پاورپوینت خالدبن ابی‌اسماعیل کوفی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت خالدبن ابی‌اسماعیل کوفی دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت خالدبن ابی‌اسماعیل کوفی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت خالدبن ابی‌اسماعیل کوفی :

خالد بن ابی‌اسماعیل کوفی

خالد بن ابی اسماعیل کوفی، راوی امامی قرن سوم است.

فهرست مندرجات

۱ – ثقه
۲ – بکر بن اشعث
۳ – اصحاب امام صادق علیه‌السلام
۴ – فهرست منابع
۵ – پانویس
۶ – منبع

ثقه

نجاشی

[۱] احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنّفی الشیعهالمشتهر برجال النجاشی، ج۱، ص۱۵۰، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم ۱۴۰۷.

او را ثقه دانسته است و متأخران نیز به تبع نجاشی او را توثیق کرده‌اند.

[۲] ابن‌داوود حلّی، کتاب‌الرجال، ج۱، ص۸۶، چاپ محمدصادق آل‌بحرالعلوم، نجف ۱۳۹۲/۱۹۷۲، چاپ افست قم (بی‌تا).

[۳] محمد بن علی اردبیلی، جامع‌الرواه و ازاحه الاشتباهات عن الطرق و الاسناد، ج۱، ص۲۸۹، قم:مکتبهالمحمدی، (بی‌تا).

[۴] عبداللّه مامقانی، تنقیح المقال فی علم‌الرجال، ج۲۵، ص۳۵، چاپ محیی‌الدین مامقانی، قم ۱۴۲۳.

[۵] محمدباقر بن محمدمؤمن سبزواری، ذخیرهالمعاد فی شرح‌الارشاد، ج۱، ص۲۱۵، چاپ سنگی تهران ۱۲۷۳ـ۱۲۷۴، چاپ افست قم (بی‌تا).

علامه حلّی

[۶] حسن بن یوسف علامه حلّی، خلاصه الاقوال فی معرفه الرجال، ج۱، ص۱۳۸، چاپ جواد قیومی اصفهانی، (قم) ۱۴۱۷.

خالد بن اسماعیل کوفی را ثقه دانسته که احتمالا لفظ «ابی» از آن ساقط شده است.

[۷] حسین بن محمدتقی نوری، خاتمه مستدرک الوسائل، ج ۴، ص ۳۷۸۳۷۹، قم ۱۴۱۵۱۴۲۰.

بکر بن اشعث

البته طوسی در رجال

[۸] محمد بن حسن طوسی، رجال‌الطوسی، ص ۱۹۷، چاپ جواد قیومی اصفهانی، قم ۱۴۱۵.

فردی به نام خالد بن اسماعیل بن ایوب مخزومی را در شمار اصحاب امام صادق علیه‌السلام برشمرده که مجهول است.

[۹] عبداللّه مامقانی، تنقیح المقال فی علم‌الرجال، ج۲۵، ص۴۸، چاپ محیی‌الدین مامقانی، قم ۱۴۲۳.

برخی احتمال داده‌اند که نام پدر خالد، بکر بن اشعث باشد،

[۱۰] مصطفی بن حسین تفرشی، نقدالرجال، ج۲، ص۱۸۰، قم ۱۴۱۸.

[۱۱] علی‌اصغر بن محمدشفیع جاپلقی بروجردی، طرائف المقال فی معرفه طبقات‌الرجال، ج۱، ص۴۵۰، چاپ مهدی رجایی، قم ۱۴۱۰.

[۱۲] عبداللّه مامقانی، تنقیح المقال فی علم‌الرجال، ج۲۵، ص۳۵، چاپ محیی‌الدین مامقانی، قم ۱۴۲۳.

[۱۳] عبداللّه مامقانی، تنقیح المقال فی علم‌الرجال، ج۲۵، ص۶۳، چاپ محیی‌الدین مامقانی، قم ۱۴۲۳.

[۱۴] عبداللّه مامقانی، تنقیح المقال فی علم‌الرجال، ج۲۵، ص۱۴۳ـ۱۴۴، چاپ محیی‌الدین مامقانی، قم ۱۴۲۳.

زیرا نجاشی

[۱۵] بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنّفی الشیعهالمشتهر برجال النجاشی، ج۱، ص۱۰۹، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم ۱۴۰۷.

کنیه بکر را ابواسماعیل یاد کرده است.
بنابراین، احتمالا خالد بن ابی‌اسماعیل همان خالد بن بکر ملقب به طویل است که در سند روایتی در باب وصیت نیز آمده است.

[۱۶] کلینی، اصول الکافی، ج۷، ص۶۱۶۲.

[۱۷] ابن‌بابویه، کتاب مَن لایـَحضُرُه‌الفقیه، ج۴، ص۱۶۹، چاپ علی‌اکبر غفاری، قم ۱۴۰۴.

[۱۸] محمد بن حسن طوسی، تهذیب‌الاحکام، ج۹، ص۲۳۶، چاپ حسن موسوی خرسان، تهران ۱۳۹۰.

با وجود این چون بکر پدر خالد طویل در زمان امام صادق علیه‌السلام درگذشته،

[۱۹] کلینی، اصول الکافی، ج۷، ص۶۱۶۲.

و به تصریح نجاشی

[۲۰] احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنّفی الشیعهالمشتهر برجال النجاشی، ج۱، ص۱۰۹، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم ۱۴۰۷.

بکر بن اشعث از امام کاظم علیه‌السلام روایت کرده، اتحاد این دو منتفی است.
در ضمن یکی بودن کنیه بکر بن اشعث و پدر خالد احتمالی بیش نیست.

[۲۱] شوشتری، قاموس الرجال، ج۴، ص۹۷.

[۲۲] خویی، معجم رجال الحدیث، ج۷، ص۱۴.

اصحاب امام صادق علیه‌السلام

ابن‌بابویه به واسطه خالد از عبدالاعلی مولی آ‌ل‌سام، از اصحاب امام صادق علیه‌السلام، روایت کرده است.

[۲۳] ابن‌بابویه، کتاب مَن لایَحضُرُه‌الفقیه، ج۴، ص۴۴۴، چاپ علی‌اکبر غفاری، قم ۱۴۰۴.

صفوان بن یحیی ، عبداللّه بن مسکان و جعفر بن بشیر نیز از وی حدیث نقل کرده‌اند.

[۲۴] محمد بن علی اردبیلی، جامع‌الرواه و ازاحه الاشتباهات عن الطرق و الاسناد، ج۱، ص۲۸۹، قم:مکتبهالمحمدی، (بی‌تا).

[۲۵] خویی، معجم رجال الحدیث، ج۷، ص۱۰.

طُرَیحی

[۲۶] فخرالدین بن محمد طریحی، جامع‌المقال فیما یتعلق باحوال الحدیث و الرجال، ج۱، ص۶۵، چاپ محمدکاظم طریحی، تهران) ۱۳۷۴).

و کاظمی

[۲۷] محمدامین بن محمدعلی کاظمی، هدایهالمحدثین الی طریقه المحمدین، ج۱، ص۵۵، چاپ مهدی رجایی، قم ۱۴۰۵.

معیار تمایز وی از راویان مشترک با وی را روایت صفوان از او دانسته‌اند.
بنابراین ظاهراً لفظ ابی از سند روایت مذکور در کافی نیز افتاده است.

[۲۸] کلینی، اصول الکافی، ج۵، ص۵۶۹.

خالد، هم بی‌واسطه

[۲۹] محمد بن حسن طوسی، تهذیب‌الاحکام، ج۲، ص۳۷۶، چاپ حسن موسوی خرسان، تهران ۱۳۹۰.

و هم با‌واسطه از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده، لذا احتمالا از اصحاب آن حضرت بوده است.
همچنین خالد صاحبِ یکی از اصول شیعه است که صفوان بن یحیی آن را روایت کرده است.

[۳۰] احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنّفی الشیعهالمشتهر برجال النجاشی، ج۱، ص۱۵۰، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم ۱۴۰۷.

[۳۱] محمد بن حسن طوسی، فهرست کتب‌الشیعه و اصولهم و اسماء المصنفین و اصحاب الاصول، ج۱، ص۱۷۴، چاپ عبدالعزیز طباطبائی، قم ۱۴۲۰.

[۳۲] ابن‌شهرآشوب، معالم‌العلماء، ج۱، ص۴۶، نجف ۱۳۸۰/۱۹۶۱.

[۳۳] آقابزرگ طهرانی، الذریعه، ج۲، ص۱۴۸.

طریق شیخ طوسی به این کتاب ضعیف دانسته شده است.

[۳۴] حسین بن محمدتقی نوری، خاتمه مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ۱۳۰، قم ۱۴۱۵۱۴۲۰.

[۳۵] خویی، معجم رجال الحدیث، ج۷، ص۱۰.

فهرست منابع

(۱) آقابزرگ طهرانی، الذریعه.
(۲) ابن‌بابویه، کتاب مَن لایـَحضُرُه‌الفقیه، چاپ علی‌اکبر غفاری، قم ۱۴۰۴.
(۳) ابن‌داوود حلّی، کتاب‌الرجال، چاپ محمدصادق آل‌بحرالعلوم، ن

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.