پاورپوینت خلاصه القانون فی الطب (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت خلاصه القانون فی الطب (کتاب) دارای ۱۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خلاصه القانون فی الطب (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت خلاصه القانون فی الطب (کتاب) :

خلاصه القانون فی الطب (کتاب)

کتاب «خلاصه القانون فی الطب »، تالیف محمود بن محمد چغمینی ، از نگاشته‌های طبی قرن هفتم هجری است. این کتاب، خلاصه ی تمام ابواب و سرفصل‌های مورد توجه در طب سنتی است که به زبان عربی به رشته تحریر درآمده است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی کتاب
۲ – ساختار کتاب
۳ – گزارش محتوا
۴ – وضعیت کتاب
۵ – پانویس
۶ – منبع

معرفی کتاب

این کتاب، برخلاف آنچه از اسمش برای خواننده تداعی می‌شود، تنها یک خلاصه ساده از کتاب «قانون» ابن سینا نیست، بلکه- چنان که مؤلف در مقدمه گفته است- گزیده‌ای است از مهم‌ترین موضوعات دانش طب که به یاد داشتن آنها بر هر پزشکی لازم است

[۱] خلاصه القانون فی الطب، محمود بن محمد چغمینی، ص۱۲.

مؤلف، موضوعات این کتاب را از کتب پیشینیان خود انتخاب کرده است و تعبدی بر مطالب و یا ترتیب مباحث کتاب «قانون» ندارد. شاید شهرت روزافزون کتاب «قانون»، چغمینی را بر آن داشته تا اسمی این چنین فریبنده برای کتاب خود برگزیند.البته مصحح این اثر با این توجیه که متن کتاب، عربی است و نام انتخابی مؤلف، فارسی، عنوان قانونچه را به «خلاصه القانون فی الطب» تغییر داده است.به هرحال این اثر پس از نگارش، مورد توجه بسیاری از حوزه‌های آموزشی پزشکی قرار گرفت؛ به گونه‌ای که به عنوان یک متن درسی درآمد. وجود نسخه‌های خطی متعدد از این اثر، انتشار و چاپ‌های متعدد آن در هند ، پاکستان و ایران ، ترجمه و تحشیه آن توسط اطبای نامدار، همه مؤید این مدعاست.

ساختار کتاب

کتاب، مشتمل بر ۱۰ مقاله است. این مقالات ده گانه، به ترتیب مشتملند بر ۵، ۷، ۵، ۶، ۱۰، ۱۳، ۱۸، ۹، ۸ و ۱۳ فصل.شیوه ترتیب مباحث این اثر- همانند بسیاری دیگر از کتاب‌های طبی- از کلیات شروع شده و به شناخت ادویه مفرده و مرکبه و خواص آنها به پایان می‌رسد.

گزارش محتوا

مقدمه کوتاه مصحح کتاب که در آغاز ذکر شده است، دربرگیرنده نکاتی در اهمیت طب سنتی و شیوه تصحیح اثر حاضر است.
۱. مقاله نخست، در امور طبیعیه و شامل پنج فصل است. این فصول، پیرامون ارکان و مزاج‌ها، اخلاط، اعضاء، نیروها و قوا و سایر امور طبیعیه است.
۲. مقاله دوم، در علم تشریح است که شامل هفت فصل است. استخوان‌ها ، اعضای مفرده، اعضای مرکب بدن، مانند مغز ، چشم ، گوش ، زبان ، ریه ، قلب ، پرده دیافراگم، معده و روده‌ها ، در فصول این بخش مورد بحث قرار می‌گیرند.
۳. مقاله سوم، در باره احوال بدن انسان از نظر صحت و مرض و اسباب و علائم آنها است که در پنج فصل به تندرستی و بیماری، اموری که تغییر حالات بدن و حفظ تندرستی بدان‌ها وابسته است، امور بیماری زا، علائمی که از نظر مزاج و

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.