پاورپوینت حمادبن زید بن درهم
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت حمادبن زید بن درهم دارای ۷۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حمادبن زید بن درهم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت حمادبن زید بن درهم :
حماد بن زید ازدی
حَمّاد بن زید، حَمّاد بن زید بن درهم اَزْدی، مشهور به اَزرَق، محدّث و فقیه قرن دوم است.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی
۱.۱ – تولد و شغل
۱.۲ – عالم بصره
۱.۳ – حفظ حدیث
۲ – مشایخ
۳ – شاگردان
۴ – مدح و توثیق
۵ – عقیده
۶ – عالم قرائت
۷ – حمایت از عثمان
۸ – درگذشت
۹ – سخن رجالیان
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
معرفی
جد بزرگش از اسیران سیستان و از موالی خانواده جریر بن حازم جَهضَمی بود که به بصره آمد.
[۱] ابنحِبّان، کتابالثقات، ج۶، ص۲۱۷، حیدرآباد، دکن ۱۳۹۳ـ۱۴۰۳/ ۱۹۷۳ـ۱۹۸۳، چاپ افست بیروت.
[۲] ابن مَنْجُوَیْه، رجال صحیح مسلم، ج۱، ص۱۵۵، چاپ عبداللّه لیثی، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
[۳] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۳۹، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
تولد و شغل
حمّاد در سال ۹۸
[۴] التعدیل و التجریح لمن خرج عنهالبخاری فی الجامع الصحیح، چاپ احمد بزار، (رباط) ۱۴۱۱/۱۹۹۱.
و به قولی، در زمان عمربن عبدالعزیز (حک: ۹۹ـ۱۰۱) بهدنیا آمد.
[۵] ابنسعد، الطبقات الکبری (بیروت)، ج۷، ص۲۸۶.
[۶] محمدبن اسماعیل بخاری، التاریخالصغیر، ج۲، ص۱۹۹، چاپ محمود ابراهیم زاید، بیروت ۱۴۰۶/۱۹۸۶.
[۷] ابنحِبّان، کتابالثقات، ج۶، ص۲۱۷، حیدرآباد، دکن ۱۳۹۳ـ۱۴۰۳/ ۱۹۷۳ـ۱۹۸۳، چاپ افست بیروت.
وی ابتدا پارچهفروش بود، سپس به تحصیل علم روی آورد.
[۸] عیاض بن موسی قاضی عیاض، ترتیبالمدارک و تقریب المسالک لمعرفه اعلام مذهب مالک، ج۴، ص۱۵، چاپ عبدالقادر صحراوی، مغرب ۱۴۰۳/۱۹۸۳.
عالم بصره
حمّادبن زید را غالباً عالم و محدّث بصره میشناسند
[۹] عبداللّهبن اسعد یافعی، مرآهالجنان و عبره الیقظان، ج۱، ص۲۹۳، بیروت ۱۴۱۷/۱۹۹۷.
تا آنجا که سفیان ثوری (محدّث و زاهد قرن دوم) وی را، پس از شعبهبن حجاج، بزرگترین عالم بصره دانسته است.
[۱۰] ابن ابیحاتم، کتابالجرح و التعدیل، ج۱، ص۱۷۶ـ۱۷۷، حیدرآباد، دکن ۱۳۷۱ـ۱۳۷۳/ ۱۹۵۲ـ۱۹۵۳، چاپ افست بیروت.
[۱۱] محمدبن احمد ذهبی، کتاب تذکره الحفاظ، ج۱، ص۲۲۸، حیدرآباد، دکن ۱۳۸۸ـ۱۳۹۰/ ۱۹۶۸ـ۱۹۷۰.
حفظ حدیث
حمّاد نابینا بود، از اینرو او را حمّادالضریر نیز خواندهاند.
[۱۲] ابن مَنْجُوَیْه، رجال صحیح مسلم، ج۱، ص۱۵۶، چاپ عبداللّه لیثی، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
[۱۳] خلیلبن ایبک صفدی، نکتالهمیان فی نکت العُمیان، ج۱، ص۱۴۷، چاپ احمد زکیبک، مصر ۱۳۲۹/ ۱۹۱۱.
وی از حفظ حدیث نقل میکرد.
[۱۴] ابنحِبّان، کتابالثقات، ج۶، ص۲۱۸، حیدرآباد، دکن ۱۳۹۳ـ۱۴۰۳/ ۱۹۷۳ـ۱۹۸۳، چاپ افست بیروت.
گفتهاند که چهارهزار حدیث از حفظ داشت و در بیان حدیث هیچگاه خطا نمیکرد.
[۱۵] احمدبن عبداللّه عجلی، معرفهالثقات، ج۱، ص۳۱۹، چاپ عبدالعلیم عبدالعظیم بستوی، مدینه ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
[۱۶] محمدبن احمد ذهبی، کتاب تذکره الحفاظ، ج۱، ص۲۲۹، حیدرآباد، دکن ۱۳۸۸ـ۱۳۹۰/ ۱۹۶۸ـ۱۹۷۰.
مشایخ
از جمله مشایخ حدیث و استادان او، پدرش زیدبن درهم ، ابانبن تغلب ، عمروبن علاء نحوی و ایوب سختیانی بودند.
[۱۷] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۴۰ـ۲۴۲، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
در این میان استفاده علمی حمّاد از ایوب سختیانی، که از تابعین بود، بیشتر از همه بوده و به تصریح خود حمّاد، بیست سال طول کشیده است.
[۱۸] یحییبن شرف نووی، تهذیب الاسماء و اللغات، جزء۱، ص ۱۶۸، مصر: اداره الطباعه المنیریه، چاپ افست تهران.
[۱۹] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۴۸، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
شاگردان
کسانی نیز از حمّاد روایت نقل کردهاند، از جمله: اشعثبن اسحاق سجستانی، پدر ابوداود (صاحب سنن)؛ سفیانبن عُیَینه؛ خلفبن هشام مُقرى؛ حمّادبن اسامه؛ علىبن مدینى؛ و وکیعبن جراح.
[۲۰] یحییبن شرف نووی، تهذیب الاسماء و اللغات، جزء۱، ص ۱۶۸، مصر: اداره الطباعه المنیریه، چاپ افست تهران.
[۲۱] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۴۲ـ۲۴۵، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
مزّی
[۲۲] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۴۳، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
نیز سفیان ثوری را، بهرغم اینکه در طبقه محدّثان پیش از طبقه حمّادبن زید قرار دارد، در شمار راویان حدیث حمّادبن زید ذکر کرده است.
مدح و توثیق
کسان بسیاری، از جمله مالکبن انس، احمدبن حنبل، یحییبن مَعین و عبدالرحمانبن مهدی، حمّاد را ستایش و توثیق کردهاند.
[۲۳] یحییبن شرف نووی، تهذیب الاسماء و اللغات، جزء۱، ص ۱۶۸، مصر: اداره الطباعه المنیریه، چاپ افست تهران.
[۲۴] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۴۵، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
وی با اوصافی نظیر حجت، اَتقَن، اَثبَت و اصحالحدیث خوانده شده است، که جملگی بر وثاقت وی دلالت میکنند.
[۲۵] ابنسعد، الطبقات الکبری (بیروت)، ج۷، ص۲۸۶.
[۲۶] ابن ابیحاتم، کتابالجرح و التعدیل، ج۱، ص۱۷۷ـ۱۷۸، حیدرآباد، دکن ۱۳۷۱ـ۱۳۷۳/ ۱۹۵۲ـ۱۹۵۳، چاپ افست بیروت.
[۲۷] ابنحِبّان، کتابالثقات، ج۶، ص۲۱۸، حیدرآباد، دکن ۱۳۹۳ـ۱۴۰۳/ ۱۹۷۳ـ۱۹۸۳، چاپ افست بیروت.
[۲۸] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۴۶، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
[۲۹] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۴۸، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
[۳۰] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۵۰، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
احمدبن حنبل نیز وی را بهچشم اعتبار مینگریست و غالبآ او را از حمّادبن سلمه ــکه او نیز از محدّثان موثق بودــ برتر میدانست.
[۳۱] خلیلبن ایبک صفدی، نکتالهمیان فی نکت العُمیان، ج۱، ص۱۴۷، چاپ احمد زکیبک، مصر ۱۳۲۹/ ۱۹۱۱.
[۳۲] ابنحجر عسقلانی، کتاب تهذیب التهذیب، ج۲، ص۴۲۲، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/۱۹۹۵.
حمّادبن زید، علاوه بر نقل احادیث، به جرح و تعدیل راویان پرداخته که در برخی کتابهای رجالی ثبت شده است.
[۳۳] ابنحنبل، کتابالعلل و معرفهالرجال، ج۱، ص۵۳۲، چاپ وصیاللّهعباس، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
[۳۴] ابن ابیحاتم، کتابالجرح و التعدیل، ج۱، ص۱۷۸ـ۱۸۱، حیدرآباد، دکن ۱۳۷۱ـ۱۳۷۳/ ۱۹۵۲ـ۱۹۵۳، چاپ افست بیروت.
[۳۵] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۵، ص۴۶، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
[۳۶] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۸، ص۳۹، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
[۳۷] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۳۰، ص۲۸۰، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
[۳۸] علیبن ابوبکر هیثمی، مجمعالزوائد و منبعالفوائد، ج۴، ص۱۸۳، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
عقیده
حمّاد فقیه و از شاگردان مکتب فقهی ابوحنیفه بود.
[۳۹] عبداللّهبن اسعد یافعی، مرآهالجنان و عبره الیقظان، ج۱، ص۳۷۷، بیروت ۱۴۱۷/۱۹۹۷.
[۴۰] ابن ابیالوفا، الجواهر المضیّه فی طبقات الحنفیّه، ج۲، ص۱۴۸ـ۱۴۹، چاپ عبدالفتاح محمد حلو، ریاض ۱۴۱۳/۱۹۹۳.
در برخی کتابهای فقهی اهلسنّت و امامیه ، آرای فقهی وی نقل شده،
[۴۱] محمدبن حسن طوسی، کتابالخلاف، ج۱، ص۵۳۴، قم ۱۴۰۷۱۴۱۷.
[۴۲] محمدبن احمد شمسالائمه سرخسی، کتابالمبسوط، ج۱، ص۱۵۵، بیروت ۱۴۰۶/ ۱۹۸۶.
[۴۳] حسنبن یوسف علامه حلّی، منتهی المطلب فی تحقیق المذهب، ج۴، ص۱۴، مشهد ۱۴۱۲۱۴۲۴.
چنانکه در صحاح اهلسنّت، در ابواب فقهی، احادیث متعددی از او نقل گردیده است.
[۴۴] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیحالبخاری، ج۱، ص۶۴، (چاپ محمد ذهنیافندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱.
[۴۵] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیحالبخاری، ج۴، ص۲۳۴، (چاپ محمد ذهنیافندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱.
[۴۶] ابنماجه، سنن ابنماجه، ج۱، ص۱۲، چاپ محمدفؤاد عبدالباقی، (قاهره ۱۳۷۳/ ۱۹۵۴)، چاپ افست.
[۴۷] ابنماجه، سنن ابنماجه، ج۱، ص۱۴۲، چاپ محمدفؤاد عبدالباقی، (قاهره ۱۳۷۳/ ۱۹۵۴)، چاپ افست.
[۴۸] محمدبن عیسی ترمذی، الجامعالکبیر، ج۱، ص۸۶، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۹۹۸.
[۴۹] محمدبن عیسی ترمذی، الجامعالکبیر، ج۱، ص۴۴۶، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۹۹۸.
[۵۰] محمدبن عیسی ترمذی، الجامعالکبیر، ج۳، ص۳۷، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۹۹۸.
با این همه، به نظر میرسد که حمّادبن زید، بهسبب مشرب حدیثیاش، نظریه قیاس ابوحنیفه را مردود میدانسته
[۵۱] احمدبن عبداللّه ابونعیم اصفهانی، حلیه الاولیاء و طبقات الأصفیاء، ج۶، ص۲۵۸ـ۲۵۹، چاپ محمدامین خانجی، بیروت ۱۳۸۷/۱۹۶۷.
تا آنجا که از مرگ ابوحنیفه شادمان شده است.
[۵۲] احمدبن عبداللّه ابونعیم اصفهانی، حلیه الاولیاء و طبقات الأصفیاء، ج۶، ص۲۵۸ـ۲۵۹، چاپ محمدامین خانجی، بیروت ۱۳۸۷/۱۹۶۷.
وی براساس همین موضع جانبدارانهاش از اهل حدیث، آشکارا به مخالفت با نظریه خلق قرآن و طرفداران آن پرداخته و اقتدا به آنها را در نماز جایز ندانسته است.
[۵۳] احمدبن عبداللّه ابونعیم اصفهانی، حلیه الاولیاء و طبقات الأصفیاء، ج۶، ص۲۵۸، چاپ محمدامین خانجی، بیروت ۱۳۸۷/۱۹۶۷.
[۵۴] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۴۹، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
عالم قرائت
افزون بر حدیث و فقه ، حمّاد از عالمان قرائت نیز بود.
ابنجَزَری
[۵۵] ابنجزری، غایهالنهایه فی طبقاتالقرّاء، ج۱، ص۲۵۸، چاپ برگشترسر، قاهره.
وی را در زمره راویان از عاصمبن ابیالنجود، ابنکثیر و عمروبن علاء دینار (هر سه از عالمان قرائت) ذکر کرده است.
شیبهبنعمروبن میمون نیز از راویان قرائت حمّاد است.
[۵۶] ابنجزری، غایهالنهایه فی طبقاتالقرّاء، ج۱، ص۲۵۸، چاپ برگشترسر، قاهره (بیتا).
حمایت از عثمان
حمّاد سخت طرفدار عثمانبن عفان ، سومین خلیفه اهل تسنن ، بود
[۵۷] ابنسعد، الطبقات الکبری (بیروت)، ج۷، ص۲۸۶.
[۵۸] سلیمانبن خلف باجی، التعدیل و التجریح لمن خرج عنهالبخاری فی الجامع الصحیح، ج۱، ص۳۰۷، چاپ احمد بزار، (رباط) ۱۴۱۱/۱۹۹۱.
[۵۹] یوسفبن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۲۵۰، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
تا آنجا که از وی نقل شده است اگر کسی قائل به برتری علی علیهالسلام بر عثمان باشد همانند کسی است که بگوید صحابه پیامبر خیانت کردهاند.
[۶۰] احمدبن عبداللّه ابونعیم اصفهانی، حلیه الاولیاء و طبقات الأصفیاء، ج۶، ص۲۵۹، چاپ محمدامین خانجی، بیروت ۱۳۸۷/۱۹۶۷.
حمّاد احادیث فراوانی نقل کرده، اما در این زمینه مجموعهای گرد نیاورده است.
[۶۱] احمدبن عبداللّه عجلی، معرفهالثقات، ج۱، ص۳۱۹، چاپ عبدالعلیم عبدالعظیم بستوی، مدینه ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
درگذشت
وی در ۱۷۹ درگذشت، همان سالی که مالکبن انس از دنیا رفت.
والی بصره، اسحاقبن سلیمان هاشمی، بر جنازه حمّاد نماز گزارد.
[۶۲] ابنسعد، الطبقات الکبری (بیروت)، ج۷، ص۲۸۶۲۸۷.
[۶۳] ابنحنبل، کتابالعلل و معرفهالرجال، ج۲، ص۳۴۲ـ ۳۴۳، چاپ وصیاللّهعباس، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
سخن رجالیان
شیخ طوسی مطابق روش خود در کتاب رجال
[۶۴] شوشتری، قاموس الرجال، ج۱، ص۲۹.
حمّادبن زید را در ذیل اصحاب امام صادق علیهالسلام نامبرده است.
[۶۵] محمدبن حسن طوسی، رجالالطوسی، ج۱، ص۱۸۶، چاپ جواد قیومیاصفهانی، قم ۱۴۱۵.
به گفته مامقانی
[۶۶] عبداللّه مامقانی، تنقیحالمقال فی علمالرجال، ج۲۴، ص۳۱ـ۳۳، چاپ محییالدین مامقانی، قم ۱۴۲۳ـ.
برخی این حمّاد را هما
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.