پاورپوینت خلیفه پیامبر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت خلیفه پیامبر دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خلیفه پیامبر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت خلیفه پیامبر :

جانشین رسول خدا

خداوند به پیامبرش دستور داد که برای خود جانشین انتخاب کند که در مسأله جانشین بعد از پیامبر بین شیعه و سنی اختلاف شده است.

فهرست مندرجات

۱ – نص برامامت حضرت علی
۱.۱ – قصیده حسان بن ثابت
۱.۲ – متواتر بودن خبر
۲ – برداشت از کلمه مولی
۲.۱ – پاسخ به اهل سنت
۲.۲ – قرائن تخصیص بلا مخصص
۲.۲.۱ – قرینه اول
۲.۲.۲ – قرینه دوم
۲.۲.۳ – قرینه سوم
۲.۲.۴ – قرینه چهارم
۲.۲.۵ – قرینه پنجم
۲.۲.۶ – قرینه ششم
۲.۲.۷ – قرینه هفتم
۳ – پانویس
۴ – منبع

نص برامامت حضرت علی

ینادیهم یوم الغدیر نبیهم بخم و اسمع بالنبی منادیا فقال له قم یا علی و اننی رضیتک من بعدی اماما و هادیا (حسان بن ثابت)
در سال دهم هجری پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از مدینه حرکت و بمنظور ادای مناسک حج عازم مکه گردید، تعداد مسلمین را که در این سفر همراه پیغمبر بودند مختلف نوشته‌اند ولی مسلما عده زیادی بالغ بر چند هزار نفر در رکاب پیغمبر بوده و در انجام مراسم این حج که به حجه الوداع مشهور است شرکت داشتند. نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) پس از انجام مراسم حج و مراجعت از مکه بسوی مدینه روز هجدهم ذیحجه در سرزمینی بنام غدیر خم توقف فرمودند زیرا امر مهمی از جانب خداوند بحضرتش وحی شده بود که بایستی بعموم مردم آنرا ابلاغ نماید و آن ولایت و خلافت علی (علیه‌السّلام) بود که بنا بمفاد و مضمون آیه شریفه زیر رسول خدا مامور تبلیغ آن بود:
یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس.

[۱] مائده/سوره۵، آیه۶۷.

. ‌ای پیغمبر آنچه را که از جانب پروردگارت بتو نازل شده (بمردم) برسان و اگر (این کار را) نکنی رسالت او را نرسانیده‌ای و (بیم مدار که) خداوند ترا از (شر) مردم نگه میدارد. پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دستور داد همه حجاج در آنجا اجتماع نمایند و منتظر شدند تا عقب ماندگان برسند و جلو رفتگان نیز باز گردند. مگر چه خبر است؟ هر کسی از دیگری می‌پرسید چه شده است که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ما را در این گرمای طاقت فرسا و در وسط بیابان بی آب و علف نگهداشته و امر به تجمع فرموده است؟ زمین بقدری گرم و سوزان بود که بعضی‌ها پای خود را بدامن پیچیده و در سایه شترها نشسته بودند. بالاخره انتظار بپایان رسید و پس از اجتماع حجاج رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دستور داد از جهاز شتران منبری ترتیب دادند و خود بالای آن رفت که در محل مرتفعی بایستد تا همه او را ببینند و صدایش را بشنوند و علی (علیه‌السّلام) را نیز طرف راست خود نگهداشت و پس از ایراد خطبه و توصیه درباره قرآن و عترت خود فرمود:
الست اولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قالوا بلی، قال: من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله.

[۲] علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۳۷، ص۱۲۳، نقل از معانی الاخبار.

[۳] علی بن مغازلی، مناقب ابن مغازلی، ص۴۴.

[۴] حاکم الحسکانی، شواهد التنزیل، ج ۱ ص۱۹۰.

[۵] ابن صباغ، فصول المهمه، ص۲۷.

آیا من بمؤمنین از خودشان اولی بتصرف نیستم؟ (اشاره به آیه شریفه النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم) عرض کردند بلی، فرمود من مولای هر که هستم این علی هم مولای اوست، خدایا دوست او را وست بدار و دشمنش را دشمن بدار هر که او را نصرت کند کمکش کن و هر که او را وا گذارد خوار و زبونش بدار. و پس از آن دستور فرمود که مسلمین دسته بدسته خدمت آنحضرت که داخل خیمه‌ای در برابر خیمه پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نشسته بود رسیده و مقام ولایت و جانشینی رسول خدا را باو تبریک گویند و بعنوان امارت بر او سلام کنند و اول کسی که خدمت علی (علیه‌السّلام) رسید و باو تبریک گفت عمر بن خطاب بود که عرض کرد: بخ بخ لک یا علی اصبحت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنه. به به‌ای علی امروز دیگر تو امیر و فرمانروای من و فرمانروای هر مرد مؤمن و زن مؤمنه‌ای شدی.

[۶] شیخ مفید، الارشاد، ج ۱، ص۱۷۷.

[۷] علامه امینی، الغدیر، ج۱، ص۲۷۶.

[۸] علامه امینی، الغدیر، ج۱، ص۲۷۲.

[۹] علی بن مغازلی، مناقب ابن مغازلی، ص۴۶.

و بدین ترتیب پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) علی علیه‌السّلام را بجانشینی خود منصوب نموده و دستور داد که این مطلب را حاضرین بغائبین برسانند.

قصیده حسان بن ثابت

حسان بن ثابت از حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) اجازه خواست تا در مورد ولایت و امامت علی (علیه‌السّلام) و منصوب شدنش در غدیر خم بجانشینی نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) قصیده‌ای گوید و پس از کسب رخصت چنین گفت:
ینادیهم یوم الغدیر نبیهم بخم و اسمع بالنبی منادیا و قال فمن مولیکم و ولیکم؟ فقالوا و لم یبدوا هناک التعادیا الهک مولانا و انت ولینا و لن تجدن منا لک الیوم عاصیا فقال له قم یا علی و اننی رضیتک من بعدی اماما و هادیا فمن کنت مولاه فهذا ولیه فکونوا له انصار صدق موالیا هناک دعا اللهم و ال ولیه و کن للذی عادی علیا معادیا

[۱۰] النیسابوریی، الفتال، روضه الواعظین، ج ۱، ص۱۰۳.

[۱۱] طبرسی، فضل بن حسن، احتجاج، ج ۱، ص۱۶۱.

روز غدیر خم مسلمین را پیغمبرشان صدا زد و با چه صدای رسائی ندا فرمود (که همگی شنیدند) و فرمود فرمانروا و صاحب اختیار شما کیست؟ همگی بدون اظهار اختلاف عرض کردند که:
خدای تو مولا و فرمانروای ماست و تو صاحب اختیار مائی و امروز از ما هرگز مخالفت و نافرمانی برای خودت نمی‌یابی. پس بعلی فرمود یا علی برخیزکه من ترا برای امامت و هدایت (مردم) بعد از خودم برگزیدم. (آنگاه بمسلمین) فرمود هر کس را که من باو مولا (اولی بتصرف) هستم این علی صاحب اختیار اوست پس شما برای او یاران و دوستان راستین بوده باشید. و آنجا دعا کرد که خدایا دوستان او را دوست بدار و با کسی که با علی دشمنی کند دشمن باش. رسول اکرم فرمود‌ای حسان تا ما را بزبانت یاری میکنی همیشه مؤید بروح القدس باشی.

متواتر بودن خبر

ثبوت و تواتر این خبر بحدی برای فریقین واضح است که هیچگونه جای انکار و ابهامی را برای کسی باقی نگذاشته است زیرا مورخین و مفسرین اهل سنت نیز در کتابهای خود با مختصر اختلافی در الفاظ و کلمات نوشته‌اند که آیه تبلیغ (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک… الخ) در روز هیجدهم ذیحجه در غدیر خم درباره علی (علیه‌السّلام) نازل شده و پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ضمن ایراد خطبه فرموده است که من کنت مولاه فعلی مولاه

[۱۲] ابن صباغ، فصول المهمه، ص۲۵.

[۱۳] حاکم الحسکانی، شواهد التنزیل، ج۱، ص۲۰۴.

[۱۴] علی بن مغازلی، مناقب ابن مغازلی، ص۵۹-۶۲.

[۱۵] ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۴، ص۷۴.

[۱۶] الطبری، محب الدین، ذخائر العقبی، ص۶۷.

[۱۷] قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع الموده، ج۱، ص۱۰۹.

[۱۸] فخر رازی، تفسیر کبیر، ج۲۹، ص۴۵۹.

.

برداشت از کلمه مولی

ولی چون کلمه مولی معانی مختلفه دارد بعضی از آنان در این مورد طفره رفته و گفته‌اند که در این حدیث مولی بمعنی اولی بتصرف نیست بلکه بمعنی دوست و ناصر است یعنی آنحضرت فرمود من دوست هر کس هستم علی نیز دوست اوست چنانکه ابن صباغ مالکی در فصول المهمه پس از آنکه چند معنی برای کلمه مولی مینویسد می‌گوید:
فیکون معنی الحدیث من کنت ناصره او حمیمه او صدیقه فان علیا یکون کذلک.

[۱۹] ابن صباغ، فصول المهمه، ص۲۸.

پس معنی حدیث چنین باشد که هر کسی که من ناصر و خویشاوند و دوست او هستم علی نیز (برای او) چنین است!

پاسخ به اهل سنت

در پاسخ این آقایان که پرده تعصب دیده عقل و اندیشه آنها را از مشاهده حقایق باز داشته است ابتداء معانی مختلفه‌ای که در کتب لغت برای کلمه مولی قید شده است ذیلا مینگاریم تا ببینیم کدامیک از آنها منظور نظر رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بوده است.
کلمه مولی بمعنی اولی بتصرف و صاحب اختیار، بمعنی بنده، آزاد شده، آزاد کننده، همسایه، هم پیمان و همقسم، شریک، داماد، ابن عم، خویشاوند، نعمت پرورده، محب و ناصر آمده است. بعضی از این معانی در قرآن کریم نیز بکار رفته است چنانکه در سوره دخان مولی بمعنی خویشاوند آمده است:
یوم لا یغنی مولی عن مولی شیئا.

[۲۰] دخان/سوره۴۴، آیه۴۱.

و در سوره محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) کلمه مولی بمعنی دوست بوده.و ان الکافرین لا مولی لهم.

[۲۱] محمد/سوره۴۷، آیه۱۱.

و در سوره نساء بمعنی هم عهد آمده چنانکه خداوند فرماید:و لکل جعلنا موالی.

[۲۲] نسا/سوره۴، آیه۳۳.

و در سوره احزاب بمعنی آزاد کرده آمده است:فان لم تعلموا آباءهم فاخوانکم فی الدین و موالیکم

[۲۳] احزاب/سوره۳۳، آیه۵.

(عتقائکم)

[۲۴] وجوه قرآن، ص۲۷۸.

.
از طرفی بعضی از این معانی درباره پیغمبر اکرم صدق نمی‌کند زیرا آنحضرت بنده و آزاد کرده و نعمت پرورده کسی نبود و با کسی نیز همقسم نشده بود برخی از آنکلمات هم احتیاج بتوصیه و سفارش نداشت بلکه گفتن آنها نوعی سخریه بشمار می‌رفت که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در آن شدت گرما وسط بیابان مردم را جمع کند و بگوید من پسر عموی هر کس هستم علی هم پسر عموی اوست، یا من همسایه هر که هستم علی هم همسایه اوست و هکذا… همچنین قرائن حال و مقام نیز بکار بردن کلمه مولی را بمعنی دوست و ناصر که دستاویز اکثر رجال اهل سنت است اقتضاء نمیکند زیرا مدلول و مفاد آیه تبلیغ با آن شدت و تهدید که میفرماید اگر این کار را بجا نیاوری مثل اینکه وظائف رسالت را انجام نداده‌ای میرساند که مطلب خیلی مهمتر و بالاتر از این حرفها است که پیغمبر در آن بیابان گرم و سوزان توقف نموده و مردم را از پس و پیش جمع کند و بگوید من دوست و ناصر هر که هستم علی هم دوست و ناصر اوست، تازه اگر مقصودش این بود در اینصورت بعوض مردم باید بعلی می‌گفت که من محب و ناصر هر که هستم تو هم محب و ناصر او باش نه مردم، و اگر منظور جلب دوستی مردم بسوی علی بود در اینصور

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.