پاورپوینت خضربن محمد حبلرودی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت خضربن محمد حبلرودی دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خضربن محمد حبلرودی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت خضربن محمد حبلرودی :

خضر بن محمد حبلرودی

حَبْلَرودی، خضربن محمد، ملقب به نجم‌الدین، متکلم و فقیه شیعیِ قرن نهم است.

فهرست مندرجات

۱ – مشخصات
۲ – فعالیت علمی
۳ – وفات
۴ – آثار
۴.۱ – کاشف الحقایق
۴.۲ – جامع الدقائق
۴.۳ – التحقیق المبین
۴.۴ – جامع الاصول
۴.۵ – جامع الدرر
۴.۶ – حقائق العرفان
۴.۷ – تحفهالمتقین
۴.۸ – التوضیح الانور
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع

مشخصات

از تاریخ دقیق تولد او اطلاعی در دست نیست.

اصل وی از حبلرود ، دهستانی در فیروزکوه، بوده و ظاهرآ پدرش، شمس‌الدین محمدبن علی رازی، از علما بوده است.

خود او از عالمان دوره شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب اول صفوی و معاصر علامه دوانی بوده و در منابع، جامع بیش‌تر علوم زمانه خود دانسته شده است.

[۱] عبداللّه‌بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض‌العلماء و حیاض الفضلاء، ج۲، ص۲۳۶ـ ۲۳۷، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.

[۲] امین، ج۶، ص۳۲۳.

حرّ عاملی

[۳] محمدبن حسن حرّ عاملی، امل الآمل، ج۲، ص۱۱۰، چاپ احمد حسینی، بغداد (۱۹۶۵)، چاپ افست قم ۱۳۶۲ش.

علم و اعتقاد وی را ستوده است.

فعالیت علمی

حبلرودی در شیراز از شمس‌الدین‌محمد، فرزند میرسید شریف جرجانی ، علوم معقول را فرا گرفت و تا حدود ۸۲۸ نزد وی ماند،

[۴] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۶، ص۳۳، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

سپس عازم عراق شد.

[۵] عبداللّه‌بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض‌العلماء و حیاض الفضلاء، ج۱، ص۲۳۶، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.

[۶] خوانساری، ج۳، ص۲۶۲.

وی مدتی نزد علمای حلّه تلمذ کرد، سپس به نجف رفت و تا پایان عمر در آن‌جا به تألیف و تدریس پرداخت.

او کتابدار (خازن) کتابخانه حرم امام علی علیه‌السلام بود.

[۷] اعجاز حسین‌بن محمدقلی کنتوری، کشف الحجب و الاستار عن اسماء الکتب و الأسفار، ج۱، ص۱۴۵، قم ۱۴۰۹.

[۸] امین، ج۶، ص۳۲۳.

وفات

حبلرودی در نجف وفات یافت و در همان‌جا به خاک سپرده شد.

[۹] محمدهادی امینی، معجم رجال الفکر و الادب فی النجف خلال الف عام، ج۱، ص۳۸۶ـ ۳۸۷، (نجف) ۱۴۱۳/۱۹۹۲.

تاریخ دقیق وفات وی در منابع نیامده، اما براساس سال تألیف برخی آثارش، احتمالا بعد از ۸۳۹ درگذشته است.

بغدادی

[۱۰] اسماعیل بغدادی، هدیه العارفین، ج۱، ستون ۳۴۶، در حاجی‌خلیفه، ج۵.

وفات او را حدود ۸۵۰ دانسته است.

آثار

از حبلرودی آثاری برجای مانده که از جمله آنهاست:

کاشف الحقایق

کاشف الحقایق فی شرح درّه المنطق، در شرح کتاب درّهالمنطق .

شمس‌الدین محمد جرجانی کتاب کبری، نوشته پدرش میرسیدشریف جرجانی ، را از فارسی به عربی ترجمه کرد و آن را درّهالمنطق نامید.

کاشف‌الحقایق، به گفته خود حبلرودی، اولین تألیف اوست.

وی آن را به درخواست شیخ محمدبن تاج‌الدین حاج خلیفه نوشته و در ۸۲۳ تألیف آن را به پایان رسانده است.

[۱۱] عبداللّه‌بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض‌العلماء و حیاض الفضلاء، ج۲، ص۲۳۸، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.

جامع الدقائق

جامع الدقائق، در شرح رساله غرهالمنطق شمس‌الدین محمد جرجانی.

غرهالمنطق ترجمه عربی کتاب صغری، اثر میرسیدشریف جرجانی، است.

حبلرودی این شرح را در زمان حیات مؤلف، پیش از ۸۳۸، نوشته است.

[۱۲] عبداللّه‌بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض‌العلماء و حیاض الفضلاء، ج۲، ص۲۳۸، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.

[۱۳] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۵، ص۵۲، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

افندی اصفهانی

[۱۴] عبداللّه‌بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض‌العلماء و حیاض الفضلاء، ج۲، ص۲۳۸، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.

نسخه‌ای از این دو شرح را که در ۸۵۷ نوشته شده در ساری دیده است.

[۱۵] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۵، ص۵۲، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

حبلرودی در انتهای جامع‌الدقائق از تألیف دیگر خود با عنوان کتاب القوانین نام برده که ظاهرآ آن نیز در حوزه منطق بوده است.

[۱۶] عبداللّه‌بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض‌العلماء و حیاض الفضلاء، ج۲، ص۲۳۸، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.

[۱۷] امین، ج۶، ص۳۲۳.

التحقیق المبین

التحقیق المبین، شرح نهج‌المسترشدین فی اصول‌الدین تألیف علامه حلّی ، که حبلرودی آن را در ۸۲۸، پس از مفارقت از، شمس‌الدین محمد، در حلّه تألیف نمود.

[۱۸] عبداللّه‌بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض‌العلماء و حیاض الفضلاء، ج۲، ص۲۳۷، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.

[۱۹] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۳، ص۴۸۴، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

جامع الاصول

جامع الاصول فی شرح رساله الفصول یا شرح الفصول، در شرح رساله الفصول خواجه نصیرالدین طوسی در کلام .

اصل کتاب طوسی به‌ فارسی (سی‌فصل) است.

محمدبن علی جرجانی آن را به عربی برگرداند و حبلرودی آن را شرح کرد.

وی تألیف این کتاب را، که شرح مزجی است، در کربلا آغاز نمود و در ۸۳۴ در مشهد به پایان رساند.

[۲۰] عبداللّه‌بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض‌العلماء و حیاض الفضلاء، ج۲، ص۲۳۸، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.

[۲۱] امین، ج۶، ص۳۲۳.

[۲۲] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۵، ص۴۱، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

کنتوری ،

[۲۳] اعجاز حسین‌بن محمدقلی کنتوری، کشف الحجب و الاستار عن اسماء الکتب و الأسفار، ج۱، ص۱۵۱، قم ۱۴۰۹.

ظاهرآ به اشتباه، سال اتمام تألیف کتاب را ۸۶۱ ذکر کرده است.

جامع الدرر

جامع الدرر، شرحی مبسوط بر باب حادی عشر علامه حلّی در کلام.

حبلرودی در ۸۳۶ این اثر را تلخیص کرد و آن را مفتاح الغرر نامید.

[۲۴] عبداللّه‌بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض‌العلماء و حیاض الفضلاء، ج۲، ص۲۳۷، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.

[۲۵] اعجاز حسین‌بن محمدقلی کنتوری، کشف الحجب و الاستار عن اسماء الکتب و الأسفار، ج۱، ص۳۲۶، قم ۱۴۰۹.

[۲۶] خوانساری، ج۳، ص۲۶۲.

[۲۷] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: الضیاء اللامع فی القرن التاسع، ج۱، ص۵۵، چاپ علی‌نقی منزوی، تهران ۱۳۶۲ش.

[۲۸] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۵، ص۵۱، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

حقائق العرفان

حقائق العرفان فی خلاصه الاصول و المیزان.

[۲۹] عبداللّه‌بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض‌العلماء و حیاض الفضلاء، ج۲، ص۲۳۷ـ۲۳۸، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.

[۳۰] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۷، ص۳۴ـ۳۵، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

تحفهالمتقین

تحفهالمتقین فی ا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.