پاورپوینت دانایی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
10 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت دانایی دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت دانایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت دانایی :

خرد

شاید کمتر موضوعی، مثل به کارگیری عقل و اندیشه در بیانات امام علی (علیه‌السلام) مورد توجه قرار گرفته باشد. در سخنان گهربار ایشان، از عقل، به منشأ شرافت و شخصیت انسانی، زیور و زینت آدمی، ریشه و سرچشمه همه خوبی‌ها، عامل سعادت انسانی، ابزار و سلاح همه کارها، درمان و علاج ناکامی‌ها، حیات و زندگی روح، اصل و ریشه دانش و انگیزه فهم و درک انسان و در یک جمله سرچشمه ادب و دین‌داری و عشق و تعهد و ایمان، یاد شده است. تمام این تجلیل‌ها از عقل، نشانه ارج و عظمتی است که آن حضرت، برای به کارگیری آن در حیات و زندگی انسان‌ها قائل هستند.

فهرست مندرجات

۱ – وصف خرد و عقل
۱.۱ – سودمندترین دارایی
۱.۲ – بهترین دانش
۱.۳ – چونان آیینه ای صاف
۱.۴ – شمشیر برنده
۱.۵ – سرشارترین توانگری
۱.۶ – نیک‌اندیشی
۱.۷ – بالاترین دوراندیشی
۱.۸ – میزان خرد
۱.۹ – نگهداری خرد
۱.۱۰ – خفتن عقل
۱.۱۱ – حسود خرد
۱.۱۲ – کشتارگاه‌های خرد
۱.۱۳ – علت غفلت از خرد
۱.۱۴ – نیمی از خردمندی
۱.۱۵ – سخن گفتن در جای مناسب
۲ – اوصاف خردمندان
۲.۱ – پندپزیری خردمند
۲.۲ – نشانه خردمند
۲.۳ – انسان با بصیرت
۲.۴ – سیراب شدن از دریای دانش
۲.۵ – عبرت‌پذیر بودن خردمندان
۲.۶ – توصیف خردمند و جاهل
۲.۷ – سفر خردمندان
۲.۸ – خبرنگاران زیاد، خردمندان اندک
۲.۹ – صندوق راز خردمند
۲.۱۰ – برابر پیوند با دانایان
۳ – توصیف نادان
۳.۱ – صرف نیکی در موردش
۳.۲ – دل احمق در زبان او
۳.۳ – مردم بی‌خرد
۳.۴ – مزاح و کاستی عقل
۳.۵ – سستی خرد
۳.۶ – اسیر هوسرانی
۳.۷ – کم خردترین مردم
۳.۸ – بدبخت حقیقی
۳.۹ – نشانه کم عقلی
۳.۱۰ – آفات بی توجهی به عقل
۴ – نتایج تفکر و خردورزی
۴.۱ – زیان و سود
۴.۲ – بینایی در پناه تفکر
۴.۳ – نتیجه اندیشیدن
۴.۴ – نجات با عقل
۴.۵ – خرد و اندیشه
۴.۶ – فهمیدن در گروی تفکر
۴.۷ – حصول پیروزی
۴.۸ – دوست صمیمی انسان
۴.۹ – اندیشیدن در احوال ملت های پیشین
۴.۱۰ – نمایان شدن حق و باطل
۵ – پانویس
۶ – منبع

وصف خرد و عقل

حضرت علی (علیه‌السلام) در نهج البلاغه به تفصیل به مسئله خرد و عقل پرداخته‌اند، که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

سودمندترین دارایی

«لا مال اعود من العقل؛

[۱] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۳۴، حکمت ۱۱۳.

هیچ دارایى سودمندتر از خرد نیست.

بهترین دانش

«لا علم کالتفکر؛

[۲] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۳۴، حکمت ۱۱۳.

هیچ دانشی همانند تفکر (و اندیشه برای کسب حقایق) نیست».

چونان آیینه ای صاف

«الفکر مراه صافیه؛

[۳] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۷۱، حکمت ۳۶۵.

اندیشه، آیینه‌ای است صاف و شفاف».

شمشیر برنده

«العقل حسام قاطع؛

[۴] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۸۰، حکمت ۴۲۴.

خرد، شمشیری برنده است».

سرشارترین توانگری

«ان اغنی العقل، و اکبر الفقر الحمق؛

[۵] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۲۳، حکمت ۳۸.

سرشارترین توانگری، خردمندی است و بزرگ‌ترین تهیدستی نابخردی است».

نیک‌اندیشی

«افق ایها السامع من سکرتک و استیقظ من غفلتک و اختصر من عجلتک، و انعم الفکر فیما جاک علی لسان النبی الامی صلی الله علیه و آله ما لا بد منه و لا محیص عنه؛

[۶] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۱۴۲، خطبه ۱۵۳.

پس بیدار شو ای شنونده! و به خود آی از آن مستی که تو را از تو ربوده و از غفلتی که تو را در خود فرو برده است و از شتاب و حرص و آز در امور دنیوی (بیش از نیازهای ضروری) کم کن و خوب بیاندیش در آنچه که به زبان پیامبر امی صلی‌الله‌علیه‌وآله به تو رسیده است، اموری که چاره و گریز از آن‌ها امکان‌پذیر نیست».

بالاترین دوراندیشی

«لا عقل کالتدبیر؛

[۷] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۳۴، حکمت ۱۱۳.

هیچ عقل و دارتی مانند دوراندیشی نیست».

میزان خرد

«رسولک ترجمان عقلک، و کتابک ابغل ما ینطق عنک!؛

[۸] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۶۴، حکمت ۳۰۱.

فرستاده تو بازگوکننده خرد توست و نامه‌ات رساترین سخن‌گوی توست».

نگهداری خرد

«فرض الله… ترک شرب الخمر تحصینا للعقل؛

[۹] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۵۲، حکمت ۲۵۲.

خداوند واجب فرمود… ترک شراب‌خواری را به منظور نگهداری خرد».

خفتن عقل

«نعوذ بالله من سبات العقل، و قبح الزلل.

[۱۰] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۲۳۴، خطبه ۲۲۴.

پناه می‌ریم به خدا، از خفتن عقل و زشتی لغزش».

حسود خرد

«عجب المرء بنفسه احد احد حساد عقله؛

[۱۱] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۴۷، حکمت ۲۱۲.

خود پسندی انسان یکی از حسودان خرد اوست».

کشتارگاه‌های خرد

«اکثر مصارع العقول تحت بروق المطامع؛

[۱۲] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۴۸، حکمت ۲۱۹.

بیش‌ترین کشتارگاه‌های خرد، در پرتو درخشندگی طمع‌هاست».

علت غفلت از خرد

«اعلموا ان الامل یسهی العقل، و ینسی الذکر؛

[۱۳] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۶۷، خطبه ۸۶.

بدانید که آرزو، خرد را دچار غفلت می‌سازد و یاد خدا را به فراموشی می‌سپارد».

نیمی از خردمندی

«قله العیال احد الیسارین، التوادد نصف العقل، الهم نصف الهرم؛

[۱۴] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۳۸، حکمت ۱۴۲.

کمی عیال یکی ار دو راحتی است، و اظهار مودت و دوستی با همگان نیمی از خردمندی است و اندوه‌باری نیمی از (شکست) پیری است».

سخن گفتن در جای مناسب

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!

«لا خیر فی الصمت عن الحکم، کما انه لا خیر فی القول بالجهل؛

[۱۵] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۴۳، حکمت ۱۸۲.

لب فرو بستن از گفتار حکیمانه خوب نیست؛ چنان‌که سخن گفتن از روی نادانی خوبی ندارد».

اوصاف خردمندان

امام علی (علیه‌السلام) در نهج البلاغه اوصافی را درباره خردمندان برشمردند که بدین قرار است:

پندپزیری خردمند

«ان العاقل یتعظ بالاداب، و البهائم لا تتعظ الا بالضرب!؛

[۱۶] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۲۷۴، نامه ۳۱.

خردمند با آداب پند می‌پذیرد؛ اما چهارپایان پند نپذیرند جز با کتک!».

نشانه خردمند

«اذا تم العقل نقص الکلام.

[۱۷] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۲۷، حکمت ۷۱.

چون خرد کامل شود، سخن کم گردد».

انسان با بصیرت

«انما البصیر من سمع فتفکر، و نظرش فابصر، و انتقع بالعبر، ثم سلک جددا واضحا یتجنب فیه الصرعه فی المهاوی؛

[۱۸] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۱۴۲، خطبه ۱۵۳.

جز این نیست که انسان بینا کسی است که بشنوند و در آن بیندیشد و نظر کند و بینا شود و از تجارب دنیا بهره گیرد، سپس در راه راست و روشن حرکت کند و از سقوط در سیاه‌چال‌ها، و از گمراهی در گژراهه‌ها بپرهیزد».

سیراب شدن از دریای دانش

«من فهم علم غور العلم؛ و من علم غور العلم صدر عن شرائع الحکم؛

[۱۹] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۲۲، حکمت ۳۱.

کسی که فهم دارد، از عمق حقایق علمی آگاه می‌شود و کسی که از عمق حقایق آگاه شود، از دریایی احکام سیراب می‌گردد».

عبرت‌پذیر بودن خردمندان

خردمندان عبرت‌پذیرند!

«رحم الله امرا تفکر فاعتبر، و اعتبر فابصر، فکان ما هو کائن من الدنیا عن قلیل لم یکن، و کانما هو کائن من الاخره عما قلیل لم یزل؛

[۲۰] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۹۰، خطبه ۱۰۳.

خدا رحمت کند مردی را که اندیشید و عبرت اندوخت و از عبرت اندوخته بینایی یافت، آنچه که از دنیا وجود دارد پس از اندک زمانی گویی وجود نداشته است و گویی آنچه را که از آخرت وجود دارد، پس از اندک زمانی، پس از مرگ) ابدی است».

توصیف خردمند و جاهل

«قد سئل عن العاقل فقال (علیه‌السلام): هو الذی یضع الشیء مواضعه. فقیل: فصف لنا الجاهل، فقال: قد فعلت؛

[۲۱] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۵۰، حکمت ۲۳۵.

علی (علیه‌السلام) در پاسخ به این پرسش که خردمند کیست؟ فرمود: خردمند کسی است که هر چیزی را در جای خود به کار برد. عرض شد: نادان را برای ما توصیف فرما! فرمود: توصیف کردم».

سفر خردمندان

«لیس للعاقل ان یکون شاخصا الا فی ثلاث: مرمه لمعاش، إو خطوه فی معاد، او لذه فی غیر محر؛

[۲۲] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۷۶، حکمت ۳۹۰.

خردمند را شایسته نیست که سفر کند مگر برای یکی از سه مقصد: اصلاح امور زندگی، تحصیل توشه آخرت و لذت بردن بر وجه حلال».

خبرنگاران زیاد، خردمندان اندک

«اعقلوا الخبر اذا سمعتموه عقل رعایه لا عقل روایه، فان رواه العلم کثیر، و رعاته قلیل؛

[۲۳] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۳۱، حکمت ۹۸.

هرگاه خبری شنیدید با عقل بسنجید و به روایت آن بسنده نکنید؛ زیرا راویان دانش بسیارند؛ اما نظرکنندگان در آن اندک».

صندوق راز خردمند

«صدر العاقل صندوق سره؛

[۲۴] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۳۱۹، حکمت ۶.

سینه خردمند، صندوق راز اوست».

برابر پیوند با دانایان

«قطیعه الجاهل تعدل صله العاقل؛

[۲۵] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۲۷۴، نامه ۳۱.

بریدن از نادان، برابر پیوند با داناست».

توصیف نادان

امام علی (علیه‌السلام) در نهج البلاغه اوصافی را درباره نادانان برشمردند که بدین قرار است:

صرف نیکی در موردش

«لیس لواضع المعروف فی غیر حقه، و عند غیر اهله، من الحظ فیما اتی الا محمده اللئام، و ثنا الاشرار، و مقاله الجهال، مادام منعما علیهم؛

[۲۶] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۱۳۰، خطبه ۱۴۲.

برای آن‌که نیکی‌ها را در غیر موردش و در اختیار غیر اهلش قرار دهد، بهره‌ای جز ستایش انسان‌های پست و درود گفتن ناکسان و گفتار نادانان نیست، و این‌ها نیز تا وقتی که به آن‌ها بخشش می‌کند، می‌باشد».

دل احمق در زبان او

دل احمق در زبانش است!

«قلب الاحمق فی فیه، و لسان العاقل فی قلبه؛

[۲۷]

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.