پاورپوینت حکم وزن کالا (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حکم وزن کالا (قرآن) دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حکم وزن کالا (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حکم وزن کالا (قرآن) :

پاورپوینت حکم وزن کالا (قرآن)

برای وزن کالا در قرآن مجید آیاتی بیان شده است که انسان باید در کیل و پیمانه عدالت را رعایت کند.

فهرست مندرجات

۱ – رعایت عدالت در مبادله کالا
۲ – وجوب رعایت عدالت
۳ – پانویس
۴ – منبع

رعایت عدالت در مبادله کالا

رعایت عدالت در وزن کالا، امری واجب در مبادله کالا می‌باشد.
«… واوفوا الکیل والمیزان بالقسط…؛

[۱] انعام/سوره۶، آیه۱۵۲.

و به مال یتیم، جز به بهترین صورت (و برای اصلاح)، نزدیک نشوید، تا به حد رشد خود برسد! و حق پیمانه و وزن را بعدالت ادا کنید! -هیچ کس را، جز بمقدار تواناییش، تکلیف نمی‌کنیم- و هنگامی که سخنی می‌گویید، عدالت را رعایت نمایید، حتی اگر در مورد نزدیکان (شما) بوده باشد و به پیمان خدا وفا کنید، این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش می‌کند، تا متذکّر شوید!». البته تنها در سخن گفتن رعایت عدالت واجب نیست، بلکه در کارها نیز باید عادل بود. اما علت اینکه فقط گفتن را در اینجا ذکر مى‌کند، این است که هر کس در گفتار خود عادل باشد، در کردار نیز عادل است‌.

[۲] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‌۴، ص۱۹۴.

«والی مدین اخاهم شعیبـا قال یـقوم… قد جاءتکم بینه من ربکم فاوفوا الکیل والمیزان ولا تبخسوا الناس اشیاءهم…؛

[۳] اعراف/سوره۷، آیه۸۵.

و به سوی مدین، برادرشان شعیب را (فرستادیم)؛ گفت: «ای قوم من! خدا را بپرستید، که جز او معبودی ندارید! دلیل روشنی از طرف پروردگارتان برای شما آمده است؛ بنابر این، حق پیمانه و وزن را ادا کنید! و از اموال مردم چیزی نکاهید! و در روی زمین، بعد از آنکه (در پرتو ایمان و دعوت انبیاء) اصلاح شده است، فساد نکنید! این برای شما بهتر است اگر با ایمان هستید!».
«ویـقوم اوفوا المکیال والمیزان بالقسط ولا تبخسوا الناس اشیاءهم…؛

[۴] هود/سوره۱۱، آیه۸۵.

و ای قوم من! پیمانه و وزن را با عدالت، تمام دهید! و بر اشیاء (و اجناس) مردم، عیب نگذارید؛ و از حق آنان نکاهید! و در زمین به فساد نکوشید!».
«واوفوا الکیل اذا کلتم وزنوا بالقسطاس المستقیم…؛

[۵] اسراء/سوره۱۷، آیه۳۵.

و هنگامی که پیمانه می‌کنید، حق پیمانه را ادا نمایید، و با ترازوی درست وزن کنید! این برای شما بهتر، و عاقبتش نیکوتر است». آخرین حکم در این آیه در رابطه با عدالت در پیمانه و وزن و رعایت حقوق مردم و مبارزه با کم‌فروشى است مى‌فرماید: (هنگامى که با پیمانه چیزى را مى‌سنجید حق آن را اداء کنید) (و اوفوا الکیل اذا کلتم). (و با میزان و ترازوى صحیح و مستقیم وزن کنید) (وزنوا بالقسطاس المستقیم ). (چرا که این کار به سود شما است، و عاقبت و سرانجامش از همه بهتر است) (ذلک خیر و احسن تاءویلا). نخستین نکته‌اى که باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که در قرآن مجید کرارا روى مساله مبارزه با کم‌فروشی و تقلب در وزن و پیمانه تکیه و تاکید شده است.

[۶] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۲، ص۱۱۱.

«وزنوا بالقسطاس المستقیم؛

[۷] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۸۲.

و با ترازوی صحیح وزن کنید!». شعیب نیز مانند سایر پیامبرانى که گوشه‌اى از تاریخشان در این سوره قبلا آمده است بعد از دعوت کلى خود به تقوی و اطاعت فرمان خدا، در بخش دوم از تعلیماتش روى انحرافات اخلاقى و اجتماعى آن محیط انگشت گذارد، و آن را به زیر نقد کشید، و از آنجا که مهمترین انحراف این قوم مرفه نابسامانیهاى اقتصادى، و ظلم فاحش و حق‌کشى و استثمار بود، بیش از همه روى این مسائل تکیه کرد. نخست مى‌گوید: حق پیمانه را ادا کنید (کم‌فروشى ننمائید). (اوفوا الکیل ).و مردم را به خسارت و زیان میفکنید (و لا تکونوا من المخسرین

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.