پاورپوینت حکم نماز (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حکم نماز (قرآن) دارای ۸۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حکم نماز (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حکم نماز (قرآن) :

پاورپوینت حکم نماز (قرآن)

در این مقاله آیاتی که احکام مرتبط با نماز را بیان می‌کنند معرفی می‌شوند.

فهرست مندرجات

۱ – وجوب اقامه نماز
۲ – وجوب نماز صبح
۳ – وجوب نمازهای یومیه
۴ – حکم نماز بر کافران
۵ – حکم نماز بر بنی‌اسرائیل
۶ – حکم نماز بر حضرت موسی
۷ – حکم نماز جماعت بر بنی‌اسرائیل
۸ – نماز هنگام ترس از خطر
۹ – نماز هنگام استقرار در وطن
۱۰ – ادای نماز برای خدا
۱۱ – نماز بر اهل‌کتاب
۱۲ – نماز در شرایط سخت
۱۳ – حکم استقبال در نماز
۱۴ – امر به خانواده به نماز
۱۵ – نماز بدون ریا
۱۶ – نماز خواندن در هر حال
۱۶.۱ – نماز به حالت ایستاده
۱۶.۲ – نماز به حالت نشسته
۱۶.۳ – نماز خواندن به پهلو
۱۷ – ضایع کردن نماز
۱۸ – ترک نماز
۱۹ – جهر و اخفا در نماز
۲۰ – سستی در نماز
۲۱ – نهی دیگران از نماز
۲۲ – اطاعتاز مخالفان نماز
۲۳ – انتظار نماز
۲۴ – بالا بردن دست‌ها در نماز
۲۵ – آراستگی هنگام نماز
۲۶ – حضور قلب در نماز
۲۷ – ترک تجارت جهت اقامه نماز
۲۸ – استعاذه در آغاز نماز
۲۹ – نماز در حال خواب‌آلودگی
۳۰ – اذان هنگام نماز
۳۱ – نماز در حال مستی
۳۲ – حکم جایز دانستن ترک نماز
۳۳ – پانویس
۳۴ – منبع

وجوب اقامه نماز

وجوب اقامه نماز:
۱. یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا … وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۱] بقره/سوره۲، آیه۴۰.

[۲] بقره/سوره۲، آیه۴۳.

۲. وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ … تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ.

[۳] بقره/سوره۲، آیه۱۱۰.

۳. حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاهِ الْوُسْطى‌ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ.

[۴] بقره/سوره۲، آیه۲۳۸.

۴. … وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۵] نساء/سوره۴، آیه۷۷.

۵. وَ إِذا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاهَ فَلْتَقُمْ طائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرائِکُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَهٌ أُخْرى‌ لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَکَ‌ ….

[۶] نساء/سوره۴، آیه۱۰۲.

۶. فَإِذا قَضَیْتُمُ الصَّلاهَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‌ جُنُوبِکُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلاهَ إِنَّ الصَّلاهَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتاً.

[۷] نساء/سوره۴، آیه۱۰۳.

۷. وَ أَنْ أَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۸] انعام/سوره۶، آیه۷۲.

۸. وَ أَوْحَیْنا إِلى‌ مُوسى‌ وَ أَخِیهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما بِمِصْرَ بُیُوتاً وَ اجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَهً وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۹] یونس/سوره۱۰، آیه۸۷.

۹. قالُوا یا شُعَیْبُ أَ صَلاتُکَ تَأْمُرُکَ أَنْ نَتْرُکَ ما یَعْبُدُ آباؤُنا … وَ أَقِمِ الصَّلاهَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ‌ ….

[۱۰] هود/سوره۱۱، آیه۸۷.

[۱۱] هود/سوره۱۱، آیه۱۱۴.

۱۰. رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِیُقِیمُوا الصَّلاهَ … رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ.

[۱۲] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۳۷.

[۱۳] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۴۰.

۱۱. أَقِمِ الصَّلاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‌ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً.

[۱۴] اسراء/سوره۱۷، آیه۷۸.

۱۲. … وَ أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی.

[۱۵] طه/سوره۲۰، آیه۱۴.

۱۳. … وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها وَ مِنْ آناءِ اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ النَّهارِ …

[۱۶] طه/سوره۲۰، آیه۱۳۰.

مراد از آیه، نمازهای پنجگانه است.

[۱۷] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۷، ص ۵۷- ۵۸.

۱۴. وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها ….

[۱۸] طه/سوره۲۰، آیه۱۳۲.

۱۵. … وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاهِ ….

[۱۹] انبیاء/سوره۲۱، آیه۷۳.

۱۶. … فَأَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۲۰] حجّ/سوره۲۲، آیه۷۸.

۱۷. وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۲۱] نور/سوره۲۴، آیه۵۶.

۱۸. … وَ أَقِمِ الصَّلاهَ ….

[۲۲] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۴۵.

۱۹. … وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۲۳] روم/سوره۳۰، آیه۳۱.

۲۰. یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاهَ ….

[۲۴] لقمان/سوره۳۱، آیه۱۷.

۲۱. … وَ أَقِمْنَ الصَّلاهَ ….

[۲۵] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.

۲۲. أَ أَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ تابَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۲۶] مجادله/سوره۵۸، آیه۱۳.

۲۳. … وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۲۷] مزمّل/سوره۷۳، آیه۲۰.

۲۴. فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ .

[۲۸] کوثر/سوره۱۰۸، آیه۲.

برخى گفته‌اند: مقصود از «فصلّ لربّک» نمازهای واجب است.

[۲۹] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۸۳۷.

وجوب نماز صبح

وجوب و اهمّیّت نماز صبح:
أَقِمِ الصَّلاهَ … وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً.

[۳۰] اسراء/سوره۱۷، آیه۷۸.

وجوب نمازهای یومیه

وجوب نمازهاى صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا:
۱. وَ أَقِمِ الصَّلاهَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَ‌ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى‌ لِلذَّاکِرِینَ‌.

[۳۱] هود/سوره۱۱، آیه۱۱۴.

بنابر قولى، نماز «طرفى النّهار» شامل نماز صبح، ظهر، عصر و «زلفاً من اللّیل» شامل نماز مغرب و عشا مى‌شود.

[۳۲] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۵، ص ۳۰۶.

۲. أَقِمِ الصَّلاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‌ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً.

[۳۳] اسراء/سوره۱۷، آیه۷۸.

آیه یاد شده، جامع نمازهاى پنجگانه است، زیرا نماز به‌ هنگام زوال خورشید شامل نماز ظهر و عصر و «غسق اللّیل» شامل نماز مغرب و عشا مى‌شود و مقصود از «قرآن الفجر» نماز صبح است.

[۳۴] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۶، ص ۶۷۰.

۳. فَاصْبِرْ عَلى‌ ما یَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها وَ مِنْ آناءِ اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ النَّهارِ لَعَلَّکَ تَرْضى‌.

[۳۵] طه/سوره۲۰، آیه۱۳۲.

بنابر قولى، مراد از تسبیح در آیه، نماز است.

[۳۶] مقدس اردبیلی، احمد، زبده البیان فی احکام القرآن، ص ۶۰.

۴. فَسُبْحانَ اللَّهِ حِینَ تُمْسُونَ وَ حِینَ تُصْبِحُونَ‌ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ عَشِیًّا وَ حِینَ تُظْهِرُونَ.

[۳۷] روم/سوره۳۰، آیه۱۷.

[۳۸] روم/سوره۳۰، آیه۱۸.

۵. فَاصْبِرْ عَلى‌ ما یَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ‌ وَ مِنَ اللَّیْلِ فَسَبِّحْهُ وَ أَدْبارَ السُّجُودِ.

[۳۹] ق/سوره۵۰، آیه۳۹.

[۴۰] ق/سوره۵۰، آیه۴۰.

حکم نماز بر کافران

وجوب نماز بر کافران:
۱. خاشِعَهً أَبْصارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّهٌ وَ قَدْ کانُوا یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَ هُمْ سالِمُونَ.

[۴۱] قلم/سوره۶۸، آیه۴۳.

۲. إِلَّا أَصْحابَ الْیَمِینِ‌ فِی جَنَّاتٍ یَتَساءَلُونَ‌ عَنِ الْمُجْرِمِینَ‌ ما سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ‌ وَ کُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ.

[۴۲] مدّثر/سوره۷۴، آیات۳۹- ۴۳.

[۴۳] مدّثر/سوره۷۴، آیه۴۶.

۳. فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى.

[۴۴] قیامت/سوره۷۵، آیه۳۱.

حکم نماز بر بنی‌اسرائیل

وجوب نماز بر بنی‌اسرائیل:
۱. یا بَنِی إِسْرائِیلَ‌ … وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۴۵] بقره/سوره۲، آیه۴۰.

[۴۶] بقره/سوره۲، آیه۴۳.

۲. وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ‌ … وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ ….

[۴۷] بقره/سوره۲، آیه۸۳.

۳. وَ أَوْحَیْنا إِلى‌ مُوسى‌ وَ أَخِیهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما بِمِصْرَ بُیُوتاً وَ اجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَهً وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ.

[۴۸] یونس/سوره۱۰، آیه۸۷.

حکم نماز بر حضرت موسی

وجوب اقامه نماز بر موسی علیه‌السلام:
… یا مُوسى‌ … وَ أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی.

[۴۹] طه/سوره۲۰، آیه۱۱.

[۵۰] طه/سوره۲۰، آیه۱۴.

حکم نماز جماعت بر بنی‌اسرائیل

وجوب اقامه نماز جماعت بر بنى‌اسرائیل:
یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ‌ … وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّکاهَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ.

[۵۱] بقره/سوره۲، آیه۴۰.

[۵۲] بقره/سوره۲، آیه۴۳.

مقصود از «وارکعوا مع الراکعین» اداى نماز به جماعت است.

[۵۳] زمخشری، محمود بن عمر، الکشاف، ج ۱، ص ۱۳۲-۱۳۳.

نماز هنگام ترس از خطر

ترس از خطر، از موجبات رفع وجوب تمام خواندن نماز، و تبدیل آن به نماز شکسته:
وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاهِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ یَفْتِنَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنَّ الْکافِرِینَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُبِیناً.

[۵۴] نساء/سوره۴، آیه۱۰۱.

نماز هنگام استقرار در وطن

وجوب تمام خواندن نماز، پس از بازگشت از سفر و استقرار در وطن:
وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاهِ …. فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلاهَ إِنَّ الصَّلاهَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتاً.

[۵۵] نساء/سوره۴، آیه۱۰۱.

[۵۶] نساء/سوره۴، آیه۱۰۳.

ادای نماز برای خدا

وجوب خضوع و به‌جا آوردن نماز براى خدا، از روى اطاعت و بندگی:
حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاهِ … وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ.

[۵۷] بقره/سوره۲، آیه۲۳۸.

نماز بر اهل‌کتاب

وجوب نماز بر اهل‌کتاب:
وَ ما تَفَرَّقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّنَهُ وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفاءَ وَ یُقِیمُوا الصَّلاهَ … وَ ذلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ.

[۵۸] بیّنه/سوره۹۸، آیه۴.

[۵۹] بیّنه/سوره۹۸، آیه۵.

نماز در شرایط سخت

وجوب اقامه نماز، حتّى در میدان جنگ و شرایط سخت:
۱. حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاهِ الْوُسْطى‌ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ‌ فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالًا أَوْ رُکْباناً ….

[۶۰] بقره/سوره۲، آیه۲۳۸.

[۶۱] بقره/سوره۲، آیه۲۳۹.

۲. وَ إِذا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاهَ فَلْتَقُمْ طائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرائِکُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَهٌ أُخْرى‌ لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ‌ ….

[۶۲] نساء/سوره۴، آیه۱۰۲.

حکم استقبال در نماز

رعایت جهت مسجدالحرام (قبله)، از شرایط نماز:
۱. قَدْ نَرى‌ تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ‌ …

[۶۳] بقره/سوره۲، آیه۱۴۴.

«شطر» به معناى جهت است و براى کسانى که حاضر و در حکم حاضرند و در آن جا زندگی مى‌کنند خود کعبه، قبله آنها است، ولى کسانى که حاضر نیستند جهت قبله براى آنها مطرح است.

[۶۴] سیوری، مقداد بن عبدالله، کنز العرفان فی فقه القرآن، ج ۱، ص ۸۴ – ۸۵.

۲. وَ مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ‌ ….

[۶۵] بقره/سوره۲، آیه۱۴۹.

۳. وَ مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ‌ ….

[۶۶] بقره/سوره۲، آیه۱۵۰.

۴. فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ.

[۶۷] کوثر/سوره۱۰۸، آیه۲.

طبق قولى، مقصود از «وانحر» استقبال قبله در نماز است.

[۶۸] مقدس اردبیلی، احمد، زبده البیان فی احکام القرآن، ص ۸۹.

امر به خانواده به نماز

لزوم امر نمودن خانواده به نماز:
وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ ….

[۶۹] طه/سوره۲۰، آیه۱۳۲.

نماز بدون ریا

لزوم اقامه نماز، به دور از ریاکاری:
۱. إِنَّ الْمُنافِقِینَ یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاهِ قامُوا کُسالى‌ یُراؤُنَ النَّاسَ‌ ….

[۷۰] نساء/سوره۴، آیه۱۴۲.

۲. فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ‌ الَّذِینَ هُمْ یُراؤُنَ.

[۷۱] ماعون/سوره۱۰۷، آیه۴.

[۷۲] ماعون/سوره۱۰۷، آیه۶.

نماز خواندن در هر حال

وجوب به جا آوردن نماز، در هر حال ممکن:
الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‌ جُنُوبِهِمْ‌ …

[۷۳] آل‌عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

بنابر احتمال، مراد از «یذکرون» «یصلون» -نماز مى‌خوانند- است که بر حسب توان آن را انجام مى‌دهند و روایات خاصّه و عامّه بر آن دلالت دارد و بر خواندن نماز در همه حال با رعایت سلسله مراتب متذکّر شده است.

[۷۴] مقدس اردبیلی، احمد، زبده البیان فی احکام القرآن، ص۱۳۸.

نماز به حالت ایستاده

وجوب اقامه نماز به حالت ایستاده، در صورت توان مکلّف:
الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً ….

[۷۵] آل‌عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

نماز به حالت نشسته

وجوب نماز به حالت نشسته، در صورت ناتوانى از ایستادن:
الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً ….

[۷۶] آل‌عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

نماز خواندن به پهلو

وجوب به جا آوردن نماز به پهلو، در صورت عدم امکان ایستادن یا نشستن:
الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‌ جُنُوبِهِمْ‌ ….

[۷۷] آل‌عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

ضایع کردن نماز

حرمت ضایع کردن نماز و سهل انگارى در آن:
فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاهَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا.

[۷۸] مریم/سوره۱۹، آیه۵۹.

ترک نماز

حرمت ترک نماز و سستى در آن:
فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ‌ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ‌ الَّذِینَ هُمْ یُراؤُنَ.

[۷۹] ماعون/سوره۱۰۷، آیات۴-۶.

از امام صادق علیه‌السلام درباره سخن خداوند «الّذین هم عن‌صلاتهم ساهون» سؤال شد، فرمود: مقصود از آن ترک نماز و کوتاهى و سستى در برگزارى آن است.

[۸۰] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۸۳۴.

[۸۱] عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، ج ۵، ص ۶۷۸، ح ۸.

جهر و اخفا در نماز

عدم جواز به جهر خواندن همه نمازها و به اخفات خواندن تمامى آنها:
… وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِکَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَیْنَ ذلِکَ سَبِیلًا.

[۸۲] اسراء/سوره۱۷، آیه۱۱۰.

طبق قولى، م

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.