگان به تقوا (قرآن)

دعوت‌شدگان به تقوا که در آیات قرآن معرفی شده‌اند عبارتند از:

فهرست مندرجات

۱ – اصحاب ایکه
۲ – امت‌ها
۳ – انسان‌ها
۳.۱ – چکیده دعوت انبیا
۴ – اولوالالباب
۵ – اهل‌کتاب
۶ – بندگان
۶.۱ – دعوت پیامبر از بندگان
۶.۲ – دعوت خداوند از بندگان
۷ – بنی‌اسرائیل
۷.۱ – دعوت خداوند
۷.۲ – دعوت ناهیان از منکر
۷.۳ – اعطای تورات به بنی‌اسرائیل
۷.۴ – محور تبلیغات حضرت عیسی
۸ – جبرئیل
۹ – حاجیان
۱۰ – حواریون عیسی
۱۱ – دایه
۱۲ – رهبران دینی
۱۳ – زمامداران
۱۴ – زید بن حارثه
۱۵ – فرعونیان
۱۶ – قوم ابراهیم
۱۷ – قوم الیاس
۱۸ – قوم ثمود
۱۹ – قوم عاد
۲۰ – قوم لوط
۲۰.۱ – دعوت از مهاجمان تبهکار
۲۱ – قوم نوح
۲۲ – گواهان بر وصیت
۲۳ – حضرت محمد
۲۴ – مسلمانان
۲۵ – مؤمنان
۲۵.۱ – حفظ خانواده از دوزخ
۲۶ – همسران حضرت محمد
۲۷ – یهودیان
۲۸ – پانویس
۲۹ – منبع

اصحاب ایکه

دعوت دلسوزانه شعیب علیه‌السلام از اصحاب ایکه به تقوا و دوری از گناه:
«کذب اصحـب لـیکه… • اذ قال لهم شعیب الا تتقون• فاتقوا الله واطیعون• واتقوا الذی خلقکم…؛

[۱] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۷۶.

[۲] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۷۷.

[۳] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۷۹.

[۴] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۸۴.

اصحاب ایکه (شهری نزدیک مدین‌) رسولان (خدا) را تکذیب کردند، • هنگامی که شعیب به آنها گفت: آیا تقوا پیشه نمی‌کنید؟! پس تقوای الهی پیشه کنید و مرا اطاعت نمایید! و از (نافرمانی) کسی که شما و اقوام پیشین را آفرید بپرهیزید!»

[۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۳۳۰-۳۳۷.

امت‌ها

خدا، دعوت‌کننده گذشتگان به تقوا:
«ولله ما فی السمـوت وما فی الارض ولقد وصینا الذین اوتوا الکتـب من قبلکم وایاکم ان اتقوا الله وان تکفروا فان لله ما فی السمـوت وما فی الارض وکان الله غنیـا حمیدا؛

[۶] نساء/سوره۴، آیه۱۳۱.

آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، از آن خداست. و ما به کسانی که پیش از شما، کتاب آسمانی به آنها داده شده بود، سفارش کردیم، (همچنین) به شما (نیز) سفارش می‌کنیم که از (نافرمانی) خدا بپرهیزید! و اگر کافر شوید، (به خدا زیانی نمی‌رسد؛ زیرا) برای خداست آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، و خداوند، بی‌نیاز و ستوده است.»

[۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۴، ص۱۵۸-۱۵۹.

[۸] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۵، ص۱۶۶-۱۶۷.

انسان‌ها

خداوند، فراخوان همه مردم به رعایت تقوا:
۱. «یـایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون؛

[۹] بقره/سوره۲، آیه۲۱.

ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید، آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزکار شوید.»

[۱۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۶۵۴.

۲. «احل لکم لیله الصیام الرفث الی نسائکم هن لباس لکم وانتم لباس لهن علم الله انکم کنتم تختانون انفسکم فتاب علیکم وعفا عنکم فالــن بـشروهن وابتغوا ما کتب الله لکم وکلوا واشربوا حتی یتبین لکم الخیط الابیض من الخیط الاسود من الفجر ثم اتموا الصیام الی الیل ولا تبـشروهن وانتم عـکفون فی المسـجد تلک حدود الله فلا تقربوها کذلک یبین الله ءایـته للناس لعلهم یتقون؛

[۱۱] بقره/سوره۲، آیه۱۸۷.

آمیزش جنسی با همسرانتان، در شب روزهایی که روزه می‌گیرید، حلال است. آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها (هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید). خداوند می‌دانست که شما به خود خیانت می‌کردید؛ (و این کارِ ممنوع را انجام می‌دادید؛) پس توبه شما را پذیرفت و شما را بخشید. اکنون با آنها آمیزش کنید، و آنچه را خدا برای شما مقرر داشته، طلب نمایید! و بخورید و بیاشامید، تا رشته سپید صبح، از رشته سیاه (شب) برای شما آشکار گردد! سپس روزه را تا شب، تکمیل کنید! و در حالی که در مساجد به اعتکاف پرداخته‌اید، با زنان آمیزش نکنید! این، مرزهای الهی است؛ پس به آن نزدیک نشوید! خداوند، این چنین آیات خود را برای مردم، روشن می‌سازد، باشد که پرهیزکار گردند!»
۳. «یـایها الناس اتقوا ربکم…؛

[۱۲] نساء/سوره۴، آیه۱.

[۱۳] حج/سوره۲۲، آیه۱.

[۱۴] لقمان/سوره۳۱، آیه۳۳.

ای مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید!….»

[۱۵] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۴، ص۲۱۳.

[۱۶] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۶-۷.

۴. «ولیخش الذین لو ترکوا من خلفهم ذریه ضعـفـا… فلیتقوا الله…؛

[۱۷] نساء/سوره۴، آیه۹.

کسانی که اگر فرزندان ناتوانی از خود به یادگار بگذارند از آینده آنان می‌ترسند، باید (از ستم درباره یتیمان مردم) بترسند! از (مخالفت) خدا بپرهیزند، و سخنی استوار بگویند.»

چکیده دعوت انبیا

دعوت انسان‌ها به تقوا، چکیده دعوت انبیاء :
۱. «ولله ما فی السمـوت وما فی الارض ولقد وصینا الذین اوتوا الکتـب من قبلکم وایاکم ان اتقوا الله وان تکفروا فان لله ما فی السمـوت وما فی الارض وکان الله غنیـا حمیدا؛

[۱۸] نساء/سوره۴، آیه۱۳۱.

آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، از آن خداست. و ما به کسانی که پیش از شما، کتاب آسمانی به آنها داده شده بود، سفارش کردیم، (همچنین) به شما (نیز) سفارش می‌کنیم که از (نافرمانی) خدا بپرهیزید! و اگر کافر شوید، (به خدا زیانی نمی‌رسد؛ زیرا) برای خداست آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، و خداوند، بی‌نیاز و ستوده است.»
۲. «ینزل الملـئکه بالروح من امره علی من یشاء من عباده ان انذروا انه لا الـه الا انا فاتقون؛

[۱۹] نحل/سوره۱۶، آیه۲.

فرشتگان را با روح (الهی) بفرمانش بر هر کس از بندگانش بخواهد نازل می‌کند؛ (و به آنها دستور می‌دهد) که مردم را انذار کنید؛ (و بگویید:) معبودی جز من نیست؛ از (مخالفت دستور) من، بپرهیزید!»

[۲۰] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۲، ص۳۰۸-۳۰۹.

اولوالالباب

دعوت خداوند از خردمندان (اولى‌الالباب) براى رعایت تقوا:
۱. «… واتقون یـاولی الالبـب؛

[۲۱] بقره/سوره۲، آیه۱۹۷.

… و از من بپرهیزید ای خردمندان!»
۲. «… فاتقوا الله یـاولی الالبـب لعلکم تفلحون؛

[۲۲] مائده/سوره۵، آیه۱۰۰.

… از (مخالفت) خدا بپرهیزید ای صاحبان خرد، شاید رستگار شوید!»

[۲۳] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۶، ص۲۱۸.

[۲۴] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۵، ص۹۴-۹۵.

۳. «… فاتقوا الله یـاولی الالبـب…؛

[۲۵] طلاق/سوره۶۵، آیه۱۰.

… پس از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید ای خردمندان….»

اهل‌کتاب

سفارش خدا به اهل کتاب بر رعایت تقوا:
«ولله ما فی السمـوت وما فی الارض ولقد وصینا الذین اوتوا الکتـب من قبلکم وایاکم ان اتقوا الله وان تکفروا فان لله ما فی السمـوت وما فی الارض وکان الله غنیـا حمیدا؛

[۲۶] نساء/سوره۴، آیه۱۳۱.

آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، از آن خداست. و ما به کسانی که پیش از شما، کتاب آسمانی به آنها داده شده بود، سفارش کردیم، (همچنین) به شما (نیز) سفارش می‌کنیم که از (نافرمانی) خدا بپرهیزید! و اگر کافر شوید، (به خدا زیانی نمی‌رسد؛ زیرا) برای خداست آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، و خداوند، بی‌نیاز و ستوده است.»

[۲۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۴، ص۱۵۸-۱۵۹.

[۲۸] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۲۰۸-۲۰۹.

بندگان

از مصادیق دعوت‌شدگان به تقوا، بندگان هستند.

دعوت پیامبر از بندگان

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مامور دعوت بندگان مؤمن، به رعایت تقوا:
«قل یـعباد الذین ءامنوا اتقوا ربکم…؛

[۲۹] زمر/سوره۳۹، آیه۱۰.

بگو: ای بندگان من که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! ….»

[۳۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۹، ص۴۰۰-۴۰۱.

دعوت خداوند از بندگان

دعوت خداوند از بندگان خود، برای کسب تقوا و پرهیزکاری:
«قل یـعباد الذین ءامنوا اتقوا ربکم… • … یـعباد فاتقون؛

[۳۱] زمر/سوره۳۹، آیه۱۰.

[۳۲] زمر/سوره۳۹، آیه۱۶.

بگو: ای بندگان من که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! … ای بندگان من! از نافرمانی من بپرهیزید! »

[۳۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۹، ص۴۰۷.

بنی‌اسرائیل

بنی‌اسرائیل از دعوت‌شدگان به تقوا بود.

دعوت خداوند

دعوت بنی اسرائیل از سوی خداوند به تقوا:
«یـبنی اسرءیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم وانی فضلتکم علی العــلمین• واتقوا یومـا لا تجزی نفس عن نفس شیــا ولا یقبل منها شفـعه ولا یؤخذ منها عدل ولا هم ینصرون؛

[۳۴] بقره/سوره۲، آیه۴۷.

[۳۵] بقره/سوره۲، آیه۴۸.

ای بنی اسرائیل! نعمت‌هایی را که به شما ارزانی داشتم به خاطر بیاورید؛ و (نیز به یاد آورید که) من، شما را بر جهانیان، برتری بخشیدم. و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند.»

[۳۶] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۲۰۱.

دعوت ناهیان از منکر

پند و موعظه هلاک شدگان بنی اسرائیل از سوی گروه ناهیان از منکر، به منظور تقواپیشگی و ترس آنان از خداوند:
«واذ قالت امه منهم لم تعظون قومـا الله مهلکهم او معذبهم عذابـا شدیدا قالوا معذره الی ربکم ولعلهم یتقون؛

[۳۷] اعراف/سوره۷، آیه۱۶۴.

و (به یاد آر) هنگامی را که گروهی از آنها (به گروه دیگر) گفتند: «چرا جمعی (گنهکار) را اندرز می‌دهید که سرانجام خداوند آنها را هلاک خواهد کرد، یا به عذاب شدیدی گرفتار خواهد ساخت؟! (آنها را به حال خود واگذارید تا نابود شوند!)» گفتند: «(این اندرزها،) برای اعتذار (و رفع مسؤولیت) در پیشگاه پروردگار شماست؛ بعلاوه شاید آنها (بپذیرند، و از گناه باز ایستند، و) تقوا پیشه کنند!»

[۳۸] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۸، ص۳۸۴-۳۸۵.

اینکه گروهى از بنى‌اسرائیل (قوم موسی) گروهى دیگر را به هدف دستیابى به تقوا پند مى‌دهند، مى‌فهماند که در آیین موسى علیه‌السلام، چنین امرى (دعوت به تقوا) مقرّر بوده است.

اعطای تورات به بنی‌اسرائیل

اعطای تورات به بنی اسرائیل در راستای تقوای آنان:
۱. «واذ اخذنا میثـقکم ورفعنا فوقکم الطور خذوا ما ءاتینـکم بقوه واذکروا ما فیه لعلکم تتقون؛

[۳۹] بقره/سوره۲، آیه۶۳.

و (به یاد آورید) زمانی را که از شما پیمان گرفتیم؛ و کوه طور را بالای سر شما قرار دادیم؛ (و به شما گفتیم:) آنچه را (از آیات و دستورهای خداوند) به شما داده‌ایم، با قدرت بگیرید؛ و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید)؛ شاید پرهیزکار شوید!»

[۴۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۲۹۲-۲۹۳.

۲. «واذ نتقنا الجبل فوقهم کانه ظـله وظنوا انه واقع بهم خذوا ما ءاتینـکم بقوه واذکروا ما فیه لعلکم تتقون؛

[۴۱] اعراف/سوره۷، آیه۱۷۱.

و (نیز به خاطر بیاور) هنگامی که کوه را همچون سایبانی بر فراز آنها بلند کردیم، آنچنان که گمان کردند بر آنان فرود می‌آمد؛ (و در همین حال، از آنها پیمان گرفتیم و گفتیم:) آنچه را (از احکام و دستورها) به شما داده‌ایم، با قوّت (و جدیت) بگیرید! و آنچه در آن است، به یاد داشته باشید، (و عمل کنید،) تا پرهیزگار شوید!»

[۴۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۴۳۷-۴۳۸.

محور تبلیغات حضرت عیسی

دعوت بنی اسرائیل به تقوا، محور تبلیغات عیسی علیه‌السلام:
۱. «اذ قالت الملـئکه یـمریم ان الله یبشرک بکلمه منه اسمه المسیح عیسی ابن مریم وجیهـا فی الدنیا والاخره ومن المقربین• ومصدقـا لما بین یدی من التوره ولاحل لکم بعض الذی حرم علیکم وجئتکم بـایه من ربکم فاتقوا الله واطیعون؛

[۴۳] آل عمران/سوره۳، آیه۴۵.

[۴۴] آل عمران/سوره۳، آیه۵۰.

(به یاد آورید) هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم! خداوند تو را به کلمه‌ای (وجود باعظمتی‌) از طرف خودش بشارت می‌دهد که نامش «مسیح، عیسی پسر مریم» است؛ در حالی که در این جهان و جهان دیگر، صاحب شخصیت خواهد بود؛ و از مقرّبان (الهی) است. و آنچه را پیش از من از تورات بوده، تصدیق می‌کنم؛ و (آمده‌ام) تا پاره‌ای از چیزهایی را که (بر اثر ظلم و گناه،) بر شما حرام شده، (مانند گوشت بعضی از چهارپایان و ماهی‌ها،) حلال کنم؛ و نشانه‌ای از طرف پروردگار شما، برایتان آورده‌ام؛ پس از خدا بترسید، و مرا اطاعت کنید!»

[۴۵] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۸، ص۱۷۸.

۲. «ولما جاء عیسی بالبینـت قال قد جئتکم بالحکمه ولابین لکم بعض الذی تختلفون فیه فاتقوا الله واطیعون؛

[۴۶] زخرف/سوره۴۳، آیه۶۳.

و هنگامی که عیسی دلایل روشن (برای آنها) آورد گفت: من برای شما حکمت آورده‌ام، و آمده‌ام تا برخی از آنچه را که در آن اختلاف دارید روشن کنم؛ پس تقوای الهی پیشه کنید و از من اطاعت نمایید!»

[۴۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۱، ص۱۰۳-۱۰۵.

[۴۸] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۳، ص۳۱۶.

جبرئیل

دعوت مریم علیهاالسلام به رعایت تقواى الهى از مرد ناشناس (جبرئیل) در برخورد با او:
«قالت انی اعوذ بالرحمـن منک ان کنت تقیـا؛

[۴۹] مریم/سوره۱۹، آیه۱۸.

او (سخت ترسید و) گفت: «من از شر تو، به خدای رحمان پناه می‌برم اگر پرهیزگاری!»

[۵۰] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۴، ص۵۳.

[۵۱] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۳، ص۳۴.

حاجیان

دعوت خداوند از حاجیان برای تهیه توشه تقوا برای آخرت:
«الحج اشهر معلومـت… وتزودوا فان خیر الزاد التقوی واتقون یـاولی الالبـب؛

[۵۲] بقره/سوره۲، آیه۱۹۷.

حج، در ماه‌های معینی است! … و زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است! و از من بپرهیزید ای خردمندان!»

[۵۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲، ص۵۵-۵۶.

حواریون عیسی

دعوت عیسی علیه‌السلام از حواریون به رعایت تقوای الهی و پرهیز از درخواست‌های بی‌جا از خداوند:
«اذ قال الحواریون یـعیسی ابن مریم هل یستطیع ربک ان ینزل علینا مائده من السماء قال اتقوا الله ان کنتم مؤمنین؛

[۵۴] مائده/سوره۵، آیه۱۱۲.

در آن هنگام که حواریون گفتند: ای عیسی بن مریم! آیا پروردگارت می‌تواند مائده‌ای از آسمان بر ما نازل کند؟ او (در پاسخ) گفت: از خدا بپرهیزید اگر با ایمان هستید!»

[۵۵] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج‌۶، ص۳۲۴.

[۵۶] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج‌۵، ص۱۲۸.

دایه

لزوم رعایت تقوا از سوی دایه نسبت به حقوق فرزند شیرخوار:
«والولدت یرضعن اولـدهن حولین کاملین لمن اراد ان یتم الرضاعه وعلی المولود له رزقهن وکسوتهن بالمعروف لاتکلف نفس الا وسعها لاتضار ولده بولدها ولا مولود له بولده وعلی الوارث مثل ذلک فان ارادا فصالا عن تراض منهما وتشاور فلا جناح علیهما وان اردتم ان تسترضعوا اولـدکم فلا جناح علیکم اذا سلمتم ما ءاتیتم بالمعروف واتقوا الله واعلموا ان الله بما تعملون بصیر؛

[۵۷] بقره/سوره۲، آیه۲۳۳.

مادران، فرزندان خود را دو سال تمام، شیر می‌دهند. (این) برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل کند. و بر آن کس که فرزند برای او متولّد شده (پدر)، لازم است خوراک و پوشاک مادر را به طور شایسته (در مدت شیر دادن بپردازد؛ حتی اگر طلاق گرفته باشد.) هیچ کس موظّف به بیش از مقدار توانایی خود نیست! نه مادر (به خاطر اختلاف با پدر) حق ضرر زدن به کودک را دارد، و نه پدر. و بر وارث او نیز لازم است این کار را انجام دهد (هزینه مادر را در دوران شیرخوارگی تأمین نماید). و اگر آن دو، با رضایت یکدیگر و مشورت، بخواهند کودک را (زودتر) از شیر بازگیرند، گناهی بر آنها نیست. و اگر (با عدم توانایی، یا عدم موافقت مادر) خواستید دایه‌ای برای فرزندان خود بگیرید، گناهی بر شما نیست؛ به شرط اینکه حق گذشته مادر را به طور شایسته بپردازید. و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و بدانید خدا، به آنچه انجام می‌دهید، بیناست!»

[۵۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲، ص۱۸۹-۱۹۱.

رهبران دینی

دعوت خداوند از رهبران دینی، به رعایت تقوای الهی:
«یـایها النبی اتق الله…؛

[۵۹] احزاب/سوره۳۳، آیه۱.

اى پیامبر! تقواى الهى پیشه کن …‌»

[۶۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۷، ص۱۸۷-۱۸۸.

مخاطب آیه، شخص پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است اما دستورهای داده شده می‌تواند حکمی کلی برای هر رهبر دینی باشد.

زمامداران

در قرآن دعوت از زمامداران مفسد، برای رعایت تقوای الهی شده است:
«واذا تولی سعی فی الارض لیفسد فیها…• واذا قیل له اتق الله اخذته العزه بالاثم…؛

[۶۱] بقره/سوره۲، آیه۲۰۵.

[۶۲] بقره/سوره۲، آیه۲۰۶.

(نشانه آن، این است که) هنگامی که روی بر می‌گردانند (و از نزد تو خارج می‌شوند)، در راه فساد در زمین، کوشش می‌کنند، و هنگامی که به آنها گفته شود: از خدا بترسید! (لجاجت آنان بیشتر می‌شود)، و لجاجت و تعصب، آنها را به گناه می‌کشاند…»

[۶۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲، ص۷۴-۷۶.

بنابر اینکه مقصود از «تولی» بر عهده گرفتن زمامداری باشد.

[۶۴] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۵۵.

زید بن حارثه

دعوت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله از زید بن حارثه، برای رعایت تقوای الهی درباره همسرش:
«واذ تقول للذی انعم الله علیه وانعمت علیه امسک علیک زوجک واتق الله… فلما قضی زید منها…؛

[۶۵] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۷.

(به خاطر بیاور) زمانی را که به آن کس که خداوند به او نعمت داده بود و تو نیز به او نعمت داده بودی (به فرزند خوانده‌ات زید) می‌گفتی: همسرت را نگاه‌دار و از خدا بپرهیز! (و پیوسته این امر را تکرار می‌کردی)؛… هنگامی که زید نیازش را از آن زن به سرآورد (و از او جدا شد)،..»

[۶۶] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۷، ص۳۱۹-۳۲۰.

[۶۷] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۶، ص۴۸۲-۴۸۳.

فرعونیان

دعوت موسی علیه‌السّلام از قوم فرعون، برای رعایت تقوای الهی:
«واذ نادی ربک موسی ان ائت القوم الظــلمین• قوم فرعون الا یتقون؛

[۶۸] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۰.

[۶۹] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۱.

(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت موسی را ندا داد که به سراغ قوم ستمگر برو…• قوم فرعون، آیا آنان (از مخالفت فرمان پروردگار) پرهیز نمی‌کنند؟!»

[۷۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۱۹۵-۱۹۶.

[۷۱] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۵، ص۳۵۹.

قوم ابراهیم

دعوت ابراهیم علیه‌السلام از قومش، برای یگانه پرستی و تقوای الهی:
«وابرهیم اذ قال لقومه اعبدوا الله واتقوه…؛

[۷۲] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۱۶.

ما ابراهیم را (نیز) فرستادیم، هنگامی که به قومش گفت: خدا را پرستش کنید و از (عذاب) او بپرهیزید که این برای شما بهتر است اگر بدانید!»

[۷۳] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۶، ص۱۷۱.

[۷۴] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۶، ص۲۳۱.

قوم الیاس

دعوت دلسوزانه الیاس علیه‌السلام، از قومش برای رعایت تقوا:
«وان الیاس لمن المرسلین• اذ قال لقومه الا تتقون؛

[۷۵] صافات/سوره۳۷، آیه۱۲۳.

[۷۶] صافات/سوره۳۷، آیه۱۲۴.

و الیاس از رسولان (ما) بود! به خاطر بیاور هنگامی را که به قومش گفت: آیا تقوا پیشه نمی‌کنید؟!»

[۷۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۹، ص۱۴۰.

[۷۸] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۷، ص۲۴۰.

قوم ثمود

دعوت دلسوزانه صالح علیه‌السلام از قوم ثمود، برای رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناه:
۱. «ثم انشانا من بعدهم قرنـا ءاخرین• فارسلنا فیهم رسولا منهم ان اعبدوا الله ما لکم من الـه غیره افلا تتقون؛

[۷۹] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۳۱.

[۸۰] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۳۲.

سپس جمعیت دیگری را بعد از آنها به وجود آوردیم. و در میان آنان رسولی از خودشان فرستادیم که: خدا را بپرستید؛ جز او معبودی برای شما نیست؛ آیا (با این همه، از شرک و بت پرستی) پرهیز نمی‌کنید؟!»

[۸۱] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۲۳۵-۲۳۶.

۲. «کذبت ثمود المرسلین• اذ قال لهم اخوهم صــلح الا تتقون• فاتقوا الله واطیعون• فاتقوا الله واطیعون؛

[۸۲] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۴۱.

[۸۳] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۴۲.

[۸۴] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۴۴.

[۸۵] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۵۰.

قوم ثمود رسولان (خدا) را تکذیب کردند، هنگامی که صالح به آنان گفت: آیا تقوا پیشه نمی‌کنید؟! پس تقوای الهی پیشه کنید و مرا اطاعت نمایید! پس از خدا بترسید و مرا اطاعت کنید!»

[۸۶] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۳۰۳-۳۰۴.

قوم عاد

تأکید هود علیه‌السلام در دعوتش بر تقوای الهی:
۱. «والی عاد اخاهم هودا قال یـقوم اعبدوا الله ما لکم من الـه غیره افلا تتقون؛

[۸۷] اعراف/سوره۷، آیه۶۵.

و به سوی قوم عاد، برادرشان هود را (فرستادیم)؛ گفت: ای قوم من! (تنها) خدا را پرستش کنید، که جز او معبودی برای شما نیست! آیا پرهیزگاری پیشه نمی‌کنید؟!»

[۸۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۲۲۴-۲۲۷.

۲. «ثم انشانا من بعدهم قرنـا ءاخرین• فارسلنا فیهم رسولا منهم ان اعبدوا الله ما لکم من الـه غیره افلا تتقون؛

[۸۹] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۳۱.

[۹۰] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۳۲.

سپس جمعیت دیگری را بعد از آنها به وجود آوردیم.• و در میان آنان رسولی از خودشان فرستادیم که: خدا را بپرستید؛ جز او معبودی برای شما نیست؛ آیا (با این همه، از شرک و بت پرستی) پرهیز نمی‌کنید؟!»
۳. «کذبت عاد المرسلین• اذ قال لهم اخوهم هود الا تتقون• فاتقوا الله واطیعون• فاتقوا الله واطیعون• واتقوا الذی امدکم بما تعلمون؛

[۹۱] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۲۳.

[۹۲] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۲۴.

[۹۳] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۲۶.

[۹۴] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۳۱.

[۹۵] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۳۲.

قوم عاد (نیز) رسولان (خدا) را تکذیب کردند، هنگامی که برادرشان هود گفت: آیا تقوا پیشه نمی‌کنید؟! پس تقوای الهی پیشه کنید و مرا اطاعت نمایید! و از (نافرمانی) خدایی بپرهیزید که شما را به نعمت‌هایی که می‌دانید امداد کرده.»

[۹۶] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۵، ص۴۲۰-۴۲۱.

[۹۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۲۹۱.


  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.