پاورپوینت خالدبن معدان کلاعی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت خالدبن معدان کلاعی دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خالدبن معدان کلاعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت خالدبن معدان کلاعی :

خالد بن معدان کلاعی

خالد بن مَعْدان کَلاعی، ابوعبداللّه، راوی و تابعی اهل شام می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – زندگی خالد
۲ – قبیله خالد
۳ – شخصیت خالد
۴ – مشایخ خالد
۵ – راویان روایت خالد
۶ – خالد در منابع شیعی
۷ – خالد از طبقه سوم تابعان
۸ – اعتراض خالد به یزید
۹ – شرکت خالد جنگهای روم شرقی
۱۰ – وفات خالد
۱۱ – ثقه بودن خالد در منابع اهل سنّت
۱۲ – فقیه بودن خالد
۱۳ – تالیفات خالد
۱۴ – فهرست منابع
۱۵ – پانویس
۱۶ – منابع

زندگی خالد

درباره زندگی وی اطلاعات چندانی در دست نیست.

قبیله خالد

وی از قبیله کَلاع بود که اغلب در حِمْص اقامت داشتند.

[۱] سمعانی، الانساب، ج۵، ص۱۱۸.

شخصیت خالد

او از جمله زاهدان و عابدان روزگار خویش به شمار می‌رفت و در کثرت عبادت و تقوا زبانزد همگان بود

[۲] احمدبن عبداللّه ابونعیم اصفهانی، حلیه الاولیاء و طبقات الاصفیاء، ج۵، ص۲۱۰، چاپ محمدامین خانجی، بیروت ۱۳۸۷/۱۹۶۷.

خالد، به گفته خودش، هفتاد تن از صحابه پیامبر را درک کرده است.

[۳] یوسف‌ بن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، ج۸، ص۱۷۰، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.

مشایخ خالد

او از کسانی چون ثوبان غلام پیامبر، عبدال لّه‌بن حُنَیْن، یزیدبن خمیر یَزَنی و کسان دیگری روایت نقل کرده است.

راویان روایت خالد

و از او کسانی چون ابراهیم بن ابی عَبْله مَقدسی، اَحْوَص بن حکیم بن عُمَیْر بن اسود، صفوان بن عمرو حدیث نقل کرده‌اند.

[۴] یوسف‌ بن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، ج۸، ص۱۶۸ـ۱۶۹، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.

خالد در منابع شیعی

در منابع امامی، عمده روایات نقل شده از او، به روایت ثَوربن یزید است که عموم این روایات درباره فضائل علی علیهالسلام است.

[۵] ابن بابویه، کتاب الخصال، ج۲، ص۳۶۳، چاپ علی اکبر غفاری، قم ۱۳۶۲ش.

[۶] علی‌بن محمد خزاز رازی، کفایه الاثر فیالنصعلی الائمه الاثنی عشر، ج۱، ص۱۱۱۱۱۲، چاپ عبداللطیف حسینی کوهکمری خوئی، قم ۱۴۰۱.

خالد از طبقه سوم تابعان

ابن سعد

[۷] ابن سعد، طبقات ج۷، ص۴۵۵، (بیروت).

وی را جزو طبقه سوم تابعان اهل شام نام برده است.

اعتراض خالد به یزید

ابن شهرآشوب

[۸] ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج۳، ص۲۶۳، نجف ۱۹۵۶.

، ضمن نقل اشعاری از خالد، به اعتراض وی به یزید در به شهادت رساندن امام حسین علیهالسلام در کربلا اشاره کرده است، هرچند وی ریاست شرطه را در زمان یزید برعهده داشته است.

[۹] ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۱۶، ص۱۸۹، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۱۵۱۴۲۱/ ۱۹۹۵۲۰۰۱.

شرکت خالد جنگهای روم شرقی

خالد در جنگهای منطقه روم شرقی نیز حضور مؤثری داشت

[۱۰] یوسف‌ بن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، ج۸، ص۱۷۰، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.

طبری

[۱۱] طبری، تاریخ، ج۶، ص۵۳۰، (بیروت).

از حضور او در حمله به قسطنطنیه در سال ۹۸ سخن گفته است.

وفات خالد

به نوشته سمعانی

[۱۲] سمعانی، الانساب، ج۵، ص۱۱۸.

خالدبن معدان، که از حاکم حمص، به دلیل پوشیدن لباس حریر، ناخرسند بود، به طرسوس رفت و در همانجا درگذشت.

ثقه بودن خالد در منابع اهل سنّت

منابع رجالی اهل سنت، مانند عِجلی

[۱۳] احمدبن عبداللّه عجلی، معرفهالثقات، چاپ عبدالعلیم عبدالعظیم بستوی، مدینه ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

و نسائی

[۱۴] یوسف‌ بن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، ج۸، ص۱۶۹، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.

، او را ثقه دانسته‌اند و حاکم نیشابوری

[۱۵] محمدبن عبداللّه حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۲، ص۶۰۰، چاپ یوسف عبدالرحمان مرعشلی، بیروت ۱۴۰۶.

اِسناد او به صحابه را صحیح شمرده است؛ با این حال، از او، به دلیل تدلیس و ارسال در نقل حدیث، خرده گرفته‌اند

[۱۶] محمدبن احمد ذهبی، کتاب تذکرهالحفاظ، ج۱، ص۹۳ـ۹۴، حیدرآباد، دکن ۱۳۸۸ـ۱۳۹۰/ ۱۹۶۸ـ ۱۹۷۰.

[۱۷] محمدبن احمد ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۴، ص۵۳۷، چاپ شعیب ارنوؤط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ ۱۹۸۸.

خالد به دانش اندوزی توجه فراوانی داشت، بزرگان معاصرش، وی را ستوده‌اند.

فقیه بودن خالد

وی یکی از مراجع فقهی زمان خود بوده و برای حل اختلافات فقهی نزد او می‌رفته‌اند. <

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.