پاورپوینت خصوصیات امام حق
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت خصوصیات امام حق دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خصوصیات امام حق،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت خصوصیات امام حق :
پاورپوینت خصوصیات امام حق
براساس آموزههای قرآن ، امام دارای ویژگیهایی است که مهمترین آنها عصمت است.
فهرست مندرجات
۱ – لزوم عصمت
۲ – همراهی مطلق صادقان
۳ – اطاعت اولواالامر
۴ – علم امام
۴.۱ – فضل و رحمت الهی
۴.۲ – اهل ذکر
۴.۳ – عالم به علم غیب
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع
لزوم عصمت
خدای سبحان در پاسخ ابراهیم (علیهالسلام) که از خدا خواست تا امامت را در ذرّیه او قرار دهد فرمود: عهد من به ظالمان نمیرسد: «لا یَنالُ عَهدِی الظّلِمین»
[۱] بقره/سوره۲، آیه۱۲۴.
مفسران با استناد به این آیه عصمت را برای امام لازم میدانند و لزوم عصمت را اینگونه تبیین میکنند که امام مقتدا و رهبری است که اقتدای به او واجب است و اگر امام معصیت کند بر آدمیان نیز از باب لزوم اطاعت از امام، معصیت واجب خواهد بود و این امر محال است، زیرا معصیت ممنوع است و جمع فعل و ترک غیر ممکن است، ازاینرو عصمت در امامان لازم است تا این محذور پیش نیاید.
[۲] التفسیرالکبیر، ج۴، ص۳۶-۳۷.
[۳] التفسیرالکبیر، ج۱۰، ص۱۴۴.
ناگفته نماند که آیه بر عصمت امام در طول حیات و تمام عمر دلالت میکند بنابراین کسی که در قسمتی از عمر خود گرفتار فسق یا شرک باشد شایستگی مقام امامت را نخواهد داشت.
[۴] المیزان، ج۱، ص۲۷۴.
همراهی مطلق صادقان
نیز خداوند در آیه ۱۱۹ سوره توبه
[۵] توبه/سوره۹، آیه۱۱۹.
از مؤمنان میخواهد، تقوای الهی را پیشه ساخته و بهطور مطلق
[۶] المیزان، ج۹، ص۴۰۲.
با صادقان باشند: «یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اتَّقُوا اللّهَ و کونوا مَعَ الصّدِقین»
[۷] توبه/سوره۹، آیه۱۱۹.
بیتردید لازمه همراهی مطلق با آنان، عصمت آنهاست.
[۸] التفسیرالکبیر، ج۱۶، ص۲۲۱.
[۹] پیام قرآن، ج۹، ص۵۰.
[۱۰] حقالیقین، ص۵۴-۵۵.
اطاعت اولواالامر
همچنین در آیه ۵۹ سوره نساء ،
[۱۱] نساء/سوره۴، آیه۵۹.
اطاعت از اولواالامر در ردیف اطاعت پیامبر و اطاعت پیامبر در ردیف اطاعت خدای سبحان قرار گرفته است و چون اطاعت خدا به صورت مطلق واجب است بنابراین، اطاعت پیامبر و اولواالامر نیز بهطور مطلق واجب است و لازمه وجوب اطاعتِ مطلق، عصمت است.
[۱۲] المیزان، ج۴، ص۳۸۹-۳۹۱.
[۱۳] حق الیقین، ص۴۰.
دلالت آیه بر عصمت چنان واضح و روشن است که برخی از اهل سنت نیز نتوانستهاند آن را انکار کنند، گرچه مصداق اولواالامر در نظر آنان، اهل حلّ و عقد از امتاند که مجموع آنان به شرط اجتماع خطا نمیکنند؛
[۱۴] التفسیر الکبیر، ج۱۰، ص۱۴۴.
[۱۵] التفسیر المنار، ج۵، ص۲۰۳.
ولی چون اهل حل و عقد کسانیاند که ممکن است مرتکب خطا بشوند از عصمت بهرهای ندارند و نمیتواند مراد آیه اهل حل و عقد باشد.
[۱۶] المیزان، ج۴، ص۳۹۲-۳۹۳.
علم امام
ویژگی دیگر امام علم اوست. امامان حق که مسئولیت خطیر هدایت مردم به سعادت و کمال و مدیریت جوامع انسانی را بر عهده دارند، باید از دانش گسترده برخوردار باشند، تا بتوانند این مسئولیت را به انجام رسانند، افزون بر این لازم است علم آنان از خطا و شک مصون باشد، تا مردم بتوانند به آنان اعتماد کنند و هدایت ایشان را پذیرفته و تحت حاکمیت آنان به اهداف مادی و معنوی خود برسند، ازاینرو خداوند طالوت را با برتری در دانش و نیروی جسمانی برای حاکمیت بر بنیاسرائیل برگزید: «اِنَّ اللّهَ اصطَفهُ عَلَیکُم وزادَهُ بَسطَهً فِیالعِلمِ والجِسمِ»
[۱۷] بقره/سوره۲، آیه۲۴۷.
و نیز اولواالامر را مرجع علمی مسلمانان در تشخیص حق و باطل و صدق و کذب معرفی کرد و به آنان فرمان داد تا در هنگام دریافت گزارشها به اولواالامر به عنوان صاحبان آگاهی و قدرت تشخیص مراجعه کنند تا با استنباط حق و صدق، آنان را آگاه سازند: «واِذَا جاءَهُم اَمرٌ مِنَ الاَمنِ اَوِ الخَوفِ اَذاعوا بِهِ ولَو رَدّوهُ اِلَی الرَّسولِ واِلی اُولِی الاَمرِ مِنهُم لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَستَنبِطونَهُ مِنهُم»
[۱۸] نساء/سوره۴، آیه۸۳.
مقصود از اولواالامر در این آیه همان کسانی هستند که در آیه ۵۹ سوره نساء
[۱۹] نساء/سوره۴، آیه۵۹.
به آنان اشاره شده و حکم ایشان در عصمت و وجوبِ اطاعت مانند رسول خداست.
[۲۰] المیزان، ج۵، ص۲۲.
[۲۱] المیزان، ج۴، ص۳۸۷-۳۹۱.
فضل و رحمت الهی
و مصادیق آن براساس روایات، امامان معصوم (علیهمالسلام)اند.
[۲۲] روضالجنان، ج۶، ص۳۵.
[۲۳] روضالجنان، ج۴، ص۳۸۷-۳۹۱.
[۲۴] روضالجنان، ج۵، ص۲۳-۲۴.
با توجه به اینکه آیه، اولواالامر را آگاه به ریشه مسائل معرفی کرده بهگونهای که اگر دیگران به آنان مراجعه کنند راهنماییشان میکنند، استفاده میشود که علم آنان آمیخته به جهل و شک و خطا نیست و این در مورد غیر معصومان صدق نمیکند، افزون بر این از ذیل آیه فهمیده میشود که وجود اولواالامر نوعی فضل و رحمت الهی است که اطاعتشان مردم را از پیروی شیطان باز میدارد: «ولَولا فَضلُ اللّهِ عَلَیکُم ورَحمَتُهٌ لاَتَّبَعتُمُ الشَّیطنَ اِلاّ قَلیلا»
[۲۵] نساء/سوره۴، آیه۸۳.
و تنها پیروی از معصومان میتواند انسان را از گمراهی و پیروی شیطان بهطور قطع باز دارد، زیرا غیر معصوم ممکن است خود گرفتار لغزش و خطا شود.
[۲۶] المیزان، ج۱۲، ص۲۵۹.
[۲۷] المیزان، ج۱۲، ص۲۸۵.
اهل ذکر
از دیگر آیاتی که علم امام از آن استفاده میشود آیه ۴۳ سوره نحل
[۲۸] نحل/سوره۱۶، آیه۴۳.
و ۷ سوره انبیاء
[۲۹] انبیاء/سوره۲۱، آیه۷.
است که براساس آن باید انسانها اموری را که نمیدانند از اهل ذکر بپرسند. گرچه مضمون آیه عام و ارشاد به اصلی عقلایی یعنی وجوب رجوع جاهل به اهل خبره اس
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.