پاورپوینت خط در هند


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت خط در هند دارای ۱۰۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خط در هند،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت خط در هند :

پاورپوینت خط در هند

در هند، پیش از مهاجرت هندو آریاییان به شبه قاره هند، بومیان دره سِند از نشانه های متعددی بر روی اشیای گوناگون استفاده می‌کردند.

فهرست مندرجات

۱ – استفاده از نشانه‌ها
۲ – تولد پاورپوینت خط در هند
۳ – خط خروشتی
۳.۱ – عاقبت خط خرشتی
۳.۲ – ویژگی‌های خط خروشتی
۴ – خط براهیمی
۴.۱ – تقسیم خط براهیمی
۴.۲ – شکل حروف خط براهیمی
۵ – خط دوناگری
۶ – خط گجراتی
۷ – معرفی چندین خط و کارایی آنها
۸ – خط اردو
۸.۱ – الفبای خط اردو
۹ – استفاده از خط فارسی و عربی
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

استفاده از نشانه‌ها

بومیان دره سِند از نشانه های متعددی بر روی اشیای گوناگون استفاده می‌کردند. حدود چهار هزار اثر با این نشانه‌ها به دست آمده است. این آثار به سال‌های حدود ۲۵۰۰ تا ۱۹۰۰ پیش از میلاد تعلق دارند. بیشتر این آثار از موهنجودارو (در حوالی دره سند)، هرپا (در پنجاب) و چانهودارو (در پاکستان)، و کالیبانگان، لوتال، باناوالی و دلاویرا (در غرب هند) به دست آمده‌اند. به علاوه، حدود پنجاه اثر یا مُهر از این نوع در خاور نزدیک یافت شده است.
آخرین نمونه های دارای این نشانه‌ها در دَیم آباد در مهاراشترا شناسایی شده است که به حدود ۱۷۰۰ پیش از میلاد تعلق دارند

[۱] دایرهالمعارف زبان و زبانشناسی

پیشتر این نشانه‌ها را خط تمدن دره سِند

[۲] یوهانس فریدریش، تاریخ خطهای جهان و سیر تحولات آن‌ها از آغاز تا امروز، ج۱، ص۶۷، ترجمه فیروز رفاهی، تهران ۱۳۶۸ش.

می دانستند و بر این باور بودند که این خط از نوع واژه‌نگار ـ هجانگار (یا تکواژنگار) است و از راست به چپ خوانده می‌شود. این خط را دارای حدود چهارصد نشانه اصلی می‌دانستند.

[۳] دایرهالمعارف زبان و زبانشناسی

[۴] آندرو رابینسون، داستان نگارش، ج۱، ص۱۴۸، ترجمه مهردخت وزیرپور کشمیری و زهره میرحسینی، تهران ۱۳۸۸ش.

[۵] یوهانس فریدریش، تاریخ خطهای جهان و سیر تحولات آن‌ها از آغاز تا امروز، ج۱، ص۶۸، ترجمه فیروز رفاهی، تهران ۱۳۶۸ش.

کوشش‌های بسیاری برای رمزگشایی این خط فرضی شده است

[۶] Asko Parpola, Deciphering the Indus script, Cambridge 1994.

اما سرانجام، فارمر، اسپروت و ویتسل

[۷] Steve Farmer, Richard Sproat, and Michael Witzel, “The collapse of the Indus،script thesis: the myth of a literate harappan civilization”, Electronic Journal of Vedic studies, no11،۱۲ (۲۰۰۴)، ج۱، ص۱۹ـ ۵۷.

با دلایل قانع کننده ثابت کرده‌اند که این نشانه‌ها نمایانگر هیچ زبانی نیستند و ازاینرو، خط محسوب نمی‌شوند.

تولد پاورپوینت خط در هند

به نظر می‌رسد که کاربرد پاورپوینت خط در هند از نوآوری‌های هندو آریاییان باشد. هندو آریاییان، گروهی از آریاییان بودند که در فاصله سال‌های ۱۷۰۰ و ۱۲۰۰ پیش از میلاد با گذر از رشته کوههای هندوکش، در شمال افغانستان کنونی، به شمال غرب هند (پنجاب و نواحی مجاور آن) رفتند و سپس به تدریج مناطق شرقی و جنوبی شبه قاره هند را نیز تصرف کردند.

[۸] حسن رضائی باغبیدی، تاریخ زبانهای ایرانی، ج۱، ص۱۱، اوساکا ۲۰۰۹.

قرنها پس از استقرار هندو آریاییان در شبه قاره هند، آشوکا (حک: ۲۵۹ـ۲۲۲ق م) نخستین کسی بود که در کتیبه‌های خویش از دو خط استفاده کرد که بعدها کهَرُشتهی/ خَروشتی و براهمی خوانده شدند.

[۹] Ignace Jay Gelb, A study of writing, (Chicago 1963)، ج۱، ص۱۸۷.

اگر واژه کهَرُشتهی اصل هندی داشته باشد، دو معنی میتوان برای آن در نظر گرفت: ۱) لبِ خر (سنسکریت: khara- «خر»؛ ostha- «لب»)، که شاید به سبب شکل حروفش آن را بدین نام خوانده بودند؛ ۲) خَر و شُتُر (خط سرزمین خَر و شُتُر؛ سنسکریت: khara- «خر»؛ ustra- «شتر») که شاید به پنجاب و دیگر نواحی شمال غرب هند اشاره داشته باشد.

[۱۰] پانویس ۷، Suniti Kumar Chatterji, “Linguistic survey of India: languages and scripts”, in The cultural heritage of India, vol1, Calcutta: The Ramakrishna Mission Institute of Culture, 1970، ج۱، ص۶۹.

[۱۱] Richard Salomon, “Writing systems of theIndo،Aryan languages”, in The Indo،Aryan languages, edGeorge Cardona and Dhanesh Jain, London: Routledge, 2003، ج۱، ص۹۳.

شایان ذکر است که برخی از محققان ریشه‌هایی سامی یا ایرانی برای این واژه ذکر کرده‌اند.

[۱۲] رضائی باغبیدی، تاریخ زبانهای ایرانی، ج۱، ص۱۹ـ ۵۷، ص ۱۱،، Steve Farmer, Richard Sproat, and Michael Witzel, “The collapse of the Indus-script thesis: the myth of a literate harappan civilization”, Electronic Journal of Vedic studies, no11-12 (2004).

خط خروشتی

خط خروشتی در قرن چهارم یا شاید حتی پنجم پیش از میلاد از خط آرامی هخامنشی گرفته شده بود

[۱۳] Richard Salomon, “Writing systems of theIndo،Aryan languages”, in The Indo،Aryan languages, edGeorge Cardona and Dhanesh Jain, London: Routledge, 2003، ج۱، ص۹۲ـ۹۳.

(بخش ۳) و مانند آن از راست به چپ نوشته می‌شد.

[۱۴] Steven Roger Fischer، A history of writing, London 2001، ج۱، ص۱۰۶.

مرکز رواج خط خروشتی و احتمالا خاستگاه آن، منطقه گندهاره، در نزدیکی پیشاور کنونی در شمال غرب پاکستان ، بود. این خط تا مناطق هم جوار در شمال پاکستان کنونی، شمال غرب و شمال هند، شرق و شمال افغانستان کنونی، و بخش‌های جنوبی ازبکستان و تاجیکستان کنونی (بلخ باستان) گسترش یافت. این خط حتی در برخی از شهرهای مسیر جاده ابریشم در اطراف حوضه تاریم، در ایالت سینکیانگ چین، به خطی مهم بدل شد.

[۱۵] Richard Salomon, “Writing systems of theIndo،Aryan languages”, in The Indo،Aryan languages, edGeorge Cardona and Dhanesh Jain, London: Routledge, 2003، ج۱، ص۹۲.

مهمترین زبان هندو آریایی میانه که به خط خروشتی نوشته می‌شد، زبان گندهاری (یکی از پراکریتها) بود.

[۱۶] Henry Rogers, Writing systems: a linguistic approach، Malden, Mass 2005، ج۱، ص۲۰۶.

عاقبت خط خرشتی

کهن‌ترین نمونه‌های قابل تاریخگذاری خط خروشتی، کتیبه‌های آشوکا، به خصوص سنگ نبشته‌های شاهبازگرهی و مانسِهرا در منطقه گندهاره است که تاریخ نگارش آن‌ها به سال ۲۵۰ پیش از میلاد می‌رسد.

[۱۷] Steven Roger Fischer، A history of writing, London 2001، ج۱، ص۱۰۶.

آثار خروشتی تا قرن نخست پیش از میلاد نسبتآ نادر است، اما پس از آن، به خصوص در قرن‌های اول و دوم میلادی، تعداد آن‌ها بیش‌تر می‌شود. بزرگترین حکومت مروج خط خروشتی حکومت کوشانیان بود، اما با انحطاط این امپراتوری، در قرن سوم میلادی، خط خروشتی مغلوب گونه های محلی خطوط مشتق از براهمی شد، هرچند گونه‌های محلی آن در بلخ و ایالت سینکیانگ دستکم یک یا دو قرن دیگر دوام آورد.

[۱۸] Richard Salomon, “Writing systems of theIndo،Aryan languages”, in The Indo،Aryan languages, edGeorge Cardona and Dhanesh Jain, London: Routledge, 2003، ج۱، ص۹۲.

از خط خروشتی هیچ اثری باقی نمانده است. بیشتر خطوط امروزی رایج در شبه قاره هند که تعداد آن‌ها به دویست خط می‌رسد مشتق از خط براهمی است.

[۱۹] Steven Roger Fischer، A history of writing, London 2001، ج۱، ص۱۰۶.

علاوه بر این، خط براهمی منشأ خطوط تبتی و بسیاری از خطوط رایج در کشورهای آسیای جنوب شرقی است

[۲۰] Henry Rogers, Writing systems: a linguistic approach، Malden, Mass 2005، ج۱، ص۲۱۱.

(بخش ۶).

ویژگی‌های خط خروشتی

از ویژگی‌های خط خروشتی این است که غالبآ کوتاهی و کشیدگی مصوتها را نشان نمی‌دهد.

[۲۱] Henry Rogers, Writing systems: a linguistic approach، Malden, Mass 2005، ج۱، ص۲۰۶.

خط خروشتی و براهمی و تمام خطوط بازمانده از خط براهمی جزو خطوط آبوگیدا محسوب می‌شوند (بخش۱). در هر دوی این خطوط همه صامت‌ها نوشته می‌شود و مصوت‌ها (به جز یک مصوت، مصوت ذاتی) به صورت علایمی بر رو، زیر یا کنارِ آنها نشان داده می‌شود. در این خطوط، خوشه‌های صامتی به صورت نویسه‌های مرکّب در آمده است. در این نویسه‌های مرکّب نخستین صامت غالبآ در بالای دومین صامت نوشته شده است (مانند نشانه‌های ردیف آخر جدول ۲). شکل نخستین صامت کامل است، اما شکل دومین صامت گاه تا حدودی کاهش یافته است. در خط براهمیِ آغازین نویسه های مرکّب عمومآ شفاف بوده (جدول۲)، اما در خط خروشتی برخی از این نویسه‌های مرکّب تیره بوده‌اند (یعنی ساختار درونیشان مشخص نبود؛ مانند نویسه‌های ردیف آخر در جدول۱)

[۲۲] Henry Rogers, Writing systems: a linguistic approach، Malden, Mass 2005، ج۱، ص۲۰۵ـ۲۰۶.

خط براهیمی

خط براهمی نام خود را از برهما، خدای هندو، گرفته است که او را خالق این خط دانسته‌اند.

[۲۳] Richard Salomon, “Writing systems of theIndo،Aryan languages”, in The Indo،Aryan languages, edGeorge Cardona and Dhanesh Jain, London: Routledge, 2003، ج۱، ص۸۹.

درباره منشأ خط براهمی چهار نظریه وجود دارد: الف) خطی اصالتآ هندی است که مستقیم یا غیرمستقیم از خط تمدن دره سند گرفته شده که با توجه به آنچه پیشتر درباره خط فرضی تمدن دره سند گفته شد، این نظریه مردود است؛ ب) خطی قرضی، برگرفته یا برساخته بر پایه یک خط سامی (فنیقی یا آرامی) است؛ ج) خطی کاملا ابداعی از دوره آشوکاست و احتمالا زیرنظر مستقیم وی ابداع شده است؛ د) خطی برگرفته از خط خروشتی است.

[۲۴] Henry Rogers, Writing systems: a linguistic approach، Malden, Mass 2005، ج۱، ص۲۰۷ـ۲۱۱.

[۲۵] Colin P Masica, The Indo،Aryan languages, Cambridge 1991، ج۱، ص۱۳۳ـ۱۳۴.

[۲۶] Suniti Kumar Chatterji, “Linguistic survey of India: languages and scripts”, in The cultural heritage of India, vol1, Calcutta: The Ramakrishna Mission Institute of Culture, 1970، ج۱، ص۷۰ـ۷۱.

با این حال، به علت نداشتن اطلاعات کافی، هیچیک از این نظرها را نمی‌توان با قطعیت درباره منشأ خط براهمی پذیرفت.

[۲۷] Henry Rogers, Writing systems: a linguistic approach، Malden, Mass 2005، ج۱، ص۲۰۷.

خط براهمی اساسآ برای نگارش زبان‌های هندو آریایی میانه (پراکریت) پدید آمده بود.

[۲۸] Richard Salomon, “Writing systems of theIndo،Aryan languages”, in The Indo،Aryan languages, edGeorge Cardona and Dhanesh Jain, London: Routledge, 2003، ج۱، ص۸۹.

پس از مدتی برای نگارش سنسکریت نیز به کار گرفته شد. قدیم‌ترین کتیبه سنسکریت به خط براهمی، سنگ نبشته‌ای از حدود نیمه دوم قرن نخست پیش از میلاد است.

[۲۹] Suniti Kumar Chatterji, “Linguistic survey of India: languages and scripts”, in The cultural heritage of India, vol1, Calcutta: The Ramakrishna Mission Institute of Culture, 1970، ج۱، ص۶۸.

خط براهمی در یکی از فرمان‌های آشوکا به گونه چرخشی، از راست به چپ و چپ به راست، نوشته شده است،

[۳۰] Bapurao Naik, Typography of Devanagari، Bombay 1971، ج۱، ص۵.

اما در همه آثار بعدی، جهت نگارش آن فقط از چپ به راست است.

تقسیم خط براهیمی

پس از آشوکا، خط براهمی به تدریج دارای دوگونه شمالی و جنوبی شد. در تقسیم بندی دقیق‌تر، گونه شمالی در سده‌های چهارم و پنجم میلادی به خط گوپته انجامید که در شمال غرب هند به صورت خط شاردا و در مرکز هند به صورت خط کوتیله (سدههای ششم تا دهم میلادی) درآمد. خط تبتی نیز در قرن اول/ هفتم بر پایه گون‌های از خط گوپته ابداع شد. خطوط ناگری اولیه و بنگالی آغازین از خط کوتیله مشتق شده‌اند. گونه‌ای از خط شاردا که تا همین اواخر خط برهمنان کشمیری بود لندا نامیده می‌شد و در میان هندوان پنجاب و سند رواج داشت. به روایتی، انگد، دومین پیشوای سیک‌ها، خط گورموکی را در قرن دهم/ شانزدهم بر پایه خط لندا پدید آورد. گونه‌ای از خط شاردا که تا همین اواخر در هیماچال پرادش و جامو رواج داشت، تاکری خوانده می‌شد که خطوطی چون دُگری و چمآلی صورت‌های اصلاح شده آن هستند. ناگری اولیه منشأ خطوط ناگری/ دوناگری (دوناگری، خط)، کایتی، گجراتی، و مدی بود. از بنگالی آغازین نیز خطوط مایتیلی، بنگالی (و گونه آسامی آن)، اوریه، منیپوری، و نوری پدید آمد. خطوط منیپوری و نوری برای نگارش دو زبان از خانواده زبان‌های تبتی ـ برمه‌ای به کار می‌رفتند. اکنون منیپوری به خط بنگالی نوشته می‌شود.

[۳۱] Colin P Masica, The Indo،Aryan languages, Cambridge 1991، ج۱، ص۱۴۳ـ۱۴۴.

گونه جنوبی خط براهمی از یک سو به خطوط کانّاده و تلوگو و از سوی دیگر از طریق خط پالّاوا به خطوط گرنته، مالایالام و تامیلی بدل شد. سومین مسیر تحول به خط سینهالی/ سیلانی منجر شد. خط پالّاوا همچنین منشأ چندین خط رایج در آسیای جنوب شرقی شد، مانند مون ـ برمه‌ای، کامبوجی، تایلندی، لائویی، جاوهای، بالیایی، و خطوط رایج در سلب و سوماترا

[۳۲] Colin P Masica, The Indo،Aryan languages, Cambridge 1991، ج۱، ص۱۴۳ـ۱۴۴.

[۳۳] Suniti Kumar Chatterji, “Linguistic survey of India: languages and scripts”, in The cultural heritage of India, vol1, Calcutta: The Ramakrishna Mission Institute of Culture, 1970، ج۱، ص۶۹.

بخش۶).

شکل حروف خط براهیمی

در همه خطوط شاخه جنوبی، شکل حروف منحنی است؛ در حالی که حروف در خطوط شاخه شمالی زاویه دارند.

[۳۴] Colin P Masica, The Indo،Aryan languages, Cambridge 1991، ج۱، ص۱۴۴.

خطوط مشتق از براهمی که برای نگارش زبان‌های هندو آریایی نو به کار می‌روند، به چهار گروه تقسیم می‌شوند: ۱) گروه غربی ـ شمال غربی؛ شامل گورموکی، شاردا، تاکری، لندا و گونه‌های آنها؛ ۲) گروه شمالی ـ مرکزی: شامل دوناگری، گجراتی و گونه‌های آنها؛ ۳) گروه شرقی: شامل بنگالی (و گونه آسامی آن)، اوریه، و مایتیلی، کایتی و دیگر خطوط بهار؛ ۴) گروه جنوبی: سینهالی.

[۳۵] Richard Salomon, “Writing systems of theIndo،Aryan languages”, in The Indo،Aryan languages, edGeorge Cardona and Dhanesh Jain, London: Routledge, 2003، ج۱، ص۶۹.

به طور کلی همه خطوط هند ساختار اولیه خط براهمی را حفظ کرده‌اند. خطوط شمالی دارای سادگی نسبی‌اند، اما خطوط جنوبی مغلق و پیچیده شده‌اند. تقسیم‌بندی خطوط هند به دو شاخه شمالی و جنوبی به خانواده زبان‌های رایج در هند مربوط می‌شود که در ذیل دو دسته کلی زبان‌های هندوآریایی و زبان‌های دراویدی قرار می‌گیرند.

[۳۶] Henry Rogers, Writing systems: a linguistic approach، Malden, Mass 2005، ج۱، ص۲۱۱ـ۲۱۲.

خط دوناگری

سال‌هاست که خط دوناگری جایگاهی خاص و نزدیک به «خط ملی» در هند یافته و جایگزین بسیاری از خطوط محلی شده است.

[۳۷] Richard Salomon, “Writing systems of theIndo،Aryan languages”, in The Indo،Aryan languages, edGeorge Cardona and Dhanesh Jain, London: Routledge, 2003، ج۱، ص۷۵.

اکنون این خط، خط رسمی برای زبان‌های هندی، مراتی و نپالی است. نیز برای نگارش ادبیات جدید راجستانی، دُگری و مایتیلی (و دیگرگویش های بهاری)، و گویش‌های پاهاری (مثلا کوماونی) به کار می‌رود. خطوط مایتیلی، کایتی، لندا، نوری، مدی، دگری، چمآلی (و دیگر خطوط تاکری) نیز تاحد زیادی کاربردشان را از دست داده‌اند.

[۳۸] Colin P Masica, The Indo،Aryan languages, Cambridge 1991، ج۱، ص۱۴۴.

برای نگارش زبان سنسکریت بیش‌تر از خط دوناگری استفاده می‌شود، البته نگارش آن به دیگر خطوط مشتق از براهمی (نظیر گجراتی، بنگالی، اوریه و خطوط اصلی جنوب هند) نیز ممکن است.

[۳۹] Richard Salomon, “Writing systems of theIndo،Aryan languages”, in The Indo،Aryan languages, edGeorge Cardona and Dhanesh Jain, London: Routledge, 2003، ج۱، ص۷۰.

اخیرآ در هند برای انتشار متون پالی، از زبان‌های هندی میانه و زبان متون مقدس بودایی، از خط دوناگری استفاده می‌شود. هرچند بنابر سنّت رایج در میان بوداییان، این زبان به خطوط محلی مناطق بودایی نشین (مانند سینهالی، برمهای، تایلندی، لائویی و خمری) نوشته میشود.

[۴۰] Colin P Masica, The Indo،Aryan languages, Cambridge 1991، ج۱، ص۱۴۴.

خط گجراتی

خط گجراتی برای نوشتن زبان‌های گجراتی و کاچی به کار می‌رود. در گذشته نوشته‌های رسمی زبان گجراتی نظیر متون علمی و ادبی به خط دوناگری نوشته می‌شد اما با رواج صنعت چاپ (در ۱۲۱۵/۱۸۰۰) خط گجراتی عمومآ برای نوشتن متون منثور به کار رفت، هر چند متون منظوم هنوز هم گاه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.