پاورپوینت خلیل بن عبدالله خلیلی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت خلیل بن عبدالله خلیلی دارای ۸۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خلیل بن عبدالله خلیلی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت خلیل بن عبدالله خلیلی :

پاورپوینت خلیل بن عبدالله خلیلی قزوینی

ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌بن‌ احمد،معروف به خلیلی قزوینی، حافظ ‌ و محدّث‌ و شرح‌حال‌نگار ایرانی‌ قرن ‌ چهارم‌ و پنجم‌ بود.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی خلیلی قزوینی
۱.۱ – سفر به نیشابور
۱.۲ – مشایخ‌ اجازه ‌خلیلی
۱.۳ – توثیق‌
۱.۴ – قضاوت
۱.۵ – در گذشت
۱.۶ – مشهورترین اثر
۱.۷ – هدف‌ از تألیف‌ الارشاد
۱.۸ – استناد به الارشاد
۱.۹ – دیگر آثار خلیلی‌
۲ – فهرست منابع‌
۳ – پانویس
۴ – منبع

معرفی خلیلی قزوینی

خاندان‌ خلیلی‌ از خاندانهای‌ مشهور در علوم‌، به‌ویژه‌ در علم‌ حدیث ‌، به‌شمار می‌آیند.
جد او، ابوعبدالله‌ احمدبن‌ ابراهیم‌ (متوفی‌ ۳۲۷)، از محدّثان‌ مشهور بود و در قزوین‌ از ابن‌ماجه‌ قزوینی‌ ، صاحب‌ سنن‌، حدیث‌ شنیده‌ و مسند او را نوشته‌ بود.

[۱] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۲، ص‌ ۷۶۶، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

[۲] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌ ۲، ص‌۵۰، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

دو عموی‌ او محمد و ابراهیم‌، پدرش‌ عبدالله‌ و برادرش‌ اسماعیل‌بن‌ عبدالله‌ از محدّثان‌ قزوین‌ بودند.

[۳] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۲، ص‌ ۷۶۶، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

[۴] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌ ۱، ص‌ ۱۵۱، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

[۵] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌۲، ص‌ ۱۵، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

[۶] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌۲، ص‌ ۲۰۳، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

[۷] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌ ۳، ص‌۷۰، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

تاریخ‌ ولادت‌ خلیلی‌ را سال ‌ ۳۶۷ دانسته‌اند، باتوجه‌ به‌ سخن‌ او

[۸] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۲، ص‌۷۴۰ـ۷۴۱، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

که‌ اولین‌ استاد خود را ابن‌ماک‌ مزکّی‌ قزوینی‌ (متوفی‌ ۳۷۲) ذکر کرده‌ و کمترین‌ سن‌ برای‌ صحت‌ تحمل‌ حدیث‌ پنج‌ سال‌ بوده‌ است‌.
ذهبی ‌

[۹] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، سیر اعلام‌النبلاء، ج‌۱۷، ص‌ ۶۶۷.

نیز نوشته‌ که‌ او هنگام‌ وفات‌ در ۴۴۶، هشتاد سال‌ داشته‌ است‌.

سفر به نیشابور

خلیلی‌ برای‌ شنیدن‌ حدیث‌ به‌ شهرهای‌ گوناگونی‌ سفر کرد.

[۱۰] محمدبن‌ احمد ذهبی‌، العبر فی‌ خبر من‌ غبر، ج‌ ۳، ص‌ ۲۱۳، چاپ‌ فؤاد سید، کویت‌ ۱۹۸۴.

نخستین‌ سفر او به‌ نیشابور و برای بهره‌گیری‌ از درس‌ ابوعبدالله‌ حاکم‌ نیشابوری‌ (متوفی‌ ۴۰۵) بود و بعدها او را به‌ نیکی‌ و دانش‌ بسیار ستود.

[۱۱] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۳، ص‌ ۸۵۱، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

او در این‌ سفر از مشایخ‌ حدیثی‌ دیگری‌، چون‌ ابوالحسین‌ احمدبن‌ محمد خفاف‌ نیشابوری‌ و ابوبکر محمدبن‌ احمدبن‌ عَبدوس‌ مُزَکَّی‌ ، نیز حدیث ‌ شنید.

[۱۲] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۳، ص‌ ۸۲۳، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

[۱۳] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۳، ص‌ ۸۳۵، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

[۱۴] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۳، ص‌ ۸۳۹، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

[۱۵] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۳، ص‌ ۹۱۱، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

[۱۶] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، سیر اعلام‌النبلاء، ج‌ ۱۷، ص‌ ۶۶۶.

مشایخ‌ اجازه ‌خلیلی

مشایخ‌ اجازه‌ و استادان‌ خلیلی، علاوه‌ بر پدرش‌ که‌ مطالبی‌ از او نقل‌ کرده‌ است‌،

[۱۷] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۳، ص‌۹۵۰، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

ابوالحسن‌ علی‌بن‌ عمر دارقُطنی‌ ، ابوسعید قاسم‌بن‌ علقمه‌ شروطی‌ ابهری‌ ابوسعید قاسم‌بن‌ علقمه‌ شُرُوطی‌ ابهری‌ ، و ابوطاهر محمدبن‌ عبدالرحمان‌ المُخَلِّص‌ بودند.

[۱۸] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، سیر اعلام‌النبلاء، ج‌ ۱۷، ص‌ ۶۶۶.

[۱۹] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۱، ص‌ ۲۴ـ۲۹، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

افزون‌ بر فرزندش‌ ابوزید واقد و اسماعیل‌بن‌ عبدالجباربن‌ ماکی‌ ، ابوبکربن‌ لال‌ همدانی‌ (متوفی‌ ۳۹۸) نیز، با اینکه‌ از شیوخ‌ و استادانش‌ به‌ شمار می‌آمده‌، از او حدیث ‌ شنیده‌ است‌.

[۲۰] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، تاریخ‌الاسلام‌ و وفیات‌ المشاهیر و الاعلام‌، ج‌ ۹، ص‌ ۶۸۱، چاپ‌ بشار عواد معروف‌، بیروت‌ ۱۴۲۴/۲۰۰۳.

[۲۱] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۱، ص‌ ۲۹ـ۳۰، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

ا بن‌ماکولا نیز از او اجازه نقل‌ روایت ‌ گرفته‌ است‌.

[۲۲] علی‌بن‌ هبه‌الله‌ ابن‌ماکولا، اکمال‌ الکمال‌، ج‌ ۳، ص‌ ۱۷۴، حیدرآباد دکن‌ ۱۳۸۱.

ماکولاماکولا

توثیق‌

محدّثان‌، خلیلی‌ را موثق ‌ دانسته‌ و او را با اوصافی‌ چون‌ امام ‌، حافظ‌، آشنا به‌ علل‌ حدیث‌ و رجال‌ ، کثیرالجمع‌ و الروایه‌ و عالی‌الاسناد ستوده‌اند.

[۲۳] علی‌بن‌ هبه‌الله‌ ابن‌ماکولا، اکمال‌ الکمال‌، ج‌ ۳، ص‌ ۱۷۵، حیدرآباد دکن‌ ۱۳۸۱.

[۲۴] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌ ۲، ص‌ ۴۰۶، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

[۲۵] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، تاریخ‌الاسلام‌ و وفیات‌ المشاهیر و الاعلام‌، ج‌ ۹، ص‌ ۶۸۱، چاپ‌ بشار عواد معروف‌، بیروت‌ ۱۴۲۴/۲۰۰۳.

[۲۶] علی‌بن‌ سلیمان‌ یافعی‌، مرآه‌الجنان‌، ج‌ ۳، ص‌ ۴۹، بیروت‌ ۱۴۱۷/۱۹۹۷.

قضاوت

شرح‌حال‌ نگاران‌، خلیلی‌ را قاضی‌ نیز دانسته‌اند ولی‌ در این‌ باره‌ توضیح‌ بیشتری‌ نداده‌اند.

[۲۷] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، سیر اعلام‌النبلاء، ج‌ ۱۷، ص‌ ۶۶۶.

[۲۸] ابن‌عماد حنبلی‌، شذرات‌ الذهب‌، ج‌ ۳، ص‌ ۲۷۴.

در گذشت

خلیلی‌ در اواخر ۴۴۶ در قزوین‌ از دنیا رفت‌.

[۲۹] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌ ۲، ص‌ ۴۰۷، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

[۳۰] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، تاریخ‌الاسلام‌ و وفیات‌ المشاهیر و الاعلام‌، ج‌ ۹، ص‌ ۶۸۲، چاپ‌ بشار عواد معروف‌، بیروت‌ ۱۴۲۴/۲۰۰۳.

مشهورترین اثر

مشهورترین‌ اثر خلیلی، الارشاد فی‌ معرفه‌ علماء الحدیث ‌ است‌.
ذهبی ‌

[۳۱] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، سیر اعلام‌النبلاء، ج‌ ۱۷، ص‌ ۶۶۶.

[۳۲] ذ هبی‌، تذکره‌الحفاظ‌، ج‌ ۳، ص‌ ۱۱۲۳

، صفدی ‌

[۳۳] خلیل‌بن‌ ایبک‌ صفدی‌، الوافی‌ بالوفیات‌، ج‌ ۱۳، ص‌ ۲۴۷.

و سیوطی ‌

[۳۴] عبدالرحمان‌ سیوطی‌، طبقات‌الحفاظ‌، ج۱، ص‌ ۴۴۹، چاپ‌ علی‌محمد عمر، قاهره‌ ۱۴۱۷/ ۱۹۹۶.

با عنوان‌ الارشاد فی‌ معرفه‌ المحدثین‌ و متأخران‌ مانند حاجی‌خلیفه‌ ،

[۳۵] حاجی‌خلیفه‌، کشف‌الظنون‌، ج‌ ۱، ستون‌۷۰.

کتانی ‌

[۳۶] محمدبن‌ جعفر کتانی‌، الرساله‌ المستطرفه‌ لبیان‌ مشهور کتب‌ السنه‌ المشرفه‌، ج۱، ص‌ ۱۰۸، کراچی‌ ۱۳۷۹/۱۹۶۰ م‌.

و بروکلمان از آن‌ با عنوان‌ الارشاد فی‌ علماء البلاد یاد کرده‌اند.
اصل‌ این‌ کتاب‌ در دست‌ نیست‌ و آنچه‌ از آن‌ باقی‌ مانده‌ منتخبی‌ است‌ که‌ ابوطاهر احمدبن‌ محمد اصفهانی‌ مشهور به‌ حافظ‌ سِلَفی‌ (متوفی‌ ۵۷۶) آن‌ را برای‌ تدریس‌ و القا بر شاگردانش‌ تهیه‌ کرده‌ و شاگردش‌، ا بوالمکارم‌ مفضل‌بن‌ علی‌بن‌ مفرج‌ مقدسی ‌، در ۵۷۲ آن‌ را نزد سلفی ‌ به‌ قرائت‌ آموخته‌ است‌.
سلفی‌ نیز کتاب‌ را از روی‌ نسخه‌ای‌ کهن‌ نزد استادش‌، اسماعیل‌بن‌ عبدالجبار قزوینی‌ ، که‌ شاگرد خلیلی‌ بوده‌، در سال‌ ۵۰۱ در قزوین‌ خوانده‌ است‌.

[۳۷] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۱، ص‌ ۱۵۲، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

ذهبی‌

[۳۸] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، سیر اعلام‌النبلاء، ج‌ ۱۷، ص‌ ۶۶۶.

نیز منتخب‌ سلفی‌ را در دست‌ داشته‌ و ظاهراً اصل‌ این‌ کتاب‌ را ندیده‌ است‌.
علاوه‌ بر حافظ‌ سلفی‌ ، زین‌الدین‌ ابوالعدل‌ قاسم‌ابن‌ قُطلُوبُغا (متوفی‌ ۸۷۹)، محدّث‌ و مورخ ‌ و فقیه ‌ حنفی ‌، نیز این‌ کتاب‌ را به‌ ترتیب‌ حروف‌ الفبا مرتب‌ کرده‌ است‌، که‌ ظاهراً در دست‌ نیست‌.

[۳۹] حاجی‌خلیفه‌، کشف‌الظنون‌، ج‌ ۱، ستون‌۷۰.

[۴۰] محمدبن‌ جعفر کتانی‌، الرساله‌ المستطرفه‌ لبیان‌ مشهور کتب‌ السنه‌ المشرفه‌، ج۱، ص‌ ۱۰۸، کراچی‌ ۱۳۷۹/۱۹۶۰ م‌.

هدف‌ از تألیف‌ الارشاد

خلیلی‌

[۴۱] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۱، ص‌ ۵۳ـ۵۴، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

هدف‌ خود را از تألیف‌ الارشاد ، نوشتن‌ کتابی‌ دربار محدّثان‌ و راویان‌ مشهور به‌ ترتیب‌ شهرها و تبیین‌ سخن‌ بزرگان‌ علم‌ حدیث‌ و رجال ‌ دربار جرح ‌ و تعدیل ‌ و توثیق ‌ افراد بیان‌ کرده‌ است‌.
برای‌ این‌ منظور، وی‌ در الارشاد به‌ تابعین ‌ و اتباع ‌ آنان‌ و محدّثان‌ پس‌ از آنان‌ پرداخته‌ ولی‌ صحابه ‌ را در این‌ کتاب‌ نیاورده‌ و وعده‌ داده‌ است‌ که‌ کتابی‌ در طبقات‌ صحابه‌ تألیف‌ خواهد کرد.
او

[۴۲] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۱، ص‌ ۱۵۷ـ۱۸۵، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

الارشاد را با بحث‌ دربار اقسام‌ حدیث‌ ، العله ‌ ( حدیث ‌ معیوب ‌) و معرفه‌الشاذ آغاز کرده‌ و اولین‌ شهری‌ که‌ به‌ معرفی‌ محدّثان‌ و راویان‌ آن‌ پرداخته‌ مدینه ‌ است‌ و در ذیل‌ آن‌ به‌ شیوخ‌ و شاگردان‌ م الک‌بن‌ انس‌ و نیز نحو شکل‌گیری‌ و گسترش‌ مذهب ‌ مالکی ‌ اشاره‌ کرده‌ است‌.

[۴۳] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۱، ص‌ ۱۸۶ـ۳۱۸، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

وی‌ پس‌ از مدینه‌ به‌ راویان‌ مکه ‌

[۴۴] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۱، ص‌ ۳۱۹، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

و سپس‌ شام ‌ و مصر

[۴۵] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۱، ص‌ ۳۹۹، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

و دیگر شهرها پرداخته‌ است‌.

استناد به الارشاد

محدّثان‌ به‌ این‌ کتاب‌ بسیار توجه‌ داشته‌ و به‌ آن‌ استناد می‌کرده‌اند

[۴۶] جمال‌الدین‌ یوسف‌ مزی‌، تهذیب‌الکمال‌ فی‌ اسماء الرجال‌، ج‌ ۱، ص‌ ۳۸۳، چاپ‌ بشار عواد معروف‌، بیروت‌، ۱۲۴۲۲/۲۰۰۲.

[۴۷] جمال‌الدین‌ یوسف‌ مزی‌، تهذیب‌الکمال‌ فی‌ اسماء الرجال‌، ج‌ ۸، ص‌۴۱۰، چاپ‌ بشار عواد معروف‌، بیروت‌، ۱۲۴۲۲/۲۰۰۲.

[۴۸] جمال‌الدین‌ یوسف‌ مزی‌، تهذیب‌الکمال‌ فی‌ اسماء الرجال‌، ج‌ ۹، ص‌ ۲۵۱، چاپ‌ بشار عواد معروف‌، بیروت‌، ۱۲۴۲۲/۲۰۰۲.

[۴۹] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، سیر اعلام‌النبلاء، ج‌ ۹، ص‌ ۲۳۴.

[۵۰] محمدبن‌ احمدبن‌ عثمان‌ ذهبی‌، سیر اعلام‌النبلاء، ج‌ ۱۴، ص‌ ۱۱۶.

با این‌همه‌، ذهبی

[۵۱] ذهبقی، تذکره‌الحفاظ‌، ج‌ ۳، ص‌ ۱۱۲۴.

‌این‌ کتاب‌ را، به‌ سبب‌ اشتباهات‌ فراوان‌ آن‌، نقد کرده‌ است‌.
این‌ کتاب‌ با تحقیق‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، در ۱۴۰۹/۱۹۸۹ در ریاض‌ منتشر شده‌ است‌.

دیگر آثار خلیلی‌

دیگر آثار خلیلی‌ عبارت‌اند از: ۱) فضائل‌ قزوین‌ ، که‌ رافعی ‌

[۵۲] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌ ۱، ص‌ ۵۱، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

[۵۳] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌ ۳، ص‌ ۱۳۲، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

از آن‌ نام‌ برده‌ و احادیثی‌ نیز از آن‌ نقل‌ کرده‌ است‌. ۲) تاریخ‌ قزوین‌ ، که‌ رافعی‌

[۵۴] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌ ۲، ص‌ ۴۰۶، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

از آن‌ با عنوان‌ تاریخ‌ قزوین‌ و فضائلها یاد کرده‌، که‌ ظاهراً غیر از فضائل‌ قزوین‌، و شامل‌ شرح‌حال‌ محدّثان‌ و عالمان‌ قزوین‌ بوده‌، ولی‌ رافعی‌

[۵۵] عبدالکریم‌بن‌ محمد رافعی‌، التدوین‌ فی‌ اخبار قزوین‌، ج‌ ۱، ص‌۱۰، چاپ‌ عزیزاللّه‌ عطاردی‌، تهران‌، ۱۳۷۶ ش‌.

آن‌ را در ذکر متقدمان‌، وافی‌ ندانسته‌ است‌.
احتمالاً سخن ‌ حاکم‌ نیشابوری‌ ، استاد خلیلی‌، دربار‌ اقدام‌ محدّثان‌ به‌ تدوین‌ تاریخ‌ شهرهای‌ خود و نیز مطالع‌ تاریخ‌ نیشابور حاکم‌ نیشابوری‌

[۵۶] ابویعلی‌ خلیل‌بن‌ عبدالله‌ خلیلی‌، کتاب‌ الارشاد الی‌ معرفه‌ علماء الحدیث‌ (من‌ تجزئه‌السلفی‌)، ج‌ ۳، ص‌ ۸۵۳، چاپ‌ محمدسعیدبن‌ عمر ادریس‌، ریاض‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

سبب‌ شده‌ است‌ که‌ خلیلی‌ این‌ کتاب‌ را تألیف‌ کند.
مزّی‌

[۵۷] جمال‌الدین‌ یوسف‌ مزی‌، تهذیب‌الکمال‌ فی‌ اسماء الرجال‌، ج‌ ۲۷، ص‌ ۴۱، چاپ‌ بشار عواد معروف‌، بیروت‌، ۱۲۴۲۲/۲۰۰۲.

و ابن‌حجر عسقلانی‌

[۵۸] احمدبن‌ علی‌ ابن‌حجر عسقلانی‌، لسان‌المیزان‌، ج‌ ۵، ص‌ ۲۶۱، بیروت‌، ۱۳۹۰.

از این‌ کتاب‌ نام‌ برده‌ و از آن‌ نقل‌ قول‌ کرده‌اند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.