پاورپوینت خصوصیات امام حق


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت خصوصیات امام حق دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خصوصیات امام حق،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت خصوصیات امام حق :

پاورپوینت خصوصیات امام حق

براساس آموزه‌های قرآن ، امام دارای ویژگیهایی است که مهم‌ترین آن‌ها عصمت است.

فهرست مندرجات

۱ – لزوم عصمت
۲ – همراهی مطلق صادقان
۳ – اطاعت اولواالامر
۴ – علم امام
۴.۱ – فضل و رحمت الهی
۴.۲ – اهل ذکر
۴.۳ – عالم به علم غیب
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع

لزوم عصمت

خدای سبحان در پاسخ ابراهیم (علیه‌السلام) که از خدا خواست تا امامت را در ذرّیه او قرار دهد فرمود: عهد من به ظالمان نمی‌رسد: «لا یَنالُ عَهدِی الظّلِمین»

[۱] بقره/سوره۲، آیه۱۲۴.

مفسران با استناد به این آیه عصمت را برای امام لازم می‌دانند و لزوم عصمت را این‌گونه تبیین می‌کنند که امام مقتدا و رهبری است که اقتدای به او واجب است و اگر امام معصیت کند بر آدمیان نیز از باب لزوم اطاعت از امام، معصیت واجب خواهد بود و این امر محال است، زیرا معصیت ممنوع است و جمع فعل و ترک غیر ممکن است، ازاین‌رو عصمت در امامان لازم است تا این محذور پیش نیاید.

[۲] التفسیرالکبیر، ج۴، ص۳۶-۳۷.

[۳] التفسیرالکبیر، ج۱۰، ص۱۴۴.

ناگفته نماند که آیه بر عصمت امام در طول حیات و تمام عمر دلالت می‌کند بنابراین کسی که در قسمتی از عمر خود گرفتار فسق یا شرک باشد شایستگی مقام امامت را نخواهد داشت.

[۴] المیزان، ج۱، ص۲۷۴.

همراهی مطلق صادقان

نیز خداوند در آیه ۱۱۹ سوره توبه

[۵] توبه/سوره۹، آیه۱۱۹.

از مؤمنان می‌خواهد، تقوای الهی را پیشه ساخته و‌ به‌طور مطلق

[۶] المیزان، ج۹، ص۴۰۲.

با صادقان باشند: «یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اتَّقُوا اللّهَ و کونوا مَعَ الصّدِقین»

[۷] توبه/سوره۹، آیه۱۱۹.

بی‌تردید لازمه همراهی مطلق با آنان، عصمت آنهاست.

[۸] التفسیرالکبیر، ج۱۶، ص۲۲۱.

[۹] پیام قرآن، ج۹، ص۵۰.

[۱۰] حق‌الیقین، ص۵۴-۵۵.

اطاعت اولواالامر

همچنین در آیه ۵۹ سوره نساء ،

[۱۱] نساء/سوره۴، آیه۵۹.

اطاعت از اولواالامر در ردیف اطاعت پیامبر و اطاعت پیامبر در ردیف اطاعت خدای سبحان قرار گرفته است و چون اطاعت خدا به صورت مطلق واجب است بنابراین، اطاعت پیامبر و اولواالامر نیز‌ به‌طور مطلق واجب است و لازمه وجوب اطاعتِ مطلق، عصمت است.

[۱۲] المیزان، ج۴، ص۳۸۹-۳۹۱.

[۱۳] حق الیقین، ص۴۰.

دلالت آیه بر عصمت چنان واضح و روشن است که برخی از اهل سنت نیز نتوانسته‌اند آن را انکار کنند، گرچه مصداق اولواالامر در نظر آنان، اهل حلّ و عقد از امت‌اند که مجموع آنان به شرط اجتماع خطا نمی‌کنند؛

[۱۴] التفسیر الکبیر، ج۱۰، ص۱۴۴.

[۱۵] التفسیر المنار، ج۵، ص۲۰۳.

ولی چون اهل حل و عقد کسانی‌اند که ممکن است مرتکب خطا بشوند از عصمت بهره‌ای ندارند و نمی‌تواند مراد آیه اهل حل و عقد باشد.

[۱۶] المیزان، ج۴، ص۳۹۲-۳۹۳.

علم امام

ویژگی دیگر امام علم اوست. امامان حق که مسئولیت خطیر هدایت مردم به سعادت و کمال و مدیریت جوامع انسانی را بر عهده دارند، باید از دانش گسترده برخوردار باشند، تا بتوانند این مسئولیت را به انجام رسانند، افزون بر این لازم است علم آنان از خطا و شک مصون باشد، تا مردم بتوانند به آنان اعتماد کنند و هدایت ایشان را پذیرفته و تحت حاکمیت آنان به اهداف مادی و معنوی خود برسند، ازاین‌رو خداوند طالوت را با برتری در دانش و نیروی جسمانی برای حاکمیت بر بنی‌اسرائیل برگزید: «اِنَّ اللّهَ اصطَفهُ عَلَیکُم وزادَهُ بَسطَهً فِی‌العِلمِ والجِسمِ»

[۱۷] بقره/سوره۲، آیه۲۴۷.

و نیز اولواالامر را مرجع علمی مسلمانان در تشخیص حق و باطل و صدق و کذب معرفی کرد و به آنان فرمان داد تا در هنگام دریافت گزارشها به اولواالامر به عنوان صاحبان آگاهی و قدرت تشخیص مراجعه کنند تا با استنباط حق و صدق، آنان را آگاه سازند: «واِذَا جاءَهُم اَمرٌ مِنَ الاَمنِ اَوِ الخَوفِ اَذاعوا بِهِ ولَو رَدّوهُ اِلَی الرَّسولِ واِلی اُولِی الاَمرِ مِنهُم لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَستَنبِطونَهُ مِنهُم»

[۱۸] نساء/سوره۴، آیه۸۳.

مقصود از اولواالامر در این آیه همان کسانی هستند که در آیه ۵۹ سوره نساء

[۱۹] نساء/سوره۴، آیه۵۹.

به آنان اشاره شده و حکم ایشان در عصمت و وجوبِ اطاعت مانند رسول خداست.

[۲۰] المیزان، ج۵، ص۲۲.

[۲۱] المیزان، ج۴، ص۳۸۷-۳۹۱.

فضل و رحمت الهی

و مصادیق آن براساس روایات، امامان معصوم (علیهم‌السلام)‌اند.

[۲۲] روض‌الجنان، ج۶، ص۳۵.

[۲۳] روض‌الجنان، ج۴، ص۳۸۷-۳۹۱.

[۲۴] روض‌الجنان، ج۵، ص۲۳-۲۴.

با توجه به این‌که آیه، اولواالامر را آگاه به ریشه مسائل معرفی کرده به‌گونه‌ای که اگر دیگران به آنان مراجعه کنند راهنماییشان می‌کنند، استفاده می‌شود که علم آنان آمیخته به جهل و شک و خطا نیست و این در مورد غیر معصومان صدق نمی‌کند، افزون بر این از ذیل آیه فهمیده می‌شود که وجود اولواالامر نوعی فضل و رحمت الهی است که اطاعتشان مردم را از پیروی شیطان باز می‌دارد: «ولَولا فَضلُ اللّهِ عَلَیکُم ورَحمَتُهٌ لاَتَّبَعتُمُ الشَّیطنَ اِلاّ قَلیلا»

[۲۵] نساء/سوره۴، آیه۸۳.

و تنها پیروی از معصومان می‌تواند انسان را از گمراهی و پیروی شیطان‌ به‌طور قطع باز دارد، زیرا غیر معصوم ممکن است خود گرفتار لغزش و خطا شود.

[۲۶] المیزان، ج۱۲، ص۲۵۹.

[۲۷] المیزان، ج۱۲، ص۲۸۵.

اهل ذکر

از دیگر آیاتی که علم امام از آن استفاده می‌شود آیه ۴۳ سوره نحل

[۲۸] نحل/سوره۱۶، آیه۴۳.

و ۷ سوره انبیاء

[۲۹] انبیاء/سوره۲۱، آیه۷.

است که براساس آن باید انسانها اموری را که نمی‌دانند از اهل ذکر بپرسند. گرچه مضمون آیه عام و ارشاد به اصلی عقلایی یعنی وجوب رجوع جاهل به اهل خبره اس

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.