پاورپوینت خبر متواتر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت خبر متواتر دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خبر متواتر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت خبر متواتر :

پاورپوینت خبر متواتر

پاورپوینت خبر متواتر، خبر نقل شده توسط راویان متعدّد در هر طبقه، به تعداد قطع آور است.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف
۲ – حجت بودن نزد مذاهب اسلامی
۳ – نکته اول
۴ – نکته دوم
۵ – تواتر در لغت و اصطلاح
۵.۱ – تعریف علامه سید محمد مجاهد
۵.۲ – تعریف فاضل جواد
۵.۳ – تعریف شیخ حسن عاملی
۵.۴ – تعریف شیخ بهایی
۵.۵ – تعریف دیگر
۶ – شرایط پاورپوینت خبر متواتر
۷ – عدد تواتر
۸ – اقسام تواتر
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

تعریف

پاورپوینت خبر متواتر، روایتی است که به تنهایی (بدون وساطت عقل و بدون خبر دادن صادق امین به صدق آن) افاده سکون و اطمینان خاطر می‌نماید و این سکون خاطر برخاسته از نقل راویان متعددی (در همه طبقات) است که تبانی و همدستی آنان بر جعل خبر و دروغ پردازی عادتاً محال می‌باشد، مثل علم به وجود شهر مکه، برای کسی که تاکنون به آن شهر نرفته است، در صورتی که چنین علمی ناشی از خبر دادن افراد زیادی باشد که به آنجا رفته و از وجود چنین شهری خبر آورده‌اند.

حجت بودن نزد مذاهب اسلامی

پاورپوینت خبر متواتر نزد همه گروه‌ها و مذاهب اسلامی، به جز شمار اندکی از آنها، حجت است، زیرا قطع آور بوده و حجیت قطع، ذاتی آن است. از جمله اخبار متواتر، حدیث غدیر و خبر ثقلین است.

نکته اول

در این که تعداد راویان در هر طبقه باید چند نفر باشد تا به خبری «متواتر» گفته شود، یا به عبارتی، در این که ضابطه و معیار تواتر چیست اختلاف وجود دارد؛ بعضی این تعداد را پنج نفر و برخی تا پانصد نفر هم ذکر کرده‌اند؛ ولی مشهور آن است که تعداد خاصی ملاک نیست، بلکه بستگی دارد به این که چه زمانی قطع به وجود می‌آید؛ در بعضی اوقات با نقل پنج نفر قطع پدید می‌آید و گاهی با نقل صد نفر هم قطع به وجود نمی‌آید؛ بنابراین، می‌توان گفت که معیار در تواتر، کثرت عددی راویان است، اما تعداد مشخصی تعیین نشده و بستگی به عوامل مختلف دارد.

[۱] دروس فی علم الاصول، صدر، محمد باقر، ص (۱۳۹-۱۳۸).

نکته دوم

در این که پاورپوینت خبر متواتر افاده یقین استنباطی می‌کند یا استقرایی، اختلاف است.

[۲] دروس فی علم الاصول، رصدر، محمد باقر، ج۲، ص (۱۳۸-۱۳۵).

[۳] اصول الفقه، مظفر، محمد رضا، ج۲، ص۶۸.

[۴] تحریر المعالم، مشکینی، علی، ص۱۶۰.

[۵] مبانی استنباط حقوق اسلامی یا اصول فقه، محمدی، ابوالحسن، ص۱۶۳.

[۶] معارج الاصول، محقق حلی، جعفر بن حسن، ص۱۳۸.

[۷] معارج الاصول، محقق حلی، جعفر بن حسن، ص۱۳۹.

[۸] الاصول العامه للفقه المقارن، طباطبایی حکیم، محمد تقی، ص۱۹۴.

[۹] مبادی اصول الفقه، فضلی، عبد الهادی، ص۲۷.

[۱۰] مفاتیح الاصول، مجاهد، محمد بن علی، ص۳۴۱.

[۱۱] المحکم فی اصول الفقه، حکیم، محمد سعید، ج۳، ص۲۰۶.

[۱۲] شرح اصول فقه، محمدی، علی، ج۳، ص۱۳۲.

[۱۳] اصول فقه، رشاد، محمد، ص۲۰۴.

[۱۴] اصول الفقه، ابو زهره، محمد، ص۹۹.

[۱۵] دروس فی علم الاصول، صدر، محمد باقر، ج۱، ص۲۷۰.

[۱۶] بحوث فی علم الاصول، صدر، محمد باقر، ج۴، ص۳۲۷.

[۱۷] مبادی الوصول الی علم الاصول، علامه حلی، حسن بن یوسف، ص۱۹۹.

[۱۸] فرهنگ معارف اسلامی، سجادی، جعفر، ج۲، ص۳۲۹.

[۱۹] اصول الفقه، زهیرالمالکی، محمد ابوالنور، ج۳، ص۱۲۵.

[۲۰] مقالات اصولی، موسوی بجنوردی، محمد، ص۲۸.

[۲۱] نهایه الاصول، بروجردی، حسین، ص۴۸۶.

[۲۲] منابع اجتهاد (از دیدگاه مذاهب اسلامی)، جناتی، محمد ابراهیم، ص۱۰۳.

[۲۳] منتهی الدرایه فی توضیح الکفایه، جزایری، محمدجعفر، ج۴، ص۴۰۴.

[۲۴] مبادی فقه و اصول، فیض، علیرضا، ص۳۲.

[۲۵] المعجم الاصولی، حیدر، محمد صنقور علی، ص۵۶۳.

تواتر در لغت و اصطلاح

طبرسی در مجمع‌البیان از قول ابوعلی فارسی نوشته است: «متواتر این است که خبر ی به دنبال خبر دیگر بیاید و همین‌طور کتابی به دنبال کتابی دیگر و بین آن‌ها فاصله زیادی نباشد.»

[۲۶] مجمع البیان، طبرسی، فضل بن حسن؛ ج۹، ص۱۳۸.

[۲۷] مجمع البیان، طبرسی، فضل بن حسن؛ ج۷، ص۱۷۱ .

[۲۸] جوامع الجامع، شیخ طبرسی ج۳، ص۷۳.

علمای اصول نیز از معنای تواتر بحث کرده‌اند.

تعریف علامه سید محمد مجاهد

علامه سید محمد مجاهد ( در مقاتیح الاصول نوشته است: به گفته علامه حلی در نهایه‌الاصول، تواتر در لغت به معنای آمدن یکی پس از دیگری با فاصله است؛ چنان که خداوند متعال فرمود: «ثم ارسلنا رسلنا تترا …»

[۲۹] مؤمنون/ سوره۲۳، آیه۴۴.

؛ یعنی رسولی پس از رسولی فرستادیم، که بین آن‌ها فاصله بوده است.
در اصطلاح علما نیز تواتر عبارت از توارد أخبار به گوش و خبر بعد از خبر است، البته به شرط تعدد و تکثر أخبار، به اندازه‌ای که به گفتار آنان قطع پیدا شود. سید عمید‌الدین (متوفای ۷۵۴ ه‌ .ق) نیز در شرح کتاب اصولی خود به نام منیه تعریف علامه حلی در نهایه ‌را آورده است.

[۳۰] مفاتیح الاصول، مجاهد، سید محمد؛ ص۴۲۸.

تعریف فاضل جواد

فاضل جواد (زنده در ۱۰۴۴ ه‌ .ق.) در غایه المأمول نیز می‌نویسد: «تواتر در لغت، در پی آمدن اشیا، یکی پس از دیگری با مهلت و فترت و تتابع بین آن‌ها است. و فاضل مقداد (متوفای ۸۲۶ ه‌ .ق.) نیز بر همین عقیده است.

[۳۱] مفاتیح الاصول، مجاهد، سید محمد؛ ص۴۲۹ .

[۳۲] المحصول، فخر رازی، محمد بن عمر؛ ج۲، ص۱۰۸ .

[۳۳] الاصول العامه للفقه المقارن، حکیم، محمد تقی؛ ص۱۱۳.

[۳۴] الاصول العامه للفقه المقارن، حکیم، محمد تقی؛ ص۱۸۸.

تعریف شیخ حسن عاملی

شیخ حسن عاملی نگارنده معالم الدین در بیان معنای اصطلاحی پاورپوینت خبر متواتر می‌نویسد: « … فالمتواتر هو خبر جماعه یفید بنفسه العلم بصدقه و لاریب فی امکانه و وقوعه.»

[۳۵] معالم الاصول، عاملی، حسن؛ ص۱۸۳.

تعریف شیخ بهایی

شیخ بهایی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.