پاورپوینت حکم استغفار (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حکم استغفار (قرآن) دارای ۷۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حکم استغفار (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حکم استغفار (قرآن) :

پاورپوینت حکم استغفار (قرآن)

قرآن کریم در آیات فراوانی احکامی راجع به استغفار دارد که در ذیل به گوشه ای از آنها اشاره می شود.

فهرست مندرجات

۱ – وجوب استغفار از گناهان
۲ – تکمیل شکرگزاری
۳ – سرمشق امت
۴ – وجوب استغفار از شرک و کفر
۵ – وجوب استغفار مشرکان
۶ – وجوب استغفار پیامبر
۶.۱ – مراد از استغفار در آیه شریفه
۷ – استغفار بنی اسرائیل
۸ – استغفار برای مشرکان دوزخی
۹ – وعده استغفار ابراهیم به آزر
۱۰ – استغفار هنگام کوچ از عرفات و مشعرالحرام
۱۱ – استغفار مؤمنان برای مؤمنان گناهکار
۱۲ – استغفار در سحرگاهان
۱۳ – استغفار پیامبراکرم برای مؤمنان
۱۴ – درخواست استغفار از دیگران برای خویش
۱۵ – استغفار برای کافران و مشرکان
۱۶ – استغفار برای انسان نامعلوم
۱۷ – پانویس
۱۸ – منبع

وجوب استغفار از گناهان

«فاصبر ان وعد الله حق واستغفر لذنبک…؛

[۱] غافر/سوره۴۰، آیه۵۵.

صبر و شکیبائی پیشه کن که وعده خدا حق است و برای گناهت استغفار نما …»

[۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۰، ص۱۳۴.

[۳] طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۵۱۶.

«فاعلم انه لا الـه الا الله واستغفر لذنبک وللمؤمنین والمؤمنـت…؛

[۴] محمد/سوره۴۷، آیه۱۹.

پس بدان که معبودی جز الله نیست، و برای گناه خود و مردان و زنان با ایمان استغفار کن…»

[۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۱، ص۴۵۲.

[۶] طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۳۵۸.

«فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا؛

[۷] نصر/سوره۱۱۰، آیه۳.

پروردگارت را تسبیح و حمد کن، و از او آمرزش بخواه که او بسیار توبه پذیر است.»

تکمیل شکرگزاری

مسلم است پیغمبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) همچون همه انبیا ، معصوم بود پس دستور به استغفار برای چیست؟ معنای استغفار در مثل رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) که آمرزیده هست، درخواست ادامه مغفرت است، چون احتیاج به مغفرت از نظر بقاء عینا مثل احتیاج به حدوث مغفرت است، و این استغفار از ناحیه آن جناب تکمیل شکرگزاری است.

[۸] طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۲۰، ص۶۵۲.

سرمشق امت

هم چنین این سرمشقی است برای همه امت زیرا: اولا: در طول این مبارزه طولانی که سالهای زیادی به طول انجامید (حدود بیست سال) و مسلمانان روزهای بسیار سخت و دردناکی را طی کردند، گاهی آنچنان حوادث پیچیده می‌شد که جانها به لب می‌رسید، و در افکار بعضی گمانهای بدی در مورد وعده‌های الهی پیدا می‌شد، همانگونه که قرآن در مورد جنگ احزاب می‌فرماید: «و دلها به گلوگاه رسیده بود و گمانهای (نامناسبی) در باره خدا داشتید.»

[۹] احزاب/سوره۳۳، آیه۱۰.

اکنون که پیروزی فرا رسیده می‌فهمند که همه آن گمانها و بی تابیها غلط بوده، و باید در مقام استغفار برآیند.
ثانیا: انسان هر قدر حمد و ثنای الهی کند باز حق شکر او را ادا نخواهد کرد، و لذا در پایان این حمد و ثنا باید از تقصیر خویش روی به درگاه خدا آورد و استغفار کند. ثالثا: معمولا بعد از پیروزیها وسوسه‌های شیطان شروع می‌شود، و حالت غرور از یکسو، و تندروی و انتقام جوئی از سوی دیگر، به وجود می‌آید، در اینجا باید به یاد خدا بود، و پیوسته استغفار کرد تا هیچیک از این حالات پیدا نشود، یا اگر پیدا شده بر طرف گردد.
رابعا: اعلام این پیروزی تقریبا به معنی اعلام پایان ماءموریت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و اتمام عمر آن حضرت و شتافتن به لقای محبوب بود، و این حالت مناسب تسبیح و حمد و استغفار است، و لذا در روایات وارد شده است که بعد از نزول این سوره پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) این جمله را بسیار تکرار می‌فرمود: «سبحانک اللهم و بحمدک، اللهم اغفرلی انک انت التواب الرحیم؛ خداوندا! منزهی، و تو را حمد و ستایش می‌کنم، خداوندا! مرا ببخش که تو بسیار توبه پذیر و مهربانی.»

[۱۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۷، ص۴۰۰.

[۱۱] فیض کاشانی، محسن، تفسیر صافی، ج۷، ص۵۷۱.

[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱۰، ص۴۶۷.

[۱۳] حویزی، عبدعلی بن جمعه، نور الثقلین، ج۵، ص۶۹۰.

[۱۴] سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور، ج۸، ص۶۶۲.

وجوب استغفار از شرک و کفر

«وان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه…؛

[۱۵] هود/سوره۱۱، آیه۳.

و اینکه از پروردگار خویش آمرزش بطلبید،سپس به سوی او باز گردید…»(سیاق آیات دلالت دارد که استغفار در این آیات، عموما از شرک است. )

[۱۶] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۹، ص۱۰.

[۱۷] طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۲۰۶.

، «ویـقوم استغفروا ربکم ثم توبوا الیه…؛

[۱۸] هود/سوره۱۱، آیه۵۲.

ای قوم! از پروردگار خود آمرزش طلبید سپس به سوی او بازگردید…»

[۱۹] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۹، ص۱۲۸.

[۲۰] طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۴۴۴.

، «والی ثمود اخاهم صــلحـا قال یـقوم اعبدوا الله ما لکم من الـه غیره هو انشاکم من الارض واستعمرکم فیها فاستغفروه ثم توبوا الیه…؛

[۲۱] هود/سوره۱۱، آیه۶۱.

و به سوی (قوم) ثمود برادرشان صالح را فرستادیم، گفت: ‌ای قوم من! الله را پرستش کنید که معبودی جز او برای شما نیست، او است که شما را از زمین آفرید و آبادی آنرا به شما واگذار نمود، از او آمرزش بطلبید سپس به سوی از باز گردید …»

[۲۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۹، ص۱۵۱.

[۲۳] طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۴۶۳.

«واستغفروا ربکم ثم توبوا الیه…؛

[۲۴] هود/سوره۱۱، آیه۹۰.

از پروردگار خود آمرزش بطلبید و به سوی او باز گردید…»، «قل انما انا بشر مثلکم یوحی الی انما الـهکم الـه وحد فاستقیموا الیه واستغفروه…؛

[۲۵] فصلت/سوره۴۱، آیه۶.

بگو من فقط انسانی مثل شما هستم که این حقیقت بر من وحی می‌شود که معبود شما تنها یکی است، پس تمام توجه خویش را به او کنید، و از وی آمرزش طلبید…»

[۲۶] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۰، ص۲۱۵.

[۲۷] طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۵۴۷.

، «فقلت استغفروا ربکم انه کان غفارا؛

[۲۸] نوح/سوره۷۱، آیه۱۰.

به آنها گفتم از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است.»

[۲۹] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۵، ص۶۹.

[۳۰] طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۲۰، ص۴۵.

وجوب استغفار مشرکان

«الا تعبدوا الا الله… • وان استغفروا ربکم…؛

[۳۱] هود/سوره۱۱، آیه۲.

[۳۲] هود/سوره۱۱، آیه۳.

اینکه جز خدا را پرستش نکنید…•و اینکه از پروردگار خویش آمرزش بطلبید…»، «والی عاد اخاهم هودا قال یـقوم اعبدوا الله ما لکم من الـه غیره… • ویـقوم استغفروا ربکم…؛

[۳۳] هود/سوره۱۱، آیه۵۰.

[۳۴] هود/سوره۱۱، آیه۵۲.

(ما) بسوی (قوم) عاد ، برادرشان هود را فرستادیم، (به آنها) گفت‌ای قوم من! الله را پرستش کنید که معبودی جز او برای شما نیست… • و‌ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید …»، «والی ثمود اخاهم صــلحـا قال یـقوم اعبدوا الله ما لکم من الـه غیره… فاستغفروه…؛

[۳۵] هود/سوره۱۱، آیه۶۱.

و به سوی (قوم) ثمود برادرشان صالح را فرستادیم، گفت: ‌ای قوم من! الله را پرستش کنید که معبودی جز او برای شما نیست…از او آمرزش بطلبید …»، «قالوا یـشعیب اصلوتک تامرک ان نترک ما یعبد ءاباؤنا… • واستغفروا ربکم…؛

[۳۶] هود/سوره۱۱، آیه۸۷.

[۳۷] هود/سوره۱۱، آیه۹۰.

گفتند: ‌ای شعیب آیا نمازت تو را دستور می‌دهد که ما آنچه را پدرانمان می‌پرستیدند ترک گوئیم؟ …• از پروردگار خود آمرزش بطلبید و به سوی او باز گردید …»

وجوب استغفار پیامبر

«واستغفر الله ان الله کان غفورا رحیمـا؛

[۳۸] نساء/سوره۴، آیه۱۰۶.

و از خداوند طلب آمرزش نما، که خداوند آمرزنده و مهربان است.»

مراد از استغفار در آیه شریفه

ظاهرا منظور از استغفار در اینجا این است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) از خدای تعالی بخواهد آنچه که در طبع آدمی است که ممکن است احیانا حقوق دیگران را غصب کند و به سوی هوای نفس متمایل شود را بیامرزد، و بپوشاند، و خلاصه کلام معنای استغفار طلب آمرزش گناهانی که از آن جناب سر زده باشد نیست، زیرا آن جناب معصوم از گناه است، بلکه معنایش جلوگیری از امکانی است که گفتیم، و ما خاطرنشان کردیم که عفو و مغفرت و استغفار در کلام خدای تعالی در شؤونی مختلف استعمال می‌شود که جامع همه آن شؤون جامع گناه است. و جامع گناهان عبارت است از دور شدن از حق به وجهی از وجوه.

[۳۹] طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۵، ص۱۱۵.

[۴۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۴، ص۱۱۲.

[۴۱] فیض کاشانی، محسن، تفسیر صافی، ج۱، ص۴۹۶.

[۴۲] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۳، ص۱۸۲.

«… واستغفر لذنبک…؛

[۴۳] غافر/سوره۴۰، آیه۵۵.

…و برای گناهت استغفار نما…»، «فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا؛

[۴۴] نصر/سوره۱۱۰، آیه۳.

پروردگارت را تسبیح و حمد کن، و از او آمرزش بخواه که او بسیار توبه پذیر است.»

استغفار بنی اسرائیل

قرآن کریم در مورد وجوب استغفار بنی اسرائیل ، هنگام ورود به بیت المقدس می فرماید: «واذ قلنا ادخلوا هـذه القریه فکلوا منها حیث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطه نغفر لکم خطـیـکم…؛

[۴۵] بقره/سوره۲، آیه۵۸.

و (به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتیم در این قریه ( بیت المقدس ) وارد شوید و از نعمتهای فراوان آن هر چه می‌خواهید بخورید، و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید و بگوئید خداوندا گناهان ما را بریز تا ما شما را بیامرزیم…» (معنای «حطه» این است که گناهان ما را بریز و «قولوا حطه» امر به استغفار است.

[۴۶] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱، ص۲۲۹.

)

[۴۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۲۶۸.

[۴۸] فیض کاشانی، محسن، تفسیر صافی، ج۱، ص۱۳۵.

استغفار برای مشرکان دوزخی

قرآن کریم در موردحرمت استغفار برای مشرکان دوزخی، حتی خویشاوندان چنین می فرماید: «ما کان للنبی والذین ءامنوا ان یستغفروا للمشرکین ولو کانوا اولی قربی من بعد ما تبین لهم انهم اصحـب الجحیم؛

[۴۹] توبه/سوره۹، آیه۱۱۳.

برای پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و مؤمنان شایسته نبود که برای مشرکان (از خداوند) طلب آمرزش کنند، هر چند از نزدیکانشان باشند، پس از آنکه بر آنها روشن شد که این گروه اصحاب دوزخند.»

[۵۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۸، ص۱۵۵.

[۵۱] طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۹، ص۵۴۰.

[۵۲] فیض کاشانی، محسن، تفسیر صافی، ج۲، ص۳۸۲.

[۵۳] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۵، ص۱۳۲.

وعده استغفار ابراهیم به آزر

چگونه ابراهیم به عمویش آزر وعده استغفار داد و طبق ظاهر آیه فوق و آیات دیگر قرآن مجید به این وعده وفا کرد، با اینکه او هرگز ایمان نیاورد و در صف مشرکان و بت پرستان بودو استغفار برای چنین کسانی ممنوع است؟ در پاسخ این سؤال باید به این نکته توجه داشت که از آیه فوق به خوبی استفاده می‌شود که ابراهیم انتظار داشته است که آزر از این طریق جذب به سوی ایمان و توحید شود، و استغفار او در حقیقت این بوده است : «که خداوند او را هدایت کن، و گناهان گذشته او را ببخش.»
اما هنگامی که آزر در حال شرک چشم از جهان فرو بست، و برای ابراهیم مسلم شد که او با حالت عداوت پروردگار از دنیا رفته، و دیگر جائی برای هدایت او باقی نمانده است، استغفار خود را قطع کرد. طبق این معنی مسلمانان نیز می‌توانند برای دوستان و بستگان مشرکشان مادام که در قید حیاتند و امید هدایت آنها می‌رود، استغفار کنند یعنی از خدا برای آنها هدایت و آمرزش هر دو بطلبند، ولی پس از مرگ آنها در حال کفر ، دیگر جائی برای استغفار باقی نمی‌ماند.
شاهد دیگر این سخن جمله معروفی است که از ابن عباس نقل شده که ابراهیم کرارا برای آزر مادامی که در حیات بود استغفار کرد، اما هنگامی که در حال کفر از د

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.