پاورپوینت خلق (سیرت)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت خلق (سیرت) دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خلق (سیرت)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت خلق (سیرت) :

پاورپوینت خلق (سیرت)

خُلُق به ضم خاء یا خُلْق، جمع اخلاق به‌معنای صورت باطنی انسان است که سیرت نیز نامیده می‌شود.

فهرست مندرجات

۱ – معنای لغوی
۲ – معنای اصطلاحی
۳ – آیات مرتبط با خُلُق
۴ – انواع پژوهش‌های اخلاقی
۴.۱ – اخلاق توصیفی
۴.۲ – فلسفه اخلاق
۴.۳ – علم اخلاق
۴.۴ – اخلاق تربیتی
۵ – مقالات مرتبط
۶ – پانویس
۷ – منبع

معنای لغوی

خُلُق به ضم خاء یا خُلْق، جمع اخلاق به‌معنای صورت باطنی و ناپیدای انسان است که سرشت و سیرت نیز نامیده می‌شود؛ چنان‌که خَلْق به فتح خاء بر صورت ظاهری و دیدنی انسان دلالت دارد.

[۱] تاج‌العروس، ج‌۱۳، ص‌۱۲۴.

[۲] مفردات، ص‌۲۹۷.

[۳] لغت نامه، ج‌۶، ص‌۸۷۱۱.

معنای اصطلاحی

خُلق در اصطلاح، ملکه‌ای نفسانی است که به اقتضای آن، فعلی به سهولت و بدون نیاز به فکر‌کردن، از انسان صادر می‌شود.
خُلُق به ضم خاء یا خُلْق، جمع اخلاق به‌معنای صورت باطنی انسان است که سیرت نیز نامیده می‌شود.
ارتباط میان معنای لغوی و اصطلاحی خُلق بدین‌گونه است که صورت باطنی انسان را کیفیّات نفسانی وی می‌سازد؛ چنان‌که صورت ظاهری وی را کیفیّات جسمانی او رقم می‌زند.
با توجّه به‌معنای اصطلاحی، تنها به قوّه انجام دادن کار، خُلق گفته نمی‌شود؛ زیرا رابطه خُلق با انجام دادن کار، بیش از حد مذکور است. نسبت خُلق با انجام دادن کار مانند نسبت آمادگی و مهارت کاتب با نوشتن حروف و کلمات است که به سهولت و بدون فکر و تروّی صورت می‌گیرد؛

[۴] المباحث المشرقیه، ج‌۱، ص‌۵۰۹.

چنان‌که خُلْق بر خودِ فعل انجام گرفته نیز اطلاق نمی‌شود و فقط بر مصدر روحی و نفسانی انجام‌دادن کار اطلاق می‌گردد؛

[۵] المباحث المشرقیه، ج‌۱، ص‌۵۰۹.

امّا برخی از باب توسعه و مجاز آن را درباره خود فعل نیز به‌کار‌می‌برند.

[۶] الذریعه، ص‌۱۱۴.

خُلْق، براساس نوع فعلی که از آن صادر می‌شود به پسندیده یا ناپسند اتّصاف می‌یابد؛ هرچند وقتی خُلْق یا اخلاق به‌صورت مطلق و بدون وصف یا قیدی به‌کار رود، به‌معنای خُلْق پسندیده است.

[۷] المیزان، ج‌۱۹، ص‌۳۶۶.

با توجّه به تعریف اصطلاحی خُلق، در تعریف حکیمان مسلمان از علم اخلاق، به‌طور معمول عنایت اصلی به خُلقیّات و ملکات و تمیز نیک و بد آن‌ها از یک‌دیگر است و توجّهی به خود فعل نیست.

[۸] اخلاق‌ناصری، ص۴۸.

[۹] تهذیب‌الاخلاق، ص۲۷.

[۱۰] معراج‌السعاده، ص‌۴۵‌ـ‌۴۶.

چنان‌که اشاره شد، اتّصاف خُلْق به پسندیده یا ناپسند براساس حُسن و قُبح افعالی است که از وی صادر می‌شود؛ پس جای این پرسش هست که در چه علمی باید حُسن و قُبح فعل را شناخت تا به شناسایی خُلْق پسندیده یا ناپسند دست یافت؟
احتمالا با توجّه به این پرسش است که برخی از حکیمان بزرگ، در گذشته، و بسیاری از عالمان معاصر، تعریفی جامع از علم اخلاق ارائه می‌کنند؛ به‌طوری که شناسایی حُسن و قُبح افعال کلّی را هم جزو علم اخلاق می‌دانند.

[۱۱] اسفار، ج‌۴، ص‌۱۱۴‌ـ‌۱۱۶.

[۱۲] التنبیه علی سبیل السعاده، ص‌۲۱.

[۱۳] اخلاق در قرآن، ج‌۱، ص‌۲۴۱.

«ملکه» آن‌دسته از کیفیات نفسانی است که به کندی از‌بین می‌رود، در برابر دسته دیگری ازآن به نام «حال» که به سرعت زوال می‌پذیرد.

[۱۴] اسفار، ج‌۴، ص‌۶۳.

[۱۵] تهذیب الاخلاق، ص‌۲۷.

[۱۶] احیاء علوم الدین، ج‌۳، ص‌۹۶.

آیات مرتبط با خُلُق

در قرآن کریم، واژه اخلاق و نیز خُلْق به‌کار نرفته است؛ امّا واژه «خُلُق» ۲ بار ذکر شده است:
۱.‌ در ستایش پیامبر گرامی اسلام خداوند می‌فرماید: «واِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظیم».

[۱۷] قلم/سوره۶۸، آیه۴.

۲. مخاطبان حضرت هود(علیه السلام) در پاسخ به دعوت‌های مکرّر او به اخلاق پسندیده عقلی و شرعی، گفتند: «چه تو ما را موعظه کنی و چه از وعظ و تبلیغ ما دست برداری، ما ایمان نخواهیم آورد»

[۱۸] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۳۶.

؛ زیرا از منظر آنان، این سخنان چیز تازه‌ای نبود؛ بلکه تکرار سنّت‌های گذشتگان بود و ارزش پیروی نداشت:«اِن هـذا اِلاّ خُلُقُ الاَوَّلین».

[۱۹] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۳۷.

گرچه واژه خُلُق در همین دو آیه به‌کار رفته است؛ ولی بی‌تردید بسیاری از آیات قرآن کریم با مسائل اخلاقی ارتباط دارد؛ زیرا از طرفی پیامبر‌اسلام(صلی الله علیه وآله)فرموده است: «إنّما بُعِثْتُ لأُتمِّم مکارمَ الأخلاق»

[۲۰] مسند الرضا، ص‌۱۳۱.

[۲۱] مجمع‌البیان، ج‌۱۰، ص‌۸۶.

[۲۲] بحارالانوار، ج‌۶۸، ص‌۳۷۳.

[۲۳] بحارالانوار، ج‌۶۸، ص۳۸۲.

[۲۴] بحارالانوار، ج‌۱۶، ص‌۲۱۰.

[۲۵] بحارالانوار، ج‌۶۷، ص‌۳۷۲.

و از سوی دیگر، قرآن نیز سند بعثت است؛ بنابراین، باید ضمن معرفی مکارم اخلاقی چگونگی آراستگی به آنها را هم بیان کند.
از‌جمله آیات مرتبط با مقوله اخلاق، آیات مشتمل بر واژه‌هایی است که با اخلاق، پیوند مفهومی دارند؛ مانندواژه‌های: دسّ و تزکیه

[۲۶] شمس/سوره۹۱، آیه۹.

، سعادت و شقاوت

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.