پاورپوینت حماد بن هبه الله بن حماد
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت حماد بن هبه الله بن حماد دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حماد بن هبه الله بن حماد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت حماد بن هبه الله بن حماد :
حماد بن هبهالله فضیلی حرانی
حرّانی، حمّاد بن هبه اللّه بن حمّاد فضیلی، محدّث و مورخ قرن ششم بوده و کنیهاش ابوالثنا است.
فهرست مندرجات
۱ – تولد
۲ – بازرگان
۳ – مذهب
۴ – مشایخ حدیث
۵ – راویان حدیث
۶ – استنساخ کتاب
۷ – آثار
۸ – وفات
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
تولد
وی در ۵۱۱ در حرّان به دنیا آمد.
[۱] ابن دبیثی، ذیل تاریخ بغداد، ج۱، ص۵۱، بیروت ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
[۲] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقاتالحنابله، ج۱، ص۴۳۴، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
[۳] مجیرالدین عبدالرحمان بن محمد علیمیحنبلی، المنهج الاحمد فی تراجم اصحاب الامام احمد، ج۴، ص۴۳، چاپ ریاض عبدالحمید مراد، بیروت ۱۹۹۷.
بازرگان
حرّانی بازرگان بود و به همین سبب به شهرهای بسیاری سفر کرد، تا آنجا که به «سفّار» شهره گشت. وی در این سفرها از محدّثان شهرهای مختلفی چون شام ، بغداد ، خراسان ، هرات و مصر کسب علم و حدیث کرد.
[۴] محمد بن احمد ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج۲۱، ص۳۸۶، چاپ شعیب أرنؤوط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ۱۹۸۸.
[۵] مجیرالدین عبدالرحمان بن محمد علیمیحنبلی، المنهج الاحمد فی تراجم اصحاب الامام احمد، ج۴، ص۴۳، چاپ ریاض عبدالحمید مراد، بیروت ۱۹۹۷.
مذهب
حرّانی حنبلی مذهب بود.
[۶] عبدالعظیم بن عبدالقوی منذری، التکمله لوفیات النقله، ج۱، ص۴۳۸، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۰۱/۱۹۸۱.
مشایخ حدیث
مشایخ حدیث وی بسیارند که برجستهترین آنها اسماعیل سمرقندی ، از محدّثان بغداد است.
[۷] محمد بن احمد ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج۲۱، ص۳۸۶، چاپ شعیب أرنؤوط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ۱۹۸۸.
[۸] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقاتالحنابله، ج۱، ص۴۳۴، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
علاوهبر سمرقندی، حرّانی در هرات از ابوالمحاسن مسعود بن محمد بن غانم ، در مصر از عبداللّه بن ابی رفاعه ، و در دمشق از علی بن حسن شافعی حدیث شنید.
[۹] ابنعدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۶، ص۲۹۱۶ـ۲۹۱۷، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۱۰] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقاتالحنابله، ج۱، ص۴۳۴، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
همچنین در حرّان، بغداد و مصر به نقل حدیث پرداخت.
[۱۱] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقاتالحنابله، ج۱، ص۴۳۴، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
راویان حدیث
برخی راویان حدیثِ وی عبارتاند از: عمرو بن محمد عُلَیمی، عبدالقادر رُهاوی، علی بن مُفَضّل مقدسی، احمد بن سَلامَه حرّانی.
[۱۲] ابنعدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۶، ص۲۹۱۷، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۱۳] محمد بن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۱۲، ص۱۱۴۱، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۴/ ۲۰۰۳.
تراجم نویسان، حرّانی را در نقل حدیث به صداقت و وثاقت ستودهاند.
[۱۴] ابنعدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۶، ص۲۹۱۹، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۱۵] صفدی، ج۱۳، ص۱۵۴.
استنساخ کتاب
حرّانی کتابهای بسیاری استنساخ کرد.
[۱۶] ابنعدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۶، ص۲۹۱۷، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۱۷] محمد بن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۱۲، ص۱۱۴۱، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۴/ ۲۰۰۳.
وی علاوه بر این، دارای ذوق و قریحه ادبی بوده و شعر نیکو میسروده که برخی از آنها در کتابها ذکر شده است.
[۱۸] سبط ابنجوزی، مرآه الزمان فی تاریخ الاعیان، ج۸، قسم ۲، ص۵۱۱، ج۸، قسم۲، حیدرآباد، دکن ۱۳۷۱/۱۹۵۲.
[۱۹] ابنعدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۶، ص۲۹۱۸، چاپ سهیل زکار، بیروت(۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۲۰] صفدی، ج۱۳، ص۱۵۴.
[۲۱] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج۱۳، ص۳۳۳۴، بیروت ۱۹۶۶.
آثار
حرّانی دو اثر نوشته است: فهرستی از راویانی که نام آنها حمّاد است
[۲۲] عبدالعظیم بن عبدالقوی منذری، التکمله لوفیات النقله، ج۱، ص۴۳۸، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۰۱/۱۹۸۱.
[۲۳] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقاتالحنابله، ج۱، ص۴۳۴، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
[۲۴] مجیرالدین عبدالرحمان بن محمد علیمیحنبلی، المنهج الاحمد فی تراجم اصحاب الامام احمد، ج۴، ص۴۳، چاپ ریاض عبدالحمید مراد، بیروت ۱۹۹۷.
کتابی در تاریخ حرّان،
[۲۵] احمد بن علی مقریزی، کتاب المقفّیالکبیر، ج۳، ص۶۹۵، چاپ محمد یعلاوی، بیروت ۱۴۱۱/ ۱۹۹۱.
[۲۶] ابنمفلح حنبلی، المقصد الارشد فی ذکر اصحاب الامام احمد، ج۱، ص۳۶۵، چاپ عبدالرحمان بن سلیمان عثیمین، ریاض ۱۴۱۰/ ۱۹۹۰.
که در آن به ذکر شاعران ، عالمان و فاضلان آن دیار پرداخته است.
[۲۷] ابنعدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۶، ص۲۹۱۷، چاپ سهیل زکار، بیروت(۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
این کتاب بر پایه احادیثی است که حرّانی غالبآ آنها را از مشایخ خود شنیده است.
[۲۸] ابنفُوَطی، تلخیص مجمع الآداب فی معجم الالقاب، ج۴، قسم ۴، ص۷۸۱ـ۷۸۲، چاپ مصطفی جواد، (دمشق ۱۹۶۷).
ذهبی
[۲۹] محمد بن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۱۲، ص۱۱۴۱، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۴/ ۲۰۰۳.
از اتمام کتاب او سخن گفته اما سخاوی
[۳۰] محمد بن عبدالرحمان سخاوی، الأعلان بالتوبیخ لمن ذمّ التّاریخ، ج۱، ص۲۵۹، چاپ فرانتس روزنتال، بغداد ۱۳۸۲/ ۱۹۶۳.
گفته است کهابوالمحاسن بن سلامه بن خلیفه حرّانی آن را به اتمام رسانده است.
[۳۱] حاجیخلیفه، ج۱، ستون ۲۹۱.
ابنعدیم
[۳۲] ابنعدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۳، ص۱۵۳۳، چاپ سهیل زکار، بیروت (۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
و مغلطای بن قلیج
[۳۳] مغلطای بن قلیج، اکمال تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۱، ص۲۷، چاپ عادل بن محمد و اسامه بن ابراهیم، قاهره ۱۴۲۲/ ۲۰۰۱.
از این کتاب بهره بردهاند و بهنوشته کولبرگ، ابنطاووس
[۳۴] ابنطاووس، فرج المهموم فی تاریخ علماء النجوم، نجف ۱۳۶۸، چاپ افست قم ۱۳۶۳ش.
این کتاب را دیده و از آن نقل کرده است.
وفات
حمّاد بن هبهاللّه در ۱۲ ذیحجه ۵۹۸ در حرّان درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.
[۳۵] ابنعدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۶، ص۲۹۲۰، چاپ سهیل زکار، بیروت(۱۴۰۸/ ۱۹۸۸).
[۳۶] ابنمفلح حنبلی، المقصد الارشد فی ذکر اصحاب الامام احمد، ج۱، ص۳۶۵، چاپ عبدالرحمان بن سلیمان عثیمین، ریاض ۱۴۱۰/ ۱۹۹۰.
[۳۷] مجیرالدین عبدالرحمان بن محمد علیمیحنبلی، المنهج الاحمد فی تراجم اصحاب الامام احمد، ج۴، ص۴۳، چاپ ریاض عبدالحمید مراد، ب
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.