پاورپوینت خانههای دیگران (قرآن)
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت خانههای دیگران (قرآن) دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خانههای دیگران (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت خانههای دیگران (قرآن) :
پاورپوینت خانههای دیگران (قرآن)
خداوند در قرآن کریم خوردن از چند دسته خانه را جایز شمرده است از آن جمله خانههایی است که کلید آن در دست کلید دار است.
فهرست مندرجات
۱ – غذاخوردن از خانه دیگران
۲ – شرط اجازه در خوردن
۳ – فلسفه حکم جواز خوردن
۴ – تفسیر” ما ملکتم مفاتحه”
۵ – پانویس
۶ – منبع
غذاخوردن از خانه دیگران
خوردن غذا از خانههای دیگران، برای کلیدداران آنها، بدون اذن مالک آن جایز است.
“لیس… علی انفسکم ان تاکلوا من بیوتکم… او ما ملکتم مفاتحه…
[۱] نور/سوره۲۴، آیه۶۱.
و بر شما نیز گناهى نیست که از خانههاىخودتان (خانههاى فرزندان یا همسرانتان که خانه خود شما محسوب مىشود بدون اجازه خاصّى)غذا بخورید… یا خانهاى که کلیدش در اختیار شماست”
از آنجا که در آیات سابق سخن از اذن ورود در اوقات معین یا به طور مطلق به هنگام داخل شدن در منزل اختصاصی پدر و مادر بود، آیه مورد بحث در واقع استثنایی بر این حکم است که گروهی میتوانند در شرائط معینی بدون اجازه وارد منزل خویشاوندان و مانند آن شوند و حتی بدون استیذان غذا بخورند.
شرط اجازه در خوردن
آیا خوردن غذای دیگران مشروط به اجازه آنها نیست؟
چنان که در آیه فوق دیدیم خداوند اجازه داده است که انسان از خانههای بستگان نزدیک و بعضی از دوستان و مانند آنها- که مجموعا یازده مورد میشود- غذا بخورد، و در آیه اجازه گرفتن از آنها شرط نشده بود، و مسلما مشروط به اجازه نیست چون با وجود اجازه از غذای هر کس میتوان خورد و این یازده گروه خصوصیتی ندارد.
ولی آیا احراز رضایت باطنی (به اصطلاح از طریق شاهد حال) به خاطر خصوصیت و نزدیکی که میان طرفین است شرط است؟
ظاهر اطلاق آیه این شرط را نیز نفی میکند، همین اندازه که احتمال رضایت او باشد (و غالبا رضایت حاصل است) کافی میشمرد.
ولی اگر وضع طرفین به صورتی در آمده که یقین به عدم رضایت داشته باشند گر چه ظاهر آیه نیز از این نظر اطلاق دارد اما بعید نیست که آیه از چنین صورتی منصرف باشد، به خصوص اینکه اینگونه افراد، نادرند و معمولا اطلاقات شامل این گونه افراد نادر نمیشود.
بنا بر این آیه فوق، در محدوده خاصی، آیات و روایاتی را که تصرف در اموال دیگران را مشروط به احراز رضایت آنها کرده است تخصیص میزند، ولی تکرار میکنیم این تخصیص در محدوده معینی است، یعنی غذا خوردن به مقدار نیاز، خالی از اسراف و تبذیر.
آنچه در بالا ذکر شد در میان فقهای ما مشهور است، و قسمتی از آن نیز صریحا در روایات آمده.
در روایت معتبری از امام صادق علیه السلام میخوانیم هنگامی که از این آیه- جمله او صدیقکم- از آن حضرت سؤال کردند فرمود:
هو و الله الرجل یدخل بیت صدیقه فیاکل بغیر اذنه:
” به خدا قسم منظور این است که انسان داخل خانه برادرش میشود و بدون اجازه غذا میخورد”.
روایات متعدد دیگری نیز به همین مضمون نقل شده که در آنها آمده است اذن گرفتن در این موارد شرط نیست (البته اختلافی در میان فقهاء نیست که با نهی صریح یا علم به کراهتجایز نیست و آیه از آن انصراف دارد).
در مورد” عدم افساد” (و عدم اسراف) نیز در بعضی از روایات تصریح شده است.
تنها چیزی که در اینجا باقی میماند این است که روایتی که در همین باب وارد شده میخوانیم: تنها از مواد غذایی خاصی میتوان استفاده کرد نه هر غذایی ولی از آنجا که این روایت مورد اعراض فقهاء است،سند آن معتبر نخواهد بود.
بعضی دیگر از فقهاء طعامهای نفیس و عالی که صاحب خانه احیانا برای خود یا مهمان محترمی و یا مواقع خاصی ذخیره کرده است استثناء کردهاند
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.